kultakalat ja muut kalat

Viriku

meillä on 200 litran akvaario siellä on 10kpl neontetroja, 2kpl jotain ahvenia ei hirveen isoja kumminkaan (en nyt saa päähän mitä, kerron kun muistan) ja 7-8kpl erilaisia imumonneja. Sopiiko joukkoon pari kultakalaa? (veden lämpötila on n. 23-25C)
Olen myös ajatellut ostaa pari leväbarbia koska akvaarioon kertyy kamalasti levää ja nuo imumonnit ei niitä putsaa mutta luin että leväbarbit voivat imeä kultakalojen kylkiä??? miten kultakalat tulee pienten parvikalojen kanssa toimeen koska pitäisi ostaa joku toinenkin parvi vielä tonne.. pitääkö vaan unohtaa nuo kultakalat?
kertokaa vinkkejä ja omia kokemuksia yms.

15

2099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anni

      Valitettavasti akvaariosi on liian pieni ja liian kansoitettu kultakaloille. Kultakalat viihtyvät parvessa (yli 6 kalaa) ja lajiakvaariossa (ei muita kuin kultakaloja). Ja tilaa tällainen parvi tarvitsisi noin 500 litraa. Joten kehoitan unohtamaan kultakalat.

      Leväbarbit ovat myös parvikaloja ja akvaariosi on niille liian pieni. Kasvavat nimittäin aikamoisiksi ja ovat kovia uimaan ;)

      Yleensä levänkasvun saa taltutettua muillakin keinoin. Kuinka usein ja kuinka paljon vaihdat vettä? Sopiva olisi 50% kerran viikossa. Entä miten valaiset akvaariosi? Kai valot ovat yöllä pois päältä?

      Mitäs lajia nuo imumonnit muuten ovat? Kuinka isoksi kasvavia?

      Jos jotain kalaa akvaarioosi vielä havittelet, niin miten olisi seeprakala? Pieni parvi sopisi joukkoon näitä (10kpl).

      Kirjoittelepa vastauksia näihin, niin jatketaan pohdintoja :)

    • monni

      Osta ihmeessä noita leväbarbeja meillä on myös 200 litranen ja siellä ei on noin 8 leväbarbia ja ne pitävät sen todella hyvänä, ei levää ole juuri ollenkaan, mitä pienempiä barbeja sulla on niin sitä ahkerampia ovat siivoamaan...

      • anni

        ...niin leväbarbien paikka ei ole 200 litraisessa tankissa.


      • ehei
        anni kirjoitti:

        ...niin leväbarbien paikka ei ole 200 litraisessa tankissa.

        meillä oli ennen 2 leväbarbia 200l akvaariossa ja ne viihty siellä hyvin ja elikin pitkään!


      • JuuLia
        ehei kirjoitti:

        meillä oli ennen 2 leväbarbia 200l akvaariossa ja ne viihty siellä hyvin ja elikin pitkään!

        Ja mikähän oli tämä pitkä ikä? Ja millä perustelet niiden voineen hyvin? Ne ovat parvikaloja, elivät ahtaasti ilman kavereita, onnettomina ja pitkään?


      • anni
        ehei kirjoitti:

        meillä oli ennen 2 leväbarbia 200l akvaariossa ja ne viihty siellä hyvin ja elikin pitkään!

        Varmasti joo elivät. Leväbarbi on kuitenkin parvikala (parvi=yli 6 yksilöä) eikä sitä suositella pidettäväksi nuin pienessä. En ole väittänyt etteivätkö ne pienemmässäkin eläisi, mutta eipä se ole kovin reilua kalaparkoja kohtaan.

        Legendaarinen vertaus: Kyllähän sinäkin vaatekomerossa eläisit, mutta en silti suosittelisi ihmisten asuttamista vaatekomeroihin pysyvästi :)


    • Aino

      200 litran tankkiin ei mahdu kultakala edes yksinään. Sen verran suuriksi mötiköiksi ne kasvavat.

      Samoin leväbarbi tulee altaaseesi liian isoksi. Koita saada kasvit kasvamaan paremmin, niin levät eivät viihdy.

    • Kultakala - Tuntematon
    • sukelo

      Minulla on seuraavanlaisia kokemuksia: itselläni on kolme luonnomuotoista(ei huntua tai muuta röpellystä)kultakalaa jotka hotkivat kuukaudessa 30 neontetraa. Yksi tetra eli vuodenverran kun pysytteli tiukasti miekkakasviryteikössä.. tilaa minulla on 500 litraa altaassa. tuskin huntueväiset saisivat tetroja kiinni kun ovat vähän kömpelöita uimaan. Mutta älä hanki huntueväisiä muutenkaan koska joutuvat herkästi toisten kalojen kiusaamiksi varsinkin ahvenet ovat joskus aika agressiivisiä.

      • JuuLia

        Miksi ihmeessä annoit kultakalojen hotkia kuukauden ajan neontetra parkoja? Eikö tullut mieleenkään erottaa niitä eri altaisiin? Kyllä kultakalaa pitäisi pitää parvena omassa lajiakvaariossa...


      • sukelo
        JuuLia kirjoitti:

        Miksi ihmeessä annoit kultakalojen hotkia kuukauden ajan neontetra parkoja? Eikö tullut mieleenkään erottaa niitä eri altaisiin? Kyllä kultakalaa pitäisi pitää parvena omassa lajiakvaariossa...

        Hoh hoijaa.. tuleekohan mieleen että minulla ei kenties ole tilaa pitää montaa akvaariota, kiitos vain loistavasta neuvosta. Toisekseen mikä tekee sinut expertiksi kultakalojen suhteen? kerroin vain omakohtaisen kokemuksen jotta kukaan muu ei tekisi samanlaista erehdystä ja sekoittaisi kultsuja ja neontetroja samaan altaaseen..


    • Miu

      Niin älä vaan niitä kultseja ota, niinkuin muista vastauksista on jo käynyt ilmi. Ei siitä sen enempää.

      Mutta joissakin mainittiin noi leväberbit. Mulla oli pientä leväongelmaa akvassani ja ajattelin leväbarbeja. Ongelmani oli kuitenkin altaan koko (=puoltoista sataa), joten menin neuvottomana kalakauppaan. Siellä tein "liising-sopimuksen", joten ostin puolenkymmentä pikkiriikkistä levistä ja sovin, että niiden kasvaessa vien ne takaisin ja saan uusia tilalle. Kalakauppa taas saa silloin isompia kaloja myytäväksi, koska heitä ei kiinnosta kasvattaa kaloja vuositolkulla, vaan myydä niitä. Ja valmiiksi isoja kaloja menee kaupaksi isoihin akvoihin.

      Tää kuulostaa mun mielestä reilulta ratkaisulta, sillä levikset on ollu todella hyvä ratkaisu mun akvan leväongelmaan, mutta en halua pitää ja kasvattaa niitä ihan aikuisiksi niille liian pienessä tankissa. (Onneks akvani on melko pitkän mallinen, löytyy jonkinlainen sprinttisuora etureunasta noille pyrähtelijöille...)

    • Hmm...

      Minun neontetrat ja kultakalt on tulleet tosi hyvin toimeen! Paitsi pari päivää sitten 1 neontetra katos salaperäsesti...? Ja mustatetrojen kanssa ne myös pärjää hyvin.

    • Rubiinitetra

      HYVÄ ihminen
      ei mahu älä ota kultsujá äläkä barbeja

    • nanzu91

      ei kultakaloja!!! Mul on ittelläni niitä kaks ja ne söi: kaikki elävät kasvit... jouduin ostaa muovisii...ne söi toisen kultakalan!, 2 neontetraa, 4 miljoonakalaa, 4 täplämonnii, 4 kardinaalitetraa, 6 platya... Ei oo kannattavaa ostaa niitä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1398
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1195
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1145
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      26
      1137
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1033
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe