Riittääkö että on perukirja ja valtakirja osakkailta? Perikunnassa on minun lisäkseni vain siskoni. Entä kun asunnot on myyty ja tilit tyhejnnyt, pesä lakannut olemasta niin siitä ilmoitus verottajalle että pesä on lopetettu. Sellaisen ilmoituksen tekemiseen ei juristia tarvita?
Tosin eihän siitä mitään seuraamuksia ole vaikka ei verottajalle mitään ilmoita sillä eihän pesällä ole tuloja eikä menoja kun tilitkin on lopetettu.
Kun perinkunta myy asuntoja
40
391
Vastaukset
- Laki_määrää
Perinnönjaosta on laadittava jakokirja. Milloin pesänjakaja on toimittanut jaon, on jakokirja hänen allekirjoitettava. Muussa tapauksessa on jakokirja osakasten allekirjoitettava ja kahden esteettömän henkilön todistettava oikeaksi.
- Miten.menee
Isäni kuoli 1992 eikä pesää ole jaettu. Äitini kuoli keväällä 2016 perukirja tehty mutta vielä ei ole päätöstä veroista tullut. Isän kuolinpesä on siinä mutta ei sitä ole mitenkään eritelty. Mielenkiinnolla odotan alkaako jotain jakokirjaa vaatimaan koska sellaista ei ole.
Perijöitä ei ole kuin minä ja sisareni. Asunnot myydään, tilit lopetetaan. Jos verottaja jonkun paperin vaatii niin sellainen väsätään, eivätköhän neuvo millainen sen pitää olla. Miksi maksaa juristille kun ei ole mitään riitaa? Laki määrää kaikenlaista mutta tuskin verottajaa kiinnostaa mikään muu kuin se että saa perintöveron. - Järjen_ääni
Ei sitä jakokirjaa verottajaa varten tehdä, vaan sillä lakkautetaan kuolinpesä.
Monesti tonnin säästö lakimiespalkkiossa tuo kymppitonnin turhia veroja.
Mutta jokainen tietty tekee niin kuin parhaaksi näkee. Ja hyvähän se on, että veroja maksetaan.
Oma etunne olisi aikanaan ollut hoitaa ainakin ositus. - Miten.menee
Kannattaa siis maksaa jakokirjasta monta sataa juristille. Kerro mitä kuluja siitä tulee jos ei koko jakokirjaa edes tee vaan jakaa vain varat?
- kuperkeikkahups
Mikäli kuolinpesä on jakamaton, ei jakokirjaa vielä asuntojen myyntivaiheessa tarvita.
Valtakirja tarvitaan asunto-osakkeen/-osakkeiden (?) myyntiin tai sitten voitte allekirjoittaa kauppakirjat ym. yhdessä.
Mikäli teette valtakirjan, olisi hyvä olla tarkka sanamuodossa.
Pankkitili olisi hyvä olla olemassa vielä noin vuoden, koska vielä saattaa tulla kuolinpesälle esim. veronpalautuksia tai sitten joitain veroja tms. myöhemmin maksettavaksi.
Tässä tapauksessa, kun asunnot ym. omaisuus on myyty ja kaikki on rahaomaisuutena, voitte tehdä sopimusjaon, mikäli olette yksimielisiä. Raha on sinänsä helppo jakaa varsinkin kun teitä on kaksi. Jakokirja tulee tehdä joka tapauksessa. Voitte periaatteessa jakaa tilin (lähes) tyhjäksi. Yllättäviä menoja varten voi tilille vielä jättää vähän rahaa. Sitten kun loput rahat jaettu ja tilikin on lopetettu, teette verottajalle ilmoituksen kuolinpesän loppumisesta. Verottaja haluaa nähdä jakokirjan. Mikäli ilmoitusta ei tee, saatte jatkossakin veroilmoitukset kuolinpesän osalta täytettäväksi.- Miten.menee
Pitää väsätä tuollainen jakokirja kun se tulee ajankohtaiseksi. Että oikein kaksi todistajaa vaaditaan, kas kun ei enempää. Eiköhän nuo aikanaan löydy.
- 00530
Miten.menee kirjoitti:
Pitää väsätä tuollainen jakokirja kun se tulee ajankohtaiseksi. Että oikein kaksi todistajaa vaaditaan, kas kun ei enempää. Eiköhän nuo aikanaan löydy.
Tässä malli väsäämiseen:
PERINNÖNJAKOKIRJA
Me XX:n (ht. aabbcc-defg, kuollut 3.12.2016) kuolinpesän osakkaat AA ja BB olemme keskenämme jakaneet XX:n koko jäämistön ja saaneet kumpainenkin haltuumme siitä osuutemme. Mitään jakoon liittyviä vaatimuksia meillä ei tämän jälkeen ole.
Paikka ja aika
Allekirjoitukset
Kaksi todistajaa
PK 23:9.1
"Perinnönjaosta on laadittava jakokirja. Milloin pesänjakaja on toimittanut jaon, on jakokirja hänen allekirjoitettava. Muussa tapauksessa on jakokirja osakasten allekirjoitettava ja kahden esteettömän henkilön todistettava oikeaksi." - Miten.menee
Tuollaisen tekemiseen ei kyllä lakimiestä tarvita. Kun tulee ajankohtaiseksi voi vielä verottajalta kysyä millainen heille riittää. Tai jättää tekemättä, kuolinpesälle tulee esitäytetty veroilmoitus jossa ei ole tuloja eikä menoja, ei siitä mitään haittaa ole vaikka ei mokomaa paperia tee.
- 00530
"Kun tulee ajankohtaiseksi voi vielä verottajalta kysyä millainen heille riittää."
Voithan itse kysellä, mutta ap:n ei tarvitse enempää kysellä. Edellä oleva malli kyllä riittää verottajalle. - Järjen_ääni
Kuten ylempänä jo kerroin, jakokirjaa ei tehdä verottajaa varten.
Eikä juridisia dokumentteja pidä ikinä alkaa tehdä jonkun keskustelupalstan ohjeitten perusteella.
Esimerkiksi nimimerkki 00530 on täällä jo useampaan kertaan osoittanut tietämyksensä (tai pikemminkin sen puutteen). Tuon nimimerkin Laki_määrää jo aiemmin kirjoittaman lainkohdan hän sentään osasi kirjata oikein.
Opetelkaa siis asiat itse eli lukekaa edes joku perusteos jos pitää itse väsätä niitä papereita.
Jos ei intoa opiskeluun ole, niin käyttäkää lakimiestä. - kuperkeikkahups
Järjen_ääni: jakokirjaa ei tehdä verottajaa varten, mutta jos haluaa näyttää, että kuolinpesän omaisuus on jaettu ja kuolinpesän olemassaolo on loppunut, tulee jakokirja käydä esittämässä verottajalle.
Kirjoitit myös että "Eikä juridisia dokumentteja pidä ikinä alkaa tehdä jonkun keskustelupalstan ohjeitten perusteella. "
Jaa miksei, jos ohjeet ovat riittävät? Tottakai asia on hyvä jossain tarkistuttaa ja pyytää asiaan lisäneuvoja, mutta jos pesän jako ei ole monimutkainen (pelkkää rahaa) ja pesässä vain kaksi osakasta, joilla ei riitaa, niin ei siinä nyt välttämättä lakimiestä tarvita. Kunhan vain tsekkaa, mitä jakokirjassa tulee olla ja toimii sen mukaan.
Ap (Miten_menee): miksi jättäisit jakokirjan tekemättä? Viittaan kommenttiisi "Kun tulee ajankohtaiseksi voi vielä verottajalta kysyä millainen heille riittää. Tai jättää tekemättä, kuolinpesälle tulee esitäytetty veroilmoitus jossa ei ole tuloja eikä menoja, ei siitä mitään haittaa ole vaikka ei mokomaa paperia tee."
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää. Jos kuolinpesää ei lopeteta, se jää turhaan roikkumaan, ja jonkun kuitenkin pitää selvittää ne asiat jossain vaiheessa. Miksi siis jättäisitte asian hoitamisen esim. seuraavalle sukupolvelle, kun asia kuuluu teidän kahden hoidettavaksi?
Vai oletteko kenties laittaneet perukirjaan asunnoille liian alhaiset arvot ja oletatte esimerkiksi jotenkin tällä tavoin pääsevänne eroon myyntivoitonveroista?
Mikäli jotain lisäveroja on tulossa, ei kannata jakaa kaikkia rahoja ennen verojen suorittamista. Verottaja saa ne teiltä tai jommaltakummalta joka tapauksessa. Jos toisella ei henkilökohtaisesti olisi rahaa niitä maksaa enää sitten kun verojen maksut realisoituvat, toinen osakas joutuu yhteisvastuullisesti ne verottajalle suorittamaan. - Miten.menee
Eihän siinä olisi mitään järkeä laittaa asuntojen arvoja liian pieneksi vaan ovat kyllä aivan oikeat, vähän nousunvaraakin laitettiin sillä asunnot pk-seudulla.
Jakokirja aikakaan tehdään jos huvittaa. Verottaja ei sitä pakota tekemään eikä siitä ole mitään seuraamuksia jos sitä ei tee. - kuperkeikkahups
Miten.menee kirjoitti:
Eihän siinä olisi mitään järkeä laittaa asuntojen arvoja liian pieneksi vaan ovat kyllä aivan oikeat, vähän nousunvaraakin laitettiin sillä asunnot pk-seudulla.
Jakokirja aikakaan tehdään jos huvittaa. Verottaja ei sitä pakota tekemään eikä siitä ole mitään seuraamuksia jos sitä ei tee.Miten_menee kirjoitti:
"Jakokirja aikakaan tehdään jos huvittaa. Verottaja ei sitä pakota tekemään eikä siitä ole mitään seuraamuksia jos sitä ei tee."
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Omaisen_kuolema
"Kuolinpesä lakkaa, kun pesän varat on jaettu
Kuolinpesä lakkaa olemasta, kun pesän kaikki varat on jaettu perillisten kesken. Osittainen kuolinpesän jako ei lakkauta kuolinpesää. Kuolinpesän lakkaaminen Verohallinnossa edellyttää, että perinnönjakosopimuksesta toimitetaan kopio verotoimistoon.
Jos kuolinpesällä ei ole jaettavia varoja, ei perinnönjakosopimustakaan tarvita. Kuolinpesän osakas voi ilmoittaa kuolinpesän esitäytetyn veroilmoituksen lisätietokentässä, että kuolinpesä on tyhjä.
Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, kuolinpesä lakkaa Verohallinnossa, kun perukirjan kopio on toimitettu verotoimistoon perintöverotusta varten.
Kuolinpesä saa esitäytetyn veroilmoituksen vielä perinnönjakovuodelta. Pesän jaon jälkeen osakkaat ilmoittavat saamansa tulot ja varat omassa veroilmoituksessaan ja kuolinpesän verotus päättyy."
No onhan siitä se seuraamus, että kuolinpesä on olemassa kunnes jakokirja on tehty.
Jätätte homman muille siis....Nice. - kasvasmanteli
Miten.menee kirjoitti:
Jakokirja aikakaan tehdään jos huvittaa. Verottaja ei sitä pakota tekemään eikä siitä ole mitään seuraamuksia jos sitä ei tee.Niin että mikä se varsinainen ongelma on tällä kysyjällä, vaiko pelkästään huvittaa änkyröidä jokaista annettua neuvoa.
kasvasmanteli kirjoitti:
Niin että mikä se varsinainen ongelma on tällä kysyjällä, vaiko pelkästään huvittaa änkyröidä jokaista annettua neuvoa.
Samaa ihmettelen minäkin. Jos osaa jakaa jäämistön kahteen osaa varmaan toimittaa jakokirjankin. Uskomatonta änkyröintiä. Tällä sivustolla jänkkämisajalla olisi jo pystynyt mokoman jakokirjan väsäämään.
- 00530
Järjen_ääni kirjoitti:
Kuten ylempänä jo kerroin, jakokirjaa ei tehdä verottajaa varten.
Eikä juridisia dokumentteja pidä ikinä alkaa tehdä jonkun keskustelupalstan ohjeitten perusteella.
Esimerkiksi nimimerkki 00530 on täällä jo useampaan kertaan osoittanut tietämyksensä (tai pikemminkin sen puutteen). Tuon nimimerkin Laki_määrää jo aiemmin kirjoittaman lainkohdan hän sentään osasi kirjata oikein.
Opetelkaa siis asiat itse eli lukekaa edes joku perusteos jos pitää itse väsätä niitä papereita.
Jos ei intoa opiskeluun ole, niin käyttäkää lakimiestä.Tässä taas yksi 0-tietäjä, joka luulee osaavansa arvioida minun tietämystäni! Olen hoitanut osituksia/perinnönjakoja kymmenittäin, sekä testamentin toimeenpanijana että oikeuden määräämänä pesänselvittäjänä ja pesänjakajana. Kyllä tuo malli jakokirjaksi pätee mihin tahansa, jos omaisuus on myyty ja jaettu. Asia on toinen, jos jakokirjan perusteella tulisi rekisteröidä jakoon perustuva saanto, esimerkiksi asunto-osakkeiden tai kiinteistön kyseessä ollen. Silloin tietysti jakokirjasta tulee ilmetä näitä koskevat tiedot.
- Näin.se.menee
satunnainenkommentoija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Jos osaa jakaa jäämistön kahteen osaa varmaan toimittaa jakokirjankin. Uskomatonta änkyröintiä. Tällä sivustolla jänkkämisajalla olisi jo pystynyt mokoman jakokirjan väsäämään.
Siitä ei ole mitään haittaa eikä seuraamuksia vaikka mitään jakokirjaa ei tee. On sen tekemisessä oma vaivansa, pitää jotain todistajiakin pyytää, ei kyllä huvita pätkääkään. Minä en verottajan pillin mukaan ala tanssimaan eli saa jäädä tekemättä.
- Kaksi_tosiatajaa
00530 kirjoitti:
Tässä taas yksi 0-tietäjä, joka luulee osaavansa arvioida minun tietämystäni! Olen hoitanut osituksia/perinnönjakoja kymmenittäin, sekä testamentin toimeenpanijana että oikeuden määräämänä pesänselvittäjänä ja pesänjakajana. Kyllä tuo malli jakokirjaksi pätee mihin tahansa, jos omaisuus on myyty ja jaettu. Asia on toinen, jos jakokirjan perusteella tulisi rekisteröidä jakoon perustuva saanto, esimerkiksi asunto-osakkeiden tai kiinteistön kyseessä ollen. Silloin tietysti jakokirjasta tulee ilmetä näitä koskevat tiedot.
Kuten tuolla kirjoitettiin verottaja tarvitsee jakokirjan sen takia ettälopettaa pesän.
Toinen asia on dokumentoida jako myöhempää tarvetta varten.
Nusta todistajista en ole ihan varma.
Itse olen tehnyt 3 jakokirjaa eikä yhdessäkään ollut todistajia, oli vain osakkaiden allekirjoitukset.
2 jakokirjaa meni maistraatille hyväksyttäviksi eikä niissäkään tullut moitteita tosistajien puuttumisesta.
Taitaa nuo todistaja kohdat olla vanha jäänne jolloin jopa postin valtakijassa vaadittiin todistajat, niitä sitten syrjäkylillä keksittiin kun ei haluttu lähteä naapurilta useiden kilonmetrien päästä hakemaan.
Eli turhaa tehdä asioista vaikeaa, kuka mitä milloin ja nimet alle.
Sellainen vinkki vielä että asiakirja kannattaa laatia siten että kuka hyvänsä sitä lukeekin tietää mitä ja kuka on jonkin asian, ei oleteta että tiedetään vaan kaikki paperille. - 88989
Laissa säädetään tietyille oikeustoimille määrämuoto ja perinnönjakokirja on yksi niistä.
- Näin.se.menee
Kaksi_tosiatajaa kirjoitti:
Kuten tuolla kirjoitettiin verottaja tarvitsee jakokirjan sen takia ettälopettaa pesän.
Toinen asia on dokumentoida jako myöhempää tarvetta varten.
Nusta todistajista en ole ihan varma.
Itse olen tehnyt 3 jakokirjaa eikä yhdessäkään ollut todistajia, oli vain osakkaiden allekirjoitukset.
2 jakokirjaa meni maistraatille hyväksyttäviksi eikä niissäkään tullut moitteita tosistajien puuttumisesta.
Taitaa nuo todistaja kohdat olla vanha jäänne jolloin jopa postin valtakijassa vaadittiin todistajat, niitä sitten syrjäkylillä keksittiin kun ei haluttu lähteä naapurilta useiden kilonmetrien päästä hakemaan.
Eli turhaa tehdä asioista vaikeaa, kuka mitä milloin ja nimet alle.
Sellainen vinkki vielä että asiakirja kannattaa laatia siten että kuka hyvänsä sitä lukeekin tietää mitä ja kuka on jonkin asian, ei oleteta että tiedetään vaan kaikki paperille."Nusta todistajista en ole ihan varma.
2 jakokirjaa meni maistraatille hyväksyttäviksi eikä niissäkään tullut moitteita tosistajien puuttumisesta."
Sitähän minäkin, mitään todistajia ei tarvita. Isäni kuoli 1992, jakoa ei ole virallisesti tehty mutta kyllä olemme oman osamme saaneet. Ei kukaan ole jakokirjaa kysellyt. - Näin.se.menee
88989 kirjoitti:
Laissa säädetään tietyille oikeustoimille määrämuoto ja perinnönjakokirja on yksi niistä.
Mikä on rangaistus jos jakokirjaa ei ole oikein tehty, saako sakkoja vai joutuuko ihan vankilaan? Saahan sitä kaikenlaista vaatia mutta ei siitä mitään seuraamuksia ole vaikka ei tee niin miten joku ikivanha laki sanoo.
- Kaksi_todistajaa
Näin.se.menee kirjoitti:
"Nusta todistajista en ole ihan varma.
2 jakokirjaa meni maistraatille hyväksyttäviksi eikä niissäkään tullut moitteita tosistajien puuttumisesta."
Sitähän minäkin, mitään todistajia ei tarvita. Isäni kuoli 1992, jakoa ei ole virallisesti tehty mutta kyllä olemme oman osamme saaneet. Ei kukaan ole jakokirjaa kysellyt.Niin no kyllä se jakokirja kannattaa tehdä.
Noista jaoista jotka tein niin 2 oli sähelletty ilman jakokirjaa, osa jakajista oli jo kuollut.
Oli pirun vaikea tehdä lopullinen jako kun omaisuutta puuttui, piti saada lausuntoja yms. selvityksiä minne omaisuus oli kadonnut.
Aineksia olisi ollut isompaankin soppaan mutta onneksi perilliset eivät olleet riitaista porukkaa.
Eli jakokirja vaikka ruutupaperille käsin kirjoitettuna on parempi kuin ei mitään. - Näin.se.menee
Minun perilliset ovat kaksi aikuista lasta, mitä ihmeen riitaa siinä voisi tulla vaikka jakokirjaa ei olisi? Siskolla lapsia ei ole. Kuka niitä lausuntoja ja selvityksiä vaatii?
Näin.se.menee kirjoitti:
Minun perilliset ovat kaksi aikuista lasta, mitä ihmeen riitaa siinä voisi tulla vaikka jakokirjaa ei olisi? Siskolla lapsia ei ole. Kuka niitä lausuntoja ja selvityksiä vaatii?
Mieleen tulisi esim. lapsesi leski tai lapset tai lapsenlapset tai lapsesi testamentin saaja. Myös sisaresi leski tai testamentin saaja.
- Näin.se.menee
Siinähän vaativat, mitä voivat tehdä kun pesä on aika päiviä sitten jaettu. Heidän pitää osoittaa että jotain vääryyttä on tapahtunut. Sitäpaitsi minähän olen silloin kuollut, eihän se ole minun päänsärky.
- morokollinen
Näin.se.menee kirjoitti:
Siinähän vaativat, mitä voivat tehdä kun pesä on aika päiviä sitten jaettu. Heidän pitää osoittaa että jotain vääryyttä on tapahtunut. Sitäpaitsi minähän olen silloin kuollut, eihän se ole minun päänsärky.
Joo, mitäpä sitä seuraavasta sukupolvesta välittää.
Kannattaa jättää sille kaikki kökköhommat, mitä olisi pitänyt tehdä mutta ei jostain syystä viitsinyt.
- exosakas
Myimme parin kuolinpesän kiinteistöt suvun kanssa. Perukirja oli, mutta jakokirjaa ei koskaan tehty. Toinen tapahtui 90-luvulla ja toinen vuosituhannen alussa. Pankkitililtä sitten jaettiin varat. Pankin kanssa oltiin tekemisissä sen verran, että neuvoja kyseltiin. Ja tekivät sen perukirjan, todistajat löytyi sieltä.
- järkikäteentaijonnekin
Verohallinnon sivulla on seuraava ohje:
"Kuolinpesä lakkaa, kun pesän varat on jaettu
Kuolinpesä lakkaa olemasta, kun pesän kaikki varat on jaettu perillisten kesken. Osittainen kuolinpesän jako ei lakkauta kuolinpesää. Kuolinpesän lakkaaminen Verohallinnossa edellyttää, että perinnönjakosopimuksesta toimitetaan kopio verotoimistoon.
Jos kuolinpesällä ei ole jaettavia varoja, ei perinnönjakosopimustakaan tarvita. Kuolinpesän osakas voi ilmoittaa kuolinpesän esitäytetyn veroilmoituksen lisätietokentässä, että kuolinpesä on tyhjä.
Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, kuolinpesä lakkaa Verohallinnossa, kun perukirjan kopio on toimitettu verotoimistoon perintöverotusta varten.
Kuolinpesä saa esitäytetyn veroilmoituksen vielä perinnönjakovuodelta. Pesän jaon jälkeen osakkaat ilmoittavat saamansa tulot ja varat omassa veroilmoituksessaan ja kuolinpesän verotus päättyy."
Mikäli ap:n tapauksessa kuolinpesä on ollut asuntojen myyjänä ja lopulta ei ole ollut kuolinpesästä mitään muuta jaettavaa kuin selvää rahaa, on toimenpide yksinkertainen. Silloin voitte yksissä tuumin jakaa kaikki kuolinpesän tileillä olevat rahat keskenänne ja ilmoittaa veroilmoituksessa, että kuolinpesä on tyhjä.
Ap:n (?) aikaisemmista vastauksista kuitenkin saa sen käsityksen, että edes tätä ei viitsittäisi tehdä. Eli annetaan veroilmoitusten vaan tulla. Sellaista nyt ei kannata tehdä. Jos jompi kumpi teistä sisaruksista kuolee, on paljon suurempi homma selvitellä sitten sen kuolinpesän asioita, jos ei selkeästi ole lopetettu tällaisia vanhoja pesiä. - kasvasmanteli
Asunto-osakkeita pidetään irtaimena omaisuutena, joten niiden kauppaan ei vaadita kiinteistön kaupan muotoa, mutta jos jakamaton kuolinpesä myy kiinteistön ulkopuoliselle, pitää olla kaupanvahvistaja.
Jakokirja tehdään sitten siitä, mitä myynnistä on saatu kuolinpesään ja mitä muuta sattuu olemaan jaettavana. Laki edellyttää jakokirjalta kirjallista muotoa ja kahta todistajaa, mutta mikään pakko jakoa ei ole tehdä.
Siinä tapauksessa että joku osakkaista lunastaa kiinteistön muilta osakkailta, tarvitaan vain kaksi esteetöntä todistajaa, mutta ei kaupanvahvistajaa, koska lunastus toimii jakokirjana.- 00530
"Siinä tapauksessa että joku osakkaista lunastaa kiinteistön muilta osakkailta, tarvitaan vain kaksi esteetöntä todistajaa, mutta ei kaupanvahvistajaa, koska lunastus toimii jakokirjana."
Näin, jos "lunastus" tapahtuu pesään kuuluvilla varoilla. Jos lunastaja käyttää pesän ulkopuolisia varoja, vaikkapa pankkilainaa kiinteistön lunastamiseen, tämä rinnastetaan kauppaan, ja kaupanvahvistaja tarvitaan.
Jos taas yksi osakas ostaa muiden pesäosuudet kokonaan, kyseessä on irtaimen kauppa, vaikka pesään kuulusi kiinteistö, joten kaupanvahvistajaa ei tarvita. - kasvasmanteli
00530 kirjoitti:
"Siinä tapauksessa että joku osakkaista lunastaa kiinteistön muilta osakkailta, tarvitaan vain kaksi esteetöntä todistajaa, mutta ei kaupanvahvistajaa, koska lunastus toimii jakokirjana."
Näin, jos "lunastus" tapahtuu pesään kuuluvilla varoilla. Jos lunastaja käyttää pesän ulkopuolisia varoja, vaikkapa pankkilainaa kiinteistön lunastamiseen, tämä rinnastetaan kauppaan, ja kaupanvahvistaja tarvitaan.
Jos taas yksi osakas ostaa muiden pesäosuudet kokonaan, kyseessä on irtaimen kauppa, vaikka pesään kuulusi kiinteistö, joten kaupanvahvistajaa ei tarvita.Voihan se olla että tarvittaisiin, mutta maanmittauslaitos on ohjeistanut kaupanvahvistajia, että ei tarvita osakkaan lunastaessa kiinteistön vaikka käyttäisi siihen pesän ulkopuolisia varoja.
Mutta tämä lunastuskuvio ei ylipäätään ole juridisesti kovin yksioikoinen asia.
http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/kaupanvahvistajan_ohje.pdf
"Osituksesta tai perinnönjaosta ei sen sijaan kaupanvahvistusta tarvita. Näissä tapauksissa kaupanvahvistusta ei tarvita edes silloin, kun sopimuksen osapuoli käyttää pesän ulkopuolisia varoja kiinteistön lunastamiseen. Sen sijaan osituksen ja perinnönjaon muotovaatimuksiin kuuluu kaksi esteetöntä todistajaa. Kaupanvahvistaja voi toimia todistajana, mutta hänen lisäkseen tarvitaan myös toinen todistaja." - 00530
Uusia ohjeita näköjään ilmaantuu, kuten tässä. Verottajakaan ei enää vaadi viimeksi kuolleen puolison perukirjan liitteeksi aikaisemmin kuolleen jälkeen tehtyä perukirjaa, mikä ennen vaadittiin.
Mitenkähän sitten verottaja nykyään suhtautuu tuohon pesän ulkopuolisten varojen käyttöön kiinteistön lunastamisessa? Siltä osin lunastaminen on perinteisesti rinnastettu kauppaan, mikä on otettu huomioon varainsiirtoverossa ja luovutusvoiton verottamisessa. - kokemustakinon
00530 kirjoitti:
Uusia ohjeita näköjään ilmaantuu, kuten tässä. Verottajakaan ei enää vaadi viimeksi kuolleen puolison perukirjan liitteeksi aikaisemmin kuolleen jälkeen tehtyä perukirjaa, mikä ennen vaadittiin.
Mitenkähän sitten verottaja nykyään suhtautuu tuohon pesän ulkopuolisten varojen käyttöön kiinteistön lunastamisessa? Siltä osin lunastaminen on perinteisesti rinnastettu kauppaan, mikä on otettu huomioon varainsiirtoverossa ja luovutusvoiton verottamisessa.Kiinteistön lunastamisesta kun käytetään myös ulkopuolisia varoja: tulee lisäveroja.
Ainakin vielä muutama vuosi sitten.... - 00530
kokemustakinon kirjoitti:
Kiinteistön lunastamisesta kun käytetään myös ulkopuolisia varoja: tulee lisäveroja.
Ainakin vielä muutama vuosi sitten....Kysymys ei ollutkaan siitä, miten "ainakin vielä muutama vuosi sitten", vaan miten nykyään. Todennäköisesti samalla tavoin kuin takavuosina, mutta mikään ei näköjään ole pysyvää ...
- 88989
No eihän varainsiirtoverolaki mihinkään muuttunut ole, joten tietysti varainsiirtoveroa menee siltä osin, kuin käytetään jaon (taikka osituksen) ulkopuolisia varoja.
Kaupanvahvistajaa ei tarvita, eikä ole tarvittu ennenkään näissä tapauksissa, joissa ulkopuolisia varoja käytetään. Varainsiirtoverovelvollisuus ja kaupanvahvistajan tarve eivät siis ole (eivätkä ole ennenkään olleet) sidoksissa toisiinsa.
Eikä se, että verottaja yksinkertaistaa toimintatapojaan ja verotus muuttuu ns. massaverotukseksi, millään lailla liity näihin kysymyksiin. Ei verohallinto tarkasta perukirjoja tai niiden oikeellisuutta, niin kuin usein kuvitellaan. Tämän vuoksi verottaja ei tee mitään virkatodistuksilla eikä vanhoilla perukirjoilla niistä kuolinpesistä, joissa perinnönjättäjä on osakkaana (ei myöskään ensin kuolleen puolison perukirjalla), sillä tarvittavat tiedot löytyvät siitä perukirjasta, joka nyt tehdään. - Huhhuh_taas
00530 kirjoitti:
Kysymys ei ollutkaan siitä, miten "ainakin vielä muutama vuosi sitten", vaan miten nykyään. Todennäköisesti samalla tavoin kuin takavuosina, mutta mikään ei näköjään ole pysyvää ...
Millähän ihmeen logiikalla sinä 00530 oikein ajattelit, että varainsiirtoverotus olisi jotenkin sidoksissa siihen, ettei verottaja halua enää vanhoja perukirjoja uusien liitteenä? Verotus perustuu verolakeihin. Etkös sitä tiennyt?!
Oliko sinulla tässä järjellinen syy ajatuksesi takana vai oliko kyseessä samanlainen "oma pohdinta" kuin tuolla toisessa ketjussa koskien perintöön ryhtymistä?
- Odkoso
Ei me tehty mitään jakokirjaa. Omaisuus myytiin, rahat jaettiin ja se oli sillä selvä. Ei kukaan ole jakokirjaa kysellyt, asiasta on kuutisen vuotta. Kyseessä kuitenki satojen tuhansien perintö.
- etsilleentaas
Asioihin vaikuttaa myös se, myittekö kaiken kiinteän tai irtaimen omaisuuden jo kuolinpesänä? Silloinhan kuolinpesään jää vain rahaa jäljelle, joka on helppo jakaa. Verottaja kuitenkin tarvitsee tiedon jossain vaiheessa siitä, onko kuolinpesä vielä olemassa eli onko sillä esim. pankkitili, jossa varoja.. Siihen asti kun kuolinpesä on olemassa, tulee sille mm. veroilmoituskaavakkeet. Se taas loppuu, kun verottaja saa muodossa tai toisessa selvityksen siitä, että kaikki varat on jaettu ja kuolinpesä lopetettu.
- Sopii_kokeilla
etsilleentaas kirjoitti:
Asioihin vaikuttaa myös se, myittekö kaiken kiinteän tai irtaimen omaisuuden jo kuolinpesänä? Silloinhan kuolinpesään jää vain rahaa jäljelle, joka on helppo jakaa. Verottaja kuitenkin tarvitsee tiedon jossain vaiheessa siitä, onko kuolinpesä vielä olemassa eli onko sillä esim. pankkitili, jossa varoja.. Siihen asti kun kuolinpesä on olemassa, tulee sille mm. veroilmoituskaavakkeet. Se taas loppuu, kun verottaja saa muodossa tai toisessa selvityksen siitä, että kaikki varat on jaettu ja kuolinpesä lopetettu.
Ongelmia tulee muutenkin kuin verottajan kanssa, jos kuolinpesä ei myy omaisuutta vaan se jaetaan. Esimerkiksi asunto-osakkeen rekisteröinti uudelle omistajalle on varsin hankalaa ilman jakokirjaa.
- etsilleentaas
Sopii_kokeilla kirjoitti:
Ongelmia tulee muutenkin kuin verottajan kanssa, jos kuolinpesä ei myy omaisuutta vaan se jaetaan. Esimerkiksi asunto-osakkeen rekisteröinti uudelle omistajalle on varsin hankalaa ilman jakokirjaa.
No aivan! En ymmärrä näitä, joidenka mielestä on niin äärettömän vaikeata tehdä sitä perinnönjakokirjaa. On ilman muuta selvä, että jos jaetaan kiinteistöjä tai osakkeita, perinnönjakokirja tarvitaan saantotodistukseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185573- 162975
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192886Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6232127Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1451974Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701392Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421375Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31158Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061106Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641077