Kysyisin nyt ihan uudella kysymyksellä vielä tallaista:
Onko epoksi muutakin kuin veneen pintamaalia, joka pitää vettä? Joissain noissa lasikuidutusohjeissa puhuttiin, että "laita epoksia runsaasti ja mattoa siihen päälle ja anna epoksin imeytyä mattoon... jne"
Olen aina luullut, että veneen lasikuidutuksessa käytetään polyesterihartsia ja lasikuitumattoa. Ja sitten hiomiset, pakkeloinnit ja päälle 2-komponenttinen epoksimaali.
Eli onko joku muu aine parempaa kuin hartsi lasikuitumaton kanssa käytettävänä "nesteenä". Pystyykö kukaan sanomaan, mikä nyt sitten olisi yksiselitteisesti paras systeemi saada taatusti vedenpitävä ja sileä pinta kun lasikuiduttaa vaneria.
Vielä lasikuidutuksesta
10
4016
Vastaukset
- designaattori
Polyesteriä käytetään teollisesti tuotetuissa veneissä kustannussyistä. Jos haluaa laittaa parasta hartsia, käytetään epoksia. Polyesteri maksaa vähittäiskaupassa n. 5 euroa/kilo kun epoksi maksaa 20 euroa/kilo. Valmistajille hinnat ovat pienempiä, mutta suhde pysyy samana.
Kovettuneen epoksin molekyylirakenne on huomattavasti polyestereitä tiukempaa. Tästä johtuu että epoksilaminaatti on huomattavasti polyesterilaminaattia lujempaa ja varmuudella vesitiivis. Epoksilaminaatissa ei tule ikinä osmoosia, mutta ellei epoksilaminaattia maalata, tulee se suojata UV-suojalakalla koska epoksin akilleen kantapää on auringonvalo.- Jokuvaan...
No jos mulla on kuitenkin hankittuna polyesterihartsia ja haluan hyvän lopputuloksen, niin riittääkö, että laminoin lasikuitumattoa vaneriin polyesterihartsilla, hion, pakkeloin, hion jne...kunnes on tasainen pinta ja maalaan muutaman kerroksen epoksimaalia päälle. Onko tulos veden ja säänkestävä?
- irvi
Jokuvaan... kirjoitti:
No jos mulla on kuitenkin hankittuna polyesterihartsia ja haluan hyvän lopputuloksen, niin riittääkö, että laminoin lasikuitumattoa vaneriin polyesterihartsilla, hion, pakkeloin, hion jne...kunnes on tasainen pinta ja maalaan muutaman kerroksen epoksimaalia päälle. Onko tulos veden ja säänkestävä?
tavalla sitä hommaa on tehty vuosikymmenet ja varmaan jatkuu vielä pitkään,tämä epoksijuttu on suomessa suht uusi ja toistaiseksi vähäisessä käytössä,osasyynä juuri tuo hinta.eli tee kuten ajattelitkin,kyllä kestää.
- Mile
irvi kirjoitti:
tavalla sitä hommaa on tehty vuosikymmenet ja varmaan jatkuu vielä pitkään,tämä epoksijuttu on suomessa suht uusi ja toistaiseksi vähäisessä käytössä,osasyynä juuri tuo hinta.eli tee kuten ajattelitkin,kyllä kestää.
Kestää noinkin ... isin kanssa paikattiin ukin lasikuitusoutuvene joskus 30v sitten ihan samalla tavalla , ja ne paikkaukset kestää vieläkin .
Mutta vedenalaisiin osiin pitää panna vedensulkukerros jos ei käytä epoksia - fgfsg
Mile kirjoitti:
Kestää noinkin ... isin kanssa paikattiin ukin lasikuitusoutuvene joskus 30v sitten ihan samalla tavalla , ja ne paikkaukset kestää vieläkin .
Mutta vedenalaisiin osiin pitää panna vedensulkukerros jos ei käytä epoksiaMutta mikä se vedensulkukerros oikein on?? Luulin, että 2-komponenttinen epoksimaali on juuri se vedensulkukerros? Ja jos tarkoitat sitä Topcoattia, niin miten se eroaa epoksimaalista? Ja mistä sitä saa? Onko topcoat pensselillä tai telalla maalattavaa? Pitääkö topcoatin päälle vetää vielä maali?
- Mile
fgfsg kirjoitti:
Mutta mikä se vedensulkukerros oikein on?? Luulin, että 2-komponenttinen epoksimaali on juuri se vedensulkukerros? Ja jos tarkoitat sitä Topcoattia, niin miten se eroaa epoksimaalista? Ja mistä sitä saa? Onko topcoat pensselillä tai telalla maalattavaa? Pitääkö topcoatin päälle vetää vielä maali?
epoksin päälle ei muuta tarvita kuin UV-suojaksi maalikerros ellei ole auringolta piilossa
polyesterin päälle vedeltä suojaksi 2-k epoksimaali on ihan riittävä veden yläpuolisissa osissa ,
veden alle parempi laittaa muutama kerros kunnon epoksia ettei tule rokkoa
topcoatia yleensä käytetään muottilaminoinnissa , niitä saa värjättyä / värjättynä antaa sen kauniin kiiltävän ulkonäön muovikiululle
mutta sellaista ei tarvita sisäosien korjauksissa tai esim. konepukin laminoinnissa ollenkaan
- Mile
Epoksi on hyvä hartsi lasikuitukorjauksiin ja lisäyksiin.
Ensiksikin, epoksihartseja on moneen lähtöön, pitää siis hankkia sellaista joka on tarkoitettu laminointiin, tai on muuten siihen sopivaa , näitä löytyy Araldit, West System, SP ..
Kun tehdään oikeasti kestäviä komposiittirakenteita, kuten kilpaveneisiin, lentokoneisiin jne. ei silloin käytetä veneissä normaalisti käytettyjä polyesterihartseja, vaan epoksia tai eksoottisempia hartseja.
Epoksin hyviä puolia on se, että vesi läpäisee sitä erittäin huonosti , jolloin ei tarvita erillistä kosteussulkua , epoksimaalejakin käytetään tästä syystä pohjamaaleina.
Toinen hyvä ominaisuus epoksilla on, että se tarttuu erinomaisesti moneen muuhun materiaaliin ; epoksi tarttuu vanhaan polyesteri-lasikuitulaminaattiinkin paremmin kuin polyesterihartsi itse!
Tietenkin pohjatyö pitää tehdä huolella käytettiin sitten polyesteriä tai epoksia : eli pohjalta pitää poistaa pintakerros ( topcoat/gelcoat) joka sisältää mm. parafiiniä, johon mikään ei tartu!
Kolmas hyvä syy käyttää epoksia on sen antama suuri lujuus lasikuidun kanssa , huom. lasikuidun tulee olla käsitelty epoksille sopivaksi ( mainittava tilatessa tai ostettaessa kuitua).
Ja lisäksi jos halutaan suurta lujuutta laminaatille , tulisi käyttää mieluiten UD-lujitteita ( mutta silloin tulisi osata komposiittien lujuuslaskentaa) , käytännössä laskutaidottomalle sopii parhaiten laskuitikudos , ei siis ns. matto jossa kuitu katkottuna n. 50 mm pätkiin, vaan kangasmaista kudosta jossa lasikuitu jatkuvana kuteena .
Jos halutaan rakenne joka pysyy kasassa vaikka lekalla hakattaisiin, niin tulee kuituna tai osana lujitetta käyttää Kevlaria tai Nomexia tai muuta vastaavaa aramidikuitua , jos taas iskulujuudella ei ole suurta väliä, mutta haetaan korkeaa lujuutta ja jäykkyyttä suhteessa painoon, käytetään silloin hiilikuitua ... näitä kaikkia saatavilla valmiina eripaksuisina / eripainoisina kankaina ja niiden yhdistelminä ns. hybrideinä.
Kankaita valitessa otettava huomioon:
- palttinasidos : helppo käsitellä, ei veny eikä vanu , mutta lujuus heikoin kankaista ( toki suurempi kuin matolla)
- toimikas, ja satiinisidokset :
venyy ja vanuu vaikka nurkan yli ilman taitteita, suurempi lujuus kuin palttinalla johtuen harvemmista loimen/kuteen risteyksistä
- UD eli unidirectional - yhdensuuntaislujite , jossa kuitukimput kulkevat yhteen suuntaan kuten vanerin viilussa puun syyt . suurin lujuus. vaikein käsitellä ( poikittaisia tukilankoja harvassa) , vaatii erittäin vaativaa lujuuslaskentaa useimmissa tapauksissa , poikittain ristiin laminoimalla - 45° kuitusuuntiin, pitkittäin ja poikittain useita kerroksia .
vinyyliesterihartsi korvannee epoksit mikäli epoksit kielletään niiden sisältämän bisfenoli-A:n takia
polyimidihartseja käytetään kun rakenteelta edellytetään lämmönkestoa jossa alumiinikin viruu- kestääkö
ja vielä. Paljonko suuripiirtein menee hartsia ja mattoa(kuitua) tommoseen konepukkien takemiseen ja ajattelin vetästä pukkien väliin parikerrosta vahvikkeeksi.Vene on beikku.
- kestääkö
ja vielä. Paljonko suuripiirtein menee hartsia ja mattoa(kuitua) tommoseen konepukkien takemiseen ja ajattelin vetästä pukkien väliin parikerrosta vahvikkeeksi.Vene on beikku.
- Mile
kestääkö kirjoitti:
ja vielä. Paljonko suuripiirtein menee hartsia ja mattoa(kuitua) tommoseen konepukkien takemiseen ja ajattelin vetästä pukkien väliin parikerrosta vahvikkeeksi.Vene on beikku.
n. 1 neliömetri 5 mm paksua laminaattia painaa n. 10 kg. Tästä puolet hartsia , että 6 kg:n paketilla pitäisi pärjätä ja lasia saman verran.
Seuraava pakkauskoko taitaa olla jo 30 kg , sillä tekee jo sitten vanerijollan siltä varalta että se laminointi ei kestänytkään ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1282177Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3441811- 381488
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii291295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941163- 541133
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua26926Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327867Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104810Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53722