Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vähävaraisten joulu/ miten selviää

Helein

Kertokaa ihmiset millä selviää joulukuusta ja joulusta? Miten te pärjäätte, mistä saatte apua? Itselläni kaksi nuorta ja minä, sairauslomalla ja vakava maseennus. Rahatilanne tällä hetkellä, 15€ tilillä. Pitäisi pärjätä joulukuun sillä, Kelasta vasta kuunpuolenväln jälkeen rahaa jotka kyllå menevät laskuihin. Normaalit perusmenot , vuokra, sähkö, lääkkeet. Pitkän sairausloman takia taloudellinen tilanne todella huono. Tässä kuussa ei jää rahaa yhtään laskujen jälkeen. Ja ehkä jouluksikin olisi kiva jotain pöytään saada ja jotkut pienet lahjat. Tilanteeni ollut vuosia jo tiukka, mutta aikasemmin ei koskaan näin nollilla ole oltu. Tiedän etten ole ainoa tässä tilanteessa.

29

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helsinkimiten

      käy vaikka kaikissa mahdollisissa leipäjonoissa teidän lähellä. käytä pakastinta jos teillä semmoinen on. ota selvää onko kirkon diakonian kautta mahdollista saada, esim. maksusitoumus ruokakauppaan, toimi heti koska kirkolle ovat voimassa hakuajat. googleta kaikki mahdolliset leipäjonot....leivänjakoa voi olla melkein missä
      vaan.... kysele rohkeasti ihmisiltä... vastaa kun ehdit

    • selviäniikuintähänkinast

      Taas näitä että on muutama euro loppukuusta ja miten sillä selviää, no ihan samalla tavalla kuin muinakin kuukausina.

      Näköjään on muinakin kuukausina jotain pöytään saatu jos ei ole nälkään kuollut.

      • Sä taidat olla sellainen kenen ei ole tarvinnut penniä venyttää ikinä. Ei kaikilla ole samanlainen tilanne. Tollaset mielipiteet voi jättää kijottamatta, kun et totuutta tiedä. Monilla on vaikeata tällä hetkellä. Kun sairaus vie tulot pieniksi, niin joku päivä on todella niin ettei muuta syödä kuin kaurapuuroa. Meitä on monta joilla ei ole kuin muutama euro loppukuusta. Mutta kun se tilanne on jo alkukuusta niin ei naurata. On vuokrat maksettava, että voi sen kaurapuuron syödä kotonaan eikä ulkona. Itse kyllä voin syödä puuroa vaikka joka helkkarin päivä, mutta lapset ei voi. Et mieti sitä kun sitä kinkkuu vedät joulupöydässä ja muut herkut päälle. Ajattele meitä joilla ei ole siihen varaa. Toivotan sinulle täyteliästä Joulua ja jätä viisaat neuvosi muille. Taas tätä!!!!


      • Lopettaasenruiktuksen
        Helein kirjoitti:

        Sä taidat olla sellainen kenen ei ole tarvinnut penniä venyttää ikinä. Ei kaikilla ole samanlainen tilanne. Tollaset mielipiteet voi jättää kijottamatta, kun et totuutta tiedä. Monilla on vaikeata tällä hetkellä. Kun sairaus vie tulot pieniksi, niin joku päivä on todella niin ettei muuta syödä kuin kaurapuuroa. Meitä on monta joilla ei ole kuin muutama euro loppukuusta. Mutta kun se tilanne on jo alkukuusta niin ei naurata. On vuokrat maksettava, että voi sen kaurapuuron syödä kotonaan eikä ulkona. Itse kyllä voin syödä puuroa vaikka joka helkkarin päivä, mutta lapset ei voi. Et mieti sitä kun sitä kinkkuu vedät joulupöydässä ja muut herkut päälle. Ajattele meitä joilla ei ole siihen varaa. Toivotan sinulle täyteliästä Joulua ja jätä viisaat neuvosi muille. Taas tätä!!!!

        Onko pako tehdä kakaroita jos on köyhä? Ei minun ole ollut pakko lisääntyä ja nyt valittaa. Hankkii ehkäisyvälineet niin ei tarvitse valittaa. Me työssäkäyvät elätämme teidät luuserit.

        Kaikki teidän pitää saada mutta työssäkäynti tai opiskelu ei kiinnosta muuta kuin maata paksuna kotona ja mieskin varmaan kyllästynyt laiskaan ämmään ja miksi se mies on häipynyt. Katsele peiliin.

        Hankin sellaisen elämän ettei tarvitse koskaan katsella hintoja kaupassa ainakaan perus elintarvikkeissa. En ole mikään ruikuttava yksinhuoltaja. Ehkäisyvälineet ovat halpoja


      • Ruikuttavayksinhuoltaja

        Ehkä nyt parempi pitää noi mölyt mahassa. Ja tuskin sinä ketään elätät sun verorahoillas. Oon nyt sattunut maksamaan veroja tähän maaha jo useita vuosia ja maksan niitä edelleen. Ja kun et tiedä mihin se mies "häipyi" tai mitä sille on käynyt nii älä puhu mitää tai esittele typeriä mielipiteitäsi, jos sinulla ei ole faktoja asioista. Ja kaikki asiat ei mene elämässä aina niin kuin suunnittelee ja ajattelee, et nyt niin hyvä elämä ettei koskaan tarvitse katsella hintoja. Ne ehkäisyvälineet saa olla vaikka ilmasii mun puolesta. Niin ja kun katson peiliin niin tiedän kyllä mitä nään. Ehkä sinun pitäisi katsoa peilii ja vähän syvemmälle sisimpääsi ja yrtittää homma vähän sitä empatiakykyä eikä olla noin katkera.
        Kumminkin nyt sinulle oikein hauskaa joulua ja peace❤️
        "Terveisin ruikuttava yksinhuoltaja"


      • Sota-ajan.poika
        Lopettaasenruiktuksen kirjoitti:

        Onko pako tehdä kakaroita jos on köyhä? Ei minun ole ollut pakko lisääntyä ja nyt valittaa. Hankkii ehkäisyvälineet niin ei tarvitse valittaa. Me työssäkäyvät elätämme teidät luuserit.

        Kaikki teidän pitää saada mutta työssäkäynti tai opiskelu ei kiinnosta muuta kuin maata paksuna kotona ja mieskin varmaan kyllästynyt laiskaan ämmään ja miksi se mies on häipynyt. Katsele peiliin.

        Hankin sellaisen elämän ettei tarvitse koskaan katsella hintoja kaupassa ainakaan perus elintarvikkeissa. En ole mikään ruikuttava yksinhuoltaja. Ehkäisyvälineet ovat halpoja

        Totta kirjoitit! Se vaan on niin, että näitä uusavuttomia ruikuttajia aina riittää. Kun ei itse osata eikä viitsitä mitään muuta kuin ruikuttaa.
        Minulla itsellä on kyllä nyt hyvin ja rahaa vaikka kuinka, mutta on sitä tiukillakin oltu joskus 50 v sitten. Ja selvitty! Ja minä en vietä Joulua sen kummemmin kuin muitakaan päiviä. Enkä ruikuta!


      • JoulunTarkoitus
        Lopettaasenruiktuksen kirjoitti:

        Onko pako tehdä kakaroita jos on köyhä? Ei minun ole ollut pakko lisääntyä ja nyt valittaa. Hankkii ehkäisyvälineet niin ei tarvitse valittaa. Me työssäkäyvät elätämme teidät luuserit.

        Kaikki teidän pitää saada mutta työssäkäynti tai opiskelu ei kiinnosta muuta kuin maata paksuna kotona ja mieskin varmaan kyllästynyt laiskaan ämmään ja miksi se mies on häipynyt. Katsele peiliin.

        Hankin sellaisen elämän ettei tarvitse koskaan katsella hintoja kaupassa ainakaan perus elintarvikkeissa. En ole mikään ruikuttava yksinhuoltaja. Ehkäisyvälineet ovat halpoja

        Hei c'mon 'onko pakko tehdä kakaroita' kommentit vois jättää pois. Ei kukaan osaa nähdä kauas tulevaisuuteen mitä se tuo.
        Aloittajalle:mitä joku onkin jo ehdottanut, olet yhteydessä näihin avustusjärjestöihin..sitä vartenhan ne keräävät avustuksiakin ihmisiltä. Esim Pelastusarmeija.
        Tottakai materialikin/lahjat on kivoja, mutta parhaiten jäänyt mieleen se tunnelma, yhdessäolo. Rauhallista Joulua!!<3


    • köyhäkokkaa

      Pantillisia pulloja ja tölkkejä keräämällä saa melkoisesti rahaa vielä jouluun mennessä. Itse kerään vain kohdalleni osuneet pantit ja niistä kertyy n. 6€ viikossa, eli kun jouluun on vielä 3 viikoa aikaa, ehtii keräämään hyvin 20€ jouluruokiin.
      Jokaisella paikkakunnalla jaetaan ilmaiseksi EU-ruoka-apua, sieltä saa aika paljon sellaista ruokaa, joista voi tehdä hyvin jouluruokia. Jouluruuat ei ole muutenkaan mitenkään kalliita, peruslaatikot; lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikot on halpoja tehdä itsekin, raaka-aineet ei maksa mahdottomia. Samoin riisipuuro ei ole kovin kallis ruoka. Kinkku on kalliimpi ostos, jos välttämättä pitää olla joulukinkku, mutta siihenkin löytyy halvempia vaihtoehtoja. Hyvin ehtii vielä kyttäilemään jonkun punalappuisen kalkkunarullan tms. lihapalan joulupöytään.
      Ohessa muutamalla eurolla ostamani jouluruuat, Piknik paisti -50% tarjouksesta, puuroriisi 0,99€/kg, porkkanalaatikko 700g rasia. http://aijaa.com/k4Ts6X
      Ei ollut kallista!

      • Ottaisin.minäkin

        Mistä sinä kuvittelet niitä pantillisia pulloja ja purkkeja löytäväsi?
        Kyllä ne ovat tosi harvinaisia ainakin täällä Oulussa. Taloyhtiön lasinkeräyksestä suunnilleen kerran kuussa yksi viinapullo löytyy. Ellei se polkupyörämies ehdi ensin. Kalja- tms purkkeja suunnilleen yhtä harvoin.
        Saattaahan olla, että niitä jossakin olisikin, mutta vain ammattilaiset tietävät paikat, ei normikansalaiset.


      • antaaollakokojoulun

        Parahin köyhäkokkaa. Valituksena tämä varmaan otetaan mutta siitä huolimatta. Oikeassa olet siinä että lähes joka paikkakunnalla ruokaa jaetaan jossain muodossa. Fakta on myös se että sitä ei riitä kaikille tarvitsijoille. Omalla paikkakunnallani olen nyt 3 kertaa sitä yrittänyt ja koska ovella annetaan arpalippu on se täysin onnen kauppaa osuuko kohdallesi mitään. Tähän mennessä arpaonni ei ole kohdannut joten en myöskään ole saanut muuta kuin leipää (hyvää sekin). Yritän maanataina uudestaan ja se onkin ainoa mahdollisuus ennen joulua. Punaisilla lapuilla ostaisin mielelläni jos olisi millä ostaa. Ei kaikki hae laiskuuttaan apuja. Äläkä provosoidu koska provoksi tämä ei ole tarkoitettu.


    • eijoulua

      Jos rahat ovat noin vähissä, voi jättää koko joulun viettämättä. Joulun viettäminen ei ole pakollista. Ei ole pakko ostaa jouluruokia, ei pakko ostaa lahjoja jne.

      Ja voi olla, että saat hätätilanteessa toimeentulotukea sossusta, jos menet pyytämään sitä.

    • Meillä ihan sama juttu, ei päästy sinne yhteen. En tiedä kenelle tarkoitettu sitte ja mitkä niillä tulorajat. Itse kävin nyt jonkun kehotuksesta diakonilla, kiitos siitä. Sain 30€ maksulapun kauppaan. No ostin sillä ruokaa ja olen erittäin tyytyväinen. Sain jauhoja ja makaroonia, pesuainetta yhdeltä, joka oli jostain saanut niitä ja oli omiin tarpeisiin liikaa. Mutta nyt tilanne sellainen , ettei rahaa ole, koska on vuokrat ja muut laskut maksettava. Sitä ei oikeasti ole. Noilla jauhoilla ja makaronilla ei kyllä 3henkistä perhettä ruokita, se kyllä on varma. Tai voin kyllä keitää makaronia ja tehdä sämpylöitä ja taas sama juttu seuraavat pari viikkoa. Ja joulua ei ole pakko viettää niinkuin joku tuolla mainitsi.. Eipä sitä oikeasti vietetäkkään näillä eväillä.
      Et kyllä on henkisesti niin raskasta. Ja kaikkein eniten vi... ihmiset jotka tiedät , ettei heillä ole pulaa ja silti vetää joka välistä ja joka taholta, kassi kaupalla ruokaa. Ja toiset kantaa kotiin heille. Ja viimevuonna sama juttu. En ole katkera mutta kumminkin.. Itsestä tuntuu et on jonkun mustanpilven alla syntynyt ja elää ja varmaan kuoleekin, kun tuntuu kaikki menevän päin , jotain mitä en nyt mainitse... Ja meitä jotka oikeesti tarvii apua ni ei sitä saa mistään.
      Hauskaa Joulua kaikille.

      • Apuja-antava

        Missä päin suomea asut? Facebookissa on Apua vähävaraisille. Se tosin koskee pääkaupunkiseutua. Voin lähettää sinulle lahjakortin ruokakauppaan.


      • Apuja-antava kirjoitti:

        Missä päin suomea asut? Facebookissa on Apua vähävaraisille. Se tosin koskee pääkaupunkiseutua. Voin lähettää sinulle lahjakortin ruokakauppaan.

        Voit laittaa minulle sähköpostia osoitteeseen
        [email protected]


    • Antaaollakokojoulun

      UUSI
      Osui tämä kirjoitus kohdalleni kun yritin kartoittaa olisiko jotain apua saatavilla meidän lapsettomalle perheelle. Törmäsin ensimmäisenä siihen että lapsettomille tai itse asiansa sössineille ei apua juurikaan heru. Mielellään kyllä kaikki haluavat kuulla tarinan jolla sitten voi mielessään mässäillä. Katkeria ja epäluuloisia ihmisiä valtavasti. Kynnys apua pyytää on hirvittävä eikä sen takaa löydy vaaleanpunaista kohtalon julmaa pilaa sisältävää tarinaa. Eli olemme siis osamme ansainneet eikä avun tarvitse kohdata meitä ja olen törkeä kun edes moista ajattelen. Elämä ei ole musta valkoista ja mielestäni kaikki ihmiset ovat avun ansainneet oli syyt avun tarpeeseen mitkä hyvänsä. Huoli siitä ettei kukaan saa liikaa on suurempi kun aito auttaminen. No enpä asialle minkään mahda mutta te jotka olette ihmisiä auttaneet, keskittykää siihen että autoitte ettekä siihen oliko nyt varmasti tarpeeksi huono-osainen että henki oli lähteä ilman apuasi. Ongelmiakin on niin monitasoisia kun on perheitäkin.
      Hui, tuleekohan minustakin kyyninen ja katkera.
      IlmiannaJaa

      • Näinhän se on. Avun tarvitsijoita on myös lapsettomissa perheissä. Ja olet sitte itse sössiny asiasi tai ei, niin se ei muuta asiaa, että tarvitsee apua. Yritin itse Facen apu ryhmään pääkaupunki seudulla, mutta enpä päässyt. Se, että miulla ei ole pieniä lapsia vaa nuoria jotka opiskelee ja vielä heillä molemmat erityislapsi. Jonka takia mm. Opiskelu pitkittynyt tai ei suju niinkuin pitäisi. Niin tämä , ei pitäisi olla este avun tarpeelle. Jos sinulla pieniä lapsia niin saat paremmin apua näistä ryhmistä. Ja se on hyvä asia jos oikeasti tarvitset. Sitten tiedän ihmisiä jotka saavat sieltä apua ja ei tarvitsisi. Niin tämä nostaa höyryt päähän. Mutta kukin taplaa tyylillään. Ja jos itse käyttää rahat turhuuksiin tai johkin mitä nyt väittämättä et tarvitse kun on tiukka paikka ja saa kassikaupalla apua, niin onko tämä oikein? Kannattaisi heidänkin miettiä vähän onko kaikki oikein mitä tekee. Itse ainakin jos on 20€ viikoksi ja niin turhaa en ostele ja ruokaa tehdään niistä mitä sillä saa. Toki sillä ei nyt turhaa saakkaan😀 Joskus toki olen joutunut miettimään wc paperi vai maitoa. Mutta sairastumisen myötä näin nyt kävi, ettei ole sitä 20€ edes. Ei koskaan.
        Ja tiukan tilanteen takia on vuokra maksettava , ettei ole ilman asuntoa. Niin ei voi kyllä miettiä tässä vaiheessa jätänkö osan maksamatta nyt ja jätän ruokaan rahaa. Kun sitä ei voi enään tehdä, tai taivas on kattonamme.
        Toivon teille hyvää joulua ja toivottavasti asiat järjestyy edes jollain lailla. Meillä kummallakin ja kaikilla muilla samassa tilanteessa olevilla.
        Asioilla on nyt kumminkin aina rapana järjestyä tavalla tai toisella. Näin olen aina ajatellut. Tällä hetkellä en siitä nyt kyllä ole varma enään. Nyt sitten syömään makarooni ja vehnäjauhoja.


      • Kirjoitusvirhe" he molemmat erityistarpeisia" nuoria.


      • Antaaollakokojoulun

        No kuule Helein. Jos jostain keksin jotakin ihmeellistä helpotusta ni lupaan tulla tänne sinua huutelemaan ja jaan sinun kanssa jos jotakin saan järjestymään 😃 henkeäni en kyllä pidättele mutta yritän jotain etsiä ja järjestää.


      • Tee hernekeittoa siitä herneestä😀 Ei tarvitse tulla huutelemaan ja jakamaan sitä kanssani. Ja yritä pidätellä vaan sitä henkeäsi nyt, parempi niin.
        ✌️


      • antaaollakokojoulun

        Ymmärsit väärin :( En vattuillut. Luin oman kirjoitukseni enkä ymmärrä mitä siinä on sellaista mistä päättelit että minulla on herne nenässä tai olen sen sinua loukatakseni kirjoittanut. Aidosti tarkoitin että jos keksin jotain helpotusta omaan tilanteeseeni, jaan saamani avun kanssasi.


      • Luin ylempää "lopettaasenruikutukses" kommentin , alkoi näkyä punaista... ja sen kälkeen huomasin sinun ja kun olin ärsyyntynyt niin käsitin sinun uuuden kommenttisi väärin näköjään. Sori🙏.
        Jotkut vaan lataa kommentteja tietämättä minun veronmaksuista tähän maahan tai muustakaan. Ja lähinnä hain tällä keskustelulla sitä, että muutkin samassa tulanteessa olevat saisivat neuvoja ja ehkä vähän helpottaisi olotilaa keskustelemalla muiden kanssa.


      • TÄHÄN.MAAHAN
        Helein kirjoitti:

        Luin ylempää "lopettaasenruikutukses" kommentin , alkoi näkyä punaista... ja sen kälkeen huomasin sinun ja kun olin ärsyyntynyt niin käsitin sinun uuuden kommenttisi väärin näköjään. Sori🙏.
        Jotkut vaan lataa kommentteja tietämättä minun veronmaksuista tähän maahan tai muustakaan. Ja lähinnä hain tällä keskustelulla sitä, että muutkin samassa tulanteessa olevat saisivat neuvoja ja ehkä vähän helpottaisi olotilaa keskustelemalla muiden kanssa.

        Oletko maahantunkeutunut ruikuttaja, kun aina kirjoitat maksaneesi veroja TÄHÄN MAAHAN? Miksi tulit TÄHÄN MAAHAN, olisit pysynyt siinä toisessa maassasi. Vai eikö siellä Taikaseinä toiminutkaan? Tosin kielitaitosi kielii toista, ei apina opi suomea noin hyvin.
        Maksoin minäkin veroja viime vuodelta lähes 30 000 euroa TÄHÄN MAAHAN, mutta en edes verensokerin mittaukseen päässyt vastikkeeksi. Enkä pakollisista lääkärin määräämistä lääkkeistä yhtään euroa Kelalata toisin kuin TÄHÄN MAAHAN tuotetut vieraan valtakunnan sotilaat ja TÄHÄN MAAHAN dumpattu rikollisjäte, joka saa kaiken ilmaiseksi. Saa diabetes tuhota minut, eliitti tarvitsee rahat, ja TÄHÄN MAAHAN tuotetut ihmistä muistuttavat apinat Kela Goldeihinsa katetta Taikaseinästä. Vasta melkein 60 v olen TÄHÄN MAAHAN veroni maksanut ja useita vuosia toiseenkin maahan ihan samoista tuloista.


      • TähänMaahan

        Kyllä olen ihan suomalainen ja kuule maksanut Tähän Maahan( synnyin ja kotimaani) veroja, tehnyt duunia.Enpä ole saanut ilmaisia lääkkeitä minäkään. Ja jos nyt et ymmärtäny aloitusta,ni lopeta itse toi RUIKUTUS. Mutta aina löytyy joku joka ei osaa keskustella asiallisesti.


    • Käytöstavat1123

      Kylläpä ihmisillä on joulumieltä .. ! Varmaan hyvä mieli kommentoida ilkeästi.. Oletko käynyt Diakonilla? Leipäjonoissa? Hakenut pelastusarmeijalta apua ? Hurstilta saa myös apua.. Kenenkään tarvitse jouluna olla ilman ruokaa..

      • Löytyy aina joku jonka pitää laittaa ikäviä kommentteja. Yritin nyt vaan saada normaalia keskustelua aikaiseksi, mutta aina on joku jonka pitää olla ilkeä. Kävin jonkun joka täällä neuvoi. En ole Hurstilla käynyt, täytyy varmaan etsiä tietoa. Just näitä neuvoja hai, kun varmaan auttaa myös jotain muitaki samassa tilanteessa olevia ja ei tiedä mistä saa apua. Kiitos sinulle❤️


    • sostäti

      nyt olisikin näin joulun alla aika muistuttaa että lapset voi antaa huostaanotetuiksi niin ei tarvitse enää itse ruokkia ja samalla tuet yrityksiä jotka työllistävät sossutätejä sykologeja ja lääkäreitä!! jouluhan on antamisen aikaa joten voit antaa periksi!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe