Muistellaanpa välillä Varkauden autoliikkeiden historiaa...
Kello ja Kulta:
-Liike sijaitsi vielä 70-luvun lopulla Kauppakadulla, Leunankadun kohdalla. Liiketilassa on nyt joku Mod step. Siinä mahtui sisälle pari kolme uutta autoa, ja muistikuvaani lapsena on jäänyt että siellä oli mm. Capri ja vinyylikattoinen Taunus 2000 GLX. Autot ajettiin sisälle Kauppakadun puoleisista näyteikkunoista; siis ikkuna avattiin, ikkunan alakarmin varaan laitettiin metalliset ajoluiskat ja siitä sitten auto sisälle tai ulos. Johtajana oli etäinen ja vakava Risto Riento (liekö enää elossakaan?). Talon kulmasta laskee piha-alue Huruslahdelle, ja siellä samalla piha-alueella olevassa matalammassa rakennuksessa oli Fordin huolto ja varaosamyynti. Isäukko osti tuolta v.1969 Escort GT:n.
Toyota-liike Kauppakadulla:
70-luvulla Tojotakauppa oli Alstin konepajan lähellä Kauppakadulla vanhan poliisiaseman vieressä, aivan nykyisen Taipaleentien risteyksen kulmassa nykyistä ravintola Nizzaa vastapäisessä talossa, sen kellarikerroksessa! Kellariin piti siis mennä jyrkkää ajoluiskaa pitkin. Sinne kellarihalliin mahtui jonkin verran autoja. Isä osti ekan Carinan Pieksämäeltä 1972 ja toisen samanlaisen 1976 sitten tuosta Varkauden liikkeestä. Myyjän nimeä en muista, sellainen jäntevä tupakkimies joka kuoli 5-kymppisenä sydänkohtaukseen muistaakseni 1982.
Auto-Härkönen:
-Omistaja Heikki Härkönen, loppuaikana apuna poikansa Risto. Myi Volkkaria ja Audia. Liike sijaitsi matalassa 60-lukulaisessa tasakattoisessa rötiskössä Käsityökadun perukalla, betonifirmaa ja automaalaamo Tuovista vastapäätä. Rakennus oli myös ahdas, sinne ei edes mahtunut autoja vaan kaikki seisoi ulkosalla sään armoilla. Isä teki Heikin kanssa kaupat uudesta diesel-Passatista v.1980 alussa. Heikki oli kovan naistenmiehen maineessa ja jutut meni kuulemma aina siihen. Liike teki konkurssin 80-luvun loppupuolella.
Varkauden auto:
Sijaitsi 80-luvun alkuun nykyisen Lidlin paikalla olevassa Halosen veljesten talossa, vieressä oli heidän bussifirmansa. Liike myi Opelia. Myyjänä oli mm. parrakas Sakari Vesanka, johtajana muistaakseni Unto Halonen. Myöhemmin liike siirtyi Käsityökadulle.
Rautasavon Auto:
Sijaitsi käsityökadulla, myi Mossea ja Ladaa ja Peugeotia. Isäukko osti tuolta Pösön 80-luvun lopulla. Myyjinä oli sellainen laiha kalju viiksekäs mies, sitten rallikuski Timo Salosta hieman muistuttava silmälasipäinen mies (jolta siis osti autonsa) ja pomona sellainen RKP:n entistä puheenjohtaja Pär Stenbäckiä hivenen muistuttava mies, harmi kun en muista nimiä. Lopetti toiminnan 90-luvun alussa lamassa.
Varkauden Kone:
Sijaitsi aluksi Relanderinkadulla, Järvelänkadun kulmassa sijaitsevan pikkutalon yhteydessä. Omistaja äreä Toivo "Topi" Pohjola, ja pojat Ismo Hannu ja Vesa. Hannu ajoi autoilla kilpaa, Ismo taisi vastata huolloista ja Vesku myi. Liike sai kyseenalaista mainetta kautta aikojen huonosta asiakaspalvelusta (haukkuivat muita vaihtoon tarjottavia merkkejä sekä ostajia, etenkin äreä Topi). Myi silti paljon koska Datsunia ja Nissania oli paljon. Myöhemmin liike muutti Kampikujalle ja siltä meni äskettäin merkkiedustukset (Nissan ja Skoda).
Auto-Rasti (muistaakseni)
Relanderinkadulla, myi Bemaria ja Mersua. Myyjänä ainakin Tirrosen Leksa. Käytiin isän kanssa koeajamassa 70-luvulla 2002 ja 316-bemarit. Ei tullut kauppoja.
Muistatteko muita autoliikkeitä?
Autoliikehistoriikkia Warkaudessa
59
4541
Vastaukset
- Patteriauto
Missä viipyy varkaus mobiilin mainos?
- SavonVolkkari
No tässähän tuo:
http://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM - vilevit
Oot unohtanu vitikaisen nuijan vai eikö kuulu tähän parhaaseen a- ryhmään.
- vitivitivei
Vitikaisen nuija? Eikös vitikainen myyny autovaraosia eikä autoja? taitaa olla jo kuollu?
- Pallontallaajat
Milloin kahvila Helander loppui?
- meetrit-puudu
kaikkea sattuu
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12162535/mittarinpyorittajat - Moottoria
Eipä kylillä ole oikeita autoja myyty 70 luvun jälkeen. Näkee millä kansa ajaa, minun nissania ja tojotaa vilistää. Autot puuttuu.
- lamataajama
No kyllä näkee että kaupunki on lamassa. Kukaan ei ole edes kiinnostunut vanhan ajan autoliikkeistämme, vaan on aina murheen alhossa, vetää kaljaa ja kossua ja makaa sohvalla. Onneksi on vakityö ja mahis vaihtaa autoa. Kaupat tehtiin syyskuussa Varkauden Laakkosella ja uusi VW Tiquan 2,0 tdi 190 hv 4motion on tulossa. :-)
- tamalaajama
Ja kaupantekijäisinä Nokian testivoittajarenkaat!
- M550i
Noilla "oikeilla autoilla" varmaan tarkoitettiin kuitenkin (jonkin sinänsä ihan kivan pienehkön diesel-VW:n sijaan) lähinnä Mercedes-Benziä ja BMW:tä, vaikka kyllä kai niitäkin Varkaudessakin vielä 1970-luvun jälkeenkin on myyty...
- Kunnonkiesialla
M550i kirjoitti:
Noilla "oikeilla autoilla" varmaan tarkoitettiin kuitenkin (jonkin sinänsä ihan kivan pienehkön diesel-VW:n sijaan) lähinnä Mercedes-Benziä ja BMW:tä, vaikka kyllä kai niitäkin Varkaudessakin vielä 1970-luvun jälkeenkin on myyty...
Oikeat autot on volvo tai Mercedes tai sitten prameiluautot esim limousinet,joita joillakin ihan käyttöautona. Japanilaisia ei voi autoiksi sanoa. Varallisuuden mukaan auto. Toiset maksaa osissa,toiset kerralla. Autokarista minä mersun ostin.
- japsilla_mennään
Kunnonkiesialla kirjoitti:
Oikeat autot on volvo tai Mercedes tai sitten prameiluautot esim limousinet,joita joillakin ihan käyttöautona. Japanilaisia ei voi autoiksi sanoa. Varallisuuden mukaan auto. Toiset maksaa osissa,toiset kerralla. Autokarista minä mersun ostin.
Heh, japanilaiset ovat juurikin autoja koska niillä voi ajaa toisin kuin saksanseisojilla jotka seisovat korjaamolla. On kokemusta.
- w0lf
Citymarketin tontillahan oli Mazda-liike, mikä sitten olikaan nimeltään.
- hbnnb
Autopuustelli
- nyt_muistuupi
hbnnb kirjoitti:
Autopuustelli
Nyt muistan tuon! Autopuustelli...sama puustelli-sana kuin oli edesmenneessä ravintolassa. Mazdaa myivät, ja muistaakseni myös Wartburgia (maahantuoja Haka-auto toi molempia maahan). Tuolla kävi kauppa 80-luvulla, silloiset 323 ja 626 myivät Varkaudessakin kuin siimaa. Siellä oli lukion aikana harjoittelijana/yleispoikana nykyinen kiinteistönvälittäjä-johtaja Antero Immonenkin.
- fdljgrkj
Nykyisen iskun paikalla myytiin autoja Koskenniemen auton toimesta. Kaupan oli ainakin Mitsubishia. Fiateja myytiin Hankkijan toimesta nykyisen Carlsonin paikalla.
- Anti-freak
Kinexin paikalla oli Autorasti, mersua, hondaa ja bemua ainakin möivät.
- pyhäpetari
Autorastilla oli myyjänä muistaakseni varajeesus teuvo asikainen. Totaalisesti nuija ukkeli. Ja euroautossa kaksi nuijaa asikainen ja hartikaisen kari.
- pohjolan_pojat
Varkauden Koneen Pohjolan Topin yksi pojista, Hannu, ajoi kilpaa sm-tasolla. Hän vissiin veti liikkeen Pieksämäen toimintoja vuosituhannen vaihteeseen asti, sitten vissiin kuulemma joutui jostain syystä sairaseläkkeelle. Kait Hannu sentään vielä on elossa?
- Sja
Kyllä on elossa ja on ihan hyvissä ruumiin ja sielun voimissa.
- Anonyymi
Muistan lapsuudesta Pohjolan Topin (Toivo), Varkauden Koneen perustajan. Mentiin koeajamaan uutukaista, "kolmen ässän" Datsuni 1800 SSS:ää 70-luvun alkupuolella. Topi oli ratissa ekana ja veti takapyöräluisussa kesällä Datsunia ja naama hänen tapaansa vakavana mutrulla, totesi vaan että "kyllähän tämä jollain tavalla liikkuu".
- autowarkis
Tietääkö kukaan onko entisen Autorastin bemari-mersumyyjä Leo Tirronen vielä elossa? Miehellä oli 70-luvulla joku kaularangan vika, pää meni vinoon.
- Laatitietoinen
Autorastin automyyjinä olivat Sakari (Saku) Tirronen ja Erkki Koponen. Varaoasapäällikkö oli Olli Kauhanen.
- Anonyymi
Kusipää kun oli.
- Gasari
Tojotaa kauppas joskus 80-luvulla Keski-Savon Aito Vitikaisen nykyistä kortteeria vastapäätä.
- RS2000x
Eikös se Kello ja Kulta ollut jossain vaiheessa Kampikujalla? Siihe kai se lopetti?
Rellun ja Latukadun kulmassa eli Auto-Karin edellisissä tiloissa oli joku autokauppa aikaisemminkin.... Muisttako kukaan?- automaniaa
Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.
Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta). - RS2000x
automaniaa kirjoitti:
Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.
Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).Kyllä siinä kulmassa oli joku kauppias oli se jälkeen kun katsastuskonttori siitä poistui. Hirveesti olis tehnyt mieli ostaa siitä sellainen Opel Commondore GSE mutku ei rahat riittänyt silloinkaan. Olikos se joku Seppänen tmv?
- Anonyymi
automaniaa kirjoitti:
Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.
Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).Rautasavon auto oy oli Käsityökadun kulmassa, Pösö, Lada ja Moskvitsh oli merkkejä. Ostin 205-Pösön sieltä. Kolme myyjää muistan olleen 80-luvulla, yksi sellainen vanhempi lyhyt viiksekäs mies (myi Ladaa), sitten rallikuski Timo Salosen näköinen silmälasipäinen mies ja myyntipäällikkönä ex-poliitikko Pär Stenbäckin näköinen mies. Peugeot 205, 309 ja 405 antoi liikkeelle virtaa, toki Ladakin myi kovaa vielä kasarilla. Liike lopetti ysärillä lamaan. Ai niin sen vieressä oli jonkin aikaa Toyota-liike, omisti jotkut Rothströmit, perhe.
- Anonyymi
automaniaa kirjoitti:
Eikös se alunperinkin ollut AutoKari siinä kulmassa ja sitä ennen joku rautakauppa tai rakennusliike? Minusta Käsityökadun kulmassa oli aikoinaan Rautasavon auto, myi Ladaa Mossea ja Pösöä.
Kello ja Kulta oli Kampikujalla siellä aivan takana, melkein metsässä. Sen osti sitten joku perhe mutta lopettivat 80-90-luvun taitteessa. Fordin myynti siirtyi sitten Käpykankaalle lähelle ravintolaräkälä Rammaria. Siellä oli automyyjänä mm. nykyinen kiinteistöbisnesmies Antero Immonen (pyydettiin häneltä Fordiin vaihtoautotarjous, lupasi sen seuraavaksi päiväksi mutta ei koskaan soitettu joten Immoselta ei myöskään koskaan tulla hankkimaan taloa kiinteistönvälityksen osalta).Auto Kari on ihan vitsi koko pulju. Tarvoset eivät halua tehdä kauppaa, todella nihkeää ja tympeää asennetta.
- einarinarinari
Fordia möi siinä entisen kahvila/ravintola Helanderin naapurissa Solmun Jussi poikineen. Liikkeen nimi oli siihen aikaan Akkusolmu. Toimii nykyään tien toisella puolella konesolmun nimellä keskittyen veneisiin jne. Jussi on jo hyvin ansaitulla eläkkeellä ja poika Jaska hoitaa konesolmua Kuopiossa.
- sairaanaollen
no ei oo tässä sairas eläke ukkona varaa ostaa minkän moista auto mopiilia!!!!!! sipilän ketku j a oprto vievät leivät pöydästä minulla oli auto viimeksi lamaa ennen oiskos ollu 1989 nissani synny 1,5 pensa hyvä peli olikin nyt vaan kävelen ja muna mankelilla sutkin välistä jos selkä ei ole kipee pohjolan veskulta sen synnyn ostin tais olla 1984 uutena perhana sillon oli rahaa vielä onneksi nyt opn maksettu rivari osake saunalla!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Anonyymi
Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.
mielunmin juon ja piän hauskaa!!! kun ostais mitään pelti kopperoa enää! sairas eläke juokseepi!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samanlainen juoppo kun se pohjolan yks velloksista oot itekkin.
tarkotatko Ismoa? Hän kuoli joku vuosi sitten.
- Laatitietoinen
Autorastin automyyjinä olivat Sakari (Saku) Tirronen ja Erkki Koponen.
Varaosapäällikkö oli Olli Kauhanen - Kuulintarinanaikoinaan
Auto härkösellä oli vahtikoira yötöissä joka oli varsin ovela.
Laski yöllä murtomiehen sisälle, ajo miehen pöydän päälle ja seisotti loppu yön miestä pöydällä.
Oli väsyneet jalat ollu ukolla kun omistaja tuli aamulla töihin.
Murtomies oli yrittäny välillä istumaan pöydälle, mutta valpas vahti oli murissu ja näyttänyt hampaita ettei ollu uskaltanut. - huijari
Eikö Behmin Lassea muista kukaan
- histoorian_hutkija
Joo Behm ei sano mitään. Mitäs se Lasse Behm myi?
Volkkariliike oli joskus 90-luvun alussa Relanderinkadulla myös. Siellä oli automyyjänä Teuvo Asikainen. Tepi siirtyi myöhemmin Vianorille rengaskauppaan. Mies teloi hemmetti toisen kätensä sormet sirkkelihommissa joku vuosi sitten. Eläkkeellä jo.
Mazdakauppa alkoi vetämään 80-luvun alkupuolella Autopuustellissa nykyisen Citymarketin paikalla (entinen e-liikkeen meijeri). Kun menevät 323 ja 626-mallistot tulivat, se oli yhtä hulinaa. Warkauden katukuvassa noita näkyi todella paljon, siihen aikaan saksalaisautot olivat vähemmistönä. Kauppaopiston talousmaantieteen ope Mauri Sikasella oli myös 626 kuten myös toisella kauppisopettajalla Jarmo Kingelinillä. 626 profiloitui tuolloin menevän miehen autoksi.
Olihan ne vanhat autoliikkeet ahtaita nykymittapuulla. Etenkin joku Kello & Kulta Kauppakadun aikanaan ja Auto-Härkönen Käsityökadun loppupäässä. Fordin Risto Riento tosiaan on jo rajan takana, samoin volkkarikauppias Heikki Härkönen. Varkauden Auton omistaja Unto Halonen kuoli myös aika varhain.
Mikä liike muuten myi Daihatsua ja Suzukia 80-luvulla? Daihatsu Charade oli silloin suosittu pikkuauto ja se Daihatsun pikkupaku myös. Samoin Suzuki Swift ja pikkumaasturi.
- Suab
Eikös Daihatsua ollut myynnissä Saabin liikkeessä siinä lopettavan Iskun huonekaluliikkeen paikalla.
- hatsuuu
Heikki oli kovan naistenmiehen maineessa ja jutut meni kuulemma aina siihen.
- VolkkarimiesVarkaudesta
Härkönen rakennutti Mäkkäriä vastapäätä olevan rakennuksen uudeksi autokaupaksi, mutta sitten tuli 90-luvun lama, eikä liike tainnut koskaan muuttaa siihen.
- HärkösenHeikki
Hyvä huomio! Nyt muistan myös että Volkkari-Härkönen sen rakennuksen ehti rakennuttaa ja sitten menikin konkurssiin. Heikille jäi alle vain vuosimallia 1988 oleva valkoinen Audi 100 jolla hän ajoikin kuolemaansa asti. Uuden rakennukset ottikin sitten Mersu- ja Hondakauppias, olikohan siihen aikaan vielä Autorasti? Vuosi muistaakseni 1991. Siinä myytiin siis Mersua ja Hondaa muutama vuosi. Taisi sitten ostaa nekin toiminnot Auto-Kari ja tuohon uuteen rakennukseen tuli joku työkaluliike.
- Anonyymi
HärkösenHeikki kirjoitti:
Hyvä huomio! Nyt muistan myös että Volkkari-Härkönen sen rakennuksen ehti rakennuttaa ja sitten menikin konkurssiin. Heikille jäi alle vain vuosimallia 1988 oleva valkoinen Audi 100 jolla hän ajoikin kuolemaansa asti. Uuden rakennukset ottikin sitten Mersu- ja Hondakauppias, olikohan siihen aikaan vielä Autorasti? Vuosi muistaakseni 1991. Siinä myytiin siis Mersua ja Hondaa muutama vuosi. Taisi sitten ostaa nekin toiminnot Auto-Kari ja tuohon uuteen rakennukseen tuli joku työkaluliike.
Onkohan Härkösen Heikin poika Risto vielä Varkaudessa ja ylipäänsä elossa? Piti vissiin kioskia Kaura-ahossa?
- turjanvirran_esko
Kuinka moni varkautelaisista kilpailutti eri kaupunkien autoliikkeitä välirahassa jo 70-luvulla? Oliko hintaeroja, ja mistä asti haitte autonne?
- Deeäksä
Eikös behmin late pyörittäny autokauppaa ainaki entisen old paronin vieressä 80-luvun lopulla...
- Anonyymi
muistelen että se oli Johanssonin Late
- historiadoktori
Onko Ford-liikkeen entinen johtaja (kello ja kulta oy) Risto Riento enää elossa? Käsittääkseni oli sota-aikana upseerismies ja taisi olla sen jälkeenkin kantahenkilökuntaa armeijassa, ennen autokauppauraansa...
- Anonyymi
Riento on maannut jo nurmen alla varmaan yli 25 v.
- Anonyymi
Hei, Risto Riento on vieläkin elossa ja asuu Turussa. Olikin hyvät ja tarkat tiedot liikkeistä, upeaa kulttuurihistoriaa.
- Anonyymi
Onko? Isäukkoni 82 v väitti että Riento on jo kuollut aikoja sitten. Hienoa jos elää vielä.
Tietääkö kukaan onko Rautasavon Auton entiset myyjät vielä elossa?
- Anonyymi
rätti
- Anonyymi
Ketkä olivat Rauta-Savon Auton myyjät 80-luvulla? Muistaisiko joku?
- Anonyymi
en muista nimeä mutta vanhempi Ruotsalaisen Kansanpuolueen entisen puheenjohtaja Pär Stenbäckin näköinen mies oli yksi, toinen oli rallikuski Timo Salosen näköinen ja kolmas oli näyttelijä Vesa Mäkelän näköinen. Ovatko he elossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
en muista nimeä mutta vanhempi Ruotsalaisen Kansanpuolueen entisen puheenjohtaja Pär Stenbäckin näköinen mies oli yksi, toinen oli rallikuski Timo Salosen näköinen ja kolmas oli näyttelijä Vesa Mäkelän näköinen. Ovatko he elossa?
en kanssa muista noiden myyjien nimiä mutta just noiden julkkisten näköisiä he olivat....
- Anonyymi
Onko demari edustajan puoliso autokarilla töissä? Uskaltaako sinne oikeistolainen mennä lainkaan, kun tuntuu nämä demarit vihaavan oikeistolaiset?
- Anonyymi
ei, vaan äärioikeistolainen menee ehdottomasti Pohojanmaalle kaupoille Lapuan Liikkeen syntysijoille!
- Anonyymi
Varkauden Auto Oy:tä johti Kuopion Liikenne Oy:n perustaja kauppaneuvos Unto Halosen (1898-1971) poika, ekonomi Unto Halonen. Unto Halonen kuoli 20.10.2003 vain 69-vuotiaana äkilliseen sairaskohtaukseen. Liike myi Opelia ja Bedford-pakettiautoa aluksi, myöhemmin myös mm. Land-Roveria/Range-Roveria.
- Anonyymi
korjaus: kauppaneuvos Emil Halonen oli Unto Halosen isä.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723