stressi???

stressaantunutnuori

Moi!
olen 17-vuotias urheileva nuori. minulta leikattiin polvi tossa noin 2 kk sitten eturistiside vamman takia.

stressaan ja panikoin helposti, ja en saa millään mielenrauhaa. kaikki alko kun sydän tykytti oudosti, rinnassa tuntu outoja muljahduksia. tämä kuitenkin meni ohi aika nopeasti, ja aattelin että ei se varmaan mitään vakavaa ole. sitten sen jälkeen rintaan rupes painamaan, ei ollut varsinaisesti kipua, vaan semmonen outo painava tunne. tämäkin helpotti ajan myötä, mutta nyt tossa viime yönä rupesi jalleen painamaan rinnassa ja tällä kertaa tuntemukset säteili käteen ja kaulaan. koeilin ranteesta pulssia ja pulssi tuntui normaalilta! kysynkin että mistä tuntemukset voisivat johtua, ja että onko vakavaa? en huomaa rasituksessa mitään ihmeellistä, rintaan ei satu eikä mitään. jos joku osaisi auttaa ja kertoa jos on tullut samoja tuntemuksia niin olisin kiitollinen.

13

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rohkeastiapuahakemaan

      Taisi olla kova paikka se polvivamma ja siitä toipuminen Kannattaisi varmaan käydä puhumassa tuntemuksistasi vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa tai puhu vanhempiesi kanssa, jos mahdollista. Jos noita huolia yksinäsi päässäsi pyörittelet, ei se olo siitä ainakaan kohene. Oireet sopisi hyvin paniikkikohtaukseen, mutta ei kai tarvittaessa elimellisen syynkään poissulku olisi pahitteeksi.

      • stressaantunutnuori

        kiitos vastauksesta.
        oli se leikkaus aika kova pala, olin aika romuna ku sain lääkärilt kuulla et leikkaukseen ja loppukaus katsomossa. oon jutellu vanhenpieni ja siskoni kanssa. olo on alkanut pikkuhiljaa kohenemaan joten kyl tästä selvitää:) paniikkikohtausta tais olla, ei mitää vakavampaa. olen onnekas että on ihmisiä joille puhua, sillä niinku sanoit, jos yksin joudut miettimään, niin ei se lainkaan helpota oloa, päinvastoin se vaa pahentaa sitä. lääkäriin olisin kyl mennyt jos olisivat oireet pahentuneet.


      • rohkeastiapuahakemaan

        Kiva kuulla , että voit jo paremmin. Hyvää Joulua sinulle! Ja menestystä tuleviin peleihin :)


      • stressaantunutnuori

        kiitos, ja hyvää joulua sinullekkin!:)


    • JER13

      Moi!
      Olen 13 vuotias poika ja mua on tässä jo pitkän aikaa stressannut aivokasvain.Voiko stressin oireita olla
      -outo olo/heikko
      -tuntohäiriöt
      -päänahan kutina
      -huimaus(vähän)
      -jalkasärky(lihasten kasvu?)
      vai voiko johtua myös murrosiästä.Pelottaa iha sikana että mulla on aivokavain

      • hmmmmmmmmmm

        stressi tuppaa oireilemaan kaikilla vähän eri tavalla, joten voi kyllä mahdollisesti olla sitäkin. jos oireet pahenevat nii puhu vanhempien tai terkan kanssa ja mene lääkäriin. kuulostaa kyllä hieman paniikkikohtaukselta. on nimittäin todella harvinaista, lähes mahdotonta että sun ikäsellä olis aivokasvain. tottakai se pelottaa, mutta en usko että se olis se. kokeile olla miettimättä koko asiaa, nii jos oireet helpottaa kyseessä todennäkösesti stressi tai paniikkikohtaus. lääkäriin siis heti jos pahenee!


      • JER13

        helpottaa jo vähän mut mun oireet tuntuu sinänsä kumminki aika lievältä.ja tuntuu nykyään siltä että enään ei oo mitään muita ku vaan lievä huimaus ja epätodellinen olo.mutta voiko murrosiässä tulla vaikka mitä oireita?


      • hmmmmmmmmmm

        kylhä murrosiässäkin voi tulla kaikenlaista, riippuu vähän ihmisestä. esim. mua sattu joka jäseneneen ns `kasvukivun` takia eli toi jalkasärky on iha normaalia :D ja jos esim nouset istumasta nopeasti ylös ja alkaa huimaamaan/pyörryttään, nii seki on normaalia, eli joo, murrosiässäkin voi tulla vähä kaiken näköstä.


    • Nuori-stressi

      Moi!
      Olen 13v ja olen viime aikoina stressannut että onko mulla sydänkohtaus. Pelottaa sikana
      Oireet:
      Pistelee kylkeen
      Muljahdus rinnassa.
      Toki oon stressannut paljon mutta voiko tämä johtua esim omasta harrastuksestani (nyrkkeilystä)
      Ku tuntuu että vasen kylki ois revähtäny. Kiitos vastauksista jo etukäteen🙂

      • enorobo

        Ehkä oireet on nyrkkeilystä johtuvia ? Pistely kyljessä johtuu aniharvoin sydämestä.
        Veikkaan, että rintakehässä, siis kylkiluissa on jotain hyvin pientä, johtuisko jostain iskusta nyrkkeilyssä. Vaikka hakkaisit säkkiä, niin luissa voi tuntua.
        Kylkiluut voi pistellä ihan vaan esimerkiksi huonossa asennossa nukutun yön jälkeen.
        Muljahduksia rinnassa on itse kullakin joskus. Stressi teettää kaikenlaista myös.
        Sielunrauhasi takia voisit tietysti käydä terveyskeskuslääkärillä.
        Jos sulla olisi sydänkohtaus, et olisi kirjoittellut täällä, olisit sairaalassa jo ollut.
        Mikä on tilanteesi nyt ?


    • avuksi

      Stressaantumista tunteneille suosittelisin kognitiivista psykoterapian, rentoutumisen, suggestoterapian taitajien kanssa keskustelua avun muodoista.

    • Nuori-stressi

      Nyt voin ihan hyvin mutta pelkäsin niin paljon sairauksia että sain paniikkikohtauksen. Minulla todettiin paniikkihäiriö mutta opin elämään sen kanssa hyvin

    • Pelkääjä

      Moi.
      Oon 14v poika ja pelkään että mulla on aivokasvain.
      Mulla on toki paniikkihäiriö ja ahdistusta nimenomaan sairauksien pelosta.
      Eli pelkään nyt paljon että mul on aivokasvain ja tää pelko on saanut mut menemään aivan sekaisin.
      Minun oireet ei minun mielestä viittaa aivokasvaimeen mutta epäilen silti että on.
      Olen kuullut että murrosikäkin aiheuttaa kaiken näköisiä oireita.
      Oireet:
      Epätodellinen/voimaton olo
      Tuntopuutokset välillä jos pelkään (paniikkikohtaus)
      Huimaus (niskajumi/jännitys)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1609
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1301
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1079
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1058
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1051
    6. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      954
    7. 4
      942
    8. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      924
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      922
    Aihe