lehtikset 128 litraseen?

tyttönen

Onko turha haaveilla lehtikaloja tuon kokoiseen altaaseen?

8

710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nikita

      Älä jooko edes haaveile. Lehtikala on isoksi kasvava kala jolla on myös korkeutta paljon.

      Jos lehtikaloista haaveilet (niin kun minä) niin osta sellainen ~300 litrainen allas ja sinne yksi pariskunta (itse hankin juuri lehtikalojen takia 360-litraisen). Altaalla saa olla korkeutta vähintän 50 cm, omani on 60 cm.

      • ei enää tietämätön

        Mulla vain 100litranen akvaario ja siellä kaksi lehtistä, muutama pohjakala ja tetroja. Jo kauan aikaa sitten minulla oli akvaario, joten kuvittelin tietäväni jotakin, kunnes tajusin liian myöhään asioita tutkittuani olevani täysin pöllö. Kun olin tarvikkeita ostamassa, myyjä sanoi ,että kalat voi hakea seuraavana päivänä. Arvatkaa vaan olenko jo antanut kaloille tekohengitystäkin korkeiden nitriittiarvojen takia. Onneksi nyt ovat jo huimasti pienentyneet. Samoin luotin myyjään tämän sanoessa, että tuohon kippoon voi ottaa kaksi lehtistä, ne kun eivät siinä kasva kovin isoiksi. Samoin kertoi, etteivät lehtiset syö neontetroja, koska eivät tule niin suuriksi. Nyt täytyy vain katsoa, rupeaako tila tuntumaan niin pieneltä, että lehtiset täytyy viedä toiseen eläinkauppaan, joka on luvannut otta ne vastaan.


      • JuuLia
        ei enää tietämätön kirjoitti:

        Mulla vain 100litranen akvaario ja siellä kaksi lehtistä, muutama pohjakala ja tetroja. Jo kauan aikaa sitten minulla oli akvaario, joten kuvittelin tietäväni jotakin, kunnes tajusin liian myöhään asioita tutkittuani olevani täysin pöllö. Kun olin tarvikkeita ostamassa, myyjä sanoi ,että kalat voi hakea seuraavana päivänä. Arvatkaa vaan olenko jo antanut kaloille tekohengitystäkin korkeiden nitriittiarvojen takia. Onneksi nyt ovat jo huimasti pienentyneet. Samoin luotin myyjään tämän sanoessa, että tuohon kippoon voi ottaa kaksi lehtistä, ne kun eivät siinä kasva kovin isoiksi. Samoin kertoi, etteivät lehtiset syö neontetroja, koska eivät tule niin suuriksi. Nyt täytyy vain katsoa, rupeaako tila tuntumaan niin pieneltä, että lehtiset täytyy viedä toiseen eläinkauppaan, joka on luvannut otta ne vastaan.

        Voi noiden kauppiaisen kanssa... Noh, hyvä että sait nyt asioista selvää niin saat kaloillesi vielä ihan hyvät oltavat. Kannattaa tosiaan kiikuttaa ne lehtikset kauppaan tai vaikka toiselle harrastajalle niin ainakin varmistuu että pääsevät asianmukaisiin oloihin... Niiden tilalle voit sitten aikanaan valita vaikkapa jonkin kivan rihmakalaparin joka altaaseesi mahtuu...


      • bettaristic
        ei enää tietämätön kirjoitti:

        Mulla vain 100litranen akvaario ja siellä kaksi lehtistä, muutama pohjakala ja tetroja. Jo kauan aikaa sitten minulla oli akvaario, joten kuvittelin tietäväni jotakin, kunnes tajusin liian myöhään asioita tutkittuani olevani täysin pöllö. Kun olin tarvikkeita ostamassa, myyjä sanoi ,että kalat voi hakea seuraavana päivänä. Arvatkaa vaan olenko jo antanut kaloille tekohengitystäkin korkeiden nitriittiarvojen takia. Onneksi nyt ovat jo huimasti pienentyneet. Samoin luotin myyjään tämän sanoessa, että tuohon kippoon voi ottaa kaksi lehtistä, ne kun eivät siinä kasva kovin isoiksi. Samoin kertoi, etteivät lehtiset syö neontetroja, koska eivät tule niin suuriksi. Nyt täytyy vain katsoa, rupeaako tila tuntumaan niin pieneltä, että lehtiset täytyy viedä toiseen eläinkauppaan, joka on luvannut otta ne vastaan.

        Vie lehtikset mahdollisimman pian kauppaan että niillä on paremmat mahdollisuudet päästä hyviin oloihin. Se on kyllä totta että kääpiöityvät pienessä altaassa, mutta tarkoitushan ei ole aiheuttaa kalalle pysyviä haittoja...joten. Lisäksi mitä normaalimman näköinen fisu on, sitä helpommin se siirtyy kaupasta eteenpäin. Kääpiöityneet on...no friikin näköisiä...niin kuin ne ovatkin...omasta tahdostaan riippumatta.


    • juuri sopiva

      Tuollainen 128-litrainen on kutuparille väliaikaiseen majoittutumiseen ihan sopiva :)

      Hanki isompi parvelle, voit käyttää tuota kutualtaana jos kudettaminen kiinnostaa joskus tulevaisuudessa.

    • bettaristic

      Ei kannata laittaa sillä 128-litrainen ei ole lehtikaloille sovelias paikka pysyvästi. Tietysti voit siellä niitä kudettaa ja kasvattaa poikasia, mutta lopun elämäänsä niitä ei siellä saa pitää.

      Tyttönen: onko sulla haaveissa joku lehtikalan näköinen laji, vai lehtikalan tapainen kala? 128-litraiseen kyllä on sopivia vaihtoehtoja molemmista, mutta ei itse lehtikalaa eikä mitään muutakaan saman suvun lajia.

      Kts. seuraavat lajit (keulassa mielestäni paras vaihtoehto jne.)josko niistä olisi lehtikalan korvikkeeksi siksi kunnes saat suuremman altaan. ;D
      -keltarihmakala
      -timanttikirjoahven
      -kääpiörihmakala
      -loistokääpiöahven
      -punakääpiöahven
      -hunajarihmakala
      -perhoskirjoahven

    • Aino

      Lehtikalat kasvavat aivan liian isoiksi tuohon altaaseen. Minimi on 200 l ja 50 cm korkeutta

    • Tikruliini93

      Akvaaariosi on liian pieni lehtikaloille.Ne kasvavat hyvällä hoidolla 20cm korkeiksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1902
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1363
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1250
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1225
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      16
      1150
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1091
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1045
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 13
      1010
    Aihe