Paljonko kanin ylläpito maksaa?

Hanna

Olen mietiskellyt kanin hankkimista, koska olen tavannut niin kivoja lemmikkikaneja :) Aikaakin olisi. Nyt kuitenkin mietin, että kuinkahan kalliiksi kanin ylläpito tulee? Alussa pitää tietysti satsata vähän enemmän rahaa, häkit jne., mutta paljonko purut ja ruuat tulee maksamaan?

Onko kukaan opettanut kaniaan "vessassa käyntiin", siis omaan vessaan? Kuinka se toimii?

Kiitoksia kaikille vastaajille! :) Perehdyttäkäähän.

16

4228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hermanni

Jos kani pysyy terveenä, eikä eläinlääkäriä tarvita niin muutama kymppi kuussa. Heinät, vihannekset/hedelmät (talvella kalliita), pelletit, purut/vessapelletit.

Ja mielummin kaksi kania (siskokset tai naaras ja kastroitu uros) kerralla, koska ne tarvitsevat erittäin paljon seuraa eikä ihmisellä sitä koskaan ole tarpeeksi. Lajitoveri taas on aina rinnalla.

ISOON häkkiin kannattaa satsata kerralla (väh. 120 cm).

Hyvän työn voi tehdä kyselemällä eläinsuojeluyhdistyksiltä tai ostaa joltain, jossa ilmennyt esim. allergiaa.

vessalaatikolle opettaminen
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=429
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=15660

miten saan kanin papanoimaan vessalaatikkoon, nyt se vain pissaa sinne
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=11521

pupu kaivaa vessalaatikkoa ja pissailee minne sattuu
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=16034

vessalaatikosta ja sen pesusta
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=6984

kissanhiekoista
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=7303

kulmavessat
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=6899

pesuaine
      http://www.puput.net/keskustelu/index.php?board=1;action=display;threadid=492

• Täti

meillä pupu oppis ihan ite käymään vessassa omalla laatikollaan, se ei tee tarpeitaan ollenkaan häkkiin vaan aina kun tulee hätä niin menee vessaan, ei tietysti sillon kun on häkissä mutta sillon se ilmeisesti pidättelee ja kun avaa häkin luukun niin juoksee suoraan vessaan esim. aamuisin ennen kouluun lähtöä pissatan pupun ja päivällä taas kun tulen niin se menee vessaan ja illan aikana sitten käy aina kun on hätä ja välillä istuu ihan huvikseenkin siellä. kuulostaa varmaan vähän hassulta :) ja meillä pupu tosiaan on melkeen koko päivän vapaana..

Vessalaatikkona toimii ihan tavallinen pesuvati ja siihen ulkoota hiekka (pihalla on hiekkakasa mistä otan) ja tosiaan me ei mitenkään edes opetettu sitä sinne vaan se tajus ite, laitettiin vaan vati vessan lattialle.. jos vessan ovi on kiinni niin se tulee pyytämään että pitää aukasta :)

• Hanna

Juu, jos mä kanin otan, niin tulee joko hitsin iso häkki, mutta enemmän on kyllä suunnitelmissa pitää vapaana. (Eivätkä tietenkään sulje toisiaan pois ;) Kanin kun kuitenkin löytää asunnosta, toisin kuin jotain gerbiilejä :D Kahta naarasta mietin.

Miten muuten on kanien juoksuajat, ja onko se sitten kovin likaista touhua pitää sylissä jne.?

Juu, vessalle pitää opettaa! :)

• Hermanni
        Hanna kirjoitti:

Juu, jos mä kanin otan, niin tulee joko hitsin iso häkki, mutta enemmän on kyllä suunnitelmissa pitää vapaana. (Eivätkä tietenkään sulje toisiaan pois ;) Kanin kun kuitenkin löytää asunnosta, toisin kuin jotain gerbiilejä :D Kahta naarasta mietin.

Miten muuten on kanien juoksuajat, ja onko se sitten kovin likaista touhua pitää sylissä jne.?

Juu, vessalle pitää opettaa! :)

Lainaus: "Juu, jos mä kanin otan, niin tulee joko hitsin iso häkki, mutta enemmän on kyllä suunnitelmissa pitää vapaana. "

Sitä parempi vaan. Omanikin elää vapaana. Häkki on kyllä hyvä olla, jos toinen sairastuu ja sitä pitää tarkkailla tms.

Kaneilla ei ole juoksuaikoja, kuukautisia tms. Naaraat saattavat kehittää valeraskauksia (repivät karvojaan ja kyhäävät niistä pesää, ovat kärttyisempiä, puolustavat pesää...) ja urokset taas saattavat merkkailla omistajaansa ruikkimalla pissaa. Tosin sen ongelman poistaa yleensä kastrointi.

• Hanna

Onko se yleistäkin, että kani hyökkäilee ja puolustaa reviiriään? Onko naarailla, muutoin kuin valeraskauden yhteydessä? Vai onko tuo leikkaamattomien urosten juttu?

• Sipsu

Sekä urokset että naaraat ovat hyvin reviiritietoisia, mutta käsittelyyn tottunut ja omistajaansa luottava kani ei hyökkäile ihmistä kohden. Kastrointi varmistaa asian.

Meillä ei ainakaan edes valeraskauden aikana hyökitä, leikattu poika saattaa joskus murista jos siirrän sen ruokakuppia silloin kun hänellä on puuha kesken. Mutta ei hyöki.

• jouluma

nooo...... ei ne kanit mulla HYÖKI mutta Jessica tulee joskus täydellä vauhdilla käteen tai jalkaan pahki..... pörri taas ei tekisi pahaa kärpäsellekkään.....

• Hanna

Kestääkö kanit matkustamista? Auton penkillä. Auttaako, jos vuoraa häkin sitten viltillä matkan ajaksi tai vastaavaa?

• Sipsu

Tuskin yksikään kani siitä nauttii, mutta en ole ainakaan kuullut sydänkohtaustapauksista. Kanin stressiä tulee kuitenkin aina viimeiseen asti välttää mm. pasteurellan puhkeamisen välttämiseksi.

Auto tulee siis lämmittää etukäteen, ajotavan olla rauhallista, kuten myös ovien sulkemisten. Kani matkustaa kuljetuskopassa, ei missään pahvilaatikossa. Kopan päälle voi laittaa viltin, jotta kani tuntisi olonsa turvallisemmaksi, mutta ilmareikä pitää jättää.

Kopan pohjalle tulee laittaa pyyhe tms, ettei ole liukasta ja epämukavaa, sekä vähänkin pidemmällä matkalla heinää ja pala kurkkua, koska kani ei kestä yhtään paastoa.

• kanivauva

Hei. No 1 iso muha paketti maksaa n.4 e
      ruoka n.2-3 e. Heinä maksaa n.3 e
      Häkkikin maksaa 70-100 euroa
      Kani itse eläin kaupasta n.30-50 euroa
      Muista eläinlääkärit ja kantokoppa ruokakuppi KAIKKI
      Joillekkin kallista, joillekkin halpaa
      Meilläkin on 3kania ja kyllä ne vie rahaa kuukaudessa ainakin 50e .

• Hanna

Juu, kyllähän ne rahaa vie. Tuota häkkiä ajattelin itse ruveta askartelemaan. Tai no okei, pyytää vähän toisia askartelemaan ;) Tarkoituksena olis pitää paljon vapaana. Luulin, että pitää olla puruja, mutta ilmeisesti matto ja vessakin riittää. Itse tekaisen ne matot... Se alkuinvestointi kai siinä se pahin on. Noita ruokakuppeja jne. löytyy, pitää nyt kattoa onko tulevat puput tottuneet juomapulloon vai kippoon.

Kuukaudessa ainakin 50e kuulostaa kyllä pahalta... :O Kai se ruokakin tulee halvemmaksi, kun ostaa vähän isommassa satsissa, kun mitä jos ostais pikkupusseissa.

Rokotetaanko kaneja?

• Hermanni
        Hanna kirjoitti:

Juu, kyllähän ne rahaa vie. Tuota häkkiä ajattelin itse ruveta askartelemaan. Tai no okei, pyytää vähän toisia askartelemaan ;) Tarkoituksena olis pitää paljon vapaana. Luulin, että pitää olla puruja, mutta ilmeisesti matto ja vessakin riittää. Itse tekaisen ne matot... Se alkuinvestointi kai siinä se pahin on. Noita ruokakuppeja jne. löytyy, pitää nyt kattoa onko tulevat puput tottuneet juomapulloon vai kippoon.

Kuukaudessa ainakin 50e kuulostaa kyllä pahalta... :O Kai se ruokakin tulee halvemmaksi, kun ostaa vähän isommassa satsissa, kun mitä jos ostais pikkupusseissa.

Rokotetaanko kaneja?

Lainaus: "Kuukaudessa ainakin 50e kuulostaa kyllä pahalta... :O Kai se ruokakin tulee halvemmaksi, kun ostaa vähän isommassa satsissa, kun mitä jos ostais pikkupusseissa."

No pelletit (täysrehu- ja vessapelletit siis) ja heinät juu. Mutta pelleteissäkin kannattaa sitten katsella parasta ennen päiväyksiä, kun yhdelle kanille ei tartte kuin ½-1 dl/pvä (merkistä riippuen), joten yksi säkki kestää ikuisuuden.

Tuoreruoka se suhteessa kaikista kalleinta on, varsinkin talvella.

Kipoiksi käy hyvin ihmisten posliinikipot. Kunhan on tarpeeksi painavia ja mahdollisimman tasa- ja leveäpohjainen, ettei kani saa sitä kipattua nurin.

• Hermanni
        Hermanni kirjoitti:

Lainaus: "Kuukaudessa ainakin 50e kuulostaa kyllä pahalta... :O Kai se ruokakin tulee halvemmaksi, kun ostaa vähän isommassa satsissa, kun mitä jos ostais pikkupusseissa."

No pelletit (täysrehu- ja vessapelletit siis) ja heinät juu. Mutta pelleteissäkin kannattaa sitten katsella parasta ennen päiväyksiä, kun yhdelle kanille ei tartte kuin ½-1 dl/pvä (merkistä riippuen), joten yksi säkki kestää ikuisuuden.

Tuoreruoka se suhteessa kaikista kalleinta on, varsinkin talvella.

Kipoiksi käy hyvin ihmisten posliinikipot. Kunhan on tarpeeksi painavia ja mahdollisimman tasa- ja leveäpohjainen, ettei kani saa sitä kipattua nurin.

Kaneja ei tarvitse rokottaa.

• Tessuli55

Hehe mulla on kani ja se makso ehk 20€ koska se oli alenukses 50% :D Mutta häkit maksaa hirveesti ja kaik muut!!!

• Miljajohanna

Ajattelin itse ottaa kanin. Olen 9v. tyttö, ja kokemusta kaikenlaisista eläimistä löytyy.
      Kolmella kaverilla on kani.. Joten hoitopaikka löytyy...
      Olen harkinnut tätä aika kauan, mutta äiti vähän epäilee sitä.
      Hänellä on itse kokemusta kanista, ja minä voisin itse ostaa tarvikkeet, ruoat ,häkit, ym.
      Äiti sanoo mulle aina kun sanon että mä ostan kanin, että aijaa, ja että maksa sitten itse kaikki, ja minnehän me voidaan se kesällä laittaa Tanskan matkan ajaksi?
      Minä sanon tuohon: Sen voi viedä Sofian luo, ja maksan varmasti kaikki itse, ja että mä huolehdin siitä ihan itse, ja ostan kaiken mitä se tarvitsee...
      Eli äitiä vielä kiinnostaisi että paljonko noi häkit maksaa, ja että voiko niitä tehdä itse...
      Eli siis ajattelimme ostaa vähän kookkaamman häkin, missä se mahtuu juoksemaan, ja voidaan itse vaikka laittaa sinne jotkin muoviset laatikot vessoiksi, ruokakupit, lelut, ja ym. erikseen.
      Onko hyvä ratkaisu? Kani saisi joka päivä monta tuntia juosta vapaana.
      Olikohan tuo sopiva ratkaisu.
      Ps. Paljonko keskimäärin Pienirex naaras maksaa??? Eikö joiltakin kasvattajilta saa kaneja ilmaisiksi???
      SIIS ÄITI VAIN SANOO ETTÄ MAKSA ITSE, JA SE KAI TARKOITTAA ETTÄ SE KÄY

• Jakiem

Helpoiten tilavan "häkin" saa ostamalla komppareita (kompostikehikoita) pari pakkausta ja kasaamalla niistä aitauksen. Harvemmin kasvattajat myy, tai oikeastaan antaa, kaneja ilmaiseksi tuntemattomalle. Varsinkin jos viestinvaihto on tasoa "haluaisin ton ilmasen kanin" "ok, milloin tuut hakemaan" tulisi hälytyskellojen soida ja lujaa.
        Pienrex poikaset maksaa viidestäkympistä ylöspäin, monesti 60 euron tietämillä sukupuolesta riippumatta. Jos vanhempia kaneja myydään, ne ovat monesti jokusen kympin halvempia, mutta todella harvoin ilmaiseksi.

Muista kuitenkin että loppujen lopuksi lemmikkisi on vanhempien vastuulla ja vastuulliset kasvattajat eivät edes myy kani pelkästään lapselle, vaan myös äitisi täytyy olla mukana kanin hankinnassa ja hoidossa. Entä jos kani sairastuu ja täytyy lähteä eläinlääkärille - suostuuko äitisi lähtemään mukaan ja todennäköisesti maksamaan käynnin (helposti satasen tiennoilla ja ylikin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      23
      1840
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1681
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1423
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      69
      1093
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      50
      1022
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      53
      880
    7. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      851
    8. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      23
      850
    9. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      175
      832
    10. Mitä Keskisarja tarkoitti maahanmuuttajien heikkolaatuisuudella? Sanomista vääristellään. Totta kai.

Seurasin A-studiota, jossa Teemu Keskisarja irrotteli verbaalisesti saaden valtavan määrän vihaa niskaansa. Kieltämättä
      Maailman menoa
      174
      710
    Aihe