Miksi kukaan....

URSUS 385 4wd

..ei oo vielä kirjoitellu Ursuksista.Mulla ensimmäinen oli 385 4w drive vm.-79.Tän nykyisen (914)hankin vuonna -89.Eivät mitään kaksisia traktoreita ole olleet,mutta vähät työt on tullu tehtyä.Kirjoitelkaa ja kertokaa kokemuksista ja seikkailuistanne kyseisen traktorimerkin parissa.

8

3065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suppo taalasmaa

      Yhen päivän ajoin turvesuolla Urkilla, imuvaunua sillä vejin. Mallina oli 1224. Ihan hyvät "muistot" jäi, ISO hytti, kromiosat plussaa, kuten pikavaihteenvipu jne. Pieni miinus oli lämmöt, ne tahto nousta sataseen saran loppua kohti, mutta laski kaheksaankymppiin aumalla käynnin aikana. Kesän aikana vehkeeseen vaihettiin kolme kertaa boori-akseli. Jarrut siinä ei toiminu, mutta eihän niitä suolla tarvitakkaan. Kaikenkaikkiaan ihan makea peli, tommosia kun saa kaksi yhen "paremman" sijaan.

      • Jönsson

        Yhdellä tutulla oli 150-heppanen lurjus turvetyömaalla. Vaihteistoon tuli fataalin oloinen vika. Laatikko auki ja katso... siellähän olikin jo 24 mm:n kiintoavain valmiina, oli vain liikaftanut sopivati niin, että oli jumittanut rattaita.

        Tiedä tästä, oliko juttu totta vai ei, mutta mitäpä siitä, ei se oo juttu eikä mikään, jos ei pulet palturia.


      • Ursus 385 4wd
        Jönsson kirjoitti:

        Yhdellä tutulla oli 150-heppanen lurjus turvetyömaalla. Vaihteistoon tuli fataalin oloinen vika. Laatikko auki ja katso... siellähän olikin jo 24 mm:n kiintoavain valmiina, oli vain liikaftanut sopivati niin, että oli jumittanut rattaita.

        Tiedä tästä, oliko juttu totta vai ei, mutta mitäpä siitä, ei se oo juttu eikä mikään, jos ei pulet palturia.

        Aikoinaan kuulin vastaavia huhuja,että varaosat ja työkalut tulisi traktorin mukana(Muuallakin kuin työkalupussissa) ja olikohan -85 talvella,kun Urkin kone piti avata löytyi öljypohjasta rikkoja jotka oli pudonnut sinne moottorin kasausvaiheessa.Koneremonttiin jouduttiin silloin,kun mäntään paloi reikä metsäautotien aurausreissulla.


      • jukka
        Ursus 385 4wd kirjoitti:

        Aikoinaan kuulin vastaavia huhuja,että varaosat ja työkalut tulisi traktorin mukana(Muuallakin kuin työkalupussissa) ja olikohan -85 talvella,kun Urkin kone piti avata löytyi öljypohjasta rikkoja jotka oli pudonnut sinne moottorin kasausvaiheessa.Koneremonttiin jouduttiin silloin,kun mäntään paloi reikä metsäautotien aurausreissulla.

        Sun Ursus,oliko vm.80-81?Ilmeisesti turbo?Niissä tosiaan jossain moottoreissa paloi mäntään reikä,männät kun oli vahvistamattomat,vapaasti hengittävään moottoriin tarkoitetut.Mulla on Ursus ollut 20 vuotta,ja helvetin tyytyväinen olen ollut siihen.Mun länsikoneissa on ollut paljon enempi remonttaja ja perkeleen paljon kalliimpia!Ursus on vahva vääntäjä!


    • urakoitsija

      Sanokaas ursusmiähet että oliskos tollasesta
      100hp -> ursuksesta tommosen 15 tonnin telakaivurin ja lavetin veturiksi? Kestääkö paikat ja onko toivoa pysähtymisestä pienessä alamäessä, vai onko noissa yleensä jarrut hyvät?

      • jukka

        ...toi sataheppanenkin,mutta osta silti 6-koneella oleva!vie varmasti tyylipuhtaasti!jarrut on joskus olleet toisille ongelmalliset,siis maanantai-kappaleitakin on ollut!mulla ursus on ollut 20 vuotta,kerran on sylintereiden kumit vaihdettu.ei muuta!


      • suppo t
        jukka kirjoitti:

        ...toi sataheppanenkin,mutta osta silti 6-koneella oleva!vie varmasti tyylipuhtaasti!jarrut on joskus olleet toisille ongelmalliset,siis maanantai-kappaleitakin on ollut!mulla ursus on ollut 20 vuotta,kerran on sylintereiden kumit vaihdettu.ei muuta!

        miten mahtaa onnistua vaihteitten vaihdot ilman synkronointia? ainakin 20kuution täydellä turvekärryllä urkin vauhti loppu ennen kun sai suurempaa pykälää silimään. vai onko tuo vaan harjottelukysymys?


      • Ursus 385 4wd drive
        suppo t kirjoitti:

        miten mahtaa onnistua vaihteitten vaihdot ilman synkronointia? ainakin 20kuution täydellä turvekärryllä urkin vauhti loppu ennen kun sai suurempaa pykälää silimään. vai onko tuo vaan harjottelukysymys?

        synkronoimattomalla vaihteistolla olevalla vehkeellä on puhtaasti taitolaji ja vaatii hieman harjoittelua.Sama juttu Sisun Fullerin laatikon kanssa.Vaihtaminen ei onnistu äkkinäiseltä,mutta pieni harjoittelu tekee mestarin.Eikä tarvitse kytkinpolkimeen koskea...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe