Yanmar 3 QM 30 Diesel

Eepi

on koneena veneessä, jonka ostin. Vuosimalli lienee 1979, myyjän mukaan peruskorjattu. Kaikenlaiset manuaalit ovat ajan saatossa hävinneet. Onko kokemuksia ja tietämystä ko. koneesta? Löytyisikö jostain vielä manuaaleja ko. koneeseen? Olisi jollain tapaa mukavampaa tietää jotain koneesta ja valmistajan siihen suosittelemista toimista yms.

21

8991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • albatrossi
      • Jouko

Ei tuo kaivanne kuin moottoriöljyn ja suodattimen vaihtoa. Erillinen polttoainesuodin ei ole pahitteeksi ja hienosuotimen voi toisinaan puhdistaa. Talveksi makeavesihuuhtelu ja lopuksi pakkasnesteseos sisään.

Muita huoltoja, kuten vesipumpun siipipyörän vaihto, ilmansuodattimen ja sinkkien vaihto, venttiilien ja ruiskusuuttimien säätö voi hieman säveltää. No, tähän on tietty ortodoksisempikin lähestymistapa, mutta tuolla pärjää jo pitkälle.

• Jouko

Laituriparlamentti on vakavalla rintaäänellä todennut, että 20 vuotta vanha merivesijäähdytteinen diesel on roskisvalmista jätettä. Itse olen odotellut, koska Yanmar 2QM15 vm.1979 täyttää tuon maagisen iän.

• Raakavesikone

Onko se S-vetolaite vai just tämä raakavesivaihtoehto?

Vielä ylläolevasta kolmepyttyisestä:

Olisi kai parempi puhua raakavesikoneesta,
        merivesijäähdytteisiähän ne kaikki ovat.

Ekströmin huolto-ohjeena annetaan näköjään
        SAE 15W-40 nen dieselmoottoriöljy.
        Turhan paksua lämmityskäytön aikana
        ja muutenkin tällaiseen kylmänä käyvään vehkeeseen.
        Joku äreästi dieselluokiteltu SAE 5W-40 olisi juuri paikallaan, esim Shellin. Tyhjäkäynnilläkin
        tulisi pirteämmin sähköä ja vääntöä.
        Tämmöiset koneet myöskin hyötyvät Forte Motor-Flush puhdistuskemikaalin käyttämisestä
        ja moottoripolttoöljystä paljon.
        Renkaisiin ja venttiileihin kertyy helpommin räkämuodostumia kuin kuumana käyvissä.
        Matti K

• Eepi

paukuttelee vielä vesillä vaikka kuinka paljon. Osa taitaa olla jo liki puolensataa vuotta vanhoja. Itsellänikin oli sellainen aikoinaan. Ja merivesijäähdytys tietysti. Taitaa laituriparlamenttikin harmaantua ennkuin koneesi leviää?

• Eepi
        Raakavesikone kirjoitti:

Joku äreästi dieselluokiteltu SAE 5W-40 olisi juuri paikallaan, esim Shellin. Tyhjäkäynnilläkin
        Tämmöiset koneet myöskin hyötyvät Forte Motor-Flush puhdistuskemikaalin käyttämisestä
        Renkaisiin ja venttiileihin kertyy helpommin räkämuodostumia kuin kuumana käyvissä.
        Matti K

öljyä et siis suosittelisi? Olen aina ajatellut synteettisen öljyn olevan parempaa moottorille, kuin moottorille. Mitähän tuossa tapahtuu, jos sellaista sisään laittaa?
        Moottoripolttoöljyn käytön olen lukenut olevan suorastaan pakollista nykyaikaisille dieseleille. Käyntilämpötilan mahdollisella alhaisuudellako perustelet käytön näin vanhassa koneessa?

• Jouko
        Raakavesikone kirjoitti:

Matti K

Ihan arvuuttelisin, jotta 2QM15 luokassa 15 heppaa ja pari sylinteriä. 2QM20 olisi n. 20 heppaa ja pari sylinteriä.

Öljynä 15W-40 on mielestäni paras näihin hupidieseleihin. Tästä olen keskustellut arvostamani moottorihuoltajan kanssa (no nämä on näitä kaverin kaveri juttuja, tämäkin touhuaa pääsääntöisesti laivadieselien kanssa). 5W on ok, kun käynnistetään -20 asteen pakkasissa, mutta normaalisti plussan puolella 15W on ok. 5W-50 moniasteöljyt taas, vaikka kalliita ja hyviä ovatkin, ei kuulu perinteiseen venedieseliin. Väitti tuo, ettei nykyöljyjen voiteluominaisuudet lopu 100 tunnin jälkeen, vaan surutta voi käyttää pitempään. Ainoastaan öljyn rikinsitomiskyky heikkenee, joten sellaista öljyä ei saa jättää talveksi koneeseen. Yhdessä kosteuden kanssa vapaa rikki syövyttää moottoria tehokkaasti.

• kalle
        Eepi kirjoitti:

paukuttelee vielä vesillä vaikka kuinka paljon. Osa taitaa olla jo liki puolensataa vuotta vanhoja. Itsellänikin oli sellainen aikoinaan. Ja merivesijäähdytys tietysti. Taitaa laituriparlamenttikin harmaantua ennkuin koneesi leviää?

Alakerta kestää 40 vuotta mutta sylinterikansi syöpyy 20 vuodessa.Itse totesin saman mutta kun vaihdoin laakerit,männänrenkaat,sylinterinkannen.Niin hyvin putputtaa taas.

• Eepi

Nyt kun yleisesti pelotellaan kannen syöpymisellä 20 vuodessa merivesijäähdytteisessä koneessa, niin onko käsitystä, kuinka paljon sellainen remontti sitten maksaisi esim. esille ottamassani Yanmarin dieselissä? Kun ostin veneen, en huomannut kokemattomuuttani nimenomaisesti asiasta kysyä.
        Kaupan yhteydessä (ostettu liikkeestä) saamassani rekisteritodistuksessa lukee: "Moottori peruskorjattu v. 2004". Jos se nyt lähivuosina leviää, niin voin kai vedota siihen, että liike on minulle näin ilmoittanut ja vaatia liikettä osa- tai täysvastuuseen asiasta. Ei kai peruskorjattu moottori saa heti levitä?

• vaihtoon
        Eepi kirjoitti:

Nyt kun yleisesti pelotellaan kannen syöpymisellä 20 vuodessa merivesijäähdytteisessä koneessa, niin onko käsitystä, kuinka paljon sellainen remontti sitten maksaisi esim. esille ottamassani Yanmarin dieselissä? Kun ostin veneen, en huomannut kokemattomuuttani nimenomaisesti asiasta kysyä.
        Kaupan yhteydessä (ostettu liikkeestä) saamassani rekisteritodistuksessa lukee: "Moottori peruskorjattu v. 2004". Jos se nyt lähivuosina leviää, niin voin kai vedota siihen, että liike on minulle näin ilmoittanut ja vaatia liikettä osa- tai täysvastuuseen asiasta. Ei kai peruskorjattu moottori saa heti levitä?

Itselläni oli volvo md5 jota suunnittelin korjata. Kaverillani oli läjäpäin erilaisia volvon koneita purettuna. Kaikissa syöpynyt kansi pahasti. Yksi puolituttu myi md osia. Oli ostanut kannen, tiivistesarjan, männänrenkaita. Uusinut laturia, starttia, ruiskupumppua ja suutinta. Koneen piti olla uuttavastaavassa kunnossa. Ainakin rahaa mennyt uuden koneen verran. Sitten syöpyi lohko puhki. Kaveri osti uuden koneen ja myi vanhan osia. Minä itse päätin ostaa uuden kubotan. Jokainen tekee valintansa itse. Mutta kannattaa harkita.

• Raakavesi
        vaihtoon kirjoitti:

Itselläni oli volvo md5 jota suunnittelin korjata. Kaverillani oli läjäpäin erilaisia volvon koneita purettuna. Kaikissa syöpynyt kansi pahasti. Yksi puolituttu myi md osia. Oli ostanut kannen, tiivistesarjan, männänrenkaita. Uusinut laturia, starttia, ruiskupumppua ja suutinta. Koneen piti olla uuttavastaavassa kunnossa. Ainakin rahaa mennyt uuden koneen verran. Sitten syöpyi lohko puhki. Kaveri osti uuden koneen ja myi vanhan osia. Minä itse päätin ostaa uuden kubotan. Jokainen tekee valintansa itse. Mutta kannattaa harkita.

Kova homma.

Koko konemallin vaihtaminen toiseen tuottaa
        äkkiä konepetin uusintarakentamisen, potkurin
        akselin ja potkurin uusimisen pituuden takia,
        ehkä tankin uusimisen tai muutoksen,
        iso ja kallis urakka ja aikaa palaa
        kk tolkulla.

Kubota on tehty suursarjoina
        ja toki halpa ostaa itse kone , muttei se
        ole silleen valmis ja
        heittämällä jälkiasennuskelpoinen
        pentanjatke, kuin jotkut Solet esimerkiksi

- taikka ei ainakaan kai ? tässä teholuokassa,
        osaako joku sanoa paremmin?

Ja mikä ne kannet mädättää? Paitsi
        glykoloinnin puute, sinkkien laiminlyönti,
        ettei kantta oteta irti ja plaanattavaksi
        hyvän sään aikana esim 12-15 vuotiaana ja
        laiteta uutta kansitiivistettä. Tiiviste
        on kovilla ja pilaantuu. Pultit venyy ja väsyy eikä vedä
        kiinni.

Mätä ja särö tulipuolelta ja tiivistepinnasta ,
        vaiko mätä ja puhki jostain raakavesikierron puolelta ?
        Kaksi aivan eri asiaa.

• vaihdettu
        Raakavesi kirjoitti:

Kova homma.

Koko konemallin vaihtaminen toiseen tuottaa
        äkkiä konepetin uusintarakentamisen, potkurin
        akselin ja potkurin uusimisen pituuden takia,
        ehkä tankin uusimisen tai muutoksen,
        iso ja kallis urakka ja aikaa palaa
        kk tolkulla.

Kubota on tehty suursarjoina
        ja toki halpa ostaa itse kone , muttei se
        ole silleen valmis ja
        heittämällä jälkiasennuskelpoinen
        pentanjatke, kuin jotkut Solet esimerkiksi

- taikka ei ainakaan kai ? tässä teholuokassa,
        osaako joku sanoa paremmin?

Ja mikä ne kannet mädättää? Paitsi
        glykoloinnin puute, sinkkien laiminlyönti,
        ettei kantta oteta irti ja plaanattavaksi
        hyvän sään aikana esim 12-15 vuotiaana ja
        laiteta uutta kansitiivistettä. Tiiviste
        on kovilla ja pilaantuu. Pultit venyy ja väsyy eikä vedä
        kiinni.

Mätä ja särö tulipuolelta ja tiivistepinnasta ,
        vaiko mätä ja puhki jostain raakavesikierron puolelta ?
        Kaksi aivan eri asiaa.

Kubota sopii samaan petiin kun levittää vähän moottorin korvakkeita. Akseliin uusi kartio ja uusi potkuri. Polttoaineen paluuputki rakentaen. VÄhän sähköhommia ja siinä. Meinaten kyllä maksaa uudet kannet ja tiivistesarjat, eikä kone niistä uudeksi muutu. Mutta jokainen tekee miten haluaa.

Mutta kannattaa katsoa termostaatin pesästä miltä kansi näyttää. Ja kokeilla miten vettä tulee kun avaa koneen kyljestä veden tyhjennyshanan. Vettä ei yleen sä tule pisaraakaan. Kun ottaa hanan pois näkee syyn. Koko kone on umpeen muurautunut ruosteesta.

Ei sole varmaan huono vaihtoehto ole. Teknomarine vaan tökkii. Kubotaan saa edullisesti osia. Mielestäni koko raakavesi koneessa on perseestä. Siinä säästää yhden lämmönvaihtimen ja vesipumpun. Kyllähän muuten näillä ajaisi vaikka ikuisesti. Sama kuin autoissa, ruostuvat pakanat.

• KALLE

JOS LENKKI PYSYY KÄDESSÄ NIIN OTA HATTU POIS JA TSEKKAA MITÄ SE ON SYÖNNY.SUHT HELPPO HOMMA,SAMALLA VOIT KONEISTAA VENTTIILIT JOS KANSI VAAN ON KUNNOSSA.

• albatrossi

Naapuriveneeseen vaihtoivat kannen oliskohan ollut v.2000. Teettivät kaiken merkkikorjaamolla kertoivat lystin silloin maksaneen 25000 mummoa. Mikäli muistan oikein pelkkä kansi maksoi 15000:-
        Kannen hinnan voi kysyä Ekströmmiltä. Arvokas se joka tapauksessa on. Kannatta vaihtaa sinkit ajoissa 3 kpl ja syksyllä huuhtoa kunnolla makealla vedellä, sitten itse tapasin ajaa nesteet sisään siten että pistin imu- ja poistoletkun ämpäriin ja annoin käydä hetken aikaa. Varo kuitenkin ettei pakoputki kuumene liikaa.

• Kajtsu
        albatrossi kirjoitti:

Naapuriveneeseen vaihtoivat kannen oliskohan ollut v.2000. Teettivät kaiken merkkikorjaamolla kertoivat lystin silloin maksaneen 25000 mummoa. Mikäli muistan oikein pelkkä kansi maksoi 15000:-
        Kannen hinnan voi kysyä Ekströmmiltä. Arvokas se joka tapauksessa on. Kannatta vaihtaa sinkit ajoissa 3 kpl ja syksyllä huuhtoa kunnolla makealla vedellä, sitten itse tapasin ajaa nesteet sisään siten että pistin imu- ja poistoletkun ämpäriin ja annoin käydä hetken aikaa. Varo kuitenkin ettei pakoputki kuumene liikaa.

Totta se on. Yanmarin varaosat maksavat ihan sairaasti, tosin maksavat ne muihin dieseleihin lähes yhtä paljon.Kannattaa tarkasti miettiä missä kohtaa puhaltaa pilliin ja ostaa uuden koneen.Vanhassa koneessa kannattaa tarkkailla öljyn kulutusta ja pakokaasun väriä.

• Myrsky Janne
        albatrossi kirjoitti:

Terve! Olen myös tehnyt yhden kannenvaihdon n. 20 v vanhaan raakavesijäähdytteiseen Yanmariin. Vesikanavat olivat tosi tukossa törkyä ja ruostetta. Luulen, että merivesisuodatin parantaisi tilannetta tältä osin. Ajelen nykyisin uudemmalla lämmönvaihtimella varustetulla koneella ja olen aina syksyisin käyttänyt sitä kunnolla makealla vedellä ennen pakkasnesteiden syöttöä sisään. Moottorin sinkit kannatta myös tarkistaa. Tulin kansiremontin yhteydessä verranneeksi hintoja kotimaisen maahantuojan ja hollantilaisen merkkikorjaamon välillä. Enpä ollut uskoa silmiäni ! Arvatkaa, kumpi oli rosvo ?

• UrhoS
        albatrossi kirjoitti:

Siinähän tuli kansihommalle hintaa.
        Ainakin Vene-lehdessä meridiesel huolto-
        ja korjauskysymyksistä kirjoittava
        konetutkija Matti Karhunen on
        merimoottorimonisteessa tai suomenlahden
        puuveneilijät sivulla tms maininnut, että yksittäinen kansipultti pitää aina käsittää erilliseksi toimijaksi, ja joka joko vetää tai ei vedä kantta kiinni lohkoon. Yksittäisen pultin uskaltaa aina poistaa kylmästä ja paineettomasta koneesta turvallisesti. Kierteen voi puhdistaa ja rasvata kannan, käyttää tiivisteaineitakin, ja vetää pultin annettuun momenttiin takaisin.

• Kajtsu
        Myrsky Janne kirjoitti:

Terve! Olen myös tehnyt yhden kannenvaihdon n. 20 v vanhaan raakavesijäähdytteiseen Yanmariin. Vesikanavat olivat tosi tukossa törkyä ja ruostetta. Luulen, että merivesisuodatin parantaisi tilannetta tältä osin. Ajelen nykyisin uudemmalla lämmönvaihtimella varustetulla koneella ja olen aina syksyisin käyttänyt sitä kunnolla makealla vedellä ennen pakkasnesteiden syöttöä sisään. Moottorin sinkit kannatta myös tarkistaa. Tulin kansiremontin yhteydessä verranneeksi hintoja kotimaisen maahantuojan ja hollantilaisen merkkikorjaamon välillä. Enpä ollut uskoa silmiäni ! Arvatkaa, kumpi oli rosvo ?

Koetappa saada kone sinne Hollantiin.

• kestää...kestää

Itselläni oli 2qm15 raakavesikone...
      Avasin koneen ja muutin vielä vanhana makeavesikoneeksi.

Sylinterien jäähdytyskanavat olivat aivan täynnä "sakkaa", joka lähti pois ruuvarilla ja upottamalla koko kansi lipeään. Aikansa kuplittuaan jäähdytysvesireiät olivat taas auki.
      Sylinterien ristihionta vielä näkyvissä = kuin uudet.
      3qm moottoreita ollut kalastajilla ammattikäytössä ja ajettu parhaimmilla jotain 20t tuntia.
      Eli jos harkitsemasi kone käy ja jäähtyy, osta pois.

• Unto

Jos se moska lähti lipeällä (natriumhydroksidia?) pois, niin olisiko estettä ajoittain (kerran vuodessa vai harvemmin?)ajaa lipeää sisään tällaiseen koneeseen ja antaa sen vaikuttaa aikansa. Vai liukuneeko sieltä pois muutakin? Ei tarttis purkaa konetta. Kuinka vahva liuos pitäisi olla?

• Edison
        Unto kirjoitti:

Jos se moska lähti lipeällä (natriumhydroksidia?) pois, niin olisiko estettä ajoittain (kerran vuodessa vai harvemmin?)ajaa lipeää sisään tällaiseen koneeseen ja antaa sen vaikuttaa aikansa. Vai liukuneeko sieltä pois muutakin? Ei tarttis purkaa konetta. Kuinka vahva liuos pitäisi olla?

Miten ammoniakki ?

Bilteman jäähdytystilan puhdistuskemikaali
        on ammoniakkipohjainen ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      111
      7171
    2. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      59
      4757
    3. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4731
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      49
      3889
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3818
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      217
      3787
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      26
      3363
    8. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      51
      2731
    9. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      38