Vaihdoin evankelisluterilaisen kirkon jäsenyyden ortodokiseen, koska en enää kokenut evlut.kirkkoa omakseni. Olin pitkään harkinnut vaihtoa ja nyt sen sitten lopulta tein. En koe kuitenkaan vaihtaneeni luterilaisuutta ortodoksisuuteen, vaan olen yhä elävän uskon omaava uskovainen ihminen. Eli vanhoillislestadiolainen. Ajattelen, että sekä ortodokisessa, kuin evlut -kirkoissakin on väärää, mutta näen, että ortodoksinen kirkko on pysynyt lähempänä Jumalan sanan opetuksia, mitä evlut-kirkko.
Kyselin monilta uskovaisilta kavereilta, voinko vaihtaa kirkkoa. Pitkien keskustelujen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että onhan tuo evankelisluterilainenkin kirkko opettanut esimerkiksi kasteesta aina väärin. Olemme silti kuuluneet kyseiseen kirkkoon. Miksei silloi voisi kuulua myös ortodokiseen kirkkoon? Tiedänhän minä myös sellaisia uskovaisia, jotka eivät kuulu mihinkään kirkkoon. Suosittelisin kuitenkin kuuluvan edes jompaan kumpaan valtion kirkkoon. Ainoastaan silloin tilanne muuttuu, jos me päätämme perustaa oman kirkon.
Vaikka kuulun nyt ortodokiseen kirkkoon, käytän lutherin vähäkatekismusta ihan entiseen malliin. Uskon käsitykseni ei ole muuttunut mihinkään kirkkokuntaa vaihtaessa.
Vaihdoin Ortodokiseen kirkkoon.
22
269
Vastaukset
- Eläväkristitty
Omituisesti niellyt s-kirjaimen sanan ortodoksinen perästä... huomasin vast nyt..... ei ihan pelitä täpöllä tää näppläimistö
- kyselijäkyselee
Vigiliat ja liturgiat tuohuksineen, ikoneineen ja suitsutuksineen sekä lauluineen ovat vaikuttavia. Joko kävit mirhavoitelussa?
- Eläväkristitty
Liturgioissa voi kokea pyhyyden tunnun ja kyllä minä uskon, että ortodoksisen kirkon sakramentitkin ovat Jumalan edessä ihan päteviä, kun ne oikein toimitetaan. Suitsukkeilla ja mirhavoiteluilla taas ei mitää pyhyyttä saa aikaan. Ne vain ovat nyt sellaisia tapoja ortodoksisessa kirkossa. Onhan evlutkirkossaki Raamattuun perustumattomia asioita, kuten käsitys, että kastamattomat lapset joutuu helvettiin ja että naiset saa saarnata... ja kohta vihkivät vielä homotkin avioliittoon. Silti suurin osa vanhoillislestadiolaisista haluaa kuulua evlut.kirkkoon vaikka oma oppi onkin ihan toisenlainen. Aikoinaan evlut-kirkko oli paljon lähempänä Jumalan Sanaa. Tällä hetkellä ortodoksinen kirkko taitaa olla paljon lähempänä.
- tiedoksitämä
Jos sinua ei ole mirhavoideltu, et ole päässyt ortodoksikirkon jäseneksi. Aiemmin kastetut kelpuutetaan kirkkoon vasta voitelun jälkeen liturgiassa.
- Asioista.tietävä
SRK hyväksyy uskovaisiksi myös ortodoksikirkkoon kuuluvat parannuksen tehneet lestadiolaiset. Tosi on!
- herra-armahda-herra-arma
Saako siellä kirkossa pitää seuroja? Mitä Isä Nitro siihen sanoo, väärästä opetuksesta?
Tutkikaa tarkemmin Idän kirkkoa, ortodoksiaa.
Kirkko ei ole kristillinen, vaan Mariologiaa, jota palvotaan ja Häntä rukoillaan, että veisi terkkuja Pojalleen, Jeesukselle.
Täysin absurdia pelastusta ajatellen.
Täysin sama kun maaliko VL tulee viedä tieto Jumalalle, syntien sovituksessa.
Molemmat ovat ihmis- uskoja.- Äiti.vapaakirkosta
Kysyttiinkö sinulta tyhmähköltä jotakin, ethän helluntailainen osaa edes kirjoittaa, etkö ymmärrä?
https://www.youtube.com/watch?v=agQ9FHBIqb4
Kysynkin millaisia ajatuksia Kesitas herätti Sinussa, tämän videon kautta? Ainakin se paperin kahina, sen jako itselle, sekä puheet puniikeista säväyttivät minua säväyttikö sinuakin? Entä puheessa oleva voltti, siis kohtaus jossa mainitaan "naapurimaissa olleen vihollisuuksia", jossa viitataan ilmeisemmin Suomeen tulleisiin pakolaisiin, joiden kotimassa ei ole vihollisuuksia? Luithan rivien välistä?
Tässä ko. puhujan kirjallista tuotantoa tällä suomi24 foorumilla:
Kesitas 24.11.2015 17:38
Kepulainen Pääministeri on kaiken pahan alkuunpania ja Valtuustossa lestadiolais- keput ajoivat tilojen vuokraamista, pystyssä taputtaen, sopulit olivat jo omaksuneet asian ja heillehän raiskaus on arkipäivää.
Kesitas 10.3.2016 6:44
Miten pitäisi kirjoittaa esimerkiksi pedofiliasta, että siihen sisältyisi ihannointia sekä hyväksyntää? Tämä omien lasten nainti, sekä treenaukset mm. Ranualla oli -70- 80 luvulla hyvin leimallista ja tapauksia oli tuhansia.
Kesitas 27.9.2014 10:31
"Jo otetaan esim Oulun alue, muualla sitä ei esiinnyt, kun teillä ja tapahtumia on satoja, ellei jo tuhatkin." (hänen mukaan muualla /(voi ymmärtää myös "muilla ihmisillä"/) ei esiinny pedofiliaa)
"Kukaan muu tähän ei pysty, kun te, asia joka oli minun nuoruudessa jotenkin itsestään selvyys." (muut ei pysty vastaavaan pf, ja hänen nuoruudessa pf oli itsestäänselvyys)
"Mutta kun et ole VL, et ehkä ole joutunut raiskatuksi" (arvio vastakirjoittajasta)
Kesitas 17.9.2014 20:22
"Täältä löytyy VESTADIOLISEN OIKUS Oulussa.. Veikko Vihelä raiskasi ja hyväksikäytti 14 lasta? Mitkä oikeus Hänellä on Suomen Oikeudessa, 70 pv ehtoollista?" (Kesitas Henna Oikariselle).**
Näinhän se VL mafia toimii? eikö vaan. He pelastivat omansa?
Muualla jo neljän lapsen jutusta tulee ”penaltia” useampi vuosi. Näin toimii SRK kristillisyys. Eihän siinä tule kun 5 pv yhtä kohti. Halpaa se on jatkaa Vihelän hippalointia
Kesitas kirjoitti toukokuussa 2013:
""Kaikesta näkee, että mielesi on saastainen. Näet kaikessa vain seksuaalisuutta.
Sairastat ilmeisesti samaa addiktiota, kun valtaosa koko VL liikkeen isistä, jotka raiskaavat kesäisesti pukeutuneita ala- ikäisiä lapsiaan
Kesitas 23.10.2014 19:15
Vai vähättelet pedofiliaa? Mikään "uskonnollinen" järjestö ei vedä teille mitään vertaa, niin järjestelmällistä menetelmänne lasten nainneissa oli ja on osin vieläkin Pohjois- Suomessa
Kesitas 13.1.2015 23:14
Hieman katsantoa, kuka valehtelee?
Jäi vielä mainitsematta, että onko asiantuntia ehkä SRK;n pedofilia salaaja?? Sopisi kuvioihin. Siellä niitä on muutamia? Jos useampia nimeä, teillä kuitenkin -60 luvulta lähtien tuhansia....Muhonen saattaa kirjoittaa niin, kuten sanoit, mutta ongelmana on olettamus, Hänen näkemys ja vailla yhtään nimeä. Esillä oli kolme, joista yksi todettiin syyttömäksi....Ei taida riittää pesemään teidän pesäänne. Täällä Oulun alueella on mm. Vihelöitä ja Myllymäkejä tuomiolla joka kuukausi.
Kesitas 17.9.2014 20:22
Minun älykkyyttäni on palstalla ehkä eniten, Melperiä lukuun ottamatta ja olen vakuuttunut, että sen tekee huomattavasta heikoimmilla varustetut lestat.
Kesitas 29.1.2015 17:03 Voidaan myös kysyä; Suosiko Hän näitä R- ritareita. Hänelle riitti se, että Isän ohje oli ottaa heidät hengiltä.
Kesitas 3.7.2015 15:10
Jos minulta kysyt , olen Uudestisyntynyt Jeesuksen opetuslapsi ja kunnioitan Isän määräyksiä.
Kesitas 14.7.2015 20:22
Olen toiminut 6 vuotta työssä, jossa potilas on ilkosillaan, mutta tein vain työni, en kuten VL, raiskannut. - Pinnasänky
Sinähän se superidiootti olet. Kopiointisi ei kuulu ketjuun.
Äitiä on taidettu raiskailla oikein urakalla, joten koko alapää repesi ja yläpää tylsistyi.
Vähän naurattaa. - skrattar
Pinnasänky kirjoitti:
Äitiä on taidettu raiskailla oikein urakalla, joten koko alapää repesi ja yläpää tylsistyi.
Vähän naurattaa.Naura vaan. Kyllähän siinä on alapää revenny, kun sinunlaisesi lirui ulos.
- EnsuulleSuutele
Pinnasänky kirjoitti:
Vähän naurattaa.Jussi Jussi, elä vanha ukko lapsia Nussi.
- Miitähän_on_paljon
ortodokseja, jotka ovat Jumalan lapsia. Heitä on Itä-Suomessa. muualla suomessa lähinnä evakkojen ja heidän jälkeläistensä joukossa, Veväjällä, Baltian maissa jne.
Omtuiselta tuntuu, että aloittaja olisi vahtanut luterilaisuuden ortodiksisuuteeseen. Jos haluaa erota luterilaisesta kirkosta, joka on harhakirkko, niin voihan sitä erota, mutta mksi ihmeessä liittyä toiseem harhakirkkoon kun voisi van kuulua Jumalan valtakuntaan.
Sehän on van satojen vuosian takainen kulttuurinen perinne tämä medän luterilainen kirkkomme. Amerikassa ei voista ole.- Eläväkristitty
Mielestäni uskovaisen on hyvä kuulua johonkin kirkkoon. En kuitenkaan pidä hyvänä sitä, että uskovainen kuuluu helluntailaisten perustamaan helluntaikirkkoon (johon ei kuulu edes kaikki helluntailaisetkaan).
Mielestäni järkevintä olisi, että konservatiivikristityt perustaisivat oman kirkon. Siihen voisi liittyä esimerkiksi uskovaisten lisäksi esikoislestadiolaiset, viidesläiset ja muut, jotka kuuluvat arvokonservatiiveihin.
Minun siirtyminen ortodoksiseen kirkkoon on eräänlainen protesti. Mielestäni parempi on protestiksi siirtyä ortodoksikirkkoon, kun jäädä kokonaan kirkkojen ulkopuolelle. Tietysti elävä usko ei katso sitä, kuulutko kirkkoon, rauhanyhdistykseen tms. On kuitenkin hyvä, että jos ylipäänsä haluaa vaikka avioliittoon, olisi hyvä olla kirkon jäsen! Olkoonkin se sitten ortodoksinen, tai katolilainenkin. - Lähetyshiippakuntalainen
Tervetuloa Lähetyshiippakuntaan kaikki luterilaiset kristityt!
- Ylöstemppu
Kesitakselle tiedoksi, että Marian taivaaseenottaminen on yksi ort. kirkon opeista ja Marian rukoileminen liittyy Kaanaan häissä tehtyyn ihmeeseen, jossa Maria pyysi Jeesusta muuttamaan veden viiniksi. Koska opin mukaan Maria on taivaassa, niin häntä rukoillaan sen vuoksi, että Jeesus kuuntelee äitiään paremmin, kuin että pyydettäisiin suoraan Jeesukselta. Jotta paremmin ymmärtäsisit, niin kyseessä on samanlainen oppi, kuin ylöstempaus-oppi on omassa vapaakirkossasi.
- Ymmärrän.tämän.näin
Marian taivaaseen ottaminen on room. kat. oppi, ei Idän oikeauskoisen, katolisen ja apostolisen = ortodoksisen kirkon, oppi.
Luther Säätiöön/Lähetys säätiö voisi liittyä, vaikkapa lestadiolaiset. Kasteoppihan on ihan Raamatun ja luterilaisen kirkon tunnustuskirjojen mukainen.
- Uskonnoton.hellunt.uhri
Lestadiolaisten kirkko on rauhanyhdistys. Paikat on valmiina joka kunnassa ja ovat ainoita uskonnollisia paikkoja missä väkeä kuin Kaanaan häissä (missä ne muuten oli?)
- Kaanaan_häät
muistaakseni pidettiin Nasaretin rauhanyhdistyksellä.
- pakanamaan.kartologi
Seurasiko Jeesus SRK:ta?
- Galileassa
Kaanassa, joka sijaitsee kuten Nasaretkin Galileassa. Miksi muuten Jeesus suoritti suurimman osan palveluksestaan Galileassa?
http://scriptures.lds.org/fi/biblemaps/11
- Mariataivaassa
Seisokaamme hyvin, Ortodoksisen kirkon aikuiskasvatuksen oheismateriaali Aikonen Okulov 2016, ISBN 978-951-98360-2-7, s. 102, sanoo kirkkoherra Sissosen kirjoittamassa osiossa Uskon ohjeet ja esikuvat, että
"Maria otettiin kirkon uskon mukaan kuoleman jälkeen taivaaseen, jossa han on voimallisena esirukoilijana Poikansa edessä."
Wikipedia tietää kertoa toisin asian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873825
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)813340Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.713247On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle702800Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli512404Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,502101- 671943
- 421921
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181739- 601718