Kyllä täytyy noita hintapyyntöjä taivastella, eivät ole tästä maailmasta. Joku saattaa pokkana pyytää 40 vuotta vanhasta traktorista 7000-8000 euroa ja ilmeisesti todelliset myyntihinnat eivät hirveästi ole pienempiä.
Hyvällä tuurilla tuollainen on tietysti teknisesti vielä kunnossa, mutta aika monta on pilattu unohtamalla huollot. Samoin ihmetyttää sellainen käyttäjätyyppi, jonka traktorin hytissä suoraan sanottuna ollut jatkuvasti kymmennisen kiloa paskaa ja joka on repinyt sisustan riekaleiksi. Sitten on irrotettu hytti, hiekkapuhallettu ja maalattu ja laitettu komeasti ja sen mukainen hinta.
Mutta: jos vanhasta pienesta traktorista on kova kysyntä, niin eikö noita kannattaisi tuoda käytettynä ulkomailta?
Tietääkseni nykyisinkin tehdään pieniä traktoreita (muitakin kuin kiinalaisia romuja) ja moni olisi varmaan halukas ostamaan vaikka 15 vuotta vanhan käytetyn sen 40 vuotta vanhan sijaan.
Itse ainakin. Pieneen puunajoon, lumihommiin, soran siirtoon yms. traktori on ainoa oikea värkki. Mönkijällä kun ei tee louhikossa tai suomaastossa muuta kuin huviajoa puhumattamaan siitä, että nostolaitetta/hydrauliikkaa ei sellaisessa lelussa ole.
Vanhojen traktorien hinnat
55
4468
Vastaukset
- Itsevaan
Jos tammikuun jälkeen epäonnistun ulkomailla ja jostain syystä joudun tulemaan Suomeen, alan maanviljelijäksi. Optimoin kaiken tukien saamiseksi ja sitten talvet taas ulkomaille ja kesät Suomessa hieman peltotöitä tehden. Se olisi kivaa, tulisi ulkoiltua ja kuntoiltua ja valtio maksaa. Traktorinkin varmaan valtio maksaa.
- siitävaanviljelemään
Joo, tule vaan tänne Suomeen maanviljelijäksi, kun täällä lopettaa joka päivä 4-5 maatilaa, kun jatkajia ei löydy näin "hyvään" hommaan, jossa "Traktorinkin varmaan valtio maksaa".
Mieti nyt vähän, kuka nyt kultakaivoksestaan luopuisi, jos se niin hyvää hommaa olisi!
Vaan mikä sinua estää, tiloja löytyy vaikka kuinka lähteä kokeilemaan tuota visiotasi, optimoit tuet ja teet kesät hieman peltotöitä. Ei mikään estä! - tervemenoavaan
Pysy vaan sielä ulkomailla niin olisi taas yksi maataloudesta mitään ymmärtämätön ja kiittämätön paskanpuhuja pois täältä suomesta.
- näinsemeneekuule
Tyhmä ei ole se joka pyytää vaan tyhmä on se joka maksaa.
- pyynnitonpyyntejä
Traktoreiden todelliset myyntihinnat ovat huomattavasti pienemmät, mitä pyyntihinnat. Osa traktoreista vaihtaa omistajaa alle 1000€ hinnoilla ja osa 1500- 2000€ hinnoilla hurjista pyyntihinnoista huolimatta. Naapuri perikunta myi alle 40v. vanhan 5600-sarja Fordin hiljan 1700€:lla.
- traktori_hakusessa
No joo, epäilemättä on niitäkin koneita, joissa myyntihinta jää pieneksi. Mutta niissä on sitten yleensä remontin tarvetta ja välillä aika isoakin. Jos ei ole omaa taitoa ja työkaluja korjaamiseen, niin voipi tulla kalliiksi.
Tällaiselle ei-konemiehelle ei todellakaan sovi projektitraktori. - useamman_ostanut
traktori_hakusessa kirjoitti:
No joo, epäilemättä on niitäkin koneita, joissa myyntihinta jää pieneksi. Mutta niissä on sitten yleensä remontin tarvetta ja välillä aika isoakin. Jos ei ole omaa taitoa ja työkaluja korjaamiseen, niin voipi tulla kalliiksi.
Tällaiselle ei-konemiehelle ei todellakaan sovi projektitraktori.Mitä suurta remonttia nyt traktorissa voi olla, jos ei osta ihan silmät ja korvat ummessa sitä? Renkaat näkee heti ensi silmäyksellä, tekniikka selviää koeajolla. Ei ole pakko ostaa mitään projektia kalliilla. Ja toisten projekteja kannattaa varoa, kun on tehty vaikka mitä virvellyksiä, ne kannattaa kiertää kaukaa.
Onhan noita ihan kunnollisia traktoreita tarjolla vaikka kuinka ja halvalla. Ylihintaisesta saa helpoimmalla parhaan kaupan, kun niitä myydään pitkään ja viimein myyjä/t tulevat järkiinsä. Vaihtaa vaikka jollain missä on riittävästi hinnassa löylyä sen traktorin, niin on myyjillä hyvä mieli ja ei jää itselle maksamaan se traktori paljoakaan. Koneliikkeistä kannattaa myös kysellä vaihdonpohjia sieltä kalmistosta, voi ostaa vaikka useamman kerralla ja pitää itsellä parhaimman, joka jää sitten käytännössä ilmaiseksi itselle. Yleensä koneliikkeet myy vaan purkumiehille köntässä koneita kalmistosta, kun ne ei tule vinkumaan kolmen kuukauden päästä jostain laturin hiilistä. Aina kuitenkin kannattaa koettaa!
- kalliitaovatvanhat
Ihan samaa olen itsekin ihmetellyt. Vanhoista traktoreista jotkut pyytää tosi kovia hintoja. Hyväkuntoinen ja siisti jossa hinta on sopiva myydään parissa päivässä. Kalliit ja remonttia vaativat jäävät myymättä. Jotkut eivät vaivaudu tosiaan edes niitä paskoja sieltä kopista siivoamaan kun nappaavat kuvat myyntiä varten. Ja sitten laitteelle laitetaan sama hinta kuin millä se on ostettu kymmeniä vuosia sitten. Neljäkymmentä vuotta vanhoilla koneilla on jopa kymppitonni hintaa ja sen kun muuttaa markoiksi ja miettii mitä se kone on uutena maksanut niin ei kovin paljoa ole arvo laskenut.
- Hintoja_seuraava
Ja sama hinnoitteluperiaate tuntuu olevan peräkärryillä, klapikoneilla ...
- Hehtaarimökkeilijä
Oletko koskaan kuullut inflaatiosta? Sain v. 1973 palkkaa kesähommista 4 mk tunnilta, brutto. Laske montako työtuntia piti tehdä, jotta pystyi traktorin maksamaan. Verojen osuutta en enää muista.
Sitten katsotaan samanlainen (elintarviketyöläisen) palkka nyt.
Tehdään tälle palkalle traktorin oston laskelma.
Mielestäni oikea tapa olisi arvioida traktorin käyttöarvo ja hinta sen iän perusteella, kun tiedetään mitä uusi vastaava nyt maksaa.
Tästä nykyajan traktorista laskettaisiin kohtuullinen arvon vähenemä.
Tai sitten vain muutettaisiin 40 vuoden takainen hinta euroiksi ottamalla huomioon inflaatio, ja siis tehtäisiin indeksikorjaus.
Vanhojen traktoreiden hintapyynnöt ovat kyllä ihan perseestä.
Onko niillä vielä käyttöarvoa todellakin ilman suuria remontteja niin paljon kuin myyjä väittää hintapyynnöllään?
10 vuotta vanhojen traktoreiden hintoja olisi helpompi arvioida. Inflaatio ei ole ollut suurta viimeisten vuosien aikana.
Paljonko käyttövuosia on tuon ikäisellä traktorilla vielä jäljellä, jos tiedossa on käyttötunnit ja se millaista työtä traktorilla on tehty? Lisäksi tehdyt korjaukset.
- jfjfhjfhhjfdg
Täytyy ihmetellä mitä painia ollut hytissä kun isot palat puuttuu pehmusteista sekä paneelit halki ja rankka ylipaino pistänyt grammerin penkit lonksumaan ja paloja puuttuu etureunasta kun pylly vaan ei nouse.
- paskalehaisevateläintila
vilja tiloilla, pienet tulot, koneita pidetään hyvin että kestää isältä pojalle.
- Entinennautamiäs
Viljatiloilla koneet kestää, kun töitä on se viis viikkoa vuodessa. Karjatiloilla on työtä joka päivä, myös jouluna ja juhannuksena.
- traktori_hakusessa
Niinpä on, se pitää paikkansa, että karjatilalla ajoa riittää. Siksipä ei kannata yleensä hankkia pientä vanhaa traktoria, joka on ollut karjatilan yleiskone. Sillä on pörrätty lyhyttä ajoa, kone kylmänä ja valitettavasti on monia isäntiä, jotka eivät huollosta ole välittäneet. Toisaalta, jos ei pidä koneesta huolta, niin mistähän sitten...tiedä sitten, onko eläimistäkään.
Mutta kun itsekin vietti nuoruuden karjatilalla, niin isä kyllä huolsi traktoreita ja puhdisti myös. Ja manasi niitä isäntiä, jotka eivät koskaan konetta edettä pesseet eivätkä lapioineet paskoja pois hytistä.
Kyllähän toisaalta se tilanpito ja koneiden huolto/huoltamattomuus näkyy ihan tilan yleisilmeestä, jos nyt traktoria suoraan isännältä pääsee ostamaan. - dexta.fani
Minusta pieni traktori on parempi kuin iso. Siis vanhana ostettaessa.
Isot traktorit ovat olleet tiloilla ykköskoneena ja ne ovat ihan loppu rääkätty. Pikkutraktoreilla on siirrelty heinä- ja olkikärryjä ja tehty pikkuajoa. Niissä tuntimäärätkin 50 vuotta vanhoissa pyörivät alle 5000 tunnin. Isoissa Majoreissa mittari on kiertänyt monta kertaa ympäri ja lopuksi hajonnut. Hyviä traktoreita löytyy pikkuferguista ja dextoista. Hintaluokka 3-4 tuhatta ja hakkaavat mönkijät mennen tullen. On se kumma kun 50 vuotta vanhat traktorit ovat teknisesti kestävämpiä kuin 2-vuotiaat uutukaiset mönkijät.
- joppariari
Saa kai jokainen pyytää omastaan mitä haluaa. Ostaja ihan ite arvioi sen mitä haluaa maksaa. Ihme itkemistä, köyhälle kaikki on kallista.
- kalliitaovatvanhat
Tuossa traktorikaupassa on jokin erikoinen logiikka jota on maalaisjärjellä vaikea ymmärtää. On tullut jo vuosi seurattua tuota hommaa jos joku sopiva peli löytyisi. En ymmärrä miten 60-luvun, 70-luvun ja 80-luvun traktorit maksavat saman verran. Yleensä arvo alenee iän myötä.
- NoLogik
Juu, jos sinulla on vaikka hyväkuntoinen vähän ajettu 96-mallin Golf, niin myymällä et saa juuri mitään verrattuna vaikka 2010-mallin paljon ajettuun ja huonosti pidettyyn Golfiin.
Mutta jos taas on Massikka 165 mallia 1970, niin hintapyynti on lähellä 80-luvun puolivälin Massikoita!
Ja se 70-mallisen tunnit voivat olla mitä vaan ja kunto voi olla aika heikko, mutta silti pyynti samaa luokkaa kuin 15 vuotta nuoremmassa koneessa joka on silmämääräisesti vielä iskussa.
Ei tosiaan ole logiikkaa. Eikä se niin ole, että 165 olisi ikuinen ja maailman kestävin traktori ja että muut Massikat olisivat heikkoja. Samaa hintapolitiikkaa on mm. Fordeissa, vanhasta tehostamattomasta nelitonnisesta 60-70-lukujen vaihteen pelistä pyydetään samat kuin 80-luvun alkupuolen kehittyneimmistä vastaavista.
Kuka avaisi tämän oudon logiikan? - eräsalalaji
NoLogik kirjoitti:
Juu, jos sinulla on vaikka hyväkuntoinen vähän ajettu 96-mallin Golf, niin myymällä et saa juuri mitään verrattuna vaikka 2010-mallin paljon ajettuun ja huonosti pidettyyn Golfiin.
Mutta jos taas on Massikka 165 mallia 1970, niin hintapyynti on lähellä 80-luvun puolivälin Massikoita!
Ja se 70-mallisen tunnit voivat olla mitä vaan ja kunto voi olla aika heikko, mutta silti pyynti samaa luokkaa kuin 15 vuotta nuoremmassa koneessa joka on silmämääräisesti vielä iskussa.
Ei tosiaan ole logiikkaa. Eikä se niin ole, että 165 olisi ikuinen ja maailman kestävin traktori ja että muut Massikat olisivat heikkoja. Samaa hintapolitiikkaa on mm. Fordeissa, vanhasta tehostamattomasta nelitonnisesta 60-70-lukujen vaihteen pelistä pyydetään samat kuin 80-luvun alkupuolen kehittyneimmistä vastaavista.
Kuka avaisi tämän oudon logiikan?Siinä on se logiikka, että nämä harrastajakoneet on pitkälti mökkiläisten kaupan varassa, eli ns. "kyllä-porukka" ostaa ja myy noita koneita, heillä kertotaulu on jäännyt koulussa oppimatta ja matematiikka on muutenkin ollut lyhyt. He eivät osaa tehdä omaa veroilmoitustaan, mutta tietävät maajussien verotuksesta kaiken... samainen sakki ostaa myös ylihintaisia metsäpalstoja puuhapalstoikseen, lempinimi puuhis.
Puuhis (lat. homosapiens puuhisensis) on yleensä n. 50-60 vuotias ja tykkää puuhastella, sinänsä ihan vaaraton ja harmiton otus. Tiemaksujen kanssa on joskus riitaisa, muuten viihtyy omissa oloissaan. Joillekin puuhiksille ei saisi antaa edes moottorisahaa käyttöönsä. Ilman puuhista monet erikoisliikkeet olisivat konkurssissa, pienkonekorjaamot, piipunsaneeraajat.. - logiikkaatosiaan
eräsalalaji kirjoitti:
Siinä on se logiikka, että nämä harrastajakoneet on pitkälti mökkiläisten kaupan varassa, eli ns. "kyllä-porukka" ostaa ja myy noita koneita, heillä kertotaulu on jäännyt koulussa oppimatta ja matematiikka on muutenkin ollut lyhyt. He eivät osaa tehdä omaa veroilmoitustaan, mutta tietävät maajussien verotuksesta kaiken... samainen sakki ostaa myös ylihintaisia metsäpalstoja puuhapalstoikseen, lempinimi puuhis.
Puuhis (lat. homosapiens puuhisensis) on yleensä n. 50-60 vuotias ja tykkää puuhastella, sinänsä ihan vaaraton ja harmiton otus. Tiemaksujen kanssa on joskus riitaisa, muuten viihtyy omissa oloissaan. Joillekin puuhiksille ei saisi antaa edes moottorisahaa käyttöönsä. Ilman puuhista monet erikoisliikkeet olisivat konkurssissa, pienkonekorjaamot, piipunsaneeraajat..Hehee, paras juttu täällä pitkään aikaan. onhan se taivaan tosi, että ne vanhat majorit ja fergut, sekä monet vanhat koneet patvi hintaa kuusinkertaiseti, kun euro tuli peliin. majoreita ja valmet 500 malliakin sai valkaten 2000mk/kpl, mutta euron tulon jälkeen muuttu vaan markan merkin tilalle euron merkki. ja ne 300mk työkoneet, kuten aurat ja äkeet teki saman pörssikorotuksen.
- Hehtaarimökkeilijä
kalliitaovatvanhat kirjoitti:
Tuossa traktorikaupassa on jokin erikoinen logiikka jota on maalaisjärjellä vaikea ymmärtää. On tullut jo vuosi seurattua tuota hommaa jos joku sopiva peli löytyisi. En ymmärrä miten 60-luvun, 70-luvun ja 80-luvun traktorit maksavat saman verran. Yleensä arvo alenee iän myötä.
Kai se on niin että maanviljelijät eivät halua myydä traktoreitaan tai antaa vaihdossa, vaan jättävät sen itselleen niin, että siinä on tietty työkone kiinni vaikka läpi vuoden, niin on nopeaa aloittaa toinen työ jos kone on jo valmiiksi kiinni laitettuna.
Eikö 5-7 traktoria ole aika yleinen määrä maatiloilla?
Varsinkin pieniä traktoreita ei näin ole paljoa tullut myyntiin käytettynä. - kauppiaanaollut
Hehtaarimökkeilijä kirjoitti:
Kai se on niin että maanviljelijät eivät halua myydä traktoreitaan tai antaa vaihdossa, vaan jättävät sen itselleen niin, että siinä on tietty työkone kiinni vaikka läpi vuoden, niin on nopeaa aloittaa toinen työ jos kone on jo valmiiksi kiinni laitettuna.
Eikö 5-7 traktoria ole aika yleinen määrä maatiloilla?
Varsinkin pieniä traktoreita ei näin ole paljoa tullut myyntiin käytettynä.Ei siinä mitään ihmeellistä ole, ettei maanviljelijät ja koneurakoitsijat halua vanhoja koneitaan antaa vaihdossa. Ensinnäkin uutta traktoria ostaessa käteisalennus on niin suuri ilman mitään vaihtokonetta, että käytännössä joutuu maksamaan, kun antaa vaihtokoneen traktorikaupassa. Sama pätee autokaupassa, vanhaa autoa ei kannata antaa vaihdossa uuteen, kun käteisellä ostaen saa uuden auton paljon halvemmalla.
Näillä mökkitraktoreilla on taas ihan omat markkinat, alvittomat mökkikoneet vaihtaa omistajaa ihan järjettömiin hintoihin mökkiläisten ym. harrastelijoiden kesken, samat fergut ja majorit kiertää konepörssin ja nettikoneen välillä.
No, meillä on täällä maatilalla tuo 7 traktoria, kaikilla on käyttöä enempi vähempi, mutta ei niitä viitsi ilmaiseksi antaa. Viimeksi traktorikauppaa tehdessäni, olisi pitänyt "maksaa" 3000€, jos olisin antanut vaihdossa tuolta yhden vanhimmista koneista. Käteisalennus oli niin suuri, että hyvityshinta ei olisi kattanut sitä, vaan olisin hävinnyt tuon 3000€ vaihtokaupassa. Traktorikauppiaat ei viitsi alkaa tekemään kauppaa näillä mökkitraktoreilla ja jos kauppa tulee, niin traktori lähtee herkästi purkuun, ei oteta sitä riskiä, että joku mökkiläinen alkaa ostettuan sen kitisemään kaikista vioista. Saman tekevät autokauppiaat, ne rutukka-autot hinnoitellaan käteisalennusta halvemmiksi hyvitettäessä vaihtokaupassa uuteen. Rutukat myydään sitten nipussa näille kalmistokauppiaille sopivalla könttähinnalla, eikä aleta pilaamaan merkkiliikkeen mainetta lainkaan näillä vanhoilla rutukoilla. Näiltä kalmistokauppureiltakin osa menee suoraan purkuun, osa myydään tarhasta tai kadunvarrelta. Vastaavia pikkujobbareita on traktoreillakin. - Anonyymi
NoLogik kirjoitti:
Juu, jos sinulla on vaikka hyväkuntoinen vähän ajettu 96-mallin Golf, niin myymällä et saa juuri mitään verrattuna vaikka 2010-mallin paljon ajettuun ja huonosti pidettyyn Golfiin.
Mutta jos taas on Massikka 165 mallia 1970, niin hintapyynti on lähellä 80-luvun puolivälin Massikoita!
Ja se 70-mallisen tunnit voivat olla mitä vaan ja kunto voi olla aika heikko, mutta silti pyynti samaa luokkaa kuin 15 vuotta nuoremmassa koneessa joka on silmämääräisesti vielä iskussa.
Ei tosiaan ole logiikkaa. Eikä se niin ole, että 165 olisi ikuinen ja maailman kestävin traktori ja että muut Massikat olisivat heikkoja. Samaa hintapolitiikkaa on mm. Fordeissa, vanhasta tehostamattomasta nelitonnisesta 60-70-lukujen vaihteen pelistä pyydetään samat kuin 80-luvun alkupuolen kehittyneimmistä vastaavista.
Kuka avaisi tämän oudon logiikan?Uudemmat massikat on POMMEJA.. Fordin 4 sylinteriset 4,4 L lähtee huonosti käyntiin talvella.
- Tässäajassa
Ei ole mitään merkitystä sillä mitä kone on joskus maksanut. Vain tämän hetken hinnalla on merkitystä.
- rattorieetu
No onhan se vähän erikoista jos jokin kitkotin on ollut käytössä 40 vuotta ja sillä on vielä sama hinta kuin uudella eli ei minkäänlaista arvon alenemaa ole tapahtunut.
- Tässäajassa
Ei talon ostajakaan kysele, mitä se on uutena maksanut. Kysyy vain, mitä maksaa nyt. Millään muulla tiedolla ei ole väliä, eikä niillä päätä vaivata.
- rattorieetu
Tässäajassa kirjoitti:
Ei talon ostajakaan kysele, mitä se on uutena maksanut. Kysyy vain, mitä maksaa nyt. Millään muulla tiedolla ei ole väliä, eikä niillä päätä vaivata.
No eipä siitä vanhasta autostakaan saa samaa hintaa kuin mitä siitä on uutena maksanut. Mutta traktorista saa.
- TraktorTseljabinks
Niin, onko todella tilanne se, että kysyntä on valtavaa ja tarjonta siihen nähden olematon? Tilanne on silloin talouselämän kannalta varsin outo. Eikö niitä koneita voisi tuoda halvalla ulkomailta?
Entäs tuollainen Intian ihme Solis, onko samaa kuraa kuin Jinma ja muut Kiinan pelit? - Hehtaarimökkeilijä
rattorieetu kirjoitti:
No eipä siitä vanhasta autostakaan saa samaa hintaa kuin mitä siitä on uutena maksanut. Mutta traktorista saa.
Ota sinäkin se inflaatio nyt huomioon! Et voi suoraan verrata raha-arvoja nyt ja kymmenien vuosien takaa! Eikä auta, että noin vain muunnat markat euroiksi.
Jos ostit pillua vuonna 1973 kolmella kympillä (mk), joka on sinun laskelmissasi sama kuin 5 € nykyrahassa, niin onnea vain sinulle, kun menet tätä vitosta tarjoamaan huorille tänä päivänä. Voi olla että "saat ympäri korvia", vaikka ostosi kohteena olisi sama hutsu, jota käytit v. 1973.
Toivottavasti tämä esimerkki valaisee paremmin mitä pitää laskelmissa ottaa huomioon. - rattorieetu
Hehtaarimökkeilijä kirjoitti:
Ota sinäkin se inflaatio nyt huomioon! Et voi suoraan verrata raha-arvoja nyt ja kymmenien vuosien takaa! Eikä auta, että noin vain muunnat markat euroiksi.
Jos ostit pillua vuonna 1973 kolmella kympillä (mk), joka on sinun laskelmissasi sama kuin 5 € nykyrahassa, niin onnea vain sinulle, kun menet tätä vitosta tarjoamaan huorille tänä päivänä. Voi olla että "saat ympäri korvia", vaikka ostosi kohteena olisi sama hutsu, jota käytit v. 1973.
Toivottavasti tämä esimerkki valaisee paremmin mitä pitää laskelmissa ottaa huomioon.Nyt et ole ymmärtänyt mistä on kysymys. Tässä ei lainailla värkkiä vaan sellaista yritetään hankkia omaksi. Mikä muu laite ei menetä arvoaan 40 vuoden käytön jälkeen. Saatikka, että laitteen kunto ei yleensä ole lähellekään uutta vastaava. Ja vuosimalli ei vaikuta hintaan vaan sama hinta voi olla 60-luvun ja 80-luvun vermeissä.
- Anonyymi
Hehtaarimökkeilijä kirjoitti:
Ota sinäkin se inflaatio nyt huomioon! Et voi suoraan verrata raha-arvoja nyt ja kymmenien vuosien takaa! Eikä auta, että noin vain muunnat markat euroiksi.
Jos ostit pillua vuonna 1973 kolmella kympillä (mk), joka on sinun laskelmissasi sama kuin 5 € nykyrahassa, niin onnea vain sinulle, kun menet tätä vitosta tarjoamaan huorille tänä päivänä. Voi olla että "saat ympäri korvia", vaikka ostosi kohteena olisi sama hutsu, jota käytit v. 1973.
Toivottavasti tämä esimerkki valaisee paremmin mitä pitää laskelmissa ottaa huomioon.Sick!!
- gorodin
esmes väkevä tuotteen roopen kone vie ruotsiin valmistamiaan kauhoja/kantopilkkureita ja paluukuormassa tuo sieltä tänne vanhoja traktoreita, jotka siellä maksavat satasia, täällä tonneja. Kauppa käy. Esmes joku pukkimajori, harmaa fergu nuffi... täällä hinnat laidastaan 2000 € jopa 3 tai 4 alkavia summia, ruotsissa ne maksaa 500-1500 € kappale, alta tonnin koneita valita asti. Eikä tulleja.
- MF165Valmet502
Harmaat Fergut ja pienet Nuffit sun muut pienet avotraktorit ovat puhtaasti traktoriharrastajien pelejä. Ei niitä omakotitalossa asuva ja metsää omistava taikka muutamaa hevosta pitävä ukko tänä päivänä osta. Kyllä traktorissa pitää olla hytti, mieluiten lämmin, hydrauliikkaa muutakin kuin nostolaite ja pikkasen tehoakin. Eli silloin siis 70-lukuisia tai 80-luvun pelejä katsellaan. Ne kelpaavat vielä kyllä apukoneeksi maatilallekin. Ehkä niitä siksi on myynnissäkin aika vähän.
- 60luku
Niissä ensimmäisissä hyttitraktoreissa oli aivan kaameat metelit ja ahtaita kuin rotanloukut. Paras traktori on avomalli, tilaa hengittää ja ulos näkee. Siksi ajelen 60-luvun peleillä enkä millään nykypäivän valmettivaltra romuilla. Ennen osattiin tehdä Englannissa ihan oikeita traktoreita. Ne kestivät hyvin yli 50 vuotta kun huollot hoidettiin. Tosin kuskitkin olivat ennen parempia kuin nykyiset vellihousut niissä hifi ohjaamo-olohuoneissaan.
- Pikkuvallu
Eipä nuo kummoisia kestäneet, vähemmillä tunneilla tuli kone ja vaihteisto remontti vastaan kuin ysärikoneella. Ja kun tila hiljalleen kasvoi ja siinä samassa tilan työmäärä, ei kuulemma ollut enää kokopäivää uhrattavaksi pellolla kun pikkukoneella ei jaksanut vetää kuin pienehköjä työvälineitä. Samoin maamies seuran koneet alkoivat hiljalleen paisua ja niiden käytö olisi ollut lähinnä vaarallista hengettömällä. 2000-luvun alussa jäi viimein pikkutraktori seisomaan, kun kelasilppuri vaihtui pyöröpaalaimeen.
Aloittajan kysymykseen: Kyllä vanhalle romulle kannattaa hintaa keksiä, koska niitä pösilöjä on jotka ovat sen valmiita maksamaan. Eikä vanhaa traktoria ole monestikkaan pakko saada kaupaksi.
Nimimerkki "eräsalalaji" Vuoden paras kommentti tällä palstalla, olen itse kesämökki paikkakunnalta ja tuo on taivaan tosi. Voin vain kuvitella, että monillekko varpaille tuolla viestillä astuit.
- kaaro
Miti mitä mm. renkaat maksavat traktorissa
- 1-dona.renkaista
Tonnilla saa renkaat eteen ja taakse näihin mökkitraktoreihin. Ei niiden hinnat mitenkään korkeita ole vaikka olisikin puuhiksen käytössä. Mönkijät maksaa yli kymmenen tonnia eikä niillä tee mitään. Ei niissä ole voimanulosottoa eikä nostolaitteita ja moottorikin on ruohonleikkuri kokoa. Ennemmin ostaa 3-tonnin Dextan ja tekee vanhoilla työvälineillä vaikka mitä töitä. Parempi puuhis kuin uusavuton. Maajussin veroilmoituksen kikkailu ei ole oikeaa osaamista vaan ketkuilua erilaisten tukien ja konepoistojen kanssa. Paras olisi jos maanviljelijäkin maksaisi kaikki verot niin kuin palkansaaja, joka eurosta. Vastikkeeton maataloustuki tukihehtaareineen helposti laiskistaa saajat tahdottomiksi yhteiskunnan eläteiksi. Lisäksi se ruokkii kansalaisten rahalla mtkoo-kepun agitaattorit ja kaiken maailman maataloustukikonsultit.
- renkaanpotkija
Pyydetäänhän aikoinaan rakennustarpeiden hinnalla rakennetuista rintamamiestaloistakin kymmeniä ellei satoja tuhansia, eivätkä rungoltaan ole varmasti uuden veroisia vaikka olisi kuinka maalailtu. Piharakennuksen virkaa toimittaa useimmiten romahtamisvaarassa oleva muutaman lehmän navetta.
Jos jostain pyydetään ylihintaan niin neliveto traktoreista. Käyttötunneilla ei ole merkitysta ja ulkoinen olemus hyvinkin masentava, mutta se neliveto maksaa.
Saman merkin vastaava takatuuppari on usein puolet hinnasta, jopa alle.
Sitten jos valitsee Zetor/Ursus tai Belarus hinta saattaa kohdata.
Onhan takatuuppareita halvallakin, esim vanhat petroolitraktorit (harmaa Ferku) tai idän ihmeet, jotka ovat huokeita verrattuna länsikoneisiin.- tontinhinnalla
Ei ne rintamamiestalot oikeasti mitään maksa, tontti niissä maksaa. Tosin niissäkin hölmöt maksaa itsensä kipeiksi.
- kaupunkimaa.kallista
tontinhinnalla kirjoitti:
Ei ne rintamamiestalot oikeasti mitään maksa, tontti niissä maksaa. Tosin niissäkin hölmöt maksaa itsensä kipeiksi.
Ei tonttikaan maaseudulla paljoa maksa. Kaupunkialueella sama alue taas mammonaa. Rintamamiestalo tontilla 40 tonnia maaseudulla, 200 tonnia kaupungissa. Itse asun pienessä 100-vuotiaassa talossa joka maksaa 350 tonnia ja heti kävisi kaupaksi.
- pieni.on.tehokasta
Vanhat takatuupparit ovat hinta-laatusuhteeltaan parhaita. Ei ihan museovehje, jota harmaa fergu edustaa, vaan 30-40 vuotta vanha englantilainen mestariteos. Hinta noin 4000 euroa. Ne tehtiin kestämään ikuisesti, jos pienet helpot huoltohommat hoidetaan. Niillä tekee nykyisetkin peltotyöt jos ei ole eu-huumassa aivopesty kuski. Näille tyypeille on vain kallis neliveto ja sadat hehtaarit mielessä. Täysin väärä kehityksen suunta. Onneksi puun korjuussa metsämotot edustavat uutta ajattelua: ketterä, kevyt ja älykäs peli. Samaa toivotaan maajusseillekin ajattelun pohjaksi.
- romutromuja
Takatuuppari traktoreissa ei mitään vikaa sinäänsä ole mutta vanhoissa traktoreissa on. Jotain satunnaista "puuhisten" terveisien ajoa kestävät, mutta heti pidempiaikaisen kuormituksen sattuessa RIKS RAKS ja POKS
Vaikka olisi kuinka tunnollisesti huollettu, niin jos ne vain säännöllisessä kovassa käytössä ovat olleet niin vähintään kerran on joka kuluva osa vaihdettu vaihteistoon ja moottoriin, mutta yleensä vaihdettu jo useamminkin.
Jos taas samoilla hilppeillä on pärjätty, niin tähän päivään mennessä savu on tasaisen sinistä ja käynti seilaavaa, vaihteisto kuulostaa betomimyllyltä ja nosolaite jos toimii ollenkaan niin jaksaa nostaa vain nostovarret, mutta voi senkin joku puuhastelija neljään tonniin ostaa. - romutonvaltroja
romutromuja kirjoitti:
Takatuuppari traktoreissa ei mitään vikaa sinäänsä ole mutta vanhoissa traktoreissa on. Jotain satunnaista "puuhisten" terveisien ajoa kestävät, mutta heti pidempiaikaisen kuormituksen sattuessa RIKS RAKS ja POKS
Vaikka olisi kuinka tunnollisesti huollettu, niin jos ne vain säännöllisessä kovassa käytössä ovat olleet niin vähintään kerran on joka kuluva osa vaihdettu vaihteistoon ja moottoriin, mutta yleensä vaihdettu jo useamminkin.
Jos taas samoilla hilppeillä on pärjätty, niin tähän päivään mennessä savu on tasaisen sinistä ja käynti seilaavaa, vaihteisto kuulostaa betomimyllyltä ja nosolaite jos toimii ollenkaan niin jaksaa nostaa vain nostovarret, mutta voi senkin joku puuhastelija neljään tonniin ostaa.Toi vikakuvailu sopii uusiin valtroihin ihan yksi yhteen. Ei tollasia vikoja vanhoissa hyvin tehdyissä traktoreissa ikinä ole ollut.
- välvouhka
Siellä joku jo mainitsikin renkaat 16.9/30 halvin mikä löytyi taakse 650 euroa eteen 145 euroa.Maksoin MF 165 muistaakseni 1300,korjauksia tehnyt ja renkaita osteltu nyt koneella linkoilee mökkitiet ja PUUHASTELEE niitä näitä,ei tulisi mieleenkään luopua 2000 eikä 3000 vm1971
- romunkerääjä
Jo vain kyllä mullakin tuo 04 passatti voipi vaihtua samanikäseen traktoriin tai kaivuriin,kuormuriin
- paska_ostos
Ostin 1970 luvun valmetin seitsemällä tuhannella, kun ei ollut rahaa uudemman ostoon. Muutaman vuoden sisällä korjannut rahojen antaessa myöten 25000e ja vielä pitäisi renkaat ja muuta ostaa. Paljon on rahaa palanut romuun, mutta loppuun asti mennään kun on sille tielle lähdetty. Katsotaan kumpi potkaisee ensin tyhjää isäntä vai valmetti. Ei niitä maalla asuttaessa raskaita töitä ilman tuota voisi tehdä, vaikka ei viljelijöitä ollakaan.
- ferguzon
Siirry hyvä mies Fordiin tai Fergusoniin. Tulee vielä paljon ikävuosia jäljelle.
- välvouhka
Olisko se kysynnän ja tarjonnan laki noita automerkkejä on myynnissä pilvin pimein ja hinta sen mukainen hyvilläkin meno peleillä.Olis kaupan itselläkin 03 vm renu kovin on hiljasta osto puolella.
- RenaultTractors
Juu. Traktoreissa kun kuulemma ei ole ns. huonoja merkkejä... mutta jo rehellisiä ollaan, niin ei ole autoissakaan. Renu on hyvä auto, mutta urpot uskovat vanhoja setiä, jotkä varoittavat Rellun ruosteista ja jatkuvista vioista. Ja onhan se arvostettu traktorimerkki Euroopassa, vaikka sitä ei taida juuri kukaan täällä Perähikiällä tietää.
- MatkaaOn
Kun Perähikiän Rellu ruostuu ja hajoaa, mistä haet korjaajan ja varaosat. Pariisistako?
- Renuttaa
No eihän Renault ruostu tänä päivänä, siis auto ja tuskin traktorin tilanne on huonompi. Renun traktoreita ei kait ole edes myyty?
Vain totaalinen ääliö jauhaa Renun ruosteista.
- mikämaksaa
Vanhojen traktorien hintapyynnit vielä jotenkin ymmärtää, mutta sitten joku myyntimaalattu pappatunturi, niin huh huh.
- KummatkinOn
Pappatuna tosiaan maksaa saman kuin vanha traktori. Tunturi oli hyvä peli isoine renkaineen mutta hinnassa on ilmaa aina pari tonnia jostain kumman syystä.
- japsillaohi
Epäonnistunut vaihteisto, etu ja takahaarukassa turhan paljon kuluvia osia jotka jo lyhyen ajan sisään sai papikan etenemään kuin lapamato.
Monelle ostajalle paras ominaisuus oli kotimaisuus joka myös selittää, että miksi tuollaista rouskua pidettiin vähin muutoksin tuotannossa kuusikymmenluvun alusta vuoteen 87. Myös Tunturin "sporttisemmat" mallit vanhentuivat nopeasti 80-luvulle tultaessa ja nämä "sirisijät" olivat altavastaajina Japanilaisille.
Mutta kun kotimaisuus oli in, niin paska meni kaupaksi. Samaa vikaa oli Solifereissa.
- Konemyyjä
Hinnoittelu menee niin, että katsotaan netistä myyntihinnat ja laitetaan korkein hinta samasta koneesta mitä joku toinenkin myy. Lopullinen kaupanhinta muodostuu sitten kauppaneuvotteluissa, joka on yleensä puolet pyyntihinnasta. 5000 euron traktori menee 2500 eurolla kaupaksi. Ilmaa on välissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268