Videopelit sallittuja, elokuvat ei!!!

Sääntöliike

Ei hyvää päivää, tätä en nyt ihan tajua.
Miksi elokuvat ovat sopimattomia, mutta vastaavista aiheista tehdyt tietokonepelit ihan jees?
Vanhoillislestadiolaisuudessa on paljon kummallisuuksia, joita ei aina jaksa ymmärtää. Elokuvissa esiintyvään väkivaltaan ja seksiin ei osallistuta kuin vain passiivisesti seuraamalla. Peleissä ollaan itse mukana juonessa ja saadaan olla vaikuttamassa tarinan etenemiseen.

On huvittavaa, että kun lestadiolaisessa kodissa on televisio, täytyy siinä aina kyytikaverina olla pleikkari tai Xbox, jotta se olisi sallitumpi. Ei riitä, että on videolaitteet joilla katotaan itsekuvattuja... Itsekuvattuja kun voi katsoa ja itseasiassa myös on myös suotavampaa katsoa tietokoneiden omilta näytöiltä.... Tai sitten videotykiltä. Videotykki kun ei hallitse niin paljon uskovaisen kodin olohuonetta.

Uskovaista, jolla hyllyt notkuvat pleikkapelejä, ei paheksuta niin, kuin sitä, jonka hyllyt notkuukin elokuvia. Nykypelit ovat kaikenlisäksi todella realistisia. Sivusta seuraava ei välttämättä heti edes huomaa seuraavansa tietokonepeliä. Uskovaisten keskuudessa mm. Watch Dog ja GTA -sarjan pelit ovat hyvin suosittuja. Myös moniin kaahailupeleihin sisältyy elokuvallisia piirteitä ja usein niissäkin rikotaan lakia... kaahataan poliisiautoja pakoon ylinopeutta jne. Kaahailuelokuvat ovat ehdottomasti väärin!

Jos Heikki Saari olisi elänyt nykyisenlaisten videopelien aikaan, oltaisiin nekin saarnattu synniksi. Niihin suhtauduttais nykyään samalla tavalla, mitä elokuviin.

Äiti järkyttyi, kun tuli käymään mulla kylässä silloin kun olin vielä vl. Hän sanoi, kuinka paljon olet ostanut elokuvia ja tuo televisio.... Ei se ole uskovaisen kodin huonekalu. Kun kerroin, että se on vain pelinäyttö ja nuo kotelot tossa hyllyllä ovat pelejä, äiti oli silminnähden huojentunut. Hän siihen, että huh. Minä jo luulin, oletko sinä alkanut joutumaan harhaan. Hyvä, että ovat pelejä :).

Nyt mua huvittaa tuo kaksi vuotta sitten tapahtunut episodi :)....
Videopelit siis sallittuja, mutta elokuvat ei?

54

1444

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teeveekauhu

      Meille kun hankittiin televisio niin sieltä otettiin se lähetin pois niin ei pystyny kattoon kanavia. Ajat on muuttunu kun nyt vanhemmilla on televisio josta he iloisesti tuijottaa pikku kakkosta. Lapsen tasolla ovat.

      Kyllä se televisio yhä useammassa lestadiolaiskodissa alkaa olemaan. Ei tarvi katolle antennia kun voi käyttää sisäantennia niin näyttää uskovaisille olevan kuin muut.

      • ManttiMan

        Ajat muuttuivat, koska televisio tuli nettiin.
        On jotenkin hauskaa, että vanhoillislestadiolaisilla on jotenki salonkikelpoisempaa katsoa urheiluja netti-tv:n kautta siitä isosta näytöstä, kun saman voisi tehdä suoraan sen ison näytön omalla vastaanottimella.
        Oltiin eräässä kylässä katsomassa jääkiekkoa 50-tuumaisesta näytöstä. Siinä näytön vieressä oli tietokone. Kun sitten joku nappasi sen tietokoneen käteen ja vei sen toiseen huoneeseen, jääkiekko jatkui sittenkin. Siihen joku sitten järkyttyneenä: näkyykö tämä tv-vastaanottimen kautta? Teillä on siis televisio? Oletteko ymmärtäneet, että tv-kanta ei ole muuttunut. Tänä päivänäkään televisio ei ole sopiva uskovaisessa kodissa. Siis muuttuuko sisältö hetkessä pahemmaksi, jos saakin tietää sen tulevan nettitelkkarin sijasta suoraan tv:n omasta vastaanottimesta?
        Pikkukakkonenkin on tosisallittua Areenasta... Sieltähän suurin osa nykyuskovaisista pikkukakkosensa katsoo!


      • Anonyymi
        ManttiMan kirjoitti:

        Ajat muuttuivat, koska televisio tuli nettiin.
        On jotenkin hauskaa, että vanhoillislestadiolaisilla on jotenki salonkikelpoisempaa katsoa urheiluja netti-tv:n kautta siitä isosta näytöstä, kun saman voisi tehdä suoraan sen ison näytön omalla vastaanottimella.
        Oltiin eräässä kylässä katsomassa jääkiekkoa 50-tuumaisesta näytöstä. Siinä näytön vieressä oli tietokone. Kun sitten joku nappasi sen tietokoneen käteen ja vei sen toiseen huoneeseen, jääkiekko jatkui sittenkin. Siihen joku sitten järkyttyneenä: näkyykö tämä tv-vastaanottimen kautta? Teillä on siis televisio? Oletteko ymmärtäneet, että tv-kanta ei ole muuttunut. Tänä päivänäkään televisio ei ole sopiva uskovaisessa kodissa. Siis muuttuuko sisältö hetkessä pahemmaksi, jos saakin tietää sen tulevan nettitelkkarin sijasta suoraan tv:n omasta vastaanottimesta?
        Pikkukakkonenkin on tosisallittua Areenasta... Sieltähän suurin osa nykyuskovaisista pikkukakkosensa katsoo!

        Sama areena ja tuubi voi näkyy joo älynäytöstä. Mut vastiihan tv enemmän


      • Anonyymi
        ManttiMan kirjoitti:

        Ajat muuttuivat, koska televisio tuli nettiin.
        On jotenkin hauskaa, että vanhoillislestadiolaisilla on jotenki salonkikelpoisempaa katsoa urheiluja netti-tv:n kautta siitä isosta näytöstä, kun saman voisi tehdä suoraan sen ison näytön omalla vastaanottimella.
        Oltiin eräässä kylässä katsomassa jääkiekkoa 50-tuumaisesta näytöstä. Siinä näytön vieressä oli tietokone. Kun sitten joku nappasi sen tietokoneen käteen ja vei sen toiseen huoneeseen, jääkiekko jatkui sittenkin. Siihen joku sitten järkyttyneenä: näkyykö tämä tv-vastaanottimen kautta? Teillä on siis televisio? Oletteko ymmärtäneet, että tv-kanta ei ole muuttunut. Tänä päivänäkään televisio ei ole sopiva uskovaisessa kodissa. Siis muuttuuko sisältö hetkessä pahemmaksi, jos saakin tietää sen tulevan nettitelkkarin sijasta suoraan tv:n omasta vastaanottimesta?
        Pikkukakkonenkin on tosisallittua Areenasta... Sieltähän suurin osa nykyuskovaisista pikkukakkosensa katsoo!

        Aika hullua tuo veeällien sääntö ei saa olla telkkaria mutta tietsikka ja tabletti ja netti saa olla. siitä se vanha tapa näkyy ja jokin sellainen asia mikä on saatu aivopestyä ihmisiin


    • Piilokamerajatv

      Kasvoin vanhoillislestadiolaisessa perheessä. Nykyinen puolisoni usein kummastelee lapsuudentarinoitani, että kuinka kaksinaamaista se loppujenlopuksi elämä oli. Ja niinhän se oli. Valehdella ei saanut, ellei kyseessä ollut rauhanyhdistyksen etu. Telkkaria ei saanut katsoa, paitsi salaa. Anteeksi ei tarvinnut pyytää, ellei odotettu vastaus ollut Jeesuksen nimessä ja veressä. Ja olihan niitä paljon epäjohdonmukaisuuksia muitakin.

      • ManttiMan

        Ei televisiota saanut katsella edes salaa. Silti jotku niin tekivät. Meillä oli kotona 90-luvulla televisio, josta oli vastaanotin poistettu. Televisio ei missään nimessä saanut olla olohuoneessa, ei. Se sijoitettiin alkoviin portaiden alle. Siellä me yhdessä tiukasti pakkaantuneina katsoimme itse kuvattuja pelejä, tai pelasimme Amigalla. Nintendoa ei vielä tuolloin kotiimme hyväksytty, koska sillä oli jostain syystä perheessämme ikävämpi kaiku, mitä Amigalla. Vasta ensimmäinen Playstation muutti tilanteen. Kotiimme sai hankkia pleikkarin. Televisio räjähti 2000-luvun alkupuolella palamaan, eikä sen jälkeen kodissamme ollut televisiota.... Ei, vaan tilalle vanhemmat hankkivat jostain ikivanhan Scart-monitorin kokoa 14". Tämä sai olla olohuoneessa siinä nurkkasohvan takana piilossa. :)... Ja kun katsoimme itse kuvaamia videoita, tää edessä oleva sohva vain käännettiin toisin päin ja muut sohvat siihen vierelle. Eikä siitä aparaatista voinut tulla sanomista, koska siitähän näki jo kauas, ettei se ollut televisio alkuunkaan. Väriltäänkin vanhan tietokoneen värinen :).

        Sitten me keksittiin, että videonauhurissahan on tv-vastaanotin. Alkuun katoimme sillä jääkiekkopelejä ja urheilua. Kunnes tahdoimme monitorin omaan huoneeseemme. Siellä sitten virittelimme tv-kanavat näkyviin ja katsottiin kaikki mahdolliset televisio-ohjelmat. Huoneessamme oli myös lukko. Ovi alkoi olemaan lukossa. Tää taas aiheutti huolta vanhemmissa. He pelkäsivät, kuuntelemmeko salaa rokkia kuulokkeilla. Hehän siitä usein kuulustelivatkin. Eivät he osanneet aavistaa, että televisiotahan me katseltiin. Selitimme oven lukkoon laittamista sillä, että haluamme läksyrauhan. Meitä häiritsee, kun ovi käy yhtenään, jolloin päätimme alkaa pitää ovea lukossa. Selitys hyväksyttiin ja näin television salakatselu sai jatkua..... Kunnes eräänä valoisana päivänä äiti näki ulkoa ikkunan takaa, mitä itse asiassa teemme. Siitähän seurasi pitkälliset puhuttelut ja monitori sai luvan lähteä huoneestamme. Teimme myös parannusta asiasta.

        Myöhemmin salakatselu taas tuli mahdolliseksi, kun hankin tietokoneen tv-kortilla. Se telkkari näkyi pienessä ikkunassa ja riitti usein, että sen laittoi siihen sivuun, jos äiti tuli huoneeseen.
        Myöhemmin selvisi, että myös isän koneessa on tv-kortti ja hän on katsellut siitä ohjelmia vaikka kuinka paljon. Äiti taas ei ollut isää osannut epäillä lainkaan. Hänhän luuli, että isä on hoitanut työkoneellaan vain työasioita.
        Näin sitä telkkaria saatetaan salakatsella uskovaisissa kodeissa, mutta sallittua se ei ole!


      • maalaislestalandeolin
        ManttiMan kirjoitti:

        Ei televisiota saanut katsella edes salaa. Silti jotku niin tekivät. Meillä oli kotona 90-luvulla televisio, josta oli vastaanotin poistettu. Televisio ei missään nimessä saanut olla olohuoneessa, ei. Se sijoitettiin alkoviin portaiden alle. Siellä me yhdessä tiukasti pakkaantuneina katsoimme itse kuvattuja pelejä, tai pelasimme Amigalla. Nintendoa ei vielä tuolloin kotiimme hyväksytty, koska sillä oli jostain syystä perheessämme ikävämpi kaiku, mitä Amigalla. Vasta ensimmäinen Playstation muutti tilanteen. Kotiimme sai hankkia pleikkarin. Televisio räjähti 2000-luvun alkupuolella palamaan, eikä sen jälkeen kodissamme ollut televisiota.... Ei, vaan tilalle vanhemmat hankkivat jostain ikivanhan Scart-monitorin kokoa 14". Tämä sai olla olohuoneessa siinä nurkkasohvan takana piilossa. :)... Ja kun katsoimme itse kuvaamia videoita, tää edessä oleva sohva vain käännettiin toisin päin ja muut sohvat siihen vierelle. Eikä siitä aparaatista voinut tulla sanomista, koska siitähän näki jo kauas, ettei se ollut televisio alkuunkaan. Väriltäänkin vanhan tietokoneen värinen :).

        Sitten me keksittiin, että videonauhurissahan on tv-vastaanotin. Alkuun katoimme sillä jääkiekkopelejä ja urheilua. Kunnes tahdoimme monitorin omaan huoneeseemme. Siellä sitten virittelimme tv-kanavat näkyviin ja katsottiin kaikki mahdolliset televisio-ohjelmat. Huoneessamme oli myös lukko. Ovi alkoi olemaan lukossa. Tää taas aiheutti huolta vanhemmissa. He pelkäsivät, kuuntelemmeko salaa rokkia kuulokkeilla. Hehän siitä usein kuulustelivatkin. Eivät he osanneet aavistaa, että televisiotahan me katseltiin. Selitimme oven lukkoon laittamista sillä, että haluamme läksyrauhan. Meitä häiritsee, kun ovi käy yhtenään, jolloin päätimme alkaa pitää ovea lukossa. Selitys hyväksyttiin ja näin television salakatselu sai jatkua..... Kunnes eräänä valoisana päivänä äiti näki ulkoa ikkunan takaa, mitä itse asiassa teemme. Siitähän seurasi pitkälliset puhuttelut ja monitori sai luvan lähteä huoneestamme. Teimme myös parannusta asiasta.

        Myöhemmin salakatselu taas tuli mahdolliseksi, kun hankin tietokoneen tv-kortilla. Se telkkari näkyi pienessä ikkunassa ja riitti usein, että sen laittoi siihen sivuun, jos äiti tuli huoneeseen.
        Myöhemmin selvisi, että myös isän koneessa on tv-kortti ja hän on katsellut siitä ohjelmia vaikka kuinka paljon. Äiti taas ei ollut isää osannut epäillä lainkaan. Hänhän luuli, että isä on hoitanut työkoneellaan vain työasioita.
        Näin sitä telkkaria saatetaan salakatsella uskovaisissa kodeissa, mutta sallittua se ei ole!

        Hauska lukea tämmöisiä kommentteja jotka on kuin omasta elämästä kun elettiin kaksoiselämää nuorena..Selittämisen taito kehittyi kun joutui keksimään valheita ettei jäänyt kiinni ja keksimään keinoja miten päästä synnintekoon.


      • ManttiMan
        maalaislestalandeolin kirjoitti:

        Hauska lukea tämmöisiä kommentteja jotka on kuin omasta elämästä kun elettiin kaksoiselämää nuorena..Selittämisen taito kehittyi kun joutui keksimään valheita ettei jäänyt kiinni ja keksimään keinoja miten päästä synnintekoon.

        Muistan, ku isosiskot jäivät mulle kii "synninteosta". Heidän huoneeseenhan ei todellakaan saanut mennä. Ovi oli usein lukossa. Olin alakoululainen, kun kerran sitten siskot olivat unohtaneet oven auki. Tiesin heidän olevan leirillä, joten ajattelin, että kiinnijäämisen riski on pieni... Eli jos käyn vähän tutustumassa heidän huoneeseen. Avasin vaatekaapin. Tuskin olisin sitä alkanut enemmän penkomaankaan, mutta kun löysin hukkaan joutuneen pussilakanani sieltä. Päätin tonkia, jos löytäisin myös muita hukkaan joutuneita tavaroita. Kaapista löytyi kasetteja. Ihan sydän pamppaillen ja järkyttyneenä huomasin, kun sieltä löytyi jos mitäki kasettia. Kuuntelin niitä salaa heidän omilla korvalappustereoilla. Siellä oli Kikkaa, Kake Randelinia ja monia muita (jotka tulivat myöhemmin minullekin tutuiksi omassa nuoruudessa). Olin ihan järkyttynyt. En kuitenkaan voinut paljastaa sitä vanhemmille, koska olisin jäänyt silloin kiinni penkomisesta.
        Laatikosta löytyi puuteria. Sydän alkoi taas pamppailemaan, siskoniko epäuskoisia?
        Ja tupakka-askinkin löysin. Eihän kotona edes tiedetty, että siskot polttaa.

        Myöhemmin huomasin isoveljen dx-corollan lattialla tyhjiä kaljapulloja. Ihan säikähdin.... Rakas veljenikö juo kaljaa? Hän on kuitenkin niin kunniallinen seuroissa kävijä. Istui vieläpä ihan salissa, eikä missään naulakoilla, missä pahikset istuivat.

        Sitten alkoi minun nuoruus ja rajojen kokeilu. Muistan, miten jymäytettiin vanhempia, kun lähdettiin kylille juomaan. Vanhemmilla kun oli ollut tapana käydä öisinkin kattomassa, onko kaikki sängyssä. Äitini oli kerran hyvin huolestunut, kun näki meidän huoneessa molemmat sängyt tyhjinä. Ei ollu vielä kännyköitäkään, joten isä lähti kaupungille. Nähtiin, ku kotiväen bussi kierteli kaupungilla.... Ja ite oltiin Siwan portailla juomassa. Onneksi eivät huomanneet, mutta se säikäytti kovin. Juostiin kovaa vauhtia korttelin sisäpuolelle. Minäkin olin niin maistissa, että olisin oitis jäänyt kii. No seuraavana päivänähän meitä odotti kuulustelut: Missäs pojat ovat olleet yöllä. Onneksi oltiin keksitty selitys valmiiksi yön aikana ja se hyväksyttiin (en kerro selitystä, koska se voisi paljastaa minun henkilöllisyyden).
        Seuraavan kerran, kun lähdettiin yöhyppyyn, huolehdittiin peittojen alle vaatetta jos mitä... Hämärässä näytti siltä, että sängyissä nukuttiin. Ja me saatiin rauhassa jatkaa yöhyppyjä jäämättä enää kiinni.
        Ei ihme, että kaksinaismoralismi ja kaikenlainen vilppi on niin yleistä, kun jokainen joutuu jossain vaiheessa nuoruutta sitä harrastamaan. Kasvetaan ikään kuin olosuhteiden pakosta kieroon!


      • ken_vuuuud

        Tänään työporukassa puhuttiin, kuinka uskovaisen kodin kasvatti voi oppia paljon suurempaan kaksinaamaisuuteen kuin sellaisen "syntisen"( ;p ) kodin, jossa sallitaan lapselle jonkinlaisia vapauksia. Jälkimmäisessä ei tarvitse valehdella. Ja jälkimmäisessä vanhemmat tietävät, missä mennään ja voivat vahtia ja laittaa rajoja, ettei mene överiksi. Lapsi ja nuori kuitenkin tekee juttuja, rajoista huolimatta.

        Uskovaiset myös haluavat ajatella, että lähes kaikki "syntiset" vanhemmat kantavat lapsilleen kaupasta kaljaa ja opettavat paheisiin. Usein ihmettelen tuollaista sokeutta. Mutta se on ilmeisen tarkoitushakuista. Itse kavereineni elimme uskovaisina nuorina paljon paheellisempaa elämää kuin nyt oma jälkikasvuni tai heidän kaverinsa. Lapseni uskaltavat kyllä kertoa missä olivat ja mitä tekivät. Ja uskaltavat soittaa hakemaan, jos on tullut kompastuttua hieman.


      • maalaislestalandeolin

        Minulle muodostui koko elämän varrelta vanhempia kohtaan luonnollinen varo reaktio aina heidän läsnäollessa. Jos kuuntelin kuulokkeilla musiikkia huoneessa ja kuulin heidän askelien lähestyvän niin äkkiä revin kuulokkeet pois päästä ettei vain tule heille tunnetta että teen syntiä kun siitä koko ajan jäin kiinni ja en halunnut kokea sitä huutoa ja raivoa mikä heistä lähti kun syntiä teki. Yhä aikuisena tämä näkyy käydessä heillä kylässä tulee päälle tila jossa varon koko ajan mitä sanon ettei se ole heille sopimatonta. He eivät osaa katsoa muusta kuin lestadiolaisen linssin läpi. Siskolta kuulin kuinka he puhuivat miten teen epämääräisiä asioita ja kuinka en nyt oikein ole kunnollinen ihminen.

        Puuttui aito läsnäolo ja asioiden käsittely. Lapsella on aina pelko läsnä mikä noissakin teksteissä on esillä.Ei voi sanoa suoraan olevan vaikka Matin ja tepon konsertissa vaan täytyy valmistella jo päiviä ennen tekosyitä ja paikalle mennessä vilkuilla ympärille ettei ketään lestaa näy missään.

        Jos joskus on lapsia ja he elävät bilettämistä ja kavereiden kesken ryyppämistä niin en mä halua viedä sitä heiltä pois. Itsellä on monia hienoja muistoja kun jätkien kanssa ryypättiin ja iskettiin naisia. Suviseuroihin lähtiessä ei montaa kilometriä ajettu kun kaljapullot aukesi autossa :D Mun mielestä nuo kuuluvat nuoren ihmisen elämään eikä se ole semmoista paheksuttavaa kauhuelämää niin kuin omat vanhemmat hoki.


      • Luopionainen

        Minullekin kehittyi aikojen saatossa tuo "varo-reaktio", kun kuuntelin taannoista Radio Mafiaa kuulokkeilla. Yhtäkkiä kuulokkeet vain lähtivät korviltani. Katsoin taakse. Äitihän se siinä. Hän oli napannut kuulokkeet korvista ja kuunteli, millaista musaa oikein kuuntelen. Oli todella järkyttynyt ja piti minulle pitkän puhuttelun. Siinä sitten siunailtiin toisiamme, mutta mulle ne siunailut olivat vain teeskentelyä. Alkoi vain entistä enemmän nousee viha ja uhma sääntöjä kohtaan. Aloin uhastakin kuuntelemaan jatkossa enemmänkin "rokkia", niin kuin meillä kotona kaikkea rytmikästä musaa kutsuttiin. Mutta tarkistin aina ympäristön, ettei kukaan pääse selkäni taa. Useimmiten ajoitin musiikinkuuntelun nukkumishetkeen. Peiton alla vaihtelin cd-levyjä Discmaniini ja toivoin, että oi jospa joskus nää soittimetkin olisivat pienempiä ja niihin mahtuisi enemmän musaa. Nykyisin on helpompaa, kun ei tarvi omistaa kuin se puhelin ja spotify..... Tai mp3-soitin, jonne itse lataa musiikkia mielin määrin. Varoreaktio toimii yhä tänä päivänäkin, kun olen kotona käymässä.

        Ja mitä alkoholin nauttimiseen tulee, niin hämmästyttävän monet vl:t sitä nuoruudessa harrastavat. Kaikki luulee vain, että on itse ainut, joka niitä rajoja uhmaa. Ja että kaikki muut sitten taas on pulmusia. Kun kuullaan puheita, että suviseuroissa juodaan jne, ollaan heti puolustelemassa, että nuo eivät pidä paikkaansa, sillä häviävän pieni joukko juo. Ja jos suviseuroissa on 100 000 kävijää, ihan varmasti siihen mahtuu ainakin se tuhatkunta henkeä, jotka saattavat juoda ja sekin määrä näkyy paikallisesti. Uskoisin, että tuo lukema on kuitenkin hieman verran suurempi. Usein emme tule ajatelleeksi, että mehän itsekin joimme nuoruudessa suviseuroissa. Ikään kuin unohdetaan omat jutut. Aikuisempana sitä ei enää nää tarpeelliseksi suviseuroissa kitata. Jos joskus kittaa, niin sitten jossain muualla. Nuoruuteen kuuluu rajojen testailu ja siksi he saattavat kokeilla juomista myös suviseuroissa. Ja kuten tiedämme, nuorten osuus suviseuroissa on aika suuri!
        Aikuisuutta kohden useimmat mennettävät uskon. Siksi suviseurojen kävijämäärät ovat vuodesta toiseen aika vakiot... Ehkä epäuskoisten määrä on vuosien saatossa lisääntynyt. Korvakoruja näkee vuosi vuodelta yhä enemmän ja enemmän suviseuroissa.


      • Anonyymi
        maalaislestalandeolin kirjoitti:

        Hauska lukea tämmöisiä kommentteja jotka on kuin omasta elämästä kun elettiin kaksoiselämää nuorena..Selittämisen taito kehittyi kun joutui keksimään valheita ettei jäänyt kiinni ja keksimään keinoja miten päästä synnintekoon.

        Israelissa ultrajuutalaiset eivät saa käynnistää autoa sapattina.
        Kieltoa kierretään laitteella, joka käynnistää kulkupelin pienellä viiveellä. Kaupoista sitä saa.
        Nämä ovat sitä sakkkia, jotka paukuttavat päätään itkumuuriin. Pitkä parta, kupuhattu ja musta palttoo on asuna. Ja tietenkin Raamattu kulkee kainalossa.


    • Aloittaja_vaikuttaa

      sekopäseltä turhiin juttuihin pokkeilijalta ja tuo toinenkin on heittänyt pois uskon kalliin lahjan. Minkä sille sitten voi.

      • vcvcvc

        Onko sitten järkevää uskoa kaikki idioottimaisuudet totuuksina? totuus on yksityiskohdissa niin myös lestadiolaisuudessa eli totuus ainoasta väärästä uskosta.


      • Kyllllllon

        Vanhoillislestadiolaisten mielestä näyttää sekopäiltä kaikki sellaiset, jotka eivät ole heitä. Niinkö Raamattu opettaa?


    • Nopäevöövuan

      Mitä tarkoittaa: ei hyvää päivää?

      • vl-kiroilija.uskomassa

        Suunnilleen samaa kuin voi rumahengiryögäle tai saateri.


      • Anonyymi
        vl-kiroilija.uskomassa kirjoitti:

        Suunnilleen samaa kuin voi rumahengiryögäle tai saateri.

        NO saateri on kyllä ihan kiva sana. vaikka r kirjain pärähtääkin niin perkele


    • Sääntöliike

      Oletko suomalainen?
      Se vain on sellainen sanonta, kun jokin asia menee jollain tavoin yli hilseen.
      Yli hilseen taas tarkoittaa sitä, ettei sun aivot pystyneet käsittelemään jotain asiaa.
      Jos aivot eivät pysty käsittelemään jotain asiaa, se taas tarkoittaa sitä, että et tajua sitä. Jos taas tätä jälkimmäistä et tajua, niin sun aivosi eivät ehkä pysty käsittelemään tätä. Eli asia meni sulta yli hilseen. Jos meni, niin ei hyvää päivää! :D

      • Eipäymmärrä

        Miksi pitää sanoa ei hyvää päivää?


      • Luopionainen

        Koska se on asiallisempi sanonta, kuin esimerkiksi ei vitulla päähän, tai voi saaketti. Tuo hyvää päivää on mielestäni yhtä kaunis ja sovelias ilmaisu, kuin voi mahoton paikka, tai vaikka Oi että!


    • UusiLahkoSyntymässä

      Sinä voit perustaa tiukkis-lahkon!

    • kuvaliikkkuuapuva

      Näköjään Suomessa on muutakin taikauskoa kuin Karhun kansa yms. kultit...!

    • OulunPyhätVeljet

      Ei televiso ole synti. Sen katsominen on.

      SRK:n radio-, tv- ja siveystoimikunta

      • TEUTA007

        VÄÄRIN . EI SEN KATSOMINEN KAAN OLE SYNTI , ELLEI OLE KIELLETTYJÄ
        AIHEITA , KUTEN HURLUM HEI JA SEKSI ,JA SELLANEN ...
        -
        KAIKKI ASIALLINEN ON HYVÄKSYTTÄVÄÄ NYT JA JATKOSSAKIN -
        -
        KONE EI OLE SYNTI , MIKÄÄN , VAAN SEN KÄYTTÖ SYNNILLISEEN
        TOIMINTAAN , NYKYÄÄN EI RIITÄ ETTÄ SE VOI JOHDATTAA SINUT
        SYNTIIN, VAAN KUN SE ON JOHTANUT SINUT SYNTIIN... SIINÄ ERO
        -
        --


      • Seuroissahereillä

        "...VÄÄRIN . EI SEN KATSOMINEN KAAN OLE SYNTI , ELLEI OLE KIELLETTYJÄ
        AIHEITA , KUTEN HURLUM HEI JA SEKSI ,JA SELLANEN ......"
        Väärin!
        Televisio on synniksi luettu, vaikka joskus puhujat sanovat, ettei itse laite ole syntiä. Sellaisen omistamisesta on kuitenkin veljiä ja sisaria hoidettu, jos on viritin tallella.
        En tiedä yhtäkään tapausta, milloin olisi oikeasti sanottu seuroissa, että televisiota voi katsoa hyvällä omallatunnolla, jos katsoo vain asiaohjelmia. Aina on varoitettu, että asiaohjelmista helposti lipeää viihteellisiin ohjelmiin, siksi kaikkinainen katsominen on syntiä. Mutta netti on toinen juttu.


    • nuhteita

      Täälläkin uskovina itseään pitävät kehtaavat retostella julkisesti syntielämällään. Ettette häpeä!

    • HidasKorvaPahoilaisuus

      Kajaanin Ry:n 100-vuotisjuhlasta ollut DVD-levyn laitto asemaan tuo näytölle "elokuvatyökalut" -kuvatilan.

      • Luopionainen

        Ei sana elokuva ole mikään synti, ainakaan ollut koskaan meillä kotona. Elokuva tulee sanasta elävä kuva. Toki jotku ovat ehkä karsastaneet tuota sanaa, mutta syytä siihen en ymmärrä. Ehkä elokuva sanana on saanut jotenkin kielteisen kaiun.... Eihän me tahdota emme käydä elokuvissa. Emmehän me siellä istu, kussa pilkkaajat istuvat. Jne. Kun käydään elokuvissa, kaikkihan me tiedämme, että silloin käydään katsomassa viihteellisiä elokuvia, jotka voivat turmella vanhoillislestadiolaista maailmankuvaa. Ne kun usein tuovat katsojan silmien eteen ihan toisenlaista maailmankuvaa, mihin vanhoillislestadiolaiset haluavat lapsiaan juurruttaa.
        Vanhoillislestadiolaisissa kodeissa on kautta aikain ollut kotivideokameroita. He ovat myös sen kautta sinut sanan "elokuva" kanssa.
        Puhekielessä kuitenkin usein elokuva korvautuu muodolla filmi tai video... Kun katsotaan elokuvia, niitä katsotaan elokuvateatterissa. Kotona katsotaan videoita, tai filmejä. Oli ne sitten itsekuvattuja, tai valmiita.


      • Luopionainen

        Mutta taas ku puhutaan valmiista elokuvista, ne ovat olleet aina perintseisesti vanhoillislestadiolaisuudessa sopimattomia. Poikkeuksen tekevät ehkä jotku eläinvideot tms. Useimmissa perheissä vanhemmat kuitenkin ennalta katsovat videot, ettei niissä ole mitään uskovaisen lapsen turmelevaa sisältöä.
        Muistan, ku isä ja äiti oli tilannut jostain meille eläinvideoita. Yhtä he eivät kuitenkaan antaneet katsoa. Mulla tuli uteliaisuus nähdä se video. Halusin nähdä, mitä niin sopimatonta siinä on. Äiti oli laittanut sen jo palautuslootaan aikomuksena palauttaa se. No minä salassa sitten ehdin sen katsoa ja siinä videossa käsiteltiin tosi paljon lajien kehittymistä. Videossa myös ihminen mainittiin eläimeksi ja meidän esi-isät ovat joko kuolleet sukupuuttoon, tai sulautuneet meihin. Tämä video tosiaan aiheutti sisälläni hämmennystä. Toki nauroin, että hah, kylläpä on hauskaa satua sisällytetty tuohon eläinvideoon. Myöhemmin kuitenkin aloin miettimään, että miksipä ei. Miksipä me emme olisi kehittyneet muista lajeista. Nykyäänhän vanhoillislestadiolaisuudessa hyväksytään evoluutioteoria luomistyötä selittävänä tekijänä, eivätkä ne siis poissulje toisiaan.
        80-luvulla taas tuo evoluutio opetettiin selkeästi harhaopiksi.


    • UrpoVuan

      Mullahii on teevee kotona kaapin perillä. Varmuuden vakkuuveks oon pinonnu television etteen siionimme kirjallisuutta, jos vaikka joku uskovainen sattuu kyllään tulemahan. Sitte kunnei oo ennää vieraita, niin paan seksiliikkeestä ostetut viteot pyörimähän. Millon vasemmalla käjellä, millo oikialla hoitelen hommia.
      Lääkäriki sanonu, että liike on lääke.

    • Anonyymi

      Olet ei vl kun et käsitä kumpi luovuttaa helpommin tv vai pelit, netti nyt on yhteiskunnas pysymisen takii bälttämätön

      • Anonyymi

        Ei uskovaiset nettiä tarvi. Kattokaa vaiks niitä ameriikan amisseja: ei niiloo ees sähköö, ja silti ne lisääntyy. Uskikset vois ihan hyvin tehhä seuramatkasa hevoskärryillä tai kävellen.
        Hevosilla ku kulkee, ei oo tarvetta ees poiketa huoltikilla ku huoltiksilla on just kaikkee ehkäisyvälinei ja viinaa ja veikkauksen pelejä. Varjeltus paremmi uskomassa ku kulkis vaa just jollaki suomenhevosella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskovaiset nettiä tarvi. Kattokaa vaiks niitä ameriikan amisseja: ei niiloo ees sähköö, ja silti ne lisääntyy. Uskikset vois ihan hyvin tehhä seuramatkasa hevoskärryillä tai kävellen.
        Hevosilla ku kulkee, ei oo tarvetta ees poiketa huoltikilla ku huoltiksilla on just kaikkee ehkäisyvälinei ja viinaa ja veikkauksen pelejä. Varjeltus paremmi uskomassa ku kulkis vaa just jollaki suomenhevosella

        Entä jos ne hevoset ei oo uskomasa? Jos hevosilla on jottain tunnon päällä, mutteivät laita sitä poijes? Minne hepat silloin vie? Luulen, että heppa vie kuljettajansa pahheen tielle... eli sille pahalle lavealle tielle, kussa lähes kaikki muutkin ovat matkaa tekemäsä....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei uskovaiset nettiä tarvi. Kattokaa vaiks niitä ameriikan amisseja: ei niiloo ees sähköö, ja silti ne lisääntyy. Uskikset vois ihan hyvin tehhä seuramatkasa hevoskärryillä tai kävellen.
        Hevosilla ku kulkee, ei oo tarvetta ees poiketa huoltikilla ku huoltiksilla on just kaikkee ehkäisyvälinei ja viinaa ja veikkauksen pelejä. Varjeltus paremmi uskomassa ku kulkis vaa just jollaki suomenhevosella

        Mistä olet saanut tietoa noista USA;ssa asuvista saksalaisista?
        Soitteliko ne sinulle?


    • Anonyymi

      Ei oo kaikki videopelitkään. Ja osa elokuvista on ihan kelpoa tavaraa. Riippuu pitkälti sisällöstä. Uskovainen ei pelaa sellaista peliä, joka sisältää silmitöntä väkivaltaa, kiroilua, päihteitä, seksiä tms sopimatonta. Uskovainen ei myöskään pelaa rokkipelejä, tanssipelejä, eikä sellasia pelejä, joista ei saa rytmimusiikkia pois.

    • Anonyymi

      Linnanmäen huvipuisto on monelle vl:lle tuttu paikka, kuten Kärsämäki euku Särkänniemi.

    • Anonyymi

      Se on kato tuo sääntö homma tehty ihan vaan ihmisien pelottelua varten. joudut helvettiin jos teet syntiä. Ei taivasta ja helvettiä ole olemassa. on vaan Henkimaailma jossa on usempia tasoja. ufojakin on olemassa ulkoavaruudessa muilla planeetoilla. ihminen voi olla tuonpuoleiseen maailmaan yhteydessä aistiensa avulla. Jumala on olemassa. mutta se ei ole se valko partainen ukkeli pilven reunalla. enkeleitäkin on olemassa jokaisella ihmisellä yksi. kuoleman jälkeen elämä jatkuu. kuolemaa ei ole. voi syntyä myöhemmin uudelleen maanpäälle. Kyllä telvisiota voi katsoa. ja rakastella vaikka naapurin riittaa jos riitta rakastaa sinua.

      • Anonyymi

        Henkimaailma, jossa on useita tasoja. Joopa joo :D
        Jätkä on hurahtanu johonki ihme uskoon!!!!
        Ei ole mitään henkimaailmoita, ei ainuttakaan.
        Ja mitä ufojen tulee, niin ne ovat tunnistamattomia lentäviä esineitä ja totta kai niitä on niin kauan, kuin ne on tunnistettu. Sen jälkeen ne eivät ole enää ufoja. Ei, vaikka ne olisi elollisia epeleitä lentävine lautasineen. Ne ovat sitten vain maapallon ulkopuolisia elollisia olentoja.
        Se, onko elämää muualla, emme voi tietää. Sen me voimme kuitenkin varmaksi tietää, ettei ole mitään enkeleitä, jumalia kuin muutakaan yliluonnollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkimaailma, jossa on useita tasoja. Joopa joo :D
        Jätkä on hurahtanu johonki ihme uskoon!!!!
        Ei ole mitään henkimaailmoita, ei ainuttakaan.
        Ja mitä ufojen tulee, niin ne ovat tunnistamattomia lentäviä esineitä ja totta kai niitä on niin kauan, kuin ne on tunnistettu. Sen jälkeen ne eivät ole enää ufoja. Ei, vaikka ne olisi elollisia epeleitä lentävine lautasineen. Ne ovat sitten vain maapallon ulkopuolisia elollisia olentoja.
        Se, onko elämää muualla, emme voi tietää. Sen me voimme kuitenkin varmaksi tietää, ettei ole mitään enkeleitä, jumalia kuin muutakaan yliluonnollista.

        telkkaria saa katsoa Ei sitte, vaikka sittenpä näät kun kuolet! kirkko on ollu keskiajalla köyhien ihmisten sortaja. vain rikkaat ihmiset on olleet uskovaisia. jos oot ollu köyhä ja jos olet eläny kuten uskovaisten kuuluu olet silti automaattisesti ollu menossa helvettiin. köyhille ei ole kuulunut taivas kelpoisuus. kirkkojen papit ovat olleet hirmu hallitsijoita. henkilöt jotka voi olla yhteydessä henkimaailmaan niin ne on poltettu noitana roviolla. suomessakin, on viety mielisairaalaan semmoiset henkilöt jotka on Herkkiä näkemään ja aistimaan asioita. eli aistivat enkeleitä ja henkiä pystyvät keskustelemaan niiden kanssa. ja vaikka jos mummosi on kuollut tällaiset Meediot voi tuoda rakkaudellista ja hyvää viestiä surevalla omaiselle että helvettiä ei ole olemassa ja jumala ei ole ankara vaan rakastaa meitä ihmisiä. telkkaria saa katsoa


    • Anonyymi

      Videopelit on siks sallittuja, ku niitä ei raamatussa erikseen kielletä. TV- kielto sen sijaan löytyy raamatusta.

    • On ihme, että kuuluu lahkoon (toisen kirkon sisällä olevaan ja eksklusiiviseen kerhoon, eli toiset pois sulkevat pelastuksesta) ja jäsenistö kokee jo itsekin, että edustamassaan lahkossa on kummallisuuksia, jota ei ymmärrä?
      Kristityillä seurakunnilla asia on kunnossa, koska auktoriteetti on Pyhä Raamattu, jossa ei ole salaisuuksia.
      Silloin ihmisellä on rauha sekä ilo elämässään.
      Jos elokuvissa on väkivaltaa, niin kysyä myös voi,että onko VL koti vailla sitä. Kaiken ulkopuolisen kieltäminen on suurta henkistä väkivaltaa, ja supistaa ihmisen itsellisyyttä, tehden hänestä orjan. Gal. 5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako UUDESTAAN sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
      Nämä vanhemmat, jotka eivät koskaan ole olleet vapaita Jeesuksessa, jatkavat omaa surkeuttaan jälkikasvuun. Gal. 5:13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
      He eivät ottaneet kutsua vastaan, mutta lapset haluavat sitä.
      Erikoista on myös se, että sellaiset ihmiset, jotka tuskin elämässään nähneet kymmentäkään elokuvaa, panee koko elokuva elämän suohon. Väkivaltaa on vain alle 10% tuotannosta. Ei sokea voi sokeaa taluttaa. Taas seksiä on jopa luonnollisesti osissa elokuvissa, mutta eikö sitä ole myös VL kodeissakin, joka on luonnollista, jos sitä lapsimäärään vertaa.
      Näistä "pleikkareista" minulla ei ole kokemusta, joten jätän sen väliin.
      Jos ja jos, se on sitä jossittelua, myöskin Saaren ajasta, Hänhän teki mitä pakanallinen ihminen saa aikaan, kun röyhkeästi yrittää. Sehän pilasi lestadiolaisuuden Raattamaan kanssa.
      Eikö äitisi ollut kiitollinen uskostasi, Häntä kiinnosti vain digi? Kertoo Hänen ajatusmaailmasta.

      >>Videopelit siis sallittuja, mutta elokuvat ei?** Niinhän se on, pitää olla uskomassa, mutta mihin, se on vielä hukassa.
      Hyvä kirjoitus.

    • Anonyymi

      Näyttää siltä, että lapset täällä muistelevat ihan pienenä tehtyjä "kolttosia" !
      Jotain varhaisteinejä !? Joku ehkä vähän vanhempi. ?
      Aika outoa jos vanhemmat ovat olleet niin sinisilmäisiä, että kaikki selittelyt ovat menneet läpi, tai muksut jo niin "viisaita", selityksineen ?
      Onko ollut vapaa kasvatus ? Vanhempana olisin ollut aika pettynyt lapsiin, jos minua olisi "huijattu" , jos ei lapsi osaa tai uskalla puhua totuutta, niin olisin pettynyt itseenikin, ehkä yhteinen aika lasten kanssa jäänyt vähäiseksi !? Isossa lapsikatraassa on kyllä monen luonteisia lapsiakin, mutta avoin suhde koko perhepiirissä "paikkaa" monta asiaa ! Olen nähnyt perheitä joissa on hyvä "pöhinä", vaikka lapsia on useampikin ! Jostain se kertoo, jos kotona ei uskalla puhua totuutta,
      Onneksi olen jo niin vanha, ettei nuoruudessani ollut "televisio kiusausta", kun joka taloudessa ei ollut puhelintakaan, sitä "langallista", meillä oli, kun Isä tarvitsi puhelinta töidensä vuoksi ! Totuus tuli kyllä ilmi, aina, lopulta, jos oli "mokannut", kun sisaruket "kielivät" vanhemmille kaikki töppäilyt !! Ihana oli lapsuus ja nuoruus ja vanhemmat rakkaita. Mummikin oli "kurinpitäjänä" ja kaikista tuli ihan veronmaksajia !! Ennen oli kaikki yksinkertaisempaa ja mukavampaa !!

    • Anonyymi

      Vl:sakin on hyviä itseoppineita koodareita?

    • Anonyymi

      Kaikkihan nykyään kahtoo elokuvia tietsikalta youtuupista ja areenasta. Lapsetkin tuijottaa elokuvia kännyköistään sen 10 tuntia joka päivä. Herranen aika jos ennen olisi mennyt johonkin naapuriin kahtommaan vaikka akuankka elokuvia.

      • Anonyymi

        Siks kaikki vellulapset(kin) joutuu nykyään suoraan helvetin tuleen (ruudunkatselusynti).


      • Anonyymi

        Sen takia nuoriso ei pysykään uskomassa. Seuroissaki kun katsoin nuorisoa, niin todella moni oli meikeissä ja korvakorujakin näkyi. Miksi nuoriso tulee seuroihin, jos eivät usko, kuten ennenkin on uskottu? Miksi tulla seuroihin epäuskovaisena? Tietysti kuka tahansa saa tulla seuroihin, mutta tää aika sosiaalisine medioineen ja kännykköineen on katalaa aikaa. Nuoriso ei pysy elävässä uskossa!


    • Anonyymi

      Meillä on laitettu pelitkin kieltoon! Vaikka Päivämiehessäkin opastetaan, että täytyy katsoa pelien ikärajoja jne ja sen mukaan valittava pelit, niin me olemme sitä mieltä, että uskovaiseen kotiin ei kuulu minkäänlaiset tietokone/videopelit. Ne vain eivät kuulu. Ne ovat vieroittamassa meitä pois elävästä uskosta, olkoonkin sitten kyseessä jääkiekkopeli, strategiapeli tai räiskintäpeli. Edes ajopelit eivät useimmiten ole sopivia uskovaisille. Yhä useampi peli on ns. juonivetoinen. Ollaan ikään kuin aktiivisena osapuolena elokuvaa. Näin ollen paljon vahingollisempaa, kuin passiivinen elokuva, joka sekään ei sovi uskovaiselle. On erittäin huolestuttavaa, että jopa kristillisyytemme pää-äänenkannattaja Päivämies on pelien sallimisen kannalla. Minun mielestä peleissä pitäisi tehdä sama, mitä elokuvien suhteen aikoinaan tehtiin, ettei ne kuulu kristityn elämään millään tavalla!

      • Anonyymi

        Syy, miksi kielsimme pelit kotona, oli se, että lapsemme viimeistään teini-ikäisiksi saavuttuaan ovat kieltäneet uskon. Samasta syystä kielsimme älykännykät. Otimme kaikilta älykännykät pois, joille ehdimme sellaiset ostaa ja annoimme ns. tyhmät kapulat. Toki lapsemme protestoi tätä kuuluvasti ja osa sanoi, että kieltää kyllä koko uskon. Mutta kun me emme halua olla tukemassa syntielämää. Teimme tämän lastemme parhaaksi. Toki kotoa pois muuttaessa saa sitten valita tiensä, mutta me emme halua tukea lapsien syntielämää. Siksi kännykät, pelikonsolit ja tehokkaammat tietokoneet saivat luvan lähteä tästä huushollista. Vain tabletit sallitaan ja niitä on vain yksi ainut. Eli tämä rajoittaa turhaa netissä roikkumista, kun vuoroa tabletille täytyy odottaa. Lapset ovatkin keksineet sitten muuta tekemistä. He pelailevat ulkopelejä, piirtelevät, urheilevat jne. Paitsi teinit kapinoi, mutta antaa niiden kapinoida. Se kuuluu siihen ikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syy, miksi kielsimme pelit kotona, oli se, että lapsemme viimeistään teini-ikäisiksi saavuttuaan ovat kieltäneet uskon. Samasta syystä kielsimme älykännykät. Otimme kaikilta älykännykät pois, joille ehdimme sellaiset ostaa ja annoimme ns. tyhmät kapulat. Toki lapsemme protestoi tätä kuuluvasti ja osa sanoi, että kieltää kyllä koko uskon. Mutta kun me emme halua olla tukemassa syntielämää. Teimme tämän lastemme parhaaksi. Toki kotoa pois muuttaessa saa sitten valita tiensä, mutta me emme halua tukea lapsien syntielämää. Siksi kännykät, pelikonsolit ja tehokkaammat tietokoneet saivat luvan lähteä tästä huushollista. Vain tabletit sallitaan ja niitä on vain yksi ainut. Eli tämä rajoittaa turhaa netissä roikkumista, kun vuoroa tabletille täytyy odottaa. Lapset ovatkin keksineet sitten muuta tekemistä. He pelailevat ulkopelejä, piirtelevät, urheilevat jne. Paitsi teinit kapinoi, mutta antaa niiden kapinoida. Se kuuluu siihen ikään.

        Meilläpä heivattiin pellolle eli pihalle se ikkunallinen pesukonekin. Mielestämme ikkunallinen pesukone kotona johtaa porttiteorian mukaisesti TV:n katselusyntiin, josta seuraa aljetusta uskosta luopuminen.
        Huolestuttiin, kun koko toistakymmenpäinen lapsilaumamme istui päivät pääksytysten pyykkikoneen edessä alusvaatteiden tanssia seuraten.
        Nyt sitä kiusasuta ei enää siis ole.
        Suosittelen samaa muillekin.

        Jumalan rauhaan
        Terv. Jorma-sisko Haukiputtaalta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meilläpä heivattiin pellolle eli pihalle se ikkunallinen pesukonekin. Mielestämme ikkunallinen pesukone kotona johtaa porttiteorian mukaisesti TV:n katselusyntiin, josta seuraa aljetusta uskosta luopuminen.
        Huolestuttiin, kun koko toistakymmenpäinen lapsilaumamme istui päivät pääksytysten pyykkikoneen edessä alusvaatteiden tanssia seuraten.
        Nyt sitä kiusasuta ei enää siis ole.
        Suosittelen samaa muillekin.

        Jumalan rauhaan
        Terv. Jorma-sisko Haukiputtaalta

        Sisaremme Jarkko-Leena Ranualta sanoo teille: Rakkaat sisaret, veljet, sisarveljet, muunsukupuoleiset, linnut, kalat ja ihan kaikki, olette kiusauksista vapaat, kun luovutte kaikista pesukoneista. Pysytte aljetussa uskossa näin paremmin! Kristuksen verellä ne vaatteet puhdistetaan. Aamen!


    • Anonyymi

      Kyllä Jumala olisi pesukoneen ja television hyväksynyt.
      Se kun ei olisi tiennyt mitä ne ovat.

      • Anonyymi

        Jumala loi pesukonneen, mutta vaan sellasen päältä täytetettävän. Se eestä täytettävä läpinäkyvällä luukulla varustettu pesukone on sielunvihollisen keksintö.
        Tässä pesukoneasiasssa meillä uskovaisilla on kilvoittelun paikka, jottemme sortuisi niihin eestä täytettävviin. Silunvihollinen niitä kovasti halpuuttaa esmes veikon konneen myymälässä, mutta halpaan hintaan ei piä langeta!

        Terv. Tyyne- setä Rovaniemeltä


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe