hypoille vaikka en lääkkeitä tai insua käytäkään. Tykkään tehdä reippaita 10 km lenkkejä ja on pakko tankata leivällä muutoin alkaa jalat tutisemaan ja kädet vapisemaan 6 km kohdalla ja on pakko ottaa Siripiriä. Siis jos olen tankannut vain karppausruoalla. Ne eivät anna ihmiselle hiilaria mitä tarvii ponnisteluissa.
Karppausruoalla laskee verensokeri
karppikokemus
1497
0Äänestä
Muut lukivat myös
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 14
Vanhimmat
Mikä on karppauruoka ja VHH?
Vähä Hiili Hydraattinen ruoka = V H H.
Karppaaminen on sitä että syö vähähiilihydraattista ruokaa.
Hiilihydraattien tilalle pitää ottaa sitten rasvoja energiaksi ettei energia lopu ja ala tutisemaan.
Sitä rasvaa on ihan riittävästi kaililla ihon alla. Kävelyn kyllä pitäisi sujua ilman isompaa hiilihydraatin tarvettakin. Raskaampi liikunta on sitten eri juttu.
Karppaus ei ainakaan diabeetikolla ole itsetarkoitus, vaan keino pitää verensokerit tasaisena. Jos huomaa, että tulee liian alhaisia verensokereita, on hyvä jo tankata ennen liikkeelle lähtöä sopiva määrä hiilareita. Nopeat hiilarit vaikuttavat alussa, hitaammat pitemmällä ajalla. Jos on hypotuntemuksia kannattaa mitata verensokeri. Jos verensokeri on liian alhaalla, niin pari nappia glukoosia ja vähän pitempivaikutteista lisänä.
Verensokereiden mittaaminen alle 6 asteen lämpötiloissa on tunnetusti ongelmallista. Kylmä mittari ja kylmät liuskat antavat liian alhaisia lukemia. Mittaria ja liuskoja olisi hyvä säilyttää vaatteiden alla ihoa vasten, jotta niiden lämpötila pysyy tarpeeksi korkealla. Hyvä keino on myös lämpögeelipussi tungettuna mittarin pussiin sisään.
Jos aloittajan karppaus on hyvin tuoretta, voi hypojen syynä olla se, että elimistö ei ole vielä tottunut tehokkaasti käyttämään rasvaa energiana. Vaatii aikaa. En osaa sanoa paljonko. Ehkä jollakin on tarkempaa tietoa.
Sinänsä verensokeri voi laskea hetkellisesti lenkille lähdettyä kolmenkin pintaan 10 - 15 minuutin kuluttua. Tämä kuitenkin korjautuu nopeasti eikä aiheuta hypotuntemuksia. On omaakin kokemusta mittausten perusteella.
Osallistukaa muutkin kokemuksienne tai muiden tietojenne perusteella tähän keskusteluun!
Ihmisen+elimistö+ei+koskaan+opi+rasvapolttoiseksi.+Levossa+rasvasta+otetaan+noin+70%+energiasta+rasvasta+ja+kun+syketaso+nousee+niin+liki+kaikki+lisäenergia+otetaan+glukoosista.+Siksi+raskaissa+urheilulajeissa+tehdään+hiilihydraattitankkaus+ja+suorituksen+aikana+otetaan+noin+60+g+glukoosia+tunnissa.
Rasvaa+ei+yksinkertaisesti+pystytä+kuljettamaan+soluihin+riittävän+nopeasti+jos+energiankulutus+on+suurta.+Levossa+kuluu+noin+100+kcal+tunnissa+ja+raskaassa+liikunnassa+jopa+1000+kcal.
Kävely+nyt+ei+ole+raskasta+liikuntaa,+kovatahtinen+juoksu+on.
kokemusta_on
Tiukalla LCHF ruokavaliolla on D1:sen ja insuliiniläityksellä olevan syytä olla aloittaessaan varovainen aloittaessaan sillä vaikutus tulee hyvin nopeasti. Metformiinilla lääkittäessä ei vaaraa pitäisi olla. Aloittajan epäilemä tapaus vaikuttaa suoraan sanottuna epäilyttävältä.
TÄRKEÄÄ:
Jos käytät insuliinia tai SU- valmisteita ja aloitat LCHF ruokavalion on erittäin tärkeää että pidät silmällä (tiheillä mittauksilla) verensokeriasi ettei se pääse liian alas.
Sulfonureid (SU)
Glipizid (Mindiab®), Glibenklamid (Daonil®, Glibenklamid®).
Jos verensokerisi laskee liikaa voit joutua koomaan. Vähennä hiilihydraatteja ja lääkitystä mieluiten yhteistyössä lääkärisi kanssa, jos mahdollista.
Aloittaja ei kerro olevansa diabeetikko eikä ainakaan käyttävänsä diabeteslääkitystä.
,,,,Aloittajan epäilemä tapaus vaikuttaa suoraan sanottuna epäilyttävältä.,,,
Niin mitä tarkoitat, että epäilyttävältä?
Ilmeisesti et ole diabeetikko, mutta sinulla voi olla reaktiivinen hypoglykemia.
Jos diabeetikko ottaa lääkkeitä, kuten terveyskeskuksessa on neuvottu. Jos ja kun diabeetikko aloittaa VHH-ruokavalion tänään, niin jo seuraavana aamuna on vaarana joutua koomaan, jos ottaa lääkkeet normaalisti, eli lääkkeiden kanssa pitää olla varovainen.
Tämä tarkoitta, että diabetes pysähtyy välittömästi, kun lopetetaan massuttamasta sokeria sisältävät ruoka-aineet.
Munuais vauriot ovat aina vaarassa, kun joudutaan syömään lääkkeitä.
-"Tämä tarkoitta, että diabetes pysähtyy välittömästi, kun lopetetaan massuttamasta sokeria sisältävät ruoka-aineet."
Olen jo tutustunut mahdolliseen tautiini sen verran, että tuota en usko. Ei 2-tyyppi taustalta minnekään häviä vaikka kuntoillen ja painoa alentaen saisi verensokerinsa normalisoitumaan. Siellä se on ja tulee taas aikanaan.
Ilmeisesti sinäkin sekoitat sokerin ja hiilihydraatin, ne ovat kaksi eri asiaa.
Unohtui avauksesta maininta, että verensokerit on aamuisin olleet korkeita ja lekuri käski alkaa seuraamaan sekä kuntoilemaan. Oikeastaan minun kai kuuluisi jo popsia lääkkeitä mutta en ole halunnut. Päätin kokeilla karppausta mutta ei ole hyvä keino kun alkaa jalat vipattamaan. Nykyisin heitän naamariin ennen lenkkiä pari täysjyväruisleipää ja sillä lenkki sujuu ilman Siripirejä.