koira allergiaperheeseen

anneli

Hei!
Olemme miettimässä koiran hankintaa. Ainoa este on mieheni lievä koira-allergia. Tosin esim. ystäviemme bison frisee (sorry, en nyt muista miten rodun nimi kirjoitetaan oikein)ei aiheuta hänelle oireita, joten olisiko tietoa tai suosituksia, millaista pienehköä (hilseilemätöntä?-mahd. vähän allergisoivaa) turria voisimme ajatella itsellemme? Onko tietoa, onko rotujen välillä luonne-eroja tmv. - Meilä ei ole ennen koiraa ollut, kuten kysymyksistäkin huomaa.

17

2132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piiu

      Tuttuilla on bichon friseen ja toyvillakoiran risteytys. On ollut kuulemma todellinen hitti allergisissa perheissä Amerikassa ja sitä on yritetty rekisteröidä omaksi roduksi. Se ei aiheuta tietojen mukaan oireita. Kysesellä tuttavaperheellä on muistaakseni allergikkoja.

      Jotkut terrierit voivat olla myös jonkinlainen vaihtoehto...

      • Anonyymi

        Nuo sekarotuiset ovat tehtailun ja ahneuden tuotoksia. Jos on allerginen niin silloin on. Voi kokeilla siedätyshoitoa ja koiran iho ja turkki tulee pitää hyvässä kunnossa, jolloin hilsettä muodostuu vähemmän. Ei koiraa makuuhuonseeseen tai ainakaan sänkyyn. Ehkä olisi hyvä toimia jonkun koiran hoitajana viikon,kaksi ja miettiä sen jälkeen uudestaan, kannattaako ottaa riski,että allergia menee niin pahaksi,että pitääkin luopua koirasta.


    • Lumipallo

      Otsikosta voi jo päätellä, että minulla ei ainakaan ole tiedossa koirarotua josta ei hilsettä irtoaisi. Karvanlähtö on vähäistä villakoirilla ja muistaakseni myös tuolla bichon frisélla.

      Allergiaoireet usein ovat hyvin yksilölliset. Avopuolisoni on myös allerginen koirille, mutta vanhempieni irlanninsetteri ei aiheuta oireita. Oireita ei aiheuta myöskään meidän 3kk ikäinen kultainennoutaja. Kaverillani sen sijaan on beagle, joka saa mieheni silmät kutiamaan ja nenän vuotamaan. Outo juttu sinänsä, että usein kuulee sanottavan lyhytkarvaisten aiheuttavan vähemmän oireita.

      Kannattaa siis hieman "testata" minkälaista koiraa miehesi sietää. Meille ei koskaan voida ottaa mitään lyhytkarvaista, jonka turkki on erittäin tiheä. Niillä kun taitaa hilsettä olla paljon turkissa.

      Ai niin lisäksi koirakirjoista löytyy paljon tietoa rotujen luonteesta. Esim. tuo mainitsemasi bichon frisé on sopeutuvainen ja eloisa, joka tulee lasten sekä muiden koirien kanssa toimeen. Lisäksi internetistä löytyy muutama koiratesti, joka määrittelee mikä rotu olisi sopiva.

    • Heluna

      Minunkin mieheni on lievästi allerginen koirille (kai, ei ole testattu!). Itselläni on kova koirakuume myös ja olen tutkinut asiaa hieman. Bichon Frisen sukulainen Bolognese on myös sellainen, jolta ei karva irtoa kuin harjattaessa. Silti olen kuullut ettei ns. allergiakoiraa ole olemassakaan, koska juuri koiran hilse aiheuttaa oireet ja sitä on kaikilla koirilla. Toisaalta, mieheni voi olla erään sukulaisensa Japanin pystykorvan kanssa samassa tilassa saamatta minkäänlaisia oireita. Toivottavasti löydätte teille sopivan koiran!

    • sama ongelma...

      Kaikki koirat hilseilevät, ja se onkin syy allergiaoireisiin. Tosin väitetään, että ns. allergiakoiria (jotka eivät siis aiheuta oireita) olisivat juuri mainitsemasi Bichon Frise, sen sukulainen Bolognese ja Vehnäterrieri. Kaikki ovat suht pienikokoisia, eikä niiltä irtoa karvaa kuin korkeintaan turkkia harjattaessa. Lisää tietoa luonteesta yms. saat osoitteesta www.koirat.com.

      • ...

        Allergisoimatonta koirarotua ei ole olemassakaan! Ja joka muuta väittää niin hänet luokittelisin ihmiseksi joka ei välitä koirista ja joka tahtoo koiran kärsivän kun se raukka joutuu kiertoon allergiaoireiden ilmaannuttua.

        Sitten samalle ongelmalle: En nyt sanoisi, että vehnis on lähellekään yhtä pieni kuin bichonit ym. Se saattaa kuitenkin painaa 20kg ja olla 48cm korkeakin.


    • buffy

      allergisoimatonta koirarotua EI ole olemassa.

      tuo teidän tuttujen koira, se on yhtä allergisoiva kuin muutkin rodut, mutta ei aiheuta kaikille sen takia oireita koska koira pestää noin neljä kertaa viikossa..

      sama homma villakoirilla.

      kääpiöpinserieden on myös todettu joskus aiheuttamatta oireita, mutta silti se ei ole allergisoimaton rotu.

      ja yksi iso asia mikä täytyy muistaa, älkää ottako koiraa jos olette allergisia!!! koira on pitkä sijoitus! sitä ei pidä ottaa jos on edes hieman allerginen, tai epäilee olevansa ei saa otaa koiraa!

    • buffy

      joskin kaikki rodut eivät aiuheuta kaikille oireita, mutta aina on siihen mahdollisuus. jos kuitenkin päätätte ottaa koiran, miettikää tarkkaan mikä on juuri teidä koiranne! koira on ihana ja pitkä ikäinen kaveri, josta hankala luopua jos täytyy.

      onnea koiran hommaamiseen.

    • Maltankoira

      Terve! Mulla on maltankoira ollut n. 5 vuotta ja olen allerginen!!! En voi todellakaan sietää muita eläimiä,jotka hilseilee!!! Suosittelen tätä rotua!!! Herttainen... Suloinen...

    • VL78

      Hei! Minulla itselläni on allergia ja minulla on tällä hetkellä jo toinen tanskandoggi kotona ja se ei allergisoi minua lainkaan. Eikä juuri hilseile sopivan ruokavalion vuoksi. Suosittelen, jos pidätte isoista roduista.

    • ......

      Meidän koko perheellä on kaikilla koira allergiaa.. Mutta silti meillä on ollut koira 2 vuotta eikä kenellekkään ole tullut oireita. Rotu on cotton de tulear. Cottoneilla ei ole aluskarvaa eikä hilsettä ihossa joka yleensä allergiaa aiheuttaa. Meillekkin tämä oli ensimmäinen koira ja on ollut aika helppo opettaa. Yleensä cottoni kenneleistä on saanut koiran hoitoon 1-2 viikoksi ja kokeilla että tuleeko allergiaa...

    • Anonyymi

      Moikka, mulla koira allergia ja astma. En ole tavannut yhtään koiraa josta ei tulisi oireita. Myös biconista tulee oireita vaikka allergialääke ja astmalääke käytössä kokoajan.
      Haluaisin kovasti koiran lastenikin iloksi mut en uskalla ottaa jos siitä joutuukin luopumaan.

    • Anonyymi

      Pistää formaliiniin suljettuua astiaan niin ei allergeenit leviä huoneeseen.

      • Anonyymi

        Vahva alkoholi käy myös, voi sitten lipitellä siitä jos pääsee pullosta loppumaan.


    • Anonyymi

      ollaan itsekin hankkimassa koiraa jossain kohtaa, coton de tulear on vähä allergisoiva, niinkuin myös bichon frisé (ei kuitenkaan ole olemassa täysin allergisoimatonta koiraa). molemmat saman tyyppisiä ulkonäöltään.
      cottonit eivät kuulemma hauku paljoa? mutta olen myös kuullut että osa haukkuu!
      huono puoli on se että silmät vuotavat runsaasti bichoneilla (niin myös cottoneilla) joten se näkyy inhottavasti valkoisessa turkissa. ruoka myös näkyy.
      molempia täytyy pestä ja trimmata useasti ja muutenkin pitää turkista huolta!
      myös tällainen vinkki, että jos koira itkee, vinkuu tai haukkuu kovasti yksin jäädessään kotiin, niin kannattaa pistää esim kylpyhuoneeseen, siellä koirasta tuntuu turvallisemmalle, koska kokonainen kämppä voi olla liian suuri pienelle (niinkuin myös isolle) koiralle.
      tiedän tämä on vanha keskustelu, kerroin silti jos täällä on joku muu lukemassa näitä nyt

    • Anonyymi

      Kannattaa Anneli miettiä tarkkaan koiran hankintaa. Koira on monen vuoden riesa, lisäksi tuo ettei koirista aiheudu oireita allergisille on väärää informaatiota. Tästä on saatavissa aivan validia tutkimusta ja se on helposti haettavissa internetistä.
      Joku toinen eläin kuin koira sopii sinulle paremmin. Lisäksi sinulla vielä mies joka on elukoista pahin, aiheuttaa käytöksellään vammoja sekä mielipahaa sinulle.

    • Anonyymi

      Ei tuollaisista allergioista kannata välittää jos todella sen koiran haluaa. Onhan homoille ja lesboillekin ehetyshoitoja ja allergisille ihmisille siedätyshoitoja. Siedätyshoitoa se vaan on, kun oikein hilseilevän koiran hankkii ja jos alkaa kovasti ahdistaa eläin on helppo lopettaa tai antaa pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe