Mistä Vongoivalle

KarriHa

Tarkoitus olisi tehdä elo/syyskuussa vaellus UK-puistoon ja käydä Vongoivan huipulla. Mikä olisi hyvä lähtöpaikka?

10

3202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 74789873859

      Olen itse pari kertaa noussut ko. tunturialueelle Luiron kautta ts. tullut Lokalta päin. Toisen kerran otin venekyydin Lokalta ja pääsin sillä keinolla Karapuljuun asti. Toisen kerran räpiköin kanootilla Luiro-Repojokea pitkin niin pitkälle kuin pääsin ja pitkällehän sillä tapaa pääseekin ts. pääsee sen suuren suoalueen pohjoispuoliselle kovalle maalle. Ei tullut tuolloinkaan käytyä itse Vongoivalla, mutta Vuomapäät ja Reututunturi tulivat koetuiksi. Muita kokemuksia ei ole tuolle suunnalle päätymisestä. Jos päädyt kanoottiin ja jokivaihtoehtoon ja ei ole omaa menopeliä niin Lokasta saa vuokrattua. Itse joki on korkeallakin vedellä helppo tapaus; ei koskia eikä muitakaan luonnon vastuksia.

    • vongoivaoiva

      Lyhin reitti Vongoivalle on Marivaara - Tahvontupa - Vongoiva. Tahvontuvalla voi yöpyä ja käväistä huipulla ja Vongoivan räystäällä. Suositeltavampaa on toki yöpyä Vongoivan kammissa.
      Kiilopäältä jos lähtee, niin reitti voisi olla Suomunruoktu - Luirojärvi - Hammsakuru - Vongoiva. Lauantaina kun lähtee niin ehtii hyvin seuraavaksi lauantaiksi takaisin.

    • vongoivaoiva

      Reitti Vongoivalta takaisin Kiilopäälle voisi olla Anterinmukka, Muorravaarakka, Sarvioja, Porttikoski, Lankojärvi, Rautulampi, Kiilopää.

    • kaikkeakokeillut

      Mainitaan myös Kemihaara yhtenä lähtöpaikkana ja paluu sinne autolle tai sitten puiston läpi Kiilopäälle, Aittajärvelle tai Rajajooseppiin.

    • Viikonvaellukselle

      Komppaan edellistä. Kemihaarasta Kiilopäälle Vongoivan kautta. Reissu hoituu viikossa.

    • Rajajoosepista

      Rajajooseppi on myös hyvä lähtöpaikka. Riippusiltaa pitkin Suomujoen yli, Kiertämäjärvi, Anterinmukkaan tietä pitkin tai tunturien yli. Ja sitten Vongoivaa huiputtamaaan.

    • KarriHa

      Miten Talvella? MIstä suunnasta Vongoivaa kannattaisi lähestyä suksilla? Nyt on mielessä Hiihtoreissu Koilliskairaan

    • Gumbe

      Kemihaarasta Härkävaaran kämpän kautta ja Auhtiselän yli Tahvolle.
      Siitä käy päiväseltään Vongoivan katsomassa. Jos kiertelee enemmän vongoivan kulmilla kannattaa yöpyä Vongoivan kammissa. Paluu sitten omia jälkiä tai idän kautta koukaten. Kelit ja hiihtohalut ratkaisevat reitinvalinnan.

    • Povivaarankokautta

      Jos Tahvontuvalta lähtee Vongoivan kammille, niin mikä olisi suositeltava reitti, mikäli ei halua kulkea Tyyrojan itäpuolelta Vongoivan huipulle ja sieltä edelleen kammille. Eli meneekö polkua kohti Povivaaraa ja Vongoivan räystästä?

    • Povivaaraonok

      Kyllähän Povivaarat pitää käydä kattelemassa. Sanma se on, mistä suunnasta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      368
      3491
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      129
      2499
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      126
      1775
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1270
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1127
    6. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      49
      1117
    7. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      161
      1085
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1053
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      289
      904
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      42
      836
    Aihe