Tiukka kisa Vendee Globessa Afrikan eteläpuolella. Kaksi kärkivenettä ovat toistensa näkyvissä, mutta Thompsonilla on toinen foili paskana, joten Le Clearc'h on saanut hänet kiinni.
http://www.vendeeglobe.org/fr/classement-et-donnees-de-course
Vendee globe
16
164
Vastaukset
- merten_romuralli
Huomio! Nyt kaikki suomi24:n asiantuntijat hätäkokoukseen! Vendee globen kisaaja Sébastien Destremau tarvitsee meitä! Hänellä on moottorin kanssa ongelmia ja kyselee apua youtubessa! https://www.youtube.com/watch?v=Z_AxPVRVyTQ
En tiedä miksi hän ei ensiksi tullut kysymään täältä suomi24:stä mutta meneehän se näinkin. Toisaalta hyvä olla fleetin häntäpäässä niin on hiukan lyhyempi kotimatka.- Joakim1
Aika helpolta kysymykseltä vaikuttaa. Hänhän yhdistää ruuvarilla videolla vain starttimoottorin navat eli saa moottorin pyörimään, mutta ei solenoidia vetämään. Oikea tapa olisi kytkeä solenoidin pinni toiseen noista, jolloin ei tulisi tuollaisia kipinöitä, solenoidi heittäisi rattaan vauhtipyörään ja kytkisi virran starttimoottoriin.
Tuossa selkeät kuvat:
http://docplayer.fi/1491458-Kaynnistysmoottori-kuntoon-pikkurahalla.html
Mahtaako moottori ladata akkuakaan kun ohjauspaneeli on pimeänä? Eikös herätevirta tule sen kautta. Sulake mennyt? Joakim1 kirjoitti:
Aika helpolta kysymykseltä vaikuttaa. Hänhän yhdistää ruuvarilla videolla vain starttimoottorin navat eli saa moottorin pyörimään, mutta ei solenoidia vetämään. Oikea tapa olisi kytkeä solenoidin pinni toiseen noista, jolloin ei tulisi tuollaisia kipinöitä, solenoidi heittäisi rattaan vauhtipyörään ja kytkisi virran starttimoottoriin.
Tuossa selkeät kuvat:
http://docplayer.fi/1491458-Kaynnistysmoottori-kuntoon-pikkurahalla.html
Mahtaako moottori ladata akkuakaan kun ohjauspaneeli on pimeänä? Eikös herätevirta tule sen kautta. Sulake mennyt?Eikös latauksen saisi pelaamaan hätävirityksenä yhdistämällä laturin plusjohdon akun plusnapaan? Ainakin vanhan ajan laturitkin saattoi hajota, jos laturilla ei ole kontaktia akkuun.
- Joakim1
Bossu kirjoitti:
Eikös latauksen saisi pelaamaan hätävirityksenä yhdistämällä laturin plusjohdon akun plusnapaan? Ainakin vanhan ajan laturitkin saattoi hajota, jos laturilla ei ole kontaktia akkuun.
Yleensä laturilta ulos tuleva virta on kyllä kytketty suoraan (jakodiodin tms. kautta) akkuun, mutta ongelmana on laturin herätevirta, joka tulee virtakytkimen kautta. Jos tuonkin kytkee suoraan akkuun, latauksen saa toimimaan, mutta samalla virtaa kuluu, vaikka kone ei kävisikään.
- Fransmanni
Joakim1 kirjoitti:
Aika helpolta kysymykseltä vaikuttaa. Hänhän yhdistää ruuvarilla videolla vain starttimoottorin navat eli saa moottorin pyörimään, mutta ei solenoidia vetämään. Oikea tapa olisi kytkeä solenoidin pinni toiseen noista, jolloin ei tulisi tuollaisia kipinöitä, solenoidi heittäisi rattaan vauhtipyörään ja kytkisi virran starttimoottoriin.
Tuossa selkeät kuvat:
http://docplayer.fi/1491458-Kaynnistysmoottori-kuntoon-pikkurahalla.html
Mahtaako moottori ladata akkuakaan kun ohjauspaneeli on pimeänä? Eikös herätevirta tule sen kautta. Sulake mennyt?Voi Joakim, voisi kuvitella, että ihan oikeasti ko. purjehtija ei kaipaa meidän laiturimiesten ja maakrapujen neuvoja, jotka kulutamme aikaa täällä suoli24:sessa. Söpöä kuitenkin, että täältä löytyy niin kovalla itsetunnolla varustettuja kavereita, että ihan tosissaan lähdetään tällaisia juttuja ratkomaan.
Jatketaan me purjehtimista täällä Itämerellä ja jätetään isot purjehduskilpailut oikeille purjehtijoille. - kilpailussako
Fransmanni kirjoitti:
Voi Joakim, voisi kuvitella, että ihan oikeasti ko. purjehtija ei kaipaa meidän laiturimiesten ja maakrapujen neuvoja, jotka kulutamme aikaa täällä suoli24:sessa. Söpöä kuitenkin, että täältä löytyy niin kovalla itsetunnolla varustettuja kavereita, että ihan tosissaan lähdetään tällaisia juttuja ratkomaan.
Jatketaan me purjehtimista täällä Itämerellä ja jätetään isot purjehduskilpailut oikeille purjehtijoille.Voi Fransmanni, kaikkihan me täällä uskomme, että tuolla merellä meitä luetaan. Eikä suomenkielikään varmasti ole edes mikään hidaste.
Ei sinulle sattumalta tullut mieleen, että joku voi täällä Itämerellä joutua tilanteeseen, jossa avainta kääntämällä ei tapahdu mitään ja satamaan tulo moottorin kanssa tuntuisi helpommalta? Vai voiko ongelma tulla vain isossa kilpailussa?
- merten_romuralli
Onhan se tietysti vaikea paikka selittää sponsseille jo kisan alkupuolella persiilleen mennyttä kisaa joten helpompaahan se on tekaista/sabotoida konerikko ja tehdä ongelmasta julkinen somen avulla ja lopettaa kisa sen jälkeen teknisen "vian" vuoksi.
- turhaapottuilua
Aika tarpeetonta ruveta vinoilemaan, kun et itse eikä kukaan muukaan meistä pystyisi purjehtimaan samanlaisilla nopeuksilla samanlaisissa olosuhteissa eikä varsinkaan yksinään. Me täällä ollaan sitenkin pehmopoikia Vendee Globen yksinpurjehtijoihin verrattuna!
Sebastien Destremau tuskin on hakemassa tekosyytä mihinkään, ei varsinkaan keskeyttämistarkoituksessa. Hänen kommenttinsa kertoo olosuhteista jotain: "The Southern Ocean is no holiday".
http://www.vendeeglobe.org/en/news/16587/broken-satellite-system-a-blow-for-beyou turhaapottuilua kirjoitti:
Aika tarpeetonta ruveta vinoilemaan, kun et itse eikä kukaan muukaan meistä pystyisi purjehtimaan samanlaisilla nopeuksilla samanlaisissa olosuhteissa eikä varsinkaan yksinään. Me täällä ollaan sitenkin pehmopoikia Vendee Globen yksinpurjehtijoihin verrattuna!
Sebastien Destremau tuskin on hakemassa tekosyytä mihinkään, ei varsinkaan keskeyttämistarkoituksessa. Hänen kommenttinsa kertoo olosuhteista jotain: "The Southern Ocean is no holiday".
http://www.vendeeglobe.org/en/news/16587/broken-satellite-system-a-blow-for-beyouSiinä on varmasti nuppi kovilla, kun tuollaisella pulkalla päästelee yötä päivää yli 20 solmua 3-5-metrisessä aallokossa, ja on aivan yksin aavalla merellä viikkotolkulla.
- josmullaoisisukset
Kommentti ylittää reippaasti jopa jodlarin sellaisessa "jänöjussin mäenlasku"-asenteessa. Itse on kehen hyvänsä Vendee Globeen lähteneeseen verrattuna täydelinnen pupujussi, mutta pokkaa riittää arvosteluun pupujussiudesta.
- Kabbala2
Bossu kirjoitti:
Siinä on varmasti nuppi kovilla, kun tuollaisella pulkalla päästelee yötä päivää yli 20 solmua 3-5-metrisessä aallokossa, ja on aivan yksin aavalla merellä viikkotolkulla.
On varmasti, kun pitää vielä huolehtia väistämissääntöjen edellyttämästä jatkuvasta tähystyksestä.
- polyfaasinenunirytmi
Kabbala2 kirjoitti:
On varmasti, kun pitää vielä huolehtia väistämissääntöjen edellyttämästä jatkuvasta tähystyksestä.
Ympärivuorokautinen valppaus koskee erityisesti purjeiden trimmausta ja veneen maksimivauhdin ylläpitoa, ei pelkästään colregs 5 mukaista toisten alusten tähystämistä. Mike Golding totesi eräässä esityksessään, että mitään yksinpurjehduskisaa ei voiteta nukkumalla.
Alex Thompson ja muutkin Vendee Globe -osalistujat ovat tietämäni mukaan unitutkijoiden valmennettavina viikkojen ajan ennen starttia. Neurologien toimesta heidät valmennetaan sopeutumaan polyfaasiseen unirytmiin, jossa unijaksot ovat hyvin lyhyitä (<20min) ja vuorokautisen unen määrä yhteensä n. 4 tunnin luokkaa. Kaikille se on hankalaa noin pitkässä kisassa. Lyhyiden pikatorkkujen aikana pitäisi saavuttaa unen REM-vaihe, joka ilmeisesti voi onnistua järjestelmällisellä valmennuksella.
Merestä kelluvista tukeista, rojusta, jäälautoista/-vuorista tai nukkuvista valaista ei elektroniikka varoita, tuskin näköhavainnotkaan öisin.
Kylä se kova kisa on jo pelkän valvomisenkin takia!
- ariel371
Ranskalaiskaverilla ei liene mukana matkassa sitä olennaisinta, eli litran pänikkää kaksitahtiöljyä. Jo lähtisivät vehkeet pelittämään ;)
- 2-T
Oliko tuo vitsi? Jos ei, niin miten 2-T-öljy mielestäsi auttaisi tilanteessa?
- 180
2-T kirjoitti:
Oliko tuo vitsi? Jos ei, niin miten 2-T-öljy mielestäsi auttaisi tilanteessa?
Olisikohan sarkasmi parempi määritelmä. Eikä varmasti auta em. ongelmaan.
Ariel371 viittasi noihin keskusteluihin, joissa on käsitelty 2-tahtiöljyn tuomia etuja dieselmoottorin pa-järjestelmälle - pumpulle ja suuttimille.
Täällä monet tuhauttelivat nenäänsä tälle hoitokeinolle. Ariel371 on muistaaksen itse käyttänyt tätä menetelmää huvin tuloksin jo vuosia.
Noista ketjuista innostuneena kokeilin itsekin tuota öljynsekoitusta viimekesänä ja huomasin koneenkäynnin muuttuneen pehmeämmäksi.
Alex Thomson kertoo veneestään:
In the Southern Ocean, the speed makes these boats uncomfortable. Even before the race, Thomson was on record as saying that his boat slightly scares him. “Well,” he elaborates, “it’s just so uncomfortable. The accelerations and the decelerations are unbelievable. Before, I was averaging 20 knots in the old boat, now you are averaging 23, 24 and surfing over 30. It feels very different.
“It’s been suggested to me that I should wear rugby head protection because of the likelihood of banging your head – it’s gonna happen,” he laughs, wryly. “You really have to hold on. It’s very, very, very uncomfortable. There are times when there’s nothing you can do, you can’t boil any water, you’re just eating energy bars and surviving.”
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195