AMK-opiskelun aloittaminen, tulot

ertwej

Nyt kun pääsin amkkiin(monimuoto) niin alkoi pohdinta tuloista. Olen tällä hetkellä vakkarina hoitopuolella töissä(2-vuoro), koulu alkaa tammikuussa. Aluksi pohdin irtisanoudunko vai pyydänkö opintovapaata, päädyin pyytämään opintovapaata. Opintovapaa toimisi myös mielenrauhoitteena, olisi takavarasuunnitelma jos opiskelu tai ala ei tunnukkaan omalta. Voisin myös tehdä töitä opiskelun ohessa.
Nyt mietin kuinka jaksan tehdä töitä opintojen lisäksi, pyytäisinkö 60-70% sopimusta että saisin sen verran tuloja ettei kannata opintotukea nostaa. En ole oikeutettu aikuiskoulutusrahastoon, vielä muutama vuosi työkokemusta puuttuu.
Epäilen koulun alun olevan sen verran iisiä että voisin tehdä töitä alussa. Syksyn kurssit näyttivät siltä että niihin pitää enemmän panostaa. Silloin voisin tehdä vähemmän töitä ja nostaa opintotuen lisäksi siihen(toki vuositulonrajoissa). Pyrin välttämään opintolainan nostoa, ei haittaisi vaikka sitä jossain vaiheessa joutuisi ottamaan.

Miten muilla on sujunut työskentely opintojen ohessa tai mitä opiskelun aloittelevat ovat suunnitelleet?

8

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miakki

      Itsekin pääsin kouluun ja nostan opintolainaa ns. turvaksi, ja teen toki töitä opiskelun ohella sen mitä pystyy. Opintotukikuukausia ei itsellä ole enää jäljellä, koska oon jo aiemmin amk-tutkinnon suorittanut (silloin niitä oli vielä jäljellä, mutta niitä on vissiin pari kertaa leikattu, joten maksimit on käytetty). Tuo laina ei sinällään ole itselleni mikään peikko ja pienikorkoista, joten saa sillä hyvin rauhoitettua mielen, vaikkei pystyisikään tekemään töitä niin paljoa kuin haluaisi.

    • etteepäin

      Mä oon koulussa päivät ja illat teen töitä vkonloput luen. En juuri muuta kerkii 😊

    • theone89

      Itsekin pohdin tuota pärjäämistä kun aloitan tammikuussa monimuotona sairaanhoitajan. Samaa mietin että olisiko tehnyt töitä 60-70% alkuun ja katsoo sitten miten jaksaa/kerkiää koulun ohella..

    • ertwej

      Sain tehtyä päätöksen, kevään osa-aikaisena(60%) ja kattoo miten jaksaa että teenkö syksyn kans. Helpotus kun sai tämän asian selvitettyä. Pidän tulot kuitenkin asoissa että voin nostaa opintotukea syksyllä tarvittaessa

    • Thf

      Jos sulla on vakkaripaikka ja työvuosia takana yhteensä vähintään 8 vuotta, niin hakekaa ihmeessä aikuiskoulutustukea! Tulojen mukaan ja tosi hyvä raha, itse sain 1500€ kuukaudessa ja sai hyvillä mielin keskittyä opiskelemaan👍🏻

    • wwww2

      Samaa mietin täällä minäkin, opiskelupaikka on otettu vastaan eli mentävä on. Kuinkahan paljon firmat yleensä ottaa monimuoto-opiskelijoita töihin?

    • täyttätyöviikkoa

      Valmistun kohta AMK:sta monimuotopuolelta, olen tehnyt koko tämän vajaa kolme vuotta töitä vähintään 40h/vko, yleensä yli. Perhettä löytyy ja opinnot edenneet etuajassa. Motivaatiokysymys. Koulua ei edes koe mitenkään rasitteena, vaan vitosia rapisee jatkuvasti ja aikataulu pitää. Olen kokenut myös sen toisen puolen, kun väärää alaa työn ohella opiskellessa tuntui ettei aika riitä mihinkään, liikaa tehtäviä, arvosanat huonoja. Ja tuolloin ei ollut edes perhettä. Se opintie jäi kesken silloin.

    • KohtaValmis

      Otin opintovapaata ja keskityin opiskelemaan, valmistun ensi keväänä, eli 2,5 vuodessa. Sitten keskityn työn tekemiseen.

      Kyllä opintolainaa kannattaa ottaa. Kun valmistuu ajoissa, saa kolmasosan lainasta anteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe