Viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat matematiikan oppimistulosten heikentyneen peruskouluissa viime vuosina selvästi.
Vika ei tietenkään ole matematiikassa itsessään eikä useinkaan opettajissa (joskus ehkä kyllä) eikä opetussuunnitelman tavoitteissakaan.
Hyvistä vinkeistä on huutava pula.
Ratkaisu asiaan on vähintään yhtä tärkeä kuin kontinuumihypoteesin todistaminen.
Onko ideanpoikasia?
Kiinnostus matematiikkaa kohtaan kouluissa
54
397
Vastaukset
- Järkevyyttä
1) Tietokoneiden vuoksi matematiikan osaamista tarvitaan yhä vähemmän. Tämähän on luonnollista kehitystä, jota ei kannata ihmetellä eikä paheksua.
2) On huomattu, että matematiikan oppimisen rasittavuus ei ole suhteessa arkielämän tarpeisiin. Lukion matematiikka voitaisiin kertausopintoja lukuunottamatta siirtää ammattikoulutuksen yhteyteen, silloinkin vain kulloinkin tarvittavassa määrin. Oppiajastahan on puute, ja säästyvä aika voitaisiin osoittaa todellisille kansalaistarpeille, kuten medialukutaidolle.- Järkevyyttä
Peruskoulussakin tarvittaisiin vain peruslaskutaitojen ja laskimien käytön opetusta.
Tavallinen kansalainen selviytyisi elämässä niillä, sen olen itse havainnut. Matematiikan laaja opetus on nykyään jo historin painolastia.
Puuttuuhan kouluista jokseenkin kokonaan tärkeämpiäkin aineita, kuten ihmissuhdeopetus. Tämä sitten nähdään arkielämässä joka päivä. - parempaa.järkevyyttä
Toisaalta teknologian vuoksi matematiikkaa nimenomaan pitää osata, jos sitä siis haluaa oikeasti ymmärtää saati sitten kehittää.
- Järkevyyttä
parempaa.järkevyyttä kirjoitti:
Toisaalta teknologian vuoksi matematiikkaa nimenomaan pitää osata, jos sitä siis haluaa oikeasti ymmärtää saati sitten kehittää.
Esimerkiksi minä olen humanisti. Meitäkin tarvitaan, mutta me emme tarvitse erityistä matemaattista valmiutta. Ne osa-alueet, joita tarvitsemme, pystymme oppimaan hallitsemaan tarpeen mukaan, vanhoilla päivilläkin.
Teknologia-ala kuuluu ammattikoulutuksen huoleksi eli siellä syvennetään matematiikkaa. - Totta_tosiaan_
Kaikkea sitä saakin lukea! Tiedon, ja etenkin roskatiedon, määrän kasvaessa loogista ajattelua ei tarvita mihinkään, eikä sitä täten tarvitse koulussa opetella.
Eikä ihmisen tarvitse tietenkään ymmärtää numeerisia tai graafisia esityksiä, riittää, kun uskoo, mitä poliitikot, muut johtajat ja markkinamiehet sanovat. - enemmän_matematiikkaa
Täytyy kyllä sanoa, että DI tutkinnon suorittaneena lukion jäljiltä oli monilla parantamisen varaa perustaidoissa - sillä niitähän ne ovat mitä lukiossakin opetetaan. Onneksi fuksien kesken vallitsi henki, että kavereita autetaan mäessä - muuten olisi monelta matka jäänyt kesken heti ensimmäisenä vuonna. Eli jos on aikomus saada se tutkinto 5 vuodessa, ei ole varaa pudottaa tasoa. Se että matematiikan perusoppimäärää kannettaisiin vielä pidemmälle estäisi tehokkaasti asioiden syväoppimisen - tekniikkaa ei siis voisi omaksua, kun käsitteet olisivat liian hatarasti mielessä.
Opintojen jälkeen kaikki on nojannut matematiikan varaan. Ja tietokoneet eivät todellakaan osaa muuta kuin laskea - jonkun ne kuitenkin pitää ohjelmoida. Vai ollaanko tämäkin tehtävä antamassa muille maille hoidettavaksi, joissa vielä jaksetaan vaivautua? Mielestäni lukiossa matematiikan tasoa voitaisiin vielä vaikka nostaa, jotta turha kertausvaihe 1. opintovuotena voitaisiin jättää vähemmälle huomiolle. - Niin_järkeä_kehiin_siis
Järkevyyttä kirjoitti:
Esimerkiksi minä olen humanisti. Meitäkin tarvitaan, mutta me emme tarvitse erityistä matemaattista valmiutta. Ne osa-alueet, joita tarvitsemme, pystymme oppimaan hallitsemaan tarpeen mukaan, vanhoilla päivilläkin.
Teknologia-ala kuuluu ammattikoulutuksen huoleksi eli siellä syvennetään matematiikkaa.Matematiikkaakin voi pitää humanistisena aineena. Aineena joka auttaa ihmistä ymmärtämään itseään ja ajatteluaan sekä selittämään näkemäänsä ja kokemaansa todellisuutta.
Itse olen koulutukseltani humanisti ja teologi. Olen jo tätä myötä huomannut ettei koulutus ole lukioissa ja yliopistoissa riittävän laaja-alaista. Olisi ihan välttämätöntä että humanististen aineiden opiskelijat pystyisivät hahmottamaan ja ratkaisemaan yleisesti matemaattisia ongelmia. Varsinkin nykyfilosofian saralla matematiikan taidot ovat välttämättömiä ellei satu näpertelemään jonkin postmodernin hömpän parissa.
Ihmettelen myös onko humanististen tiedekuntienhan tehtävä sittenkään kouluttaa opiskelijoita vain työelämän ja arjen tarpeisiin? Kengänkiilottajia tuskin tarvitsee kouluttaa yliopistoissa vai kuinka? Kysyn tätä vaikka yhdyn kernaasti samaan aikaan Bengt Holmströmin toteamukseen "mikään duuni ei ole paskaduuni". Miksi opiskelijalta ylipäätään vaaditaan kykyä tuottaa mm. pro gradu -tutkielma tohtoriväitöksestä puhumattakaan, jos hänen suhtautuminen sivistykseen on yhtä kapeaa kuin järkevyyttä -nimimerkillä? - Kristallinselvä
Suurin osa duuneista on paskaduuneja. Tekoäly kepittää ihmisen jo japanilaisessa go-pelissä joka on vaikeampi kuin mikään muu peli umiversumissa.
Ergo matematiikka ja koodaus ovat pian tekoälyn hommia.
Ihmisille pitäisi opettaa historiaa syitä ja seurauksia sekä uskontoja etiikkaa empatiaa ja kytöstapoja. Lisäksi talouden sekä ponzihuijauspankkisysteemin ymmärtäminen tulisi olla pakollista.
Talouden takana ei ole pelkkä matematiikka vaan sopimukset eli politiikan psykologia.
Lisää yhteiskuntaoppia ja poliittista taloushistoriaa koulutukseen. Samoin arvot finanssimatematiikan takana tulee avata selväksi 5 vuotiaankin ymmärrettäväksi.
Jotta oppi menisi päähän tulee kouluihin lisätä liikuntaa eli 2h per päivä.
- dgddgdg
Poikien huonontuneet tulokset johtuvat erityisesti tietokonepeleistä. Pojat pelaavat niitä fanaattisesti jopa oppitunneilla kaverin selän takana sekä öisin peiton alla.
Niinpä peliteollisuuden ja opettajien pitäisi kehittää sellaisia oppimispelejä, jotka ovat poikiakin kiinnostavia. Nykyisin kehittetään vain sotapelejä. - hj67uy
Lukion laaja matematiikka on eräänlainen perusälykkyystesti. Jos siitä ei selviä kelvollisin arvosanoin, ei pitäisi olla mitään asiaa päättämään yhteiskunnan tärkeistä asioista.
- 45ty78
SSO-kolmikon arvosanat ovat: Sipilä laaja L, Soini laaja C, Orpo laaja B.
- Järkevyyttä
Tuskinpa vain riittää. Älykkyys on paljon laajempi asia, viisaus vielä laajempi. Viisaita lähinnä tarvitaan. Elämänkokemus on siinä keskeistä, ja sitä saa vain elämällä ja kokemalla.
- kukajaksaakoulua
Tyhmät eivät opi, viisaille ei tarvitse opettaa, koulu on keskinkertaisille.
- alisuoriutuja
Koulussa menestymisessä tärkeintä ei ole älykkyys, vaan motivaatio. Lukion matematiikka vaatii ennenkaikkea käsitteiden opettelua ja esimerkkien toistamista. Löytyy henkilöitä, jotka eivät ole korkeasti koulutettuja, mutta älykkyystesteissä päihittävät professorit.
- alivaltiosihteeri
kukajaksaakoulua kirjoitti:
Tyhmät eivät opi, viisaille ei tarvitse opettaa, koulu on keskinkertaisille.
Vedit mutkat aika suoriksi.
Samaa kategoriaa:
Ne tekee jotka osaa, ne opettaa jotka ei osaa, ne suunnittelee jotka ei osaa opettaa. - valojapäälle
Väitätkö ettei järjestelmää ole suunniteltu keskinkertaisille?
- nimimerkki.toinen
Matematiikka ei sovi tytöille eikä tämä palstakaan.
- hj56ty98uy
Isoisä oli käynyt vain kiertokoulun. Siellä oppi kirjaimet ja kertotaulun. Silti hän pärjäsi hyvin yrittäjänä.
- Näin_se_vain_on
valojapäälle kirjoitti:
Väitätkö ettei järjestelmää ole suunniteltu keskinkertaisille?
Koulutus on tarkoitettu niille, jotka oppivat opetettaessa. Sitä eivät tarvitse ne, jotka oppivat, vaikka ei opetetakaan, eivätkä ne, jotka eivät opi millään opetuksella.
- Ei_ihan_spesialisti
Mielestäni edeltävissä vastauksissa - jokaisessa - on varteenotettavia näkökohtia ja painotuksia. Kunpa ne saisi jotenkin koplattua toimivaksi matematiikan opetuksen "käyttöohjeeksi". Vaikka matematiikka on huikean hieno abstraktio ei siihen silti tarvitse "hurahtaa", siis sitä ilmeisesti pitäisi koulussa opettaa muun(kin) kuin matematiikan itsensä vuoksi.
- nimimerkki.toinen
Asia ei todellakaan liity mitenkään matematiikkaan joten sen voi heivata suoraan ilmastonmuutoksen puolelle.
- Digi-Digi
1) Matematiikan opetuksesta on pihistelty uudessa tuntikehyksessä. Mitenhän mahtaa käydä noin keskimäärin osaamisen kanssa, jos pihistellään missä tahansa aineessa? Oppilaat oppivat paremmin? Javissssst.
2) Matematiikan opetuksessa käytettävät metodit ovat nekin varsin epäortodoksisia. Pitää olla pelejä, pädejä ja ilmiöitä. Kynät ja paperi ovat passé. Kielletään pian kokonaan luonnonvaroja tuhlaavana.
3) Matematiikan painotukset. Laskukaavat, niiden johtaminen, yhtälönratkaisu ja sun muut perusjutskat on laitettu telakalle. Sen sijaan opetushallitus promotoi algoritmeja, joita pitää opettaman jo ala-asteella diginatiiveille. Tietävätköhän nämä itsekään, mitä ne ovat? Voin kuvitella parikymppisen, lyhyttä matematiikkaa lukiossa lukeneen opettajan tavaavan Wikipediasta algoritmin määritelmää ennen kuin ala-asteen matematiikan tunti alkaa... Siis algoritmeja ennen kuin edes kertotaulu on opittu?
Opetushallituksen humanistitätöset voisivat vetää nyt kiltisti ne johtopäätökset ja korjata kurssin helposti, kun perutaan nämä epäonniset uudistukset. - sdfghjkl.gh
Ämmien juorupalsta on oikea paikka tuommoiselle paskajulistukselle. Matematiikkaan se ei liity mitenkään.
- alivaltiosihteeri
Jos matematiikan opetus on kovin puhdasta ja aatteellista, niin opiskelu voi olla varsin ahdasta ja puutteellista.
- Soveltaja
On vaikeaa nimetä jokin elämän alue (ehkä uskonto pois lukien) jonka kehitys ei olisi pohjimmiltaan perustunut matematiikan apuun. Melkein kaikkien nykyisten tuotteiden tuoteselostuksissa pitäisi olla maininta "Sisältää matematiikkaa". Kehitys vaatii matematiikan osaamista ja soveltamistaitoa, piti matematiikan opetuksesta tai ei. Matematiikka on tutkimukselle yhtä tärkeä kuin vesi on elämälle.
- Järkevyyttä
Ilman muuta, mutta kuinka paljon sitä kukin tarvitsee? Tutkijankoulutuksen yhteydessä voidaan matematiikkaa opettaa juuri sen verran kuin sitä tullaantarvitsemaan. Ei ole hukkainvesotinti, jos jokaiselle kansalaiselle opetetaan koko matematiikka, mutta melkein. Eli kaikissa opetusaineissa on kyysmys määrästä ja rajoista. Kaikki on poissa muilta aineilta, joten tasapainottelua tarvitaan.
Lähes kaikki arjen matematiikka on sitä perustasoa, joka opetetaan jo ensimmäisinä kouluvuosina. Eikö siis kannata pysähtyä siihen ja jatkaa sen verran, kuin lähinnä työelämässä milloinkin tarvitaan. Ei edes matematiikka ole sellainen elämänalue, jonka pitäisi hallita koulutusta. - Post_Trump_World
Järkevyyttä kirjoitti:
Ilman muuta, mutta kuinka paljon sitä kukin tarvitsee? Tutkijankoulutuksen yhteydessä voidaan matematiikkaa opettaa juuri sen verran kuin sitä tullaantarvitsemaan. Ei ole hukkainvesotinti, jos jokaiselle kansalaiselle opetetaan koko matematiikka, mutta melkein. Eli kaikissa opetusaineissa on kyysmys määrästä ja rajoista. Kaikki on poissa muilta aineilta, joten tasapainottelua tarvitaan.
Lähes kaikki arjen matematiikka on sitä perustasoa, joka opetetaan jo ensimmäisinä kouluvuosina. Eikö siis kannata pysähtyä siihen ja jatkaa sen verran, kuin lähinnä työelämässä milloinkin tarvitaan. Ei edes matematiikka ole sellainen elämänalue, jonka pitäisi hallita koulutusta.Maailmassa on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan, ja paras lupaus tai tarina voittaa. Ikävän loogisella matematiikalla ei tässä maailmassa ole mitään jakoa.
- vasemmisto_trumpittaa
Post_Trump_World kirjoitti:
Maailmassa on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan, ja paras lupaus tai tarina voittaa. Ikävän loogisella matematiikalla ei tässä maailmassa ole mitään jakoa.
Taitaa tuo maailma vailla logiikkaa olla enemmän vasemmistovihreiden käsialaa. Googlettakaa sanalla postmodernismi, niin ymmärrätte. Erityisesti postmodernismi kulttuurissa ja historiallisena ilmiönä. Myös nk. Sokalin hoax on hyvä esimerkki aiheesta.
Postmodernismi osoittaa kritiikkiä valitusta ja tieteiden "monistista" maailmankuvaa vastaan. Paljon muutakin siellä on, mutta sen vihamielinen asenne on selviö. Postmodernismi on myös tunkeutunut kaikkialle humanistisiin aineisiin ja vaikuttaa siellä monin tavoin. Multikulti on yksi sen "kulttuurivallankumouksen" hedelmistä, joka perustuu idealle, että länsimaiden kehitys luonnontieteineen (= modernismi) on vain pelkkä lokaali kertomus.
- bimboille
Matematiikka kehittää loogista ajattelua ja sitä tarvitsevat kaikki.
- sdfghjkl.mm
Eivätpä ole tämän ketjun kirjoittajat tainneet paljon matematiikkaa opiskella.
- Järkevyyttä
Kehittää sitä moni muukin asia. Nythän ollaan siirtymässä koodaamiseen eli ohjelmoimiseen. Minusta se kyllä kehittää loogisuutta. Mutta ei siinäkään tarvitse mennä liian pitkälle, sillä eihän kaikkien tarvitse koskaan kovin paljon ohjelmoida.
Jo yksinkertainen BASIC-kieli tehnee logiikalle samaa hyvää kuin jokin vaikeammin opeteltava ja sovellettava kieli. Sama periaatehan se on kaikissa eli jonkin tehtävän suorittamisen suunnittelu.
- Komppaan
Olen samaa mieltä ohjelmointikielten suhteen. Monien kielten kehitysympäristö olioineen, kirjastoineen ja tietorakenteineen vie helposti huomion epäoleelliseen. Ongelman muuttaminen ratkaisualgoritmiksi, ja sen muuttaminen ohjelmakoodiksi ovat pääjuttuja. Näin ohjelman looginen rakenne ja oikeellisuus ovat kuitenkin edelleen tärkeimpiä oppimiskohteita.
- fossiili_
Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla. - Komppaan
fossiili_ kirjoitti:
Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla.Tuo helppo grafiikan tuottaminen olisi todellakin hyvä lisäbonus, sillä tälläkin alueella kuva on tuhat sanaa.
- Järkevyyttä
fossiili_ kirjoitti:
Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla.Aitoja ja hyödyllisiä tietokoneohjelmia saa harrastaja helposti rakennettua ja suoritettua tällä BASIC-kielellä:
http://www.wildgardenseed.com/RQDP/
tässä editorissa: http://rapidq.phatcode.net/FreeQ/
Molemmat ilmaisia. Ohjeistus on selkeä. Valmiita esimerkkiohjelmia on runsaasti.
Mutta jos pyrkii ammmatillisen pätevyyteen, lienee parasta aloittaa esim. Pythonilla. - Järkevyyttä
Järkevyyttä kirjoitti:
Aitoja ja hyödyllisiä tietokoneohjelmia saa harrastaja helposti rakennettua ja suoritettua tällä BASIC-kielellä:
http://www.wildgardenseed.com/RQDP/
tässä editorissa: http://rapidq.phatcode.net/FreeQ/
Molemmat ilmaisia. Ohjeistus on selkeä. Valmiita esimerkkiohjelmia on runsaasti.
Mutta jos pyrkii ammmatillisen pätevyyteen, lienee parasta aloittaa esim. Pythonilla.Python löytyy: https://www.python.org/
- alaa_seuraava
Ns. "puhdas matematiikka" voitaneen jättää ainakin peruskoulussa vähemmälle (aksioomat -- todistaminen --lauseet -- seurauslauseet -- ). Kummallinen välivaihe oli muistaakseni joskus 70- 80-lukujen vaiheilla vallinnut joukko-oppi-buumi. Silloin joukko-opin oli kai määrä kirkastaa lapsukaisten ajatuksissa matematiikan syvintä olemusta. Metsään meni ja pahemman kerran. Onneksi suhteellisuudentajua ja päivän tarpeita on ainakin jossakin määrin saatu ujutettua nykyisiin opetussuunnitelmiin.
- Järkevyyttä
Kun minä olen korostanut siirtymistä matematiikassa teorian, perusteiden ja taitojen kovin perusteellisesta oppimisesta enemmän teknisten apuvälineiden käytön oppimiseen, niin mm. tämä Internet-sivu on mielenkiintoinen: http://rosettacode.org/wiki/Rosetta_Code
Siinä esitetään satojen ongelmien - joukossa paljon matemaattisiakin - ratkaisemista tietokoneen ohjelmoinnin avulla. Välineitäkin eli ohjelmointikieliä on käytettävissä runsaasti, BASIC-versioista C-kieleen.- Järkevyyttä
Eri kielten ratkaisemat ongelmat käyvät selville täältä: http://rosettacode.org/wiki/Category:Programming_Languages
Suosittelemillani RapidQ:lla on siis 37 ja Pythonilla kaikkiaan 892 tehtävänratkaisua. - Järkevyyttä
Helpompaa, mutta samalla rajoitetumpaa on tehtävien ratkaiseminen täällä:
http://www.wolframalpha.com/
Tästäkin voi olla apua ratkaisemisessa tai vain oman ratkaisunsa tarkistamisessa:
http://www.calculator.net/math-calculator.html
Samalla siinä saa tietoa ratkaisujen perusteista. - Opettaja_evp
Hienoa että olet auliisti jakanut linkkejä tosi mielenkiintoisille ja uteliaisuutta herättäville sivustoille ja muutenkin kommentoinut ajatuksia herättävästi. Kiitos! Toivoa sopii, että moni matematiikan opettaja käy vilkaisemassa täällä käytyä ajatustenvaihtoa.
- Järkevyyttä
Ohjelmointia voi kokeilla ja harjoitella käytännössä esimerkiksi täällä: http://www.tutorialspoint.com/codingground.htm
- Järkevyyttä
"Opetussuunnitelman luonnoksen mukaan
yläkoulussa aletaan perehtyä johonkin oikeaan
ohjelmointikieleen.
OPH:n suunnitelma ei ota kantaa käytettävään
kieleen. Käytännössä mahdollisia vaihtoehtoja
ovat esimerkiksi Python, Ruby tai JavaScript.
Nämä ovat nykyaikaisia, eri käyttötarkoituksiin
sopivia mutta ammattilaistenkin käyttämiä kie-
liä, joiden alkeet ovat ymmärrettävissä yläkoulu-
tasolla."
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf
--------------
JavaScript: https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming
"JavaScriptiä käytetään lähes
kaikilla verkkosivuilla, kun sivustolle halutaan
ohjelmoida interaktiivisia toiminnallisuuksia,
animaatioita, pelejä tai muuta vastaavaa."- Järkevyyttä
Pythonia voi näköjään käyttää näin visuaalisella tavalla. En ole itse vielä kokeillut.
http://doublesvsoop.sourceforge.net/pwcthelp/pythonpwct.htm - Järkevyyttä
Suomenkielistä opastusta ohjelmointiin saa kirjoista sekä verkosta esim:
http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/63381/isbn 9789522149701.pdf
https://www.cs.helsinki.fi/group/linkki/materiaali/python-perusteet/
http://koodiaapinen.fi/mooc/
- satunnainen_harhailija
Täällähän on ihan asiallista ja hyödyllistä keskustelua. Ei ole kovin tavallista suomi24-foorumilla.
Kaikesta päätellen kirjoittajat ovat asioista perillä. Aploodeja! - nimimerkki.toinen
Koko ketjun voisi heivata hevon vittuun. Matematiikan kanssa turhalla pärinällä ei ole mitään tekemistä.
- Järkevyyttä
Matematiikan opetuksen tulevaisuudesta sanotaan teoksessa Koodaus 2016 seuraavaa:
"Matematiikkaa voisi – uudessa maailmanjärjestyksessä
– opiskella tietokoneiden ja
ohjelmointitaitojen avulla aivan nykyisestä
poikkeavalla tavalla. Siinä keskityttäisiin
varsinaisen laskemisen sijasta ongelman
ymmärtämiseen ja muotoiluun – ja laskutoimitusosan
ratkaisemiseen käytettäisiin
tietokonetta. Kun tietokone hoitaa laskut,
itse ongelmat voisivat olla laskutoimituksel-
lisesti huomattavasti vaikeampia, ja tämän
ansiosta niillä voisi olla yhä useammin
selvä, ymmärrettävä ja motivoiva yhteys
tosielämään, esimerkiksi biologiaan, maantietoon
tai fyysisen maailman ilmiöihin.
- Matemaatikko Conrad Wolfram on
pitänyt aiheesta loistavan, huikealla tavalla
silmiä avaavan puheen: youtube.
com/watch?v=60OVlfAUPJg
- Wolframin ja kumppaneiden ehdotukset
uudenlaiselle, tietokonepohjaiselle
matematiikan opetussuunnitelmalla
löytyvät osoitteesta computerbasedmath.org"
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf (s. 125)- Järkevyyttä
Siis ihmiselle jää vielä pääteltäväksi, löytyykö hänen ongelmaansa ratkaisu(a) matemaattisista menetelmistä ja mistä niistä. Sitten hänen on puettava ratkaisumenetelmä ohjelmoimalla tietokoneen ymmärtämään muotoon. Tietysti tarvittava tietokoneohjelma voi löytyä valmiina tai ainakin pohjaksi soveltuvana esimerkiksi täältä:
http://rosettacode.org/mw/index.php?title=Special:Ask&offset=0&limit=15&q=[[Is task::true]]&p=format=broadtable/searchlabel=more...&sort=Modification date&order=desc - Järkevyyttä
Järkevyyttä kirjoitti:
Siis ihmiselle jää vielä pääteltäväksi, löytyykö hänen ongelmaansa ratkaisu(a) matemaattisista menetelmistä ja mistä niistä. Sitten hänen on puettava ratkaisumenetelmä ohjelmoimalla tietokoneen ymmärtämään muotoon. Tietysti tarvittava tietokoneohjelma voi löytyä valmiina tai ainakin pohjaksi soveltuvana esimerkiksi täältä:
http://rosettacode.org/mw/index.php?title=Special:Ask&offset=0&limit=15&q=[[Is task::true]]&p=format=broadtable/searchlabel=more...&sort=Modification date&order=descSuomi24 ei näköjään hyväksy prosenttimerkkejä (%) linkkeihin. Tälläkin pääsee: http://rosettacode.org/
- mathcode
Matematiikka ja koodaaminen ovat pohjimmiltaan pitkälti samankaltaisia. Kumpikin etenee eräänlaisen "syntaksin" eli "kieliopin" varassa. Pitkälle spesialisoituneet matematiika ja koodaaminen ehkä kuitenkin eroavat toisistaan abstraktioasteensa puolesta. Joka tapauksessa kummassakin tarvitaan terävää ajattelukykyä (välttämätön ehto, ehkä ei täysin riittävä).
- suhteellisuudentaju_yess
Niinsanottu "puhdas" matematiikka ehkä vetoaa enemmän filosofiseen mielenlaatuun kun taas koodaaminen vetoaa enemmän käytännönläheiseen mielenlaatuun.
Koululaisia olisi ilmeisesti parasta houkutella kehittämään taitojaan kummallakin saralla sopivan pienin (mutta monin) askelin. Heti ei kukaan pääse eksperttitasolle, eikä läheskään kaikkien sinne tarvitse edes yrittää. Kerrankin hyvä kysymys!
Sanoisin, ettei ketään nuorta kiinnosta matikka koska
se on abstrakti aine, eikä sillä ole nuoren mielestä
mitään merkitystä - ymmärrän heitä. Pakko-ruotsillakaan
ei tuntunut olevan mitään merkitystä silloin kun itse
kävin koulua - ja olin aika vitun oikeassa, sillä eo ole ollut
eikä tule olemaan mitään merkitystä urallani, aine pitäisi
vaihtaa valinnanvapaaksi jo!
Takaisin matikkaan.
Sitäkään ei voi pakkosyöttää nuorille. Pakkosyöttä
misestä seuraa vain lujempi hylkimisreaktio, kyllä sinä
sen tiedät. Tee matikasta cool! Näytä oppilaille mitä
kikkoja sillä voi tehdä. Prosenttilaskut pois, selitä suoraa
että 70% 600:sta ei tarvitse kuin kertoa 6 x 7 ja loput
nollat tajuaa jokainen.
Pukeudu rennosti, oppilaiden pitää päästä samalle
aaltopituudelle kanssasi. Ole cooli, anna heille
liikkumavaraa. Muista, että koko luokan oppiminen
on SINUN esityksestäsi kiinni, ei kenkään muun!
- tractor
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau394297Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html453197Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens343156Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4852780Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1982030Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431896Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat301527- 421522
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,51291- 781232