Pakkanen kiristyy, pitää ottaa veivi esille. Sillä voi notkistella. Jos ei sittenkään lähde, niin on käytettävä äärimmäistä keinoa :
Hyppee kajuuttaan. Pyyvä naapuria huutamaan Latuskan takana :
RRREEEESNEEEEV TULOOO !
Ja johan lähtöö !
Lähtöökö ?
51
142
Vastaukset
- Ladafever
Voi veikkonen ! Ladalla todelliset haasteet alkaa -35c ja siitä kovempiin pakkasiin mentäessä. Länsireppanalla nuo lukemat ovat lohduttomat jo 0c tienoilla kun kaikenmaailman hilavitkuttimet vetävät litsarit jäätyneille poskille tienposkessa pimeässä. Siinä sitten lämmitellään hinausauton kyydissä mentäessä kohti Kuusakosken puristimia.
Totta puhut toveri! Kaikenmaailman himmelit länsiräppänöissä hyytyvät jo yhden numeron pakkasilla. Ladassa ei ole himmeleitä mitä hyytyä.
- oikealadisti
Ei kukaan yritä Ladaa käyntiin pakkasella. Hyvä jos Ladan saa jotenkin käyntiin edes kesällä.
- Enää_Ei_Veivata
Viimeiset Lada-käppänät ovat siinä 75 ja 80 ikävuoden välillä. Enää ei Ladoja kukaan jaksa veivata talvipakkasilla. Ladistit kulkevat talven sote-takseilla veronmaksajien laskuun.
- Vladi-mir
Mulla oli pyöreälamppuinen vm. 1985 Breznev ja siinä oli veivi.
- ladisti-35
Minulla myös. En jaksanut veivata sitä enää edes kuusikymppisenä 90-luvulla.
- Runko_se_oikea
Minun länsiräppänässä ei ole valitettavasti veiviä. Nyt veivaan wanhalla Ericsonin puhelimella Kuusakosken numeroa. Noloa eikö totta ?
- Ei_Lähtenyt
Pakkasta -6 ja Lada yskäisi muutaman kerran mutta ei toivoakaan. Täytyy ostaa ihan oikea auto ensi kerralla ja jättää vanhat itämiinat Kuusakosken huoleksi.
- Runkoseoikeavarofeikkejä
Muutama huomio epäselvästä tekstistäsi paljastui. Jos se yskäisy kuuluikin sinusta itsestäsi ja olit vaihtanut edellispäivänä auton akun halpaan punkkupulloon ? Näin samalla varmistit ettet vahingossakaan pääse pihapiiriä pidemmälle sekavassa mielentilassa. Toinen huomionarvoinen seikka on se että varmasti ajattelit poloisesi olevan Lada eli huomattavasti arvokkaampi auto. Kuusakoski on kuitenkin oikea osoite poloisellesi eli tästä oivalluksesta me kaikki kiitämme.
- Kanto_komukka
Tämä oli rankka päivä Ladoille. Olin koko päivän liikenteessä ns. oikealla eli Saksassa valmistetulla laatuautolla. Tuhansien näkemieni autojen joukossa ei ollut yhtään Ladaa. Tänään ei tosin ollut sossu eikä Alko auki, joten en voi varmuudella tietää, olisiko edes yksi Lada käynnistynyt. Ladisteilla kun ei ole juuri muuta ajoa Ladoillaan kuin käydä niissä.
- bussillatöihin
Ei lähtenyt Lada, vaikka Breznevillä pelotteli. Apuvirralla vähän korahteli, mutta talvi on Ladalle paha pala niin kuin aina. Keväällä yritetään uudelleen, kun aurinko antaa lämpöapua.
- Kävellensittalkoon
Ei lähtenyt saksanraato, vaikka Aatun kuvalla pelotteli. Apuvirralla vähän korahteli, mutta talvi on sakutekeleille paha pala niin kuin aina. Keväällä yritetään uudelleen, kun aurinko antaa lämpöapua.
- Kanto-komukka
Ei Ladaa kannata turhaan rääkätä käynnistysyrityksillä. Se on kesäauto. Ei tietenkään voi ajaa kuumalla ilmalla, kun ei ole ilmastointia.
- Eurovolga
Voi hyvä sylvi sentäs. Milloin tänne Suomeen saatais sitä kuumaa ??? Ilmastointi on turhista turhin.
- Kanto-komukka
Kuumaa on joka kesä.
- Runkoseoikeavarofeikkejä
Kuumaa on vain reilusti ylipainoisella länsiräppänistillä. Hiki virtaa vaikka olisi vain 15c. Meillä normaalipainoisilla Ladisteilla ei ainakaan viime kesänä hiki virrannut. Viime kesänä ei ollut yhtään 30c päivää, jolloin olisi voinut sanoa että on hiukan lämpimämpi keli. Kuumaa ei ollut kertaakaan. Ilmastoinnilla ei siis tehnyt kertakaikkiaan yhtikäs mitään viime kesänä.
- länsiautoilija
Eihän se auton sisällä oleva 50C astetta kesällä tietenkään haittaa kunnon kommunistia, joka ajaa Ladalla vain tukeakseen suurta ja mahtavaa. Oikeilla autoilla ajavilla on kesät talvet autoissaan 21C.
- Kanto-komukka
Kunnon ladisti ei myönnä, että auringon paistaessa jo ulkolämpötilassa 15 astetta voi autossa olla sisällä 30-40 astetta. Kesähelteillä auton sisälämpötila voi nousta 50-60 asteen välille. Jos myöntäisi nämä tosiasiat, voisi harmittaa se, että 95% autoista on nykyään ilmastointi. Sehän on vakiona nykyään kaikissa muissa uusissa autoissa paitsi Ladassa, jota ei onneksi Suomessa ole myyty vuosikausiin sen valtavien saastepäästöjen ja suuren kulutuksen takia.
- runkoseoikeavarofeikkejä
Minusta vain täydellinen tampio jättää autonsa paikkaan, jossa tuollaisia lämpötiloja voi teoriassa olla. Nykyään on autohalleja lähes joka paikassa, joissa lämpötila ei nouse haitalliselle tasolle. Ajossa ajoviima pitää lämpötilat kurissa. Suomessa ilmastointilaite on täysin turha bensaa kuluttava/enemmän saastuttava turhake. Lisäksi sitä pitää huoltaa ja käyttää oikein. Harva jaksaa/viitsii ja niinpä kun näitä länsiromuja sitten yritetään myydä niin pitää oikein erikseen mainita että ILMASTOINTILAITE : toimiva kun ne jo parivuotta vanhoissa saksantekeleissä on syystä tai toisesta rikki. Siispä parempi ettei ollenkaan kun jatkuvasti korjausta vaativa ja turha.
- Kanto-komukka
Ei ladisteilla ole talleja, katoksisa tai parkkihalleja, vain kerrostaloslummin parkkipaikka. Länsiautot ovatkin usein taleissa tai muissa viileissä paikoissa. Siinä sinä olet kuitenkin oikeassa, että jos Ladassa olisi ilmastointi, se olisi varmasti rikki, kuten kaikki muutin Ladan varusteet. Länsiautoissa kaikki toimii.
- länsiautoilija
Johan sieltä joku kommunisti ehti kehumaan, että kaikki varusteet ovat turhia. Karvalakki riittää neuvostomieliselle ainoaksi varusteeksi.
- Eurovolga
Kanto-komukka kirjoitti:
Ei ladisteilla ole talleja, katoksisa tai parkkihalleja, vain kerrostaloslummin parkkipaikka. Länsiautot ovatkin usein taleissa tai muissa viileissä paikoissa. Siinä sinä olet kuitenkin oikeassa, että jos Ladassa olisi ilmastointi, se olisi varmasti rikki, kuten kaikki muutin Ladan varusteet. Länsiautoissa kaikki toimii.
Vain lihava länsiräppänisti tarvitsee ilmastointia.
- Eurolada
Eurovolga kirjoitti:
Vain lihava länsiräppänisti tarvitsee ilmastointia.
Moniko länsiautolla ajava on lihava? Harva. Entä Ladalla ajava? Jokainen. Mutta Ladalla ajava ei tavitse ilmastointia, ohjaustehostinta, penkinlämmitintä ym., koska ei ole koskaan sellaista edes nähnyt ja koska ladisti "tietää", että kaikki varusteet menevät rikki, koska Ladassakin kaikki on aina rikki.
- Runko_se_oikea
Vuonna 2003 noin 45 prosenttia suomalaisista aikuisista oli painoindeksillä mitattuna ylipainoisia. Eli kun Ladoja on huomattavasti vähemmän liikenteessä on ylipainoisia länsikoslaräppänistejä liikenteessä TODELLA PALJON ! Hiki on siis räppänistillä ihan koko ajan ja ilmastointilaite pauhaa täysillä silloin kun toimii. Siinä olet oikessa että Ladalla ajava tietää että länsikoslan kaikki härpäkkeet hajoaa parin vuoden sisällä ja ovat näin ollen käyttökelvottomia ja turhia-
- Eurolada
Runko_se_oikea kirjoitti:
Vuonna 2003 noin 45 prosenttia suomalaisista aikuisista oli painoindeksillä mitattuna ylipainoisia. Eli kun Ladoja on huomattavasti vähemmän liikenteessä on ylipainoisia länsikoslaräppänistejä liikenteessä TODELLA PALJON ! Hiki on siis räppänistillä ihan koko ajan ja ilmastointilaite pauhaa täysillä silloin kun toimii. Siinä olet oikessa että Ladalla ajava tietää että länsikoslan kaikki härpäkkeet hajoaa parin vuoden sisällä ja ovat näin ollen käyttökelvottomia ja turhia-
Ladisteista ylipainoisia on 100% ja he hikoilevat kuin siat kesäisin Ladoissaan. Autoilla ajavilla on ilmastointi ja miellyttävät olosuhteet. Ladan kaikki rikki olevat varusteet eivät myöskään auta hikoilussa.
- Runko_se_oikea
Jottei mene ihan potaskan jauhamiseksi sinun väitteesi ylipainoisista Ladisteista niin laitappa linkkiä mistä väitteesi voi varmistaa. Ylipainoisista aikuisista Suomalaisista löytyy linkki vaikkapa täältä. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ylipaino
Sitä odotellessa :) - Kanto_komukka
Ylipainoisia ladisteja ei ole erikseen taidettu tilastoida, mutta onneksi jokaisella on silmät päässä.
- Kanto_komukka
Tosin minulla silmät haroittivat miljuuniin eri suuntiin (pyörivät päässä ) kun tämän havainnon tein. Sienet olivatkin sitten todella voimakasta laatua tänä vuonna !
- retrotykki
Joo, kyllä samara vm. 2000 1,5i lähtee käyntiin 30-asteen pakkasesta, kun tuli kerran pakon edessä kokeiltua... Akku oli sillon parivuotta vanha, niin jaksoi veivata jäykkiä 10w40 öljyjä... Nostin vaan kytkintä vaihdevapaalla liian aikaisin, niin piru sammui, kun ei jaksanut veivata 10w30 vaihteisto öljyjä.
Onnex akussa oli vielä "jerkkua" yhteen käynnistykseen!
Vaan kertokaapa minulle mikä teki sen, että flekti kytkeytyi päälle, eikä sammunut ollenkaan?
Ajoin määränpäähän paleltuen... kun lohkossa ei lämmöt nousseet yli 50asteen?
Seuraavan kerran, kun starttasin roikan nokasta, flekti kytkeytyi taas päälle!
Aukaisin konepellin ja repäisin tuulettimen johto liittimen irti, niin johan alkoi tareta!
Vai oliko ladassa tietokoneessa semmoinen asetus, jos auton käynnistää kylmänä, kuskikin saa jäätyä?... ja miettiä tekosiaan, miksi ei käynnistänyt esilämmitettynä?... - PIrteäNappisilmä
Nappisilmä lähtee käyntiin kaikilla keleillä, vaikkei päivittäisessä ajossa olekaan. Tuossa kun oli kymmenkunta astetta niin herättelin tämän veteraanin talviunilta antamaan apuvirtaa Toyotaan. Eipä Toyo silti virkistynyt, vaan taksi oli tilattava. Harvinaisen epäluotettava auto, otanpa ensi kerralla toisen merkkisen.
- PIrteäNappisilmä
Sitten heräsin ja tilasin Ladalle kuljetuksen Kuusakoskelle.
- dölakjföldkjf
Niva lähtee käyntiin aina. Siinä on myös sellainen länsiautoista puuttuva ominaisuus, että jakovaihteiston voi heittää vapaalle ja varsinaisessa vaihteistossa vaihteen pykälään, jolloin myös vaihteistoöljyt notkistuvat konetta lämmitettäessä.
- Kanto_komukka
Kyllä Venäjällä osattiin 70-luvulla. Nivaankin tuli kuulosuojaimet ja purkillinen rauhoittavia kaupan päälle.
- ajölkdjöfkljdölkj
Kanto_komukka kirjoitti:
Kyllä Venäjällä osattiin 70-luvulla. Nivaankin tuli kuulosuojaimet ja purkillinen rauhoittavia kaupan päälle.
Mieluummin kyllä ottaisin purkillisen piristäviä. Ei nimittäin ole mikään ihan maailmanluokan ralliohjus tuo Niva. Omassa on huiput jossain 130 km/h tienoilla ja kiihtyvyys 0-100 km/h noin 20 sekuntia.
- Retrotykki
jep,jep... oletko käynyt Nivallasi maastossa? On varmaan "tykki" siellä, kun on lyhyt akseliväli ja lyhyet "ylitykset".
Ja tietenkin ne lukot! - Runko_se_oikea
Minusta tämä ketju on nyt käyty läpi ja todettu että vain harva huolii länsikoslaräppänää kun on parempaakin tarjolla. LADA se kestää kaiken arvostelun ja on tyylikäs/varmatoiminen kaikissa sääolosuhteissa !
- Kanto-komukka
Minusta on hienoa, että nyt vihoviimeiset ladistitkin jo myöntävät, että Lada on vain vikainen haaska, jolla ei kukaan kehtaa ajaa.
- Ladafever
Niin totta taas. Vain yksi mielipide oli tuota mieltä mutta vastakkaisia mielipiteitä taisivatkin olla kaikki loput tähän ketjuun kirjoittaneet. Lada on kokenut kovia vuosien saatossa mutta voittanut kaikki haasteet ylivoimaisesti !
- Ladanever
Niin totta taas. Vain yksi mielipide oli vastaan mutta samaa mieltä taisivatkin olla kaikki loput tähän ketjuun kirjoittaneet. Lada on kokenut kovia vuosien varrella ja osoittatunut kaikkien aikojen huonoimmaksi autoksi !
- Runko_se_oikea
Vaikeaa se on myöntää, mutta Ladan jatkuva korjaaminen syö miestä puhumattamaan Ladalla ajamisesta. Kovalla lääkityksellä sekin onnistuu. Lääkärissä ei tarvitse kuin sanoa ajavansa Ladalla ja heti kirjoitetaan jos jonkinlaista psyykenlääkettä.
- Ladanever
Niin totta taas. Lada vie ennenaikaiseen hautaan.
- Runko_se_oikea
Minusta tämä ketju on nyt käyty läpi ja todettu että vain harva huolii enää Ladan reuhkaa kun on parempaakin tarjolla. LADA se ansaitsee kaiken arvostelun ja on tyylitön/epävarmatoiminen kaikissa sääolosuhteissa ja erityisesti talvella!
- Runkoseoikeavarofeikkejä
Voi harmi että sinulla on käynyt huono tuuri Ladan kanssa. Se tuntuu jopa uskomattomalta kun me muut olemme saaneet vain ensiluokkasia Ladoja AvtoVazin tehtailta. Lada on kuljettanut meitä tyylillä kaikkialle minne olemme halunnut mennä. Se on talviominaisuuksiltaan ylivoimainen ja ajo-ominaisuuksiltaankin aivan kärjen tuntumassa. Erityisen kiitoksen ansaitsee malli VAZ-2101 ! Sen 60 hv 5600 r/min antaa riittävän tehon kovempaankin menoon. Osaltaan tähän vaikuttaa myös 1,198 litrainen voimapesä unohtamatta DAAZ kaksikurkkuista alaimukaasutinta . Kuiva, yksilevykytin varmistaa tasaiset liikkeelelähdöt. Puristussuhde on maltillinen 8,8 ja huom ! venttiilejä 2/sylinteri ! Lopuksi täytyy mainita että edessä on erillisjousitus, kolmiomalliset ylä ja ala tukivarret, kierrejouset, nesteiskunvaimentimet ja kallistuksen vakaaja ja takana
jäykkätaka-akseli, jossa neljä eteenpäin suunnattua tukivartta ja yksi poikittainen tukivarsi, kierrejouset ja nesteiskunvaimentimet ! Nämä kaikki varmistavat että Ladan kulku on eleetöntä ja arvokkaan lipuvaa niinkuin premiumilta voi vaatia ! - Kanto-komukka
Niin totta taas. Tässäpä oli lyhykäisyydessän asiantunteva kommentti Ladan laadusta. Hienoa !
- Ladanever
Runkoseoikeavarofeikkejä kirjoitti:
Voi harmi että sinulla on käynyt huono tuuri Ladan kanssa. Se tuntuu jopa uskomattomalta kun me muut olemme saaneet vain ensiluokkasia Ladoja AvtoVazin tehtailta. Lada on kuljettanut meitä tyylillä kaikkialle minne olemme halunnut mennä. Se on talviominaisuuksiltaan ylivoimainen ja ajo-ominaisuuksiltaankin aivan kärjen tuntumassa. Erityisen kiitoksen ansaitsee malli VAZ-2101 ! Sen 60 hv 5600 r/min antaa riittävän tehon kovempaankin menoon. Osaltaan tähän vaikuttaa myös 1,198 litrainen voimapesä unohtamatta DAAZ kaksikurkkuista alaimukaasutinta . Kuiva, yksilevykytin varmistaa tasaiset liikkeelelähdöt. Puristussuhde on maltillinen 8,8 ja huom ! venttiilejä 2/sylinteri ! Lopuksi täytyy mainita että edessä on erillisjousitus, kolmiomalliset ylä ja ala tukivarret, kierrejouset, nesteiskunvaimentimet ja kallistuksen vakaaja ja takana
jäykkätaka-akseli, jossa neljä eteenpäin suunnattua tukivartta ja yksi poikittainen tukivarsi, kierrejouset ja nesteiskunvaimentimet ! Nämä kaikki varmistavat että Ladan kulku on eleetöntä ja arvokkaan lipuvaa niinkuin premiumilta voi vaatia !Sellaista se tekniikka oli 50-luvulla ja sellaisena myös jäi meidän mieliimme, jotka vielä Ladan muistamme. Vaikka tekniikka oli yksinkertaista, es oli myös erittäin epäluotettavaa. Sellaista, mikä Neuvostoliitossa oli kaikki. Edes venäläinen rautakanki ei kestänyt, koska materiaalit olivat vain vähän sinnepäin. RIP, Lada.
- fdgfdsgdfsgfds
Olen ollut erittäin tyytyväinen Ladaani. Sillä ajaessa jokainen matka on seikkailu! Ainoastaan mielikuvituksettomat vässykät pelkäävät elämyksiä ja välttävät Ladaa.
- Kanto_komukka
Kaikki eivät halua jokaisen matkansa olevan suuri seikkailu tuntemattomaan. Ei oikeastaan kukaan. Siksi Ladojen myynti loppui.
- vältetäänvältetään
Ainakin kaikki alle 75 v. välttelevät Ladaa.
- flkadjöklfjödalkj
Kanto_komukka kirjoitti:
Kaikki eivät halua jokaisen matkansa olevan suuri seikkailu tuntemattomaan. Ei oikeastaan kukaan. Siksi Ladojen myynti loppui.
Ei se Lada minnekään tielle jätä. Aina on jotain pientä vikaa muttei koskaan sellaista, ettei auto lainkaan liikkuisi.
Varaosat ovat naurettavan halpoja ja jollekin tee-se-itse-miehelle laite onkin aivan omiaan. - I-iivana
"Ainoastaan mielikuvituksettomat vässykät pelkäävät elämyksiä"
Meillä oli 2 pyöreälamppuista Ladaa, vm. -74 ja -85. Elämyksiä ne tosiaan osasivat järjestää. Yksi kamalimmista elämyksistä oli Ladan jippo ajettaessa talvikelillä nimismiehen kiharoiden yli. Se pisti takajarrut oma-aloitteisesti jumiin. Joskus toinen takajarru pysyi jumissa ja eteenpäin mentiin jos mentiin toisen pyörän lykkäämänä. Sisäpuoliset oven "avausmekanismit" katkeilivat ja tuuletusräppänien salvat irtosivat. Jalan asento kaasupolkimella oli " mukava". Jos joskus sattui tarvitsemaan kässäriä, niin kahva taittui vinoon vedettäessä. Suoraan Ladaa ei saanut kulkemaan millään. Viimeisin Lada hävisi meiltä 90-luvun alussa, mutta silti Lada-painajaiset saattavat vielä ilmaantua mieleen. Parisataatuhatta noilla ajettiin. Oli aika kova koulu. - vikaajaominaisuuksia
I-iivana kirjoitti:
"Ainoastaan mielikuvituksettomat vässykät pelkäävät elämyksiä"
Meillä oli 2 pyöreälamppuista Ladaa, vm. -74 ja -85. Elämyksiä ne tosiaan osasivat järjestää. Yksi kamalimmista elämyksistä oli Ladan jippo ajettaessa talvikelillä nimismiehen kiharoiden yli. Se pisti takajarrut oma-aloitteisesti jumiin. Joskus toinen takajarru pysyi jumissa ja eteenpäin mentiin jos mentiin toisen pyörän lykkäämänä. Sisäpuoliset oven "avausmekanismit" katkeilivat ja tuuletusräppänien salvat irtosivat. Jalan asento kaasupolkimella oli " mukava". Jos joskus sattui tarvitsemaan kässäriä, niin kahva taittui vinoon vedettäessä. Suoraan Ladaa ei saanut kulkemaan millään. Viimeisin Lada hävisi meiltä 90-luvun alussa, mutta silti Lada-painajaiset saattavat vielä ilmaantua mieleen. Parisataatuhatta noilla ajettiin. Oli aika kova koulu.Ladassa on ominaisuutensa. Nykyisiin autoihin tottunut ei pystyisi Ladaa ajamaan metriäkään. Merkkiliikkeellä oli selvä kanta kaikkiin takuuaikana tulleisiin vikoihin. Ne olivat vain Ladan ominaisuuksia ja se pitää ymmärtää, kun Ladan ostaa. Ei samaan aikaan voi ostaa halpaa ja hyvää, ellei osta kahta autoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä191037- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875