Karmein jouluaaton muisto

1lesken

Muistelin karmeinta jouluaattoa ja se meni näin. Seurustelin silloin miehen kanssa, josta siis oli tuleva toinen aviomieheni. Hän oli eronnnut ja asui virallisesti yksin ensimmäistä jouluaan eronneena ex-vaimostaan. Laitoimme yhdessä joulua. Minun luonani. Yhtäkkiä hän sanoi minulle, että hyvät joulut, hän lähtee tuohon viimeiseen bussiin. Katsoin lamaantuneena miestä, että mitä sinä teet. Hän sanoi, että "vaikka olen eronnut, vietän exän ja lasten ja lastenlasten kanssa joulun" Ja lähti. Ja jätti minut yksin. Jouluaattona. Lesken

45

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viimeiseen bussiin?
      Joo, jouluaattona bussiliikennettä harvassa ja jos hän lähti kesken teidän joulunvalmistelujen niin se taisi olla jo iltapäivällä. Vaikee tilanne miehellekin, koska joulu nyt kuitenkin on periaatteessa perhejuhla ja lapset silloin aina etusijalla, mutta kaksi vaihtoehtoa tulee minulle mieleen, molemmat parempia kuin yhtäkkiä pakenemien exän ja lasten luo kesken joulun tekemisen: a)kertoa etukäteen miten hän aikoo viettää jouluaattoillan lasten ja lastenlasten luona ettet turhaan kuvittele että se on teidänyhteinenjoulu tai vielä parempi: kutsua sinut mukaan viettämään joulua heidän kanssaan. Oletan että sinulla ei ollut aikomusta viettää joulua omaistesi luona.
      Minulla oli hieman samanlainen kokemus ensimmäisenä joulunani toisella puolella maapalloa. Ensimmäisenä jouluna jota en viettänyt lapsuudenkodissani Keski-Suomessa. Olin kovin nuori ja osasin vielä itkeäkin silloin. Veljeni oli lähtenyt safarille ruohotasangoille ampumaan villisikoja kavereiden kanssa. Poikaystävä vietti joulua perheen kanssa. Aattopäivänä istuin pienoisen joulukuuseni vieressä ja itkin kuin Maria Magdalena jeesuksen haudalla; kaipuun ja nostalgia kuumia kyyneleitä kun puhelin soi: poikaystävä tuli hakemaan minua heille joulunviettoon. Olimme tavanneet vasta pari kuukautta aikaisemmin ja en ollut koskaan tavannut hänen vanhempiaan. Joulusta tuli ihana, samoin avioliitostamme joka kesti onnellisena hänenkuolemaansa saakka, kaksitoista vuotta myöhemmin.

      • 1111111111111111111

        Karmein muistosi ?


      • vaiko-valkoinen

        Paloma, jouduitko laulamaan poikaystävällesi "kun sinä olet musta olet sinä kaikkialla tunnettu" eli karmea joulumuisto


      • vaiko-valkoinen kirjoitti:

        Paloma, jouduitko laulamaan poikaystävällesi "kun sinä olet musta olet sinä kaikkialla tunnettu" eli karmea joulumuisto

        Mä halusin vain muuttaa mustan valkoiseksi. Mun poikaystävä oli valkoihoinen. Mun eka joulu kaukana Suomesta alkoi muistuttaa lesken karmeaa joulumuistoa, paitsi että se muuttui kauniiksi, onnelliseksi joulumuistoksi.


      • 1lesken

        Paloma.se.co
        Viimeinen bussi kulki kello silloin 12.00. Mies ei antanut pienintäkään vihjettä minulle, että hän lähtisi exälään. Hänen kolmesta lapsestaan kaksi oli täysi-ikäisiä ja viettivät omat joulunsa omissa kodeissaan. Poika oli äitinsä kanssa ja ainoa lapsenlapsi vähän aikaa kylässä. Itse en päässyt enää mihinkään lähtemään, kun autoa ei ollut ja bussit eivät kulkeneet. Olisinhan muuten voinut mennä vaikka äitini ja isäni luokse. Niinkai sitä sitten tänäpäivänikin vietetään perhejoulua, olkoonkin että on erottu ja karattu. Ilmankos on yksinäisiä. Lesken


      • 1lesken

        Paloma.......
        Oliko silloin jo kännykkä keksitty?
        Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Paloma.......
        Oliko silloin jo kännykkä keksitty?
        Lesken

        Ei toki. Ollaan vuodessa 1970.


      • 1lesken
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei toki. Ollaan vuodessa 1970.

        Olit hienossa hotellissa, kun puhelimesi soi. Sen jälkeen kaikki oli täydellistä. Tämän ketjun otsikko on "Elämäsi karmein jouluaatto" Ehkä tarinasi kuuluisi otsikon alle: "Elämäni kaikki loistokkaat jouluaatot" Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Olit hienossa hotellissa, kun puhelimesi soi. Sen jälkeen kaikki oli täydellistä. Tämän ketjun otsikko on "Elämäsi karmein jouluaatto" Ehkä tarinasi kuuluisi otsikon alle: "Elämäni kaikki loistokkaat jouluaatot" Lesken

        Väärin taas. Olin vuokra-asunnossani ja siellä oli puhelin. Opetin englantia ja asuin jo siellä.
        Tarinani kuuluu otsikon alle: Sylvian Joululaulu a la Paloma.


    • ja-taas-olet-yksin

      siiiiis ei o totta, karmeeta hirveetä, aivan kamala mies, miksi et jättänyt, eronnut, mitä ihmettä? ota nyt oikein oikein kunnon mies, vihdoinkin, ja palauta joulu sille kuuluvaan arvoonsa. tunnusana on pipari.
      mun karmein jouluaatto tapahtui kauan sitten. olin laittanut kinkun uuniin yöksi, että se on aamulla kuuden seitsemän aikaan valmis. mutta nukuin pommiin ja heräsin puolilta päivin. uunissa oli mustunut korppu vaan ei korppukinkku.
      putkiradiosta oli juuri loppunut joulurauhan julistus, päätinkin sama se vaikka kannan saunavedet ja pistän lämpenemään. täytin muuripadan ja hain vielä pari ämpärillistä kun kesken kaiken välähti, pitäähän joulukuusi hakea. ei kun liiteristä kirves ja saha ja suksille. umpihankea niin pitkälle kuin metsän raja hämärsi.
      siellä kilometrin päässä keskellä aavaa irtosi suksen side ja matka tyssäsi. katsoin kumpaan on lyhempi matka, kuusikkoon vai kotiin. valitsin kodin kun latuakin jo oli. mutta kahlaa ja konttaa siinä sitten ilman hiihto-ominaisuuksia.
      pihalla heitin suksilla keihästä lähimpään pusikkoon ja läksin liiteriin tekemään saunapuita. vaan että hoksasin että saha ja kirves jäi sinne kauaksi umpihankeen.
      eipä mitään, olihan saunalla muutama klapi ja sanomalehtiä. mutta saunan eteen unohtuneet sinkkiämpärilliset olivat umpijäässä, talon ainoat. se siitä joulusaunasta.
      palasin sisälle juomaan hellalle kylmennyttä edellispäivän kahvia. muutama klapi oli mutta ne päätin säästää illaksi koska kaukaa oli tulossa vieraaksi joulunainen ja vähän morsio ainestakin hänessä oli.
      viiden jälkeen hurahti pihalle auto. riensin ulos. vähän ihmettelin, posti-tele? ukko morjesti, hyvää joulua, tässä sulle sähkösanoma. yleensähän sähkösanomat henkivät pahaa mutta tuskin jouluna.
      "se sun akkas oli myöhästynyt linja-autosta" tiesi kertoa tele-ukko.
      "kerro terveisiä mutta älä mun laskuun" ohjeistin ukon.

      • 1lesken

        ja-taas-olet-yksin:lle
        Se mistä kerroin tapahtui v. 1992. Itkin ja syytin itseäni tapahtuneesta. En tiedä miksi. No Tapaninpäivänä kun paikallinen kuppila avasi ovensa, menin vetämään perskännit. Sain oikein itkeä keskikaljahuuruissa ja kuunnella jukeboksista "Näin sydämeeni joulun teet" ja "Kuurankukkaa". Seuraakin oli tarjolla ja päätin, että antaa kainuunpojan painua hevonkuuseen. Ja pitäköön exänsä. Ja perheensä. Niinhän ei sitten käynyt. Mutta se on toinen tarina.
        Sinullapa oli ratkiriemukas tarina. Mukava kun tänne jaksoit kirjoittaa hienon ja mukaansatempaavan jutun. Olenkin jo kaivannut hauskoja ja kommelluksia täynnä olevia kirjoituksia. Lesken


    • Tavuviiva

      No, olipa tarinaa....meikit meni....

    • Tavuviiva

      Tällainen joulu erottuu muista, sanottaisko immaterialistinen - kuullostaa hienolta.
      Vietettiin edistyksellinen joulu 1975: vain yhdet lahjat. Ostin miehelleni keinonahkasormikkaat ja mulle akryylikäsineet.
      Jouluruokana oli hernesoppaa.....
      Ensimmäinen ja viimeinen joulu lajissaan.
      Oltiin kovin nuoria ja rakastuneita. Uusi vuosi taidettiin rymytä sitten kunnolla, kuitattiin immaterialismi.

      • 1lesken

        Paloma.se.co kirjoittaa:
        Jouluhan on perhejuhla. Että minä olisin voinut mennä exän kotiin. Siis haloo. Nyt ollaan Suomessa. Luuletko tosiaan, että olimme miehen exän kanssa sydänystäviä? Että me oltaisiin vietetty niinkuin kimppakivaa tai jotain. Onko niin tapana tehdä jossain Ambomaalla? Ei todellakaan oltu frendejä. Mehän itseasiassa taistelimme molemmat saman miehen huomiosta. Ystävyydestä ei ollut tietoakaan koskaan. Vielä silloin kun aviomieheni siunattiin kappelissa, olin kappelin ovella vastaanottamassa kutsumiani hautajaisvieraita. Exä ei ollut kutsuttujen listalla. Jos exä olisi tullut tilaisuuteen, olisin jyrkästi kieltänyt sen. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Paloma.se.co kirjoittaa:
        Jouluhan on perhejuhla. Että minä olisin voinut mennä exän kotiin. Siis haloo. Nyt ollaan Suomessa. Luuletko tosiaan, että olimme miehen exän kanssa sydänystäviä? Että me oltaisiin vietetty niinkuin kimppakivaa tai jotain. Onko niin tapana tehdä jossain Ambomaalla? Ei todellakaan oltu frendejä. Mehän itseasiassa taistelimme molemmat saman miehen huomiosta. Ystävyydestä ei ollut tietoakaan koskaan. Vielä silloin kun aviomieheni siunattiin kappelissa, olin kappelin ovella vastaanottamassa kutsumiani hautajaisvieraita. Exä ei ollut kutsuttujen listalla. Jos exä olisi tullut tilaisuuteen, olisin jyrkästi kieltänyt sen. Lesken

        Enemmän ambomaata taitaa olla siellä sun lähelläsi jos naiset tappelee jostain miehestä kuin se olisi ainoo joulukinkku kaupassa. Kimppakivaa? Jouluaattona lasten ja lastenlasten katsellessa? Irstasta, sanoisin minä.
        Kyllä siellä sun halveksimassa "ambomaassa" voi naiset olla solidaarisia toisiaan kohtaan ja sisaria keskenään vaikka olisikin ollut joku mies kierrätyksessä heidänkesken. Paljon sivistyneempää kuin taistella hihat verissä jostain miehenkuvatuksesta.
        Ja hautajaisiin ei voi kieltää ketään tulemasta, ainkaankirkkoon. Kukaan ei omista ketään, ei tässä elämässä eikä seuraavassa.


      • 1lesken
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Enemmän ambomaata taitaa olla siellä sun lähelläsi jos naiset tappelee jostain miehestä kuin se olisi ainoo joulukinkku kaupassa. Kimppakivaa? Jouluaattona lasten ja lastenlasten katsellessa? Irstasta, sanoisin minä.
        Kyllä siellä sun halveksimassa "ambomaassa" voi naiset olla solidaarisia toisiaan kohtaan ja sisaria keskenään vaikka olisikin ollut joku mies kierrätyksessä heidänkesken. Paljon sivistyneempää kuin taistella hihat verissä jostain miehenkuvatuksesta.
        Ja hautajaisiin ei voi kieltää ketään tulemasta, ainkaankirkkoon. Kukaan ei omista ketään, ei tässä elämässä eikä seuraavassa.

        Palomama.se.co:lle
        Kirjoitat nyt ylikersantista, joka oli edesmennyt aviomieheni. Ehkä miehenkuvatus on vähän karskia kieltä ihmisestä, jota sinä et tuntenut. Ja jos minä sanon, että kappeliin ei tulla, sinne ei silloin tulla. Olisin heittänyt omin käsin sen exänketkun sinne mistä tulikin.Nyt ei vietetty perhejuhlaa vaan minun laatimaani ohjelmaa edesmenneen mieheni muistolle. Minulla oli oikeuteni ja käytin sen musiikin ja puheiden osalta. Olin sopinut papin kanssa kaikesta. Muistojuhlaan en astunut jalallalanikaan. Siellä exä sai loistaa niinkuin halusi. Pidin ihan oman, pienen muistotilaisuuden kahden henkilön kanssa. Menin senjälkeen kotiin ja romahdIn moneksi kuukaudeksi. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Palomama.se.co:lle
        Kirjoitat nyt ylikersantista, joka oli edesmennyt aviomieheni. Ehkä miehenkuvatus on vähän karskia kieltä ihmisestä, jota sinä et tuntenut. Ja jos minä sanon, että kappeliin ei tulla, sinne ei silloin tulla. Olisin heittänyt omin käsin sen exänketkun sinne mistä tulikin.Nyt ei vietetty perhejuhlaa vaan minun laatimaani ohjelmaa edesmenneen mieheni muistolle. Minulla oli oikeuteni ja käytin sen musiikin ja puheiden osalta. Olin sopinut papin kanssa kaikesta. Muistojuhlaan en astunut jalallalanikaan. Siellä exä sai loistaa niinkuin halusi. Pidin ihan oman, pienen muistotilaisuuden kahden henkilön kanssa. Menin senjälkeen kotiin ja romahdIn moneksi kuukaudeksi. Lesken

        Sinä asetit itse keskustelun sävyn edellisessä kommentissasi johon vastasin. (Jos tuntui karskilta)
        En ole koskaan elämässäni taistellut kenenkään miehen huomiosta. Morgaine Le Fayn sitaattia vapaasti lainaten: "en ole koskaan ollut mikään kaunotar, mutta miehet jotka minua ovat rakastaneet ovat aina nähneet minussa Jumalattaren kasvot".


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinä asetit itse keskustelun sävyn edellisessä kommentissasi johon vastasin. (Jos tuntui karskilta)
        En ole koskaan elämässäni taistellut kenenkään miehen huomiosta. Morgaine Le Fayn sitaattia vapaasti lainaten: "en ole koskaan ollut mikään kaunotar, mutta miehet jotka minua ovat rakastaneet ovat aina nähneet minussa Jumalattaren kasvot".

        Lisähuomautus: Jumalattaren kolmet kasvot, neito, äiti ja vanha viisas nainen; kaikissa niissä on oma kauneutensa joka ei kaikille tietenkään "avaudu".


      • 1lesken
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Sinä asetit itse keskustelun sävyn edellisessä kommentissasi johon vastasin. (Jos tuntui karskilta)
        En ole koskaan elämässäni taistellut kenenkään miehen huomiosta. Morgaine Le Fayn sitaattia vapaasti lainaten: "en ole koskaan ollut mikään kaunotar, mutta miehet jotka minua ovat rakastaneet ovat aina nähneet minussa Jumalattaren kasvot".

        Paloma.se.co
        Päädyit sitten miehen omaistamaan taloon piiaksi. Siellähän onkin sitten kuningas, oliko se joku Latunen tai jotain. Itse haluan aina olla oman itseni herra. En vois lokkeilla jonkun siivellä. Taitaa olla hyväluontonen toi Latunen. Lesken.


      • Paloma.se.co
        1lesken kirjoitti:

        Paloma.se.co
        Päädyit sitten miehen omaistamaan taloon piiaksi. Siellähän onkin sitten kuningas, oliko se joku Latunen tai jotain. Itse haluan aina olla oman itseni herra. En vois lokkeilla jonkun siivellä. Taitaa olla hyväluontonen toi Latunen. Lesken.

        Ei meillä mitään kuninkaita ole. Joskus tunnen kyllä itseni vähän kuin kuningattareksi, kun kaksi aikuista miestä talossa ja molemmat kilttejä ja avuliaita.


      • Anonyymi
        1lesken kirjoitti:

        Paloma.se.co kirjoittaa:
        Jouluhan on perhejuhla. Että minä olisin voinut mennä exän kotiin. Siis haloo. Nyt ollaan Suomessa. Luuletko tosiaan, että olimme miehen exän kanssa sydänystäviä? Että me oltaisiin vietetty niinkuin kimppakivaa tai jotain. Onko niin tapana tehdä jossain Ambomaalla? Ei todellakaan oltu frendejä. Mehän itseasiassa taistelimme molemmat saman miehen huomiosta. Ystävyydestä ei ollut tietoakaan koskaan. Vielä silloin kun aviomieheni siunattiin kappelissa, olin kappelin ovella vastaanottamassa kutsumiani hautajaisvieraita. Exä ei ollut kutsuttujen listalla. Jos exä olisi tullut tilaisuuteen, olisin jyrkästi kieltänyt sen. Lesken

        Harmi, ettei elämä ollut ehtinyt kouluttaa sinua yhtään. Olisit voinut kehittyä paremmaksi ihmiseksi. Kuvottavia ratkaisuja, jotka kuulostavat tosi ilkeän ja tosi typerän ihmisen toimintamalleilta.
        Onneksi et kuulu tuttuun lähipiiriini. Ehkä pitäisi toivottaa sinulle parempaa elämänkoulua ennen lähtöä tästä maailmasta.

        Hävettääkö sinua edes?


    • PettyneenäVihille

      Siis kaikesta huolimatta menit ko. miehen kanssa naimisiinkin. Mielenkiintoista ja vähän yllättävääkin kuulla, että suhteenne jatkui vielä joulun jälkeenkin.

    • Olen joskus kirjoittanutkin asiasta. Vietin yksin joulua Marokossa. Sain jo tulomatkalla salmonella tartunnan. Se joululoma tulikin vietettyä huoneessa missä oli vessa lähellä. Marokkolainen kissa oli seurana, minulla on siitä kuvakin toisella koneella, laitan sen joskus profiiliini. Kissa oli terve ja siisti, oli varmaan ollut muidenkin hotellin asukkaiden lemmikkinä.
      Onneksi otin ristikkolehtiä ja kirjoja mukaan.

      • Piti laittaa menomatkalla.


    • reppuriika

      Minulla ei ole lapsia eikä lastenlapsia, mutta kyllä pidän ihan luonnollisena asiana, että haluaa viettää joulua omien jälkikasvunsa kanssa. Ja vaikka on eronnut niin mieli saattaa palailla vuosiin ja jouluihin jolloin oltiin onnellisia ja yhdessä.
      Tulee vain mieleen, että sillä miehellä ei ole ollut todellinen joulumieli kanssasi. Eikökän sittenkin pitemmän korren vedä ne omat lapset ja lastenlapset ja jos lapset haluavat että äitikin on siinä mukana. Kyllä siinä tyttöystävät ja poikaystävät saavat jäädä hopealle.
      Kun olen pitkään ollut yksin, niin on tyrkyllä ollut josjonkinlaista vierelle tuppaantujaa. Tässä iässä useimmalla on ollut jo ainakin yksi parisuhde ja lapsia.

      Varsinkin miehille saattaisi se jonkinlainen seksikumppani ja miksei arjen jakajakin mieleen, mutta todellisuudessa ei ole halua sitoutua ja ottaa suhdetta vakavasti. Siinä sitten roikutaan ja mietitään, soudetaan ja huovataan edestakaisin. Mielestäni jo moraalisesti en voisi kaapata lapsilta isää ja ukkia.

      Minulla ei kyllä tule mieleen yhtään fiaskojoulua. Ikävimmät joulut liittynee vuosiin kun isä ja äiti kuolivat.

      • 1lesken

        Niin,tulin itsekin siihen tulokseen, että vaikka pariskunta on eronnut, niin joulu on heille perheineen tärkeä. Että siinäpäs sitten lähti eukkonsa luo ja tulee lähtemään. Tsemppasin itseäni ja yritin unohtaa miehen ja joulun. Monien säätöjen jälkeen muutin pois ja olin työelämässä ja löysin uuden sulhon. Mies haki itseään ja paikkaansa elämässä. Lopputulos oli kuitenkin yhteenmuuttaminen. Yllättävää, mutta ilmeisesti rakastin tätä isoa, raamikasta, partaista, jotenkin poikamaista,metroseksuaalista miestä. Tulihan niitä yhteisiä jouluja kaikilla perinteisillä mausteilla. Mies oli innokas leipoja ja minä kokkasin laatikot sun muut. Yhdessä viihdyttiin keittiössä. Mies oli perhejuhlansa käynyt. Exä oli yksin ja sinne hän ei enää mennyt. Meille tuli oma elämä. Oltiin yhdessä aikuiskoulutuksessakin Maaseutuoppilaitoksessa. Asuttiin viikot koululla. Nivouduttiin yhteen. Kihlat ostettiin ja vuonna 2004 avioiduttiin maistraatissa. Olin 49 vee ja mies 58 vee. Katkerien kokemusten, epäonnistumisien, riitojen jälkeen, jäljelle jää rakkaus 💕 Lesken.


    • ö-Öö

      Pukki söi kuusen ja kuoli sitten kuusimyrkytykseen.

      =DW=

      • Tavuviiva

        Eikös mennyt niin, että ensin sytytettiin kuusi ja sitten syötiin...


      • joulusamovaari

        Joulupuuron jälkeen saunaan, vihdoinkin vihdottiin ja sitten syötiin vasta.
        Kuusen kynttilöitä, jätet'ään palamaan, pimeitä talven öitä, tulipaloilla valaistaan.


      • Tavuviiva
        joulusamovaari kirjoitti:

        Joulupuuron jälkeen saunaan, vihdoinkin vihdottiin ja sitten syötiin vasta.
        Kuusen kynttilöitä, jätet'ään palamaan, pimeitä talven öitä, tulipaloilla valaistaan.

        Eikä kannata säästää tulitikuja, kun metsä palaa...


      • Pikku-Liisa

        Ensin mennään saunaan. Sitten syyvään vasta. Sitten pannaan saunan päälle maata.


      • Tavuviiva

        Kannattaa mennä kuusivarkaisiin ja eksyä....


      • Anonyymi
        Tavuviiva kirjoitti:

        Eikös mennyt niin, että ensin sytytettiin kuusi ja sitten syötiin...

        ensin mentiin saunaan ja sitten syötiin vasta


    • flegmaatti

      Ei ollut parisuhdeongelmaa koska ei ollut parsuhdettakaan,
      Muutaman päivän asuminen rosvoavan suomalaisen siirtotyöläisjoukon kanssa parakissa.
      Joulueväänä ruisleipä, margariinirasia ja iso renttupullo. = 0,7l absolut renad.
      Outo kaupunki. Vasemmanpuoleinen liikenne.
      Umpikännissä vieraan auton rattiin. Klo20:n tietämissä pääkadulla päin liikennemerkkiä.
      Epätoivoista parakin etsimistä.
      Sammuminen autoon josta heräsin kylmään ja oksentamiseen yöllä klo2:n tienoissa.
      Joulupäivä pelko perseessä tulevatko poliisit. Ensimmäisenä arkipäivänä tuli auton omista.

      Olen kertonut tämän useamminkin kaska tämä poikkeea muista jouluista.

    • Karmeita jouluja ei ole koskaan ollut, aina ne ovat olleet lämoimiä perhejouluja ja muutama yksin vietetty.
      Kahdesti olen ollut pukkina ja ne ovat olleet ei niin kivoja juttuja. Ensi kerran olin pukki naapurin tenaville ja muutamille perheen lähipiirissä olleille lapsille. Lähipiiri heti seuraavana päivänä tunnistivat kynsilakoista mutta naapurin lapset eivät ole koskaan tunnistaneet, kaikki muut naapurit on tunnistettu kuulema. Nyt he ovat jo aikamiehiä kaikki. Valkoiset sukkahousut päässä sitä silloin mentiin ja puupallo oli suussa sotkemassa ääntä. Ei kiitos sellaisia enää.
      Yhtenä jouluna olin extemoreepukkina läheisilleni ja sen joulun muisteleminen liikuttaa vieläkin, siinä oli niin paljon tarinaa, lhjojen jako vasta myöhään yöllä.

    • Psykoterapeutitar

      Karmeita jouluaattoja on ollut useitakin, mutta mitä niitä muistelemaan. Haluan itse, olosuhteista riippumatta, vain satumaisen joulun.

      • Anonyymi

        satumainen joulu.
        reki hevonen lunta kirkko.
        joululaatikot riisipuuro kuusi
        ja Lappi


    • Anonyymi

      Olen kertonut tämän ennenkin mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään vastaavan laatuistakaan niin olkoon tässä.

      1964 olin jouluviikon alla juuri muuttanut Sölvesborgista Södertäljeen. Asunnoksi osoitettiin poikamiesparakin kimppakämppä. Parakin yhtieset saniteettitilat, liesi, jääkaappi ja tv.
      Jouluksi sain hankituksi ruisleivän, jääkaappimargariinia pakeyin sekä 0,7l absolut renad juomaa.
      Kämppäkaveri oli häipynyt johomkin ja ryhyin yksin viettämään aattoiltaa absolutin parissa. Naapurikämpän heput olivat hiprakassa ja tulivat kysymään onko minulla ajokorttia. Oli. Nousuhumalassa ja valheellisen itsevarmuuden tilassa lupauduin kuskiksi heidän Saab 95 menopeliinsä.
      En tuntenut kaupunkia enkä ollut ajanut vasemmanpuoleisessa liikenteessä mutta menomatka kaupungin toisella puolella olevaan osoitteeseen meni hyvin.

      Paluumatkalla alkoi tapahtumaan. Sekoilin paikoissa ja viimein havahduin kaauoungin pääkadulle johon tarjosin kiellettyn ajosuunnan merkin takaa.
      Vedin saabista kaiken vasempaan ja päädyin päin liikennemerkin tolppaa. Konepelti pamahti pystyyn ja hetken pelkäsin satuttaneeni silmäni.
      Selvisin siitä lähimmän kerrostalon takapihalle jossa tarkistin, että nesteet ja öljyt pysyivät sisällä.

      Lähdin suunnistamaan parakille mutta eksyin perusteellisesti. Ajoin ainakin viiden sillan yli vaikka kaupungissa oli vain kaksi.
      En löytänyt parakkia ja lopulta uuvuin rautatiesillan alle ja sammuin. Ilma oli plussan puolella mutta heräsin autosta noin klo2:n tienoilla oksentamaan viluissani.
      Retki oli alkanut noin klo20. Tajusin olevani muutaman sadan metrin päässä parakista.

      Nukuttelin hieman ja sitten aloin pelkäämään milloin pollarit tulevat. Eivät tulleet.
      Kaamea olo ja morkkis. Joulusapuskanikaan ei oikein maistunut.
      Tapaninpäivänä kaveri tuli hakemaan autoaan ja ryhtyi julmistelemaan puskurin, maskin ja konepellin etuosan kuntoa. Maksoin myöhemmin laskun 170Sek.

      Kaikki tuon jälkeiset joulut ovat olleet suorasyaan ihania!

    • Anonyymi

      Karmein! Ensimmäinen joulu kotona lastenkodin lämpimän joulun jälkeen. Sen jälkeen osasikin itse ottaa vastuun joulujen järjestämisestä ja jouluntunnelmasta. Muistot jouluista ovat olleet sen yhden kylmän joulun jälkeen ihania.

    • Anonyymi

      Olin muuttanut 19 vuotiaana työn perässä kauas lapsuudenkodistani, jossa aina porukalla mentiin joulukirkkoon. Oli kurja pieni kämppä, jonne olin kyllä saanut jouluaaton vieraaksi hiljattain pongatun poikaystävän. Hänellä ankeat joulumuistot, kun oli asunut huostaanotettuna perheessä, jossa perheen lapset olivat saaneet joululahjat, hän ei. Ei ostettu lahjoja eikä jouluruokia, jouluruoan olimme syöneet työpaikoillamme. Sain kauhean itkukohtauksen ja nyyhkytin ja hynkkäsin sydämeni pohjasta koko jouluaaton. Se ilta vaikutti monta vuotta luoden aina jouluaattona surumielisen, jopa ahdistavan olon.

    • Kamalin jouluaatto oli silloin kun läksin stressiä ja kiirettä karkuun Marokkoon.
      Sain jo lentokoneen ruuasta salmonella bakteerin pastasta kermakastikkeella, muutkin samaa syöneet sairastuivat.
      En uskaltanut poistua huoneesta kun maha oli sekaisin. En myöskään voinut syödä juuri mitään, juomatkin oksensin heti pois.
      Katselin parvekkeelta kun pieni ja laiha joulupukki yritti altaalla tuoda joulutunnelmaa.
      Ainut mitä toivoin oli että pääsisin pian kotiin.

    • Anonyymi

      Yli kolme vuotta vanha aloitus.

      Kuka idiootti näitä nostelee, ylläpitoko?

      =DW=

      • Anonyymi

        Kuka idiootti näihin vastailee,sinäkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka idiootti näihin vastailee,sinäkö?

        Minäpä tietysti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäpä tietysti

        Mitä sekään haittaa, kun mikään ei haittaa mitään nykyään. Mutta että joulujuttu keskellä suloista suvea, Melko metkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe