Uusia pärjäämisiä Atecalle

NäköjäänOnnistunutAuto

Nyt ruotsalainen Teknikens Värdl ja saksalainen AutoBild tekivät uusimmissa numeroissaan vertailutestejä kompakteille citymaastureille. Hyvin näköjään edullisempi Ateca taas pärjäsi, vaikka vertailuissa oli mukana jyhkeitäkin perinteisiä eurooppalaisia citrareita, kuten Jeepiltä. Niin sitten näitä tavanomaisia japanilaisia ja korealaisia.
Ruotsalaisten vertalussa oli toinen (Tiguan ensimmäinen). Ja saksalaisten seitsemän eri kuluttajaryhmien arvioimassa vertailussa niinikään toinen (AudiQ2 ensimmäinen). Vertailuissa hieman erimerkkisiä verrokkeja. Ero oli olematon ykkösijoitettuun nähden. Ruotsalaisen testin ratkaisi Tiguanille hieman suurempi tavaratila ja saksalaisessa testissä lähinnä nk julkkiskuluttajaryhmä (eri alojen taitelijoita, mannekiineja jne) erilaiset 'tuntumat' eli laatutuntuma ja jotkut imagolliset viehättävyydet. Autoinsinöörien ja paljonajavien kuluttajaryhmät arvioivat Atecan erinomaiseksi.

Japanilaiset ja korealaiset ei näissäkään kyenneet antamaan vastusta Atecalle kuten ei suomalaisissakaan vertailuissa.

Täytyy jo alkaa tosissaan uskoa, että Ateca on menestyjä ja varsinkin hintansa väärti.

31

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EnLaittaisiRahoja

      Kaikkea ei kannata uskoa mitä lehdistä lukee. VW konsernin menestys on aika usein rahalla hankittua. Itse uskoin Leonin kohdalla lehtien testiin, mutta en jaksanut pitää sitä, kuin 1.5vuotta kun käytössä ei sitten enään miellyttänytkään. Rengasmelu oli kaikista pahin ongelma. Lehdissä puhuttiin, että Leon olisi ollut jopa hiljaisempi, kuin Audin A3...

      • Matala_profiili

        En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka hankkivat Suomen teille kovin matalaprofiiliset renkaat autoonsa. Siinä ajonautinto häviää, kun pieninkin epätasaisuus tuntuu alustassa ja rengasmelu kasvaa muuten hiljaisessa autossa häiritsevälle tasolle. Mutta ehkäpä se on joillekin myöhäisteineillekin ulkonäkökysymys.


      • EnLaittaisiRahoja
        Matala_profiili kirjoitti:

        En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka hankkivat Suomen teille kovin matalaprofiiliset renkaat autoonsa. Siinä ajonautinto häviää, kun pieninkin epätasaisuus tuntuu alustassa ja rengasmelu kasvaa muuten hiljaisessa autossa häiritsevälle tasolle. Mutta ehkäpä se on joillekin myöhäisteineillekin ulkonäkökysymys.

        Renkaat on kuitenkin auton ainoa lisävaruste, joka kosketaa tiehen ja vaikuttaa eniten ajotuntumaan ja ajettavuuteen. Lisäksi, jos alla on perus renkaat, niin auto näyttää alkaen mallilta.

        Seatin vaihteisto on myös melko lyhyt (haettu alhaista 0-100 kiihtyvyyttä), joten perus renkailla pito häviää melko nopeasti kiihdytettäessä, jos tehoa on vähänkään normaalia enemmän (lue tehot menee hukkaan.).


      • Satujataas

        Atecassako normaalia lyhyemmät välitykset? Käy nyt koeajolla ennen satuilua.
        Ja ajettavuus yleensä kärsii kun suuremmat renkaat vetelevät ja hakevat urissa.

        "Seatin vaihteisto on myös melko lyhyt (haettu alhaista 0-100 kiihtyvyyttä), joten perus renkailla pito häviää melko nopeasti kiihdytettäessä, jos tehoa on vähänkään normaalia enemmän (lue tehot menee hukkaan.)."

        Noin voi sanoa melkein mistä vaan autosta, ja käytännössä jokainen alle 200 heppanen kiihtyy nopeammin sataseen kapeammilla renkailla..


    • huonostaeihyvää

      Onko pakko epätoivoisena atecan tilaajana koettaa uskotella muille ja itselleen että se olis hyvä auto? minusta se on pelkkää paskaa, jo ulkokuori on rimpula muiden katumaasturien rinnalla.

      • HyvästäEiHuonoa

        Niinkö. Noissa kirjoituksissahan oikeastaan vain toistetaan mitä nuo autoalan lehdet ovat kirjoittaneet testeistäön ja vertailuistaan.

        Harvalla on vielä kokemusta Atecasta. Eipä sinullakaan.

        Kirjoitatahan sinäkin jatkuvasti tuota samaa uskotteluasi Atecan olevan paskaa. Perustelusi lienee vastaava kuin mitä väität noiden lehtien testitulosten lainaajilla, mutta tietysti päinvastaiset. Ei ole varaa Atecaan, niin sitten 'happamia ovat pihjalanmarjat'-tyyliin tarinointia tänne harmituspuuskissasi.


      • Noita_riittää
        HyvästäEiHuonoa kirjoitti:

        Niinkö. Noissa kirjoituksissahan oikeastaan vain toistetaan mitä nuo autoalan lehdet ovat kirjoittaneet testeistäön ja vertailuistaan.

        Harvalla on vielä kokemusta Atecasta. Eipä sinullakaan.

        Kirjoitatahan sinäkin jatkuvasti tuota samaa uskotteluasi Atecan olevan paskaa. Perustelusi lienee vastaava kuin mitä väität noiden lehtien testitulosten lainaajilla, mutta tietysti päinvastaiset. Ei ole varaa Atecaan, niin sitten 'happamia ovat pihjalanmarjat'-tyyliin tarinointia tänne harmituspuuskissasi.

        Aivan. Ja tällä 'happamia ovat pihlajanmarjat'-tyypillä ei ole mitään väitteittensä tueksi eli ne ovat tyystin puhdasta trollausta ja mahdollisesti juuri sitä harmitusta, kun oma automerkki ei vaan pärjää.

        No kurjuutensa kullakin, missä piehtaroida. Toisille näköjään tämä oman valitsemansa automerkin pärjääminen näyttää olevan tärkeä juttu.


    • SitäOdotellessa

      Kestotesti on vielä tekemättä. Milloinkahan se tulee?.....

      • Ateca2.0tdi4drive

        Ainakin Tuulilasi on ottanut Atecan "kestotestiin". Lainaus ensi kokemuksista on seuraavanlainen: "Ateca on pätevän oloinen laite."


      • missämuka
        Ateca2.0tdi4drive kirjoitti:

        Ainakin Tuulilasi on ottanut Atecan "kestotestiin". Lainaus ensi kokemuksista on seuraavanlainen: "Ateca on pätevän oloinen laite."

        Missäs noin on kerrottu? Ei ainakaan Tuulilasissa.


      • Odotellaan_rauhassa

        Atecahan on ollut markkinoilla tilattavissa vasta pari kuukautta ja jonottaa saa kuukausia. Muutamia koeajoyksilöitä on jo liikenteessä. Näinollen kestotestejä, esim 100.000 km:n, saadaan vielä odottaa.

        Sinänsähän Ateca ei tekniikaltaan ole kokonaan aivan uusi auto, vaan paljon on yhteistä aikaisempiin malleihin ja samaa tekniikkaahan on myös Audit, Volkkarit ja Skodatkin.
        Näiden kestotestejähän on saatavilla eikä ne mitenkään huonoja ole olleet.


      • Lukutaitoa_vaaditaan
        missämuka kirjoitti:

        Missäs noin on kerrottu? Ei ainakaan Tuulilasissa.

        Tuulilasissa nro 15/2016 s.53. Ja lehden päiväys on 24.11.


    • telivedolla

      Saako siitintä hybridinä laisinkaan, vai joutuuko saastuttaa maailmaa?

      • 15plus12

        VW-konsernin politiikan mukaisesti kaikkein viimeisin tekniikka ja uutuudet tulee ensin Audeihin ja Volkkareihin.

        Nk kakkosmalleihin eli Seattiin ja Skodaan hieman myöhemmin. Myöskään Skodan uuteen isompaan cittariin Kodiaciin ei tule hybridiversiota vielä ensi keväänä, vaan ainoastaan nämä perinteiset samat moottorivaihtoehdot kuin Atecaan. Tai jääkö isommasta Kodiacista tuo kaikkein pienin moottori tulematta, ehkä.


      • kolmoslaatua

        Skoda on ns kakkosmalli, seatti taas vika eli kolmosmalli. se on vagin arvoasteikon alin, ja se näkyy ja tuntuu. kamalia vehkeitä, koeajoin 2014 leonin ja oli meluisa ämpäri muovinen vehjes.


      • 6plus1
        kolmoslaatua kirjoitti:

        Skoda on ns kakkosmalli, seatti taas vika eli kolmosmalli. se on vagin arvoasteikon alin, ja se näkyy ja tuntuu. kamalia vehkeitä, koeajoin 2014 leonin ja oli meluisa ämpäri muovinen vehjes.

        Ai jaa. Minun kokemukseni on jokseenkin päinvastainen, mutta minulla ei olekaan mitään asenteellista suhtautumista sen paremmin Seattiin kuin Skodaankaan.

        Tuo meluisuuskin on mitattu moneen kertaan eikä niiiden mukaan mitään eroa Seatin ja vastaavien muiden VW-konsernin autojen, varsinkaan Skodaan verrattuna, kesken ole. Kumpikaan ei ole automaailman hiljaisimpia, mutta ei myöskään meluisimpia.
        Atecakin todettiin sen sijaan noissa vertailutesteissä nimenomaan hiljaisimmaksi.

        Sisustusmateriaaleissa ei ole minkäänlaista laadullista eroa Seatin ja Skodan kesken, mutta Audiin jo alkaa olla. Audin muovi on hieman erilaista ja kieltämättä laadukkaamman tuntuista. No kaipa sitä vajaalla 20.000€:lla nyt jotain eria pitää ollakin.


    • miksei_osteta

      Kattokaas nettiautoa, siellä samat atecat seisoo autolasipalatsissa aina vaan eikä mee kaupaksi. miksikähän??

      • Aika_näyttää

        Tiedä häntä noiden osalta. Atecaa myytiin muutamassa viikossa kun myynti alkoi reipas 25.000 kpl.
        Suomen myyntimääristä en ole kuullut tai nähnyt vielä mitään...

        Suomessahan Seat on varsinaisiin kärkivolyymimalleihin verrattuna aika pieni merkki, mutta muihin nähden hyvää keskitasoa lukumäärissä mitattuna, tosin myynti on ollut vahvassa kasvussa jo vuosia, kasvu selvästi suurinta vw-konsernin autoista.
        Saas nähdä tuoko Ateca vielä lisävauhtia...

        Aika näyttää...


      • Larvakakki

        Suurin osa näyttäis olevan valkoisia "karvalakkeja" litran koneella.
        Ei kovin houkuttelevaa kun pienellä lisärahalla saa jo varusteita ja kunnon moottorin automaatilla.. Ja metallivärillä


      • 13584

        Esittelyautojahan nuo on, aika moni kuitenkin haluaa omaan makuun räätälöidyn version ja siksi auto menee tehdastilaukseen. Myynti/rekisteröintimääristä on hankala sanoa mitään kun varsinaisten asiakastilausautojen toimitukset ovat vasta alkaneet.


      • SaapasNäkkee

        Toimitusajathan ovat kuulemma melkoisen pitkät eli nyt syksyllä tilatut rekisteröidään luultavasti tammikuussa tai sen jälkeen.

        Juu, noita litran koneella olevia esittelyautoja ei ehkä kovasti jonoteta. Eihän muutkaan vw-konsernin ja muidenkaan litraiset uutuudet ole kummoisesti kaupaksi käyneet.
        Itse en moista kyllä ostaisi, jos nyt olisi oston aika. Vaikea uskoa, että aikanaan käytettyinä nuo litraset olisivat kovin suosittuja.


      • tuleva_atecisti
        SaapasNäkkee kirjoitti:

        Toimitusajathan ovat kuulemma melkoisen pitkät eli nyt syksyllä tilatut rekisteröidään luultavasti tammikuussa tai sen jälkeen.

        Juu, noita litran koneella olevia esittelyautoja ei ehkä kovasti jonoteta. Eihän muutkaan vw-konsernin ja muidenkaan litraiset uutuudet ole kummoisesti kaupaksi käyneet.
        Itse en moista kyllä ostaisi, jos nyt olisi oston aika. Vaikea uskoa, että aikanaan käytettyinä nuo litraset olisivat kovin suosittuja.

        No mites sitten esim Kaskain 1,2 pensaturpot? Meneekö ne käytettynä kaupaksi?


      • mikäsvikavärissä
        Larvakakki kirjoitti:

        Suurin osa näyttäis olevan valkoisia "karvalakkeja" litran koneella.
        Ei kovin houkuttelevaa kun pienellä lisärahalla saa jo varusteita ja kunnon moottorin automaatilla.. Ja metallivärillä

        Mikäs vika perusvalkoisessa on? Atecassa hyvä sävy vieläpä. Aika tunkkaisia on nuo metallisävyt, jotakin epämääräistä sinertävää, vihreänharmaata tai beessiä.


      • mitsu_rulez
        Aika_näyttää kirjoitti:

        Tiedä häntä noiden osalta. Atecaa myytiin muutamassa viikossa kun myynti alkoi reipas 25.000 kpl.
        Suomen myyntimääristä en ole kuullut tai nähnyt vielä mitään...

        Suomessahan Seat on varsinaisiin kärkivolyymimalleihin verrattuna aika pieni merkki, mutta muihin nähden hyvää keskitasoa lukumäärissä mitattuna, tosin myynti on ollut vahvassa kasvussa jo vuosia, kasvu selvästi suurinta vw-konsernin autoista.
        Saas nähdä tuoko Ateca vielä lisävauhtia...

        Aika näyttää...

        Nytkin edelleen myyntimäärä tilauksissa on vain 30.000 kpl koko Euroopan alueella, eli alkuinto laatui nopeasti. Ei tuo myy meilläkään paljoa, outo marginaalimerkki.


      • 9plus3
        mitsu_rulez kirjoitti:

        Nytkin edelleen myyntimäärä tilauksissa on vain 30.000 kpl koko Euroopan alueella, eli alkuinto laatui nopeasti. Ei tuo myy meilläkään paljoa, outo marginaalimerkki.

        Seathan myy suunnilleen yhtä hyvin kuin mitsusi. Samanlaisia marginaalimerkkejä.
        Seatin myyntiverkon kattavuus koskee tosin vain isompia kaupunkeja ja lähinnä eteläistä Suomea, silti myy valtakunnallisesti melkoisen hyvin.

        Euroopassa menee mitsun ohi sekä vasemmalta että oikealta myyntimäärissä.


      • Seat_rulez
        mitsu_rulez kirjoitti:

        Nytkin edelleen myyntimäärä tilauksissa on vain 30.000 kpl koko Euroopan alueella, eli alkuinto laatui nopeasti. Ei tuo myy meilläkään paljoa, outo marginaalimerkki.

        Mitsu oli myydyimpien merkkien myyntitilastossa sijalla 20 ja Seat sijalla 15.
        Seatteja myytiin marraskuussa 205 kpl ja marginaalimerkki Mitsuja 73 kpl.
        Ateca ei vielä näy tilastoissa.


      • Tieto_lisää_tuskaa
        mitsu_rulez kirjoitti:

        Nytkin edelleen myyntimäärä tilauksissa on vain 30.000 kpl koko Euroopan alueella, eli alkuinto laatui nopeasti. Ei tuo myy meilläkään paljoa, outo marginaalimerkki.

        Lisää tuskaa mitsuistille..

        Mitsujen myyntikehitys - 29,5%.
        Seatin myyntikehitys 36,5%

        Näin se menee


      • vikavaageneita
        Tieto_lisää_tuskaa kirjoitti:

        Lisää tuskaa mitsuistille..

        Mitsujen myyntikehitys - 29,5%.
        Seatin myyntikehitys 36,5%

        Näin se menee

        Hohohoh! On suorastaan vitsi verrata edes Mitsubishia ja Seatia. Esim cittarina ASX on sata kertaa laadukkaampi ja näyttävämpi kuin laatikkomallinen Ateca. Nyt ASX uudistui ja on genren kärkeä. Ja kelpaa mukisematta aikanaan vaihdossa mihin vaan. Mitsun timantinkova maine on jo maassammekin 70-luvulta, entäs Seat? Seatin eka suomiversio oli 60-70-luvulla Fiat 600:n ´lisenssituotantoa oleva Seat 600, ja 1985 alkaen vikaherkkä epäonnistuminen eli Seat Ibiza jossa Tuulilasin kestotestissä hajosi suunnilleen kaikki.


      • Ennen_oli_ennen

        Minullakin on kokemuksia vuosien takaa Mitsuista. Ibizan kokoluokkaa oleva Colt ei ainakaan ollut koriltaan timantinkova. Ja korjattavaa riitti myös sähkölaitteissa. Uutta Outlanderia olen ajanut, mutta ei ollut minua varten. Ajo-ominaisuudet eivät ole riittävän hyvät maantiellä tai kaupungissa.


      • Tieto_lisää_tuskaa
        vikavaageneita kirjoitti:

        Hohohoh! On suorastaan vitsi verrata edes Mitsubishia ja Seatia. Esim cittarina ASX on sata kertaa laadukkaampi ja näyttävämpi kuin laatikkomallinen Ateca. Nyt ASX uudistui ja on genren kärkeä. Ja kelpaa mukisematta aikanaan vaihdossa mihin vaan. Mitsun timantinkova maine on jo maassammekin 70-luvulta, entäs Seat? Seatin eka suomiversio oli 60-70-luvulla Fiat 600:n ´lisenssituotantoa oleva Seat 600, ja 1985 alkaen vikaherkkä epäonnistuminen eli Seat Ibiza jossa Tuulilasin kestotestissä hajosi suunnilleen kaikki.

        Sinun tuo mielipiteesi ei näy myyntitilastossa eikä missään muussakaan tehdyissä testeissä tms. Myynti Mitsun osalta on vajaa puolet Seatin myynnistä ja Mitsun myynti on pahasti laskussa.
        Timantikovasta maineesta Mitsun osalta en ole koskaan kuullutkaan. Ihan vaan normaali tavallinen japanilainen. ASX genren kärkeä??? :-), :-)

        Historia 60-70-luvuilta on aina aika säälittävä yritys verrata nykyautoja, mitta ymmärtän tietysti sen, koska nykypäivän tilanteessa Seat on ajanut Mitsun ohi reippaasti ja repii hurjaa vauhtia väliä koko ajan suuremmaksi. Historiaa on tällöin mukava muistella, tosin en muista Mitsun koskaan olleen missään erityisen hyvässä maineessa sen paremmin kuin huonossakaan. Tavallinen japanilainen aina, joka jäänyt Tojon, Mazdan, Datsunin/Nissanin ja myöhemmin myös Hondan varjoon.


    • Pärkkele

      No mutku timantithan ovat ikuisia. Siksi Mitsubishi on paras, vaikka mitkä tilastot tai testit muuta väittäsisis. Saatana !!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe