Autoliikehistoriikkia Warkaudessa

historian_havinaa

Muistellaanpa välillä Varkauden autoliikkeiden historiaa...

Kello ja Kulta:
-Liike sijaitsi vielä 70-luvun lopulla Kauppakadulla, Leunankadun kohdalla. Liiketilassa on nyt joku Mod step. Siinä mahtui sisälle pari kolme uutta autoa, ja muistikuvaani lapsena on jäänyt että siellä oli mm. Capri ja vinyylikattoinen Taunus 2000 GLX. Autot ajettiin sisälle Kauppakadun puoleisista näyteikkunoista; siis ikkuna avattiin, ikkunan alakarmin varaan laitettiin metalliset ajoluiskat ja siitä sitten auto sisälle tai ulos. Johtajana oli etäinen ja vakava Risto Riento (liekö enää elossakaan?). Talon kulmasta laskee piha-alue Huruslahdelle, ja siellä samalla piha-alueella olevassa matalammassa rakennuksessa oli Fordin huolto ja varaosamyynti. Isäukko osti tuolta v.1969 Escort GT:n.

Toyota-liike Kauppakadulla:
70-luvulla Tojotakauppa oli Alstin konepajan lähellä Kauppakadulla vanhan poliisiaseman vieressä, aivan nykyisen Taipaleentien risteyksen kulmassa nykyistä ravintola Nizzaa vastapäisessä talossa, sen kellarikerroksessa! Kellariin piti siis mennä jyrkkää ajoluiskaa pitkin. Sinne kellarihalliin mahtui jonkin verran autoja. Isä osti ekan Carinan Pieksämäeltä 1972 ja toisen samanlaisen 1976 sitten tuosta Varkauden liikkeestä. Myyjän nimeä en muista, sellainen jäntevä tupakkimies joka kuoli 5-kymppisenä sydänkohtaukseen muistaakseni 1982.

Auto-Härkönen:
-Omistaja Heikki Härkönen, loppuaikana apuna poikansa Risto. Myi Volkkaria ja Audia. Liike sijaitsi matalassa 60-lukulaisessa tasakattoisessa rötiskössä Käsityökadun perukalla, betonifirmaa ja automaalaamo Tuovista vastapäätä. Rakennus oli myös ahdas, sinne ei edes mahtunut autoja vaan kaikki seisoi ulkosalla sään armoilla. Isä teki Heikin kanssa kaupat uudesta diesel-Passatista v.1980 alussa. Heikki oli kovan naistenmiehen maineessa ja jutut meni kuulemma aina siihen. Liike teki konkurssin 80-luvun loppupuolella.

Varkauden auto:
Sijaitsi 80-luvun alkuun nykyisen Lidlin paikalla olevassa Halosen veljesten talossa, vieressä oli heidän bussifirmansa. Liike myi Opelia. Myyjänä oli mm. parrakas Sakari Vesanka, johtajana muistaakseni Unto Halonen. Myöhemmin liike siirtyi Käsityökadulle.

Rautasavon Auto:
Sijaitsi käsityökadulla, myi Mossea ja Ladaa ja Peugeotia. Isäukko osti tuolta Pösön 80-luvun lopulla. Myyjinä oli sellainen laiha kalju viiksekäs mies, sitten rallikuski Timo Salosta hieman muistuttava silmälasipäinen mies (jolta siis osti autonsa) ja pomona sellainen RKP:n entistä puheenjohtaja Pär Stenbäckiä hivenen muistuttava mies, harmi kun en muista nimiä. Lopetti toiminnan 90-luvun alussa lamassa.

Varkauden Kone:
Sijaitsi aluksi Relanderinkadulla, Järvelänkadun kulmassa sijaitsevan pikkutalon yhteydessä. Omistaja äreä Toivo "Topi" Pohjola, ja pojat Ismo Hannu ja Vesa. Hannu ajoi autoilla kilpaa, Ismo taisi vastata huolloista ja Vesku myi. Liike sai kyseenalaista mainetta kautta aikojen huonosta asiakaspalvelusta (haukkuivat muita vaihtoon tarjottavia merkkejä sekä ostajia, etenkin äreä Topi). Myi silti paljon koska Datsunia ja Nissania oli paljon. Myöhemmin liike muutti Kampikujalle ja siltä meni äskettäin merkkiedustukset (Nissan ja Skoda).

Auto-Rasti (muistaakseni)
Relanderinkadulla, myi Bemaria ja Mersua. Myyjänä ainakin Tirrosen Leksa. Käytiin isän kanssa koeajamassa 70-luvulla 2002 ja 316-bemarit. Ei tullut kauppoja.

Muistatteko muita autoliikkeitä?

59

4541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patteriauto

      Missä viipyy varkaus mobiilin mainos?

    • SavonVolkkari
    • vilevit

      Oot unohtanu vitikaisen nuijan vai eikö kuulu tähän parhaaseen a- ryhmään.

      • vitivitivei

        Vitikaisen nuija? Eikös vitikainen myyny autovaraosia eikä autoja? taitaa olla jo kuollu?


      • Pallontallaajat

        Milloin kahvila Helander loppui?


    • meetrit-puudu
    • Moottoria

      Eipä kylillä ole oikeita autoja myyty 70 luvun jälkeen. Näkee millä kansa ajaa, minun nissania ja tojotaa vilistää. Autot puuttuu.

      • lamataajama

        No kyllä näkee että kaupunki on lamassa. Kukaan ei ole edes kiinnostunut vanhan ajan autoliikkeistämme, vaan on aina murheen alhossa, vetää kaljaa ja kossua ja makaa sohvalla. Onneksi on vakityö ja mahis vaihtaa autoa. Kaupat tehtiin syyskuussa Varkauden Laakkosella ja uusi VW Tiquan 2,0 tdi 190 hv 4motion on tulossa. :-)


      • tamalaajama

        Ja kaupantekijäisinä Nokian testivoittajarenkaat!


      • M550i

        Noilla "oikeilla autoilla" varmaan tarkoitettiin kuitenkin (jonkin sinänsä ihan kivan pienehkön diesel-VW:n sijaan) lähinnä Mercedes-Benziä ja BMW:tä, vaikka kyllä kai niitäkin Varkaudessakin vielä 1970-luvun jälkeenkin on myyty...


      • Kunnonkiesialla
        M550i kirjoitti:

        Noilla "oikeilla autoilla" varmaan tarkoitettiin kuitenkin (jonkin sinänsä ihan kivan pienehkön diesel-VW:n sijaan) lähinnä Mercedes-Benziä ja BMW:tä, vaikka kyllä kai niitäkin Varkaudessakin vielä 1970-luvun jälkeenkin on myyty...

        Oikeat autot on volvo tai Mercedes tai sitten prameiluautot esim limousinet,joita joillakin ihan käyttöautona. Japanilaisia ei voi autoiksi sanoa. Varallisuuden mukaan auto. Toiset maksaa osissa,toiset kerralla. Autokarista minä mersun ostin.


      • japsilla_mennään
        Kunnonkiesialla kirjoitti:

        Oikeat autot on volvo tai Mercedes tai sitten prameiluautot esim limousinet,joita joillakin ihan käyttöautona. Japanilaisia ei voi autoiksi sanoa. Varallisuuden mukaan auto. Toiset maksaa osissa,toiset kerralla. Autokarista minä mersun ostin.

        Heh, japanilaiset ovat juurikin autoja koska niillä voi ajaa toisin kuin saksanseisojilla jotka seisovat korjaamolla. On kokemusta.


    • w0lf

      Citymarketin tontillahan oli Mazda-liike, mikä sitten olikaan nimeltään.

      • hbnnb

        Autopuustelli


      • nyt_muistuupi
        hbnnb kirjoitti:

        Autopuustelli

        Nyt muistan tuon! Autopuustelli...sama puustelli-sana kuin oli edesmenneessä ravintolassa. Mazdaa myivät, ja muistaakseni myös Wartburgia (maahantuoja Haka-auto toi molempia maahan). Tuolla kävi kauppa 80-luvulla, silloiset 323 ja 626 myivät Varkaudessakin kuin siimaa. Siellä oli lukion aikana harjoittelijana/yleispoikana nykyinen kiinteistönvälittäjä-johtaja Antero Immonenkin.


    • fdljgrkj

      Nykyisen iskun paikalla myytiin autoja Koskenniemen auton toimesta. Kaupan oli ainakin Mitsubishia. Fiateja myytiin Hankkijan toimesta nykyisen Carlsonin paikalla.

    • Anti-freak

      Kinexin paikalla oli Autorasti, mersua, hondaa ja bemua ainakin möivät.

      • pyhäpetari

        Autorastilla oli myyjänä muistaakseni varajeesus teuvo asikainen. Totaalisesti nuija ukkeli. Ja euroautossa kaksi nuijaa asikainen ja hartikaisen kari.


    • pohjolan_pojat

      Varkauden Koneen Pohjolan Topin yksi pojista, Hannu, ajoi kilpaa sm-tasolla. Hän vissiin veti liikkeen Pieksämäen toimintoja vuosituhannen vaihteeseen asti, sitten vissiin kuulemma joutui jostain syystä sairaseläkkeelle. Kait Hannu sentään vielä on elossa?

      • Sja

        Kyllä on elossa ja on ihan hyvissä ruumiin ja sielun voimissa.


      • Anonyymi

        Muistan lapsuudesta Pohjolan Topin (Toivo), Varkauden Koneen perustajan. Mentiin koeajamaan uutukaista, "kolmen ässän" Datsuni 1800 SSS:ää 70-luvun alkupuolella. Topi oli ratissa ekana ja veti takapyöräluisussa kesällä Datsunia ja naama hänen tapaansa vakavana mutrulla, totesi vaan että "kyllähän tämä jollain tavalla liikkuu".


    • autowarkis

      Tietääkö kukaan onko entisen Autorastin bemari-mersumyyjä Leo Tirronen vielä elossa? Miehellä oli 70-luvulla joku kaularangan vika, pää meni vinoon.

      • Laatitietoinen

        Autorastin automyyjinä olivat Sakari (Saku) Tirronen ja Erkki Koponen. Varaoasapäällikkö oli Olli Kauhanen.


      • Anonyymi

        Kusipää kun oli.


    • Gasari

      Tojotaa kauppas joskus 80-luvulla Keski-Savon Aito Vitikaisen nykyistä kortteeria vastapäätä.

    • RS2000x

      Eikös se Kello ja Kulta ollut jossain vaiheessa Kampikujalla? Siihe kai se lopetti?

      Rellun ja Latukadun kulmassa eli Auto-Karin edellisissä tiloissa oli joku autokauppa aikaisemminkin.... Muisttako kukaan?

      • automaniaa

        Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.

        Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).


      • RS2000x
        automaniaa kirjoitti:

        Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.

        Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).

        Kyllä siinä kulmassa oli joku kauppias oli se jälkeen kun katsastuskonttori siitä poistui. Hirveesti olis tehnyt mieli ostaa siitä sellainen Opel Commondore GSE mutku ei rahat riittänyt silloinkaan. Olikos se joku Seppänen tmv?


      • Anonyymi
        automaniaa kirjoitti:

        Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.

        Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).

        Rautasavon auto oy oli Käsityökadun kulmassa, Pösö, Lada ja Moskvitsh oli merkkejä. Ostin 205-Pösön sieltä. Kolme myyjää muistan olleen 80-luvulla, yksi sellainen vanhempi lyhyt viiksekäs mies (myi Ladaa), sitten rallikuski Timo Salosen näköinen silmälasipäinen mies ja myyntipäällikkönä ex-poliitikko Pär Stenbäckin näköinen mies. Peugeot 205, 309 ja 405 antoi liikkeelle virtaa, toki Ladakin myi kovaa vielä kasarilla. Liike lopetti ysärillä lamaan. Ai niin sen vieressä oli jonkin aikaa Toyota-liike, omisti jotkut Rothströmit, perhe.


      • Anonyymi
        automaniaa kirjoitti:

        Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.

        Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).

        Auto Kari on ihan vitsi koko pulju. Tarvoset eivät halua tehdä kauppaa, todella nihkeää ja tympeää asennetta.


    • einarinarinari

      Fordia möi siinä entisen kahvila/ravintola Helanderin naapurissa Solmun Jussi poikineen. Liikkeen nimi oli siihen aikaan Akkusolmu. Toimii nykyään tien toisella puolella konesolmun nimellä keskittyen veneisiin jne. Jussi on jo hyvin ansaitulla eläkkeellä ja poika Jaska hoitaa konesolmua Kuopiossa.

    • sairaanaollen

      no ei oo tässä sairas eläke ukkona varaa ostaa minkän moista auto mopiilia!!!!!! sipilän ketku j a oprto vievät leivät pöydästä minulla oli auto viimeksi lamaa ennen oiskos ollu 1989 nissani synny 1,5 pensa hyvä peli olikin nyt vaan kävelen ja muna mankelilla sutkin välistä jos selkä ei ole kipee pohjolan veskulta sen synnyn ostin tais olla 1984 uutena perhana sillon oli rahaa vielä onneksi nyt opn maksettu rivari osake saunalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.

        mielunmin juon ja piän hauskaa!!! kun ostais mitään pelti kopperoa enää! sairas eläke juokseepi!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.

        tarkotatko Ismoa? Hän kuoli joku vuosi sitten.


    • Laatitietoinen

      Autorastin automyyjinä olivat Sakari (Saku) Tirronen ja Erkki Koponen.
      Varaosapäällikkö oli Olli Kauhanen

    • Kuulintarinanaikoinaan

      Auto härkösellä oli vahtikoira yötöissä joka oli varsin ovela.
      Laski yöllä murtomiehen sisälle, ajo miehen pöydän päälle ja seisotti loppu yön miestä pöydällä.
      Oli väsyneet jalat ollu ukolla kun omistaja tuli aamulla töihin.
      Murtomies oli yrittäny välillä istumaan pöydälle, mutta valpas vahti oli murissu ja näyttänyt hampaita ettei ollu uskaltanut.

    • huijari

      Eikö Behmin Lassea muista kukaan

      • histoorian_hutkija

        Joo Behm ei sano mitään. Mitäs se Lasse Behm myi?

        Volkkariliike oli joskus 90-luvun alussa Relanderinkadulla myös. Siellä oli automyyjänä Teuvo Asikainen. Tepi siirtyi myöhemmin Vianorille rengaskauppaan. Mies teloi hemmetti toisen kätensä sormet sirkkelihommissa joku vuosi sitten. Eläkkeellä jo.

        Mazdakauppa alkoi vetämään 80-luvun alkupuolella Autopuustellissa nykyisen Citymarketin paikalla (entinen e-liikkeen meijeri). Kun menevät 323 ja 626-mallistot tulivat, se oli yhtä hulinaa. Warkauden katukuvassa noita näkyi todella paljon, siihen aikaan saksalaisautot olivat vähemmistönä. Kauppaopiston talousmaantieteen ope Mauri Sikasella oli myös 626 kuten myös toisella kauppisopettajalla Jarmo Kingelinillä. 626 profiloitui tuolloin menevän miehen autoksi.

        Olihan ne vanhat autoliikkeet ahtaita nykymittapuulla. Etenkin joku Kello & Kulta Kauppakadun aikanaan ja Auto-Härkönen Käsityökadun loppupäässä. Fordin Risto Riento tosiaan on jo rajan takana, samoin volkkarikauppias Heikki Härkönen. Varkauden Auton omistaja Unto Halonen kuoli myös aika varhain.

        Mikä liike muuten myi Daihatsua ja Suzukia 80-luvulla? Daihatsu Charade oli silloin suosittu pikkuauto ja se Daihatsun pikkupaku myös. Samoin Suzuki Swift ja pikkumaasturi.


    • Suab

      Eikös Daihatsua ollut myynnissä Saabin liikkeessä siinä lopettavan Iskun huonekaluliikkeen paikalla.

    • hatsuuu

      Heikki oli kovan naistenmiehen maineessa ja jutut meni kuulemma aina siihen.

    • VolkkarimiesVarkaudesta

      Härkönen rakennutti Mäkkäriä vastapäätä olevan rakennuksen uudeksi autokaupaksi, mutta sitten tuli 90-luvun lama, eikä liike tainnut koskaan muuttaa siihen.

      • HärkösenHeikki

        Hyvä huomio! Nyt muistan myös että Volkkari-Härkönen sen rakennuksen ehti rakennuttaa ja sitten menikin konkurssiin. Heikille jäi alle vain vuosimallia 1988 oleva valkoinen Audi 100 jolla hän ajoikin kuolemaansa asti. Uuden rakennukset ottikin sitten Mersu- ja Hondakauppias, olikohan siihen aikaan vielä Autorasti? Vuosi muistaakseni 1991. Siinä myytiin siis Mersua ja Hondaa muutama vuosi. Taisi sitten ostaa nekin toiminnot Auto-Kari ja tuohon uuteen rakennukseen tuli joku työkaluliike.


      • Anonyymi
        HärkösenHeikki kirjoitti:

        Hyvä huomio! Nyt muistan myös että Volkkari-Härkönen sen rakennuksen ehti rakennuttaa ja sitten menikin konkurssiin. Heikille jäi alle vain vuosimallia 1988 oleva valkoinen Audi 100 jolla hän ajoikin kuolemaansa asti. Uuden rakennukset ottikin sitten Mersu- ja Hondakauppias, olikohan siihen aikaan vielä Autorasti? Vuosi muistaakseni 1991. Siinä myytiin siis Mersua ja Hondaa muutama vuosi. Taisi sitten ostaa nekin toiminnot Auto-Kari ja tuohon uuteen rakennukseen tuli joku työkaluliike.

        Onkohan Härkösen Heikin poika Risto vielä Varkaudessa ja ylipäänsä elossa? Piti vissiin kioskia Kaura-ahossa?


    • turjanvirran_esko

      Kuinka moni varkautelaisista kilpailutti eri kaupunkien autoliikkeitä välirahassa jo 70-luvulla? Oliko hintaeroja, ja mistä asti haitte autonne?

    • Deeäksä

      Eikös behmin late pyörittäny autokauppaa ainaki entisen old paronin vieressä 80-luvun lopulla...

      • Anonyymi

        muistelen että se oli Johanssonin Late


    • historiadoktori

      Onko Ford-liikkeen entinen johtaja (kello ja kulta oy) Risto Riento enää elossa? Käsittääkseni oli sota-aikana upseerismies ja taisi olla sen jälkeenkin kantahenkilökuntaa armeijassa, ennen autokauppauraansa...

      • Anonyymi

        Riento on maannut jo nurmen alla varmaan yli 25 v.


    • Anonyymi

      Hei, Risto Riento on vieläkin elossa ja asuu Turussa. Olikin hyvät ja tarkat tiedot liikkeistä, upeaa kulttuurihistoriaa.

      • Anonyymi

        Onko? Isäukkoni 82 v väitti että Riento on jo kuollut aikoja sitten. Hienoa jos elää vielä.

        Tietääkö kukaan onko Rautasavon Auton entiset myyjät vielä elossa?


    • Anonyymi

      rätti

    • Anonyymi

      Ketkä olivat Rauta-Savon Auton myyjät 80-luvulla? Muistaisiko joku?

      • Anonyymi

        en muista nimeä mutta vanhempi Ruotsalaisen Kansanpuolueen entisen puheenjohtaja Pär Stenbäckin näköinen mies oli yksi, toinen oli rallikuski Timo Salosen näköinen ja kolmas oli näyttelijä Vesa Mäkelän näköinen. Ovatko he elossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        en muista nimeä mutta vanhempi Ruotsalaisen Kansanpuolueen entisen puheenjohtaja Pär Stenbäckin näköinen mies oli yksi, toinen oli rallikuski Timo Salosen näköinen ja kolmas oli näyttelijä Vesa Mäkelän näköinen. Ovatko he elossa?

        en kanssa muista noiden myyjien nimiä mutta just noiden julkkisten näköisiä he olivat....


    • Anonyymi

      Onko demari edustajan puoliso autokarilla töissä? Uskaltaako sinne oikeistolainen mennä lainkaan, kun tuntuu nämä demarit vihaavan oikeistolaiset?

      • Anonyymi

        ei, vaan äärioikeistolainen menee ehdottomasti Pohojanmaalle kaupoille Lapuan Liikkeen syntysijoille!


    • Anonyymi

      Varkauden Auto Oy:tä johti Kuopion Liikenne Oy:n perustaja kauppaneuvos Unto Halosen (1898-1971) poika, ekonomi Unto Halonen. Unto Halonen kuoli 20.10.2003 vain 69-vuotiaana äkilliseen sairaskohtaukseen. Liike myi Opelia ja Bedford-pakettiautoa aluksi, myöhemmin myös mm. Land-Roveria/Range-Roveria.

      • Anonyymi

        korjaus: kauppaneuvos Emil Halonen oli Unto Halosen isä.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe