onnellisuus on kaiken pohja

onnellistaelämää

Onnellisuus on sitä että on hyvä olla. Onnellisuus lähtee valinnoista, joita teet itse. Kukaan ei ole aina onnellinen, mutta surullisenakin voi olla onnellinen. Ilosena voi olla onneton. Kukaan muu kuin sinä itse valinnoillasi ei voi tehdä onnelliseksi. Onnellisuus on sitä sisäistä vahvuutta, joka kerää kadehtijoita, koska sitä ei saa rahalla, sitä ei voi ostaa tai varastaa itselleen, sitä ei teeskennellä. Se on vain puhdasta hyvää oloa, joka kumpuaa ympärilleen hyvää energiaa. Toiset voivat tuhota sen ja se löytyy taas, pitää vain tietää mitä todellinen onnellisuus on.

11

463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ra-kas-tet-tu

      Onnellisuus on sitä, että tiedät Jumalan, Kaikkivaltiaan rakastavan sinua ja haluat elää, asennoitua ja ajatella sen mukaisesti!

    • Minä kerran kysyin japanilaiselta nuorelta sitä, mitä kuuluu heidän maassaan onnellisuuteen. Ensimmäinen mikä tälle naiselle tuli mieleen oli raha, seuraava oli perhe ja kolmantena tuli ruoka. Eräs toinen nuori japanilaisnainen lisäsi tuohon listaan, että ystävät. Japanilaisten mukaan siis pitää olla riittävästi rahaa, perheen piiri, hyvää ruokaa ja ystäviä. Jos joku noista oleellista asioista puuttuu - niin välttämättä et ole onnellinen, vaikka kuinka asennoisit sisätilana mielessäsi onnellisuuteen. Jouluna minut tekee se onnelliseksi, että minulla on vara matkustaa Etelä-Suomeen joulunviettoon. Siellä on perhe ja hyvää jouluruokaa tarjolla. Joulun jälkeen tapaan ystäviä. Ilman näitä en ehkä olisi joulunseutuna onnellinen, vaikka kuinka ansennoituisin siihen, että minulla on hyvä olla.

      Lisäksi se onnellisuus on ympäristön, perheen ja ystävien onnellisuudesta, vähän kiinni se kuinka hyvä sinulla on. Onni ei siis ole vain omia valintoja, mutta tietysti niillä voi monesti ratkaisevasti vaikuttaa siihen, että on onnellinen. :)

      • onnekaspentele

        Pieleen meni japanilaisilla.

        Onnellisuus ei tule mistään ulkoisesta. Ei auta raha onnettomuuteen, ei auta perhe tai ystävät eikä varsinkaan ruoka, joka antaa vain hedonistista tyydytystä.

        Valinnoilla on suuri merkitys onnellisuudelle. Nimittäin arvot ja moraali on onnellisuudessa mielestäni hyvin keskeistä. Väärät, arvojeni vastaiset valinnat tekevät onnettomaksi ennen pitkään.

        Minun onnen kaavani on:
        1) vakaa maailmankatsomus, jossa on selvät arvot ja periaatteet, mitä noudattamalla arvoni totetuvat käytännössä
        2) minun pitää myös noudattaa maailmankatsomustani ja toteuttaa sen arvoja
        3) hyvä tuuri, jolla tarkoitan sitä, että eteeni tulee olosuhteita, joissa on tarkoituksenmukaista noudattaa parhaalla tavalla arvojani.


      • onnekaspentele kirjoitti:

        Pieleen meni japanilaisilla.

        Onnellisuus ei tule mistään ulkoisesta. Ei auta raha onnettomuuteen, ei auta perhe tai ystävät eikä varsinkaan ruoka, joka antaa vain hedonistista tyydytystä.

        Valinnoilla on suuri merkitys onnellisuudelle. Nimittäin arvot ja moraali on onnellisuudessa mielestäni hyvin keskeistä. Väärät, arvojeni vastaiset valinnat tekevät onnettomaksi ennen pitkään.

        Minun onnen kaavani on:
        1) vakaa maailmankatsomus, jossa on selvät arvot ja periaatteet, mitä noudattamalla arvoni totetuvat käytännössä
        2) minun pitää myös noudattaa maailmankatsomustani ja toteuttaa sen arvoja
        3) hyvä tuuri, jolla tarkoitan sitä, että eteeni tulee olosuhteita, joissa on tarkoituksenmukaista noudattaa parhaalla tavalla arvojani.

        Tuossa onnellisuudessa olet vähän antiikin filosofien jäljillä, mutta nykyaikana psykologia tieteenä on tainut tutkia onnellisuutta aika paljon. Siellä on kiistämätön tutkimustulos, että varallisuus vaikuttaa onnellisuuteen. Rikkaamat ovat onnellisempia kuin köyhät. Eli rahan määrällä on todistettu vaikutus. Lääketiede taas kiistattomasti todistaa sen, että riittävä ja monipuolinen ravinto antaa peruslähtökohdat hyvään ja onnelliseen elämään. Ruoka on siis lähtökohta onneen ja onnellisuuteen. Itse olen joskus omaa hölmöyttä nähnyt nälkää ja minulla ei ollut ollenkaan rahaa sekä vain riisiä ja sokeria. Et voi ymmärtää miten paha on nälkäisenä mennä nukkumaan ja olla aliravittu. En älynnyt turvautua rahapulassani sosiaalihuoltoon vaan myin vain tavaroitani. Sukulaisille ja tuttavalleni häpesin kertoa sitä, että näen nälkää. Ruoka on elämän elinehto. Paha on olla syömättä juuri mitään. Sukulaiset ja perhe merkitsevät paljon. Sen huomaa vasta silloin, kun joku äiti kuolee. Se aiheuttaa onnettomuutta. Terveet hyvinvoivat ja onnelliset sukulaiset säteilevät taas voimakkaasti Sinun elämääsi onnellisuutta.

        Maailma on materiaa ja tunteita eikä vaan kaavoja onnellisuudesta. Ilman ystäviä ei myöskään ole kiva olla. Sosiaalisesta suhteet ratkaisevasti vaikuttavat siihen miten koet elämän! :)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Positiivinen_psykologia


      • onnekaspentele
        TÄHTI92 kirjoitti:

        Tuossa onnellisuudessa olet vähän antiikin filosofien jäljillä, mutta nykyaikana psykologia tieteenä on tainut tutkia onnellisuutta aika paljon. Siellä on kiistämätön tutkimustulos, että varallisuus vaikuttaa onnellisuuteen. Rikkaamat ovat onnellisempia kuin köyhät. Eli rahan määrällä on todistettu vaikutus. Lääketiede taas kiistattomasti todistaa sen, että riittävä ja monipuolinen ravinto antaa peruslähtökohdat hyvään ja onnelliseen elämään. Ruoka on siis lähtökohta onneen ja onnellisuuteen. Itse olen joskus omaa hölmöyttä nähnyt nälkää ja minulla ei ollut ollenkaan rahaa sekä vain riisiä ja sokeria. Et voi ymmärtää miten paha on nälkäisenä mennä nukkumaan ja olla aliravittu. En älynnyt turvautua rahapulassani sosiaalihuoltoon vaan myin vain tavaroitani. Sukulaisille ja tuttavalleni häpesin kertoa sitä, että näen nälkää. Ruoka on elämän elinehto. Paha on olla syömättä juuri mitään. Sukulaiset ja perhe merkitsevät paljon. Sen huomaa vasta silloin, kun joku äiti kuolee. Se aiheuttaa onnettomuutta. Terveet hyvinvoivat ja onnelliset sukulaiset säteilevät taas voimakkaasti Sinun elämääsi onnellisuutta.

        Maailma on materiaa ja tunteita eikä vaan kaavoja onnellisuudesta. Ilman ystäviä ei myöskään ole kiva olla. Sosiaalisesta suhteet ratkaisevasti vaikuttavat siihen miten koet elämän! :)

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Positiivinen_psykologia

        Varmasti voidaan tieteellisesti tutkia monia asioita. Se, että varakkaat olisivat onnellisempia kuin köyhät, ei varsinaisesti vastaa siihen kysymykseen, miten tullaan onnelliseksi. Ts. jos varakas on onneton, voiko hän hankkimalla lisää rahaa tulla onnellisemmaksi? Tuskin.

        Toki on myös niin, että jos syö epäterveellisesti tai on jatkuva nälkä, ei todennäköisesti voi olla kovin tyytyväinen oloonsa. Syömällä riittävästi ja monipuolisesti voi saavuttaa (fyysistä) tyytyväisyyttä. Tyytyväisyys ei kuitenkaan ole suoranaisesti onnellisuuden tunnusmerkki. Elämä voi olla tyydyttävää, mutta tyhjää henkisesti.

        Hienoa on myös, jos on onnellisia sukulaisia ja ystäviä. Heiltä voi saada tukea elämäänsä. Mutta voi kuitenkin olla myös niin, että tuntee itsensä arvottomaksi onnellisten ja menestyvien ihmisten keskellä. Et voi elää toisten onnesta.

        Kohdassa 3 kirjoitin tuurista ja olosuhteista. Ulkoisilla olosuhteilla on merkitystä siihen, kuinka helppoa tai vaikeaa on onnellisuutta saavuttaa. Raha, ystävät, ravinnon saanti eivät ole merkityksettömiä. Ratkaisevaa onnellisuudelle ovat kuitenkin ne henkilökohtaiset valinnat, joilla vaikutat siihen, miten kohtaat itsesi joka ikinen päivä. Esimerkkinä ystävät: olen onnellinen, jos kohtelen ystäviäni hyvin, teen itseni ja heidän kannalta oikeita valintoja elämässäni. Ystäviä on tietenkin oltava, jotta edellä sanottu on mahdollista, mutta ilman niitä valintoja onni karkaa.


    • NauranItkenHuudan

      Totta turisette. Onnellisuus tulee jokaisesta sisältäpäin.

    • oppeliini1

      Onnellisuus on myöskin että on kohde elämässä joho kiinnittyä, jota kohti kavuta.
      Joillekin se on raha - mutta kun sitä on enemmän kuin tarpeeksi - mitä sitten?
      Joillekin se on kallis asunto, auto, mikä tahaansa konkreettinen esine, asia. Ne kun saavuttaa, mitä sitten?
      Tietenkin osa onnellisuutta on että perustarpeet ovat tyydytetyt: katto pään päällä eikä tarvitse nähdä nälkää.

      Mielestäni onnellisuus kohteena oman henkisen elämän kartuttamista, oppimalla koko ajan uutta. Mitä enemmän oppii ( tiede, taide, politiikka, kulttuurit, energia, ravinto, terveys, jne jne jne) alkaa huomata että sitä vähemmän tietää ja tuo oppimisen ilo ei koskaan lopu! Tietomäärää voi käyttää hyväksi niin työelämässä kuin ystävien ja perheen keskuudessa.
      Mitä enemmän tietää, sitä enemmän voi auttaa itseään ja MUITA. Onhan jatkuva vuorovaikutus toisten kanssa kiinnostavaa, hyödyttävää ja tarpeellista.

      Halutessaan tietää eri aiheista, ystäväpiiri laajenee. On aivan eri asemissa valitsemaan ihmiset joiden kanssa viettää aikaansa. Ihmiset joiden seurasta saa iloa irti ja joille itse voi antaa iloa.

      • Kiinnostaanyt

        Luuletko olevasi jotenkin viisas ihminen?


      • ongelmasiellä
        Kiinnostaanyt kirjoitti:

        Luuletko olevasi jotenkin viisas ihminen?

        joku on pahasti todellisuudesta irti omassa illuusiossaan.


      • Kiinnostaanyt
        ongelmasiellä kirjoitti:

        joku on pahasti todellisuudesta irti omassa illuusiossaan.

        Miten tuo liittyy kysymykseen? Kiinnostaa aidosti nyt tuo asia.


    • onnellinensekopää

      Onnellisuus on myös sitä että tuntee itsensä ja tietää mikä itselleen sopii ja ei sovi. Se auttaa myös muiden kanssakäymistä kun tunnistaa itsensä niin se auttaa tunnistamaan muunlaisia ihmisiä, ja sitten on elämä helpompaa itselleen kun ymmärtää itseään ja muita paremmin. Ei se oo niin vakavaa :)

      Löysin tän hauskan testin, tulos oli sitten dopamiinivoittoinen! http://loveincmedia.com/2017/03/01/testaa-oletko-dopamiini-vai-serotoniinivoittoinen/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe