Kiinnostus matematiikkaa kohtaan kouluissa

Vitsit_vähissä

Viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat matematiikan oppimistulosten heikentyneen peruskouluissa viime vuosina selvästi.
Vika ei tietenkään ole matematiikassa itsessään eikä useinkaan opettajissa (joskus ehkä kyllä) eikä opetussuunnitelman tavoitteissakaan.
Hyvistä vinkeistä on huutava pula.
Ratkaisu asiaan on vähintään yhtä tärkeä kuin kontinuumihypoteesin todistaminen.
Onko ideanpoikasia?

54

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järkevyyttä

      1) Tietokoneiden vuoksi matematiikan osaamista tarvitaan yhä vähemmän. Tämähän on luonnollista kehitystä, jota ei kannata ihmetellä eikä paheksua.
      2) On huomattu, että matematiikan oppimisen rasittavuus ei ole suhteessa arkielämän tarpeisiin. Lukion matematiikka voitaisiin kertausopintoja lukuunottamatta siirtää ammattikoulutuksen yhteyteen, silloinkin vain kulloinkin tarvittavassa määrin. Oppiajastahan on puute, ja säästyvä aika voitaisiin osoittaa todellisille kansalaistarpeille, kuten medialukutaidolle.

      • Järkevyyttä

        Peruskoulussakin tarvittaisiin vain peruslaskutaitojen ja laskimien käytön opetusta.
        Tavallinen kansalainen selviytyisi elämässä niillä, sen olen itse havainnut. Matematiikan laaja opetus on nykyään jo historin painolastia.
        Puuttuuhan kouluista jokseenkin kokonaan tärkeämpiäkin aineita, kuten ihmissuhdeopetus. Tämä sitten nähdään arkielämässä joka päivä.


      • parempaa.järkevyyttä

        Toisaalta teknologian vuoksi matematiikkaa nimenomaan pitää osata, jos sitä siis haluaa oikeasti ymmärtää saati sitten kehittää.


      • Järkevyyttä
        parempaa.järkevyyttä kirjoitti:

        Toisaalta teknologian vuoksi matematiikkaa nimenomaan pitää osata, jos sitä siis haluaa oikeasti ymmärtää saati sitten kehittää.

        Esimerkiksi minä olen humanisti. Meitäkin tarvitaan, mutta me emme tarvitse erityistä matemaattista valmiutta. Ne osa-alueet, joita tarvitsemme, pystymme oppimaan hallitsemaan tarpeen mukaan, vanhoilla päivilläkin.
        Teknologia-ala kuuluu ammattikoulutuksen huoleksi eli siellä syvennetään matematiikkaa.


      • Totta_tosiaan_

        Kaikkea sitä saakin lukea! Tiedon, ja etenkin roskatiedon, määrän kasvaessa loogista ajattelua ei tarvita mihinkään, eikä sitä täten tarvitse koulussa opetella.

        Eikä ihmisen tarvitse tietenkään ymmärtää numeerisia tai graafisia esityksiä, riittää, kun uskoo, mitä poliitikot, muut johtajat ja markkinamiehet sanovat.


      • enemmän_matematiikkaa

        Täytyy kyllä sanoa, että DI tutkinnon suorittaneena lukion jäljiltä oli monilla parantamisen varaa perustaidoissa - sillä niitähän ne ovat mitä lukiossakin opetetaan. Onneksi fuksien kesken vallitsi henki, että kavereita autetaan mäessä - muuten olisi monelta matka jäänyt kesken heti ensimmäisenä vuonna. Eli jos on aikomus saada se tutkinto 5 vuodessa, ei ole varaa pudottaa tasoa. Se että matematiikan perusoppimäärää kannettaisiin vielä pidemmälle estäisi tehokkaasti asioiden syväoppimisen - tekniikkaa ei siis voisi omaksua, kun käsitteet olisivat liian hatarasti mielessä.
        Opintojen jälkeen kaikki on nojannut matematiikan varaan. Ja tietokoneet eivät todellakaan osaa muuta kuin laskea - jonkun ne kuitenkin pitää ohjelmoida. Vai ollaanko tämäkin tehtävä antamassa muille maille hoidettavaksi, joissa vielä jaksetaan vaivautua? Mielestäni lukiossa matematiikan tasoa voitaisiin vielä vaikka nostaa, jotta turha kertausvaihe 1. opintovuotena voitaisiin jättää vähemmälle huomiolle.


      • Niin_järkeä_kehiin_siis
        Järkevyyttä kirjoitti:

        Esimerkiksi minä olen humanisti. Meitäkin tarvitaan, mutta me emme tarvitse erityistä matemaattista valmiutta. Ne osa-alueet, joita tarvitsemme, pystymme oppimaan hallitsemaan tarpeen mukaan, vanhoilla päivilläkin.
        Teknologia-ala kuuluu ammattikoulutuksen huoleksi eli siellä syvennetään matematiikkaa.

        Matematiikkaakin voi pitää humanistisena aineena. Aineena joka auttaa ihmistä ymmärtämään itseään ja ajatteluaan sekä selittämään näkemäänsä ja kokemaansa todellisuutta.

        Itse olen koulutukseltani humanisti ja teologi. Olen jo tätä myötä huomannut ettei koulutus ole lukioissa ja yliopistoissa riittävän laaja-alaista. Olisi ihan välttämätöntä että humanististen aineiden opiskelijat pystyisivät hahmottamaan ja ratkaisemaan yleisesti matemaattisia ongelmia. Varsinkin nykyfilosofian saralla matematiikan taidot ovat välttämättömiä ellei satu näpertelemään jonkin postmodernin hömpän parissa.

        Ihmettelen myös onko humanististen tiedekuntienhan tehtävä sittenkään kouluttaa opiskelijoita vain työelämän ja arjen tarpeisiin? Kengänkiilottajia tuskin tarvitsee kouluttaa yliopistoissa vai kuinka? Kysyn tätä vaikka yhdyn kernaasti samaan aikaan Bengt Holmströmin toteamukseen "mikään duuni ei ole paskaduuni". Miksi opiskelijalta ylipäätään vaaditaan kykyä tuottaa mm. pro gradu -tutkielma tohtoriväitöksestä puhumattakaan, jos hänen suhtautuminen sivistykseen on yhtä kapeaa kuin järkevyyttä -nimimerkillä?


      • Kristallinselvä

        Suurin osa duuneista on paskaduuneja. Tekoäly kepittää ihmisen jo japanilaisessa go-pelissä joka on vaikeampi kuin mikään muu peli umiversumissa.

        Ergo matematiikka ja koodaus ovat pian tekoälyn hommia.

        Ihmisille pitäisi opettaa historiaa syitä ja seurauksia sekä uskontoja etiikkaa empatiaa ja kytöstapoja. Lisäksi talouden sekä ponzihuijauspankkisysteemin ymmärtäminen tulisi olla pakollista.

        Talouden takana ei ole pelkkä matematiikka vaan sopimukset eli politiikan psykologia.
        Lisää yhteiskuntaoppia ja poliittista taloushistoriaa koulutukseen. Samoin arvot finanssimatematiikan takana tulee avata selväksi 5 vuotiaankin ymmärrettäväksi.

        Jotta oppi menisi päähän tulee kouluihin lisätä liikuntaa eli 2h per päivä.


    • dgddgdg

      Poikien huonontuneet tulokset johtuvat erityisesti tietokonepeleistä. Pojat pelaavat niitä fanaattisesti jopa oppitunneilla kaverin selän takana sekä öisin peiton alla.
      Niinpä peliteollisuuden ja opettajien pitäisi kehittää sellaisia oppimispelejä, jotka ovat poikiakin kiinnostavia. Nykyisin kehittetään vain sotapelejä.

    • hj67uy

      Lukion laaja matematiikka on eräänlainen perusälykkyystesti. Jos siitä ei selviä kelvollisin arvosanoin, ei pitäisi olla mitään asiaa päättämään yhteiskunnan tärkeistä asioista.

      • 45ty78

        SSO-kolmikon arvosanat ovat: Sipilä laaja L, Soini laaja C, Orpo laaja B.


      • Järkevyyttä

        Tuskinpa vain riittää. Älykkyys on paljon laajempi asia, viisaus vielä laajempi. Viisaita lähinnä tarvitaan. Elämänkokemus on siinä keskeistä, ja sitä saa vain elämällä ja kokemalla.


      • kukajaksaakoulua

        Tyhmät eivät opi, viisaille ei tarvitse opettaa, koulu on keskinkertaisille.


      • alisuoriutuja

        Koulussa menestymisessä tärkeintä ei ole älykkyys, vaan motivaatio. Lukion matematiikka vaatii ennenkaikkea käsitteiden opettelua ja esimerkkien toistamista. Löytyy henkilöitä, jotka eivät ole korkeasti koulutettuja, mutta älykkyystesteissä päihittävät professorit.


      • alivaltiosihteeri
        kukajaksaakoulua kirjoitti:

        Tyhmät eivät opi, viisaille ei tarvitse opettaa, koulu on keskinkertaisille.

        Vedit mutkat aika suoriksi.
        Samaa kategoriaa:
        Ne tekee jotka osaa, ne opettaa jotka ei osaa, ne suunnittelee jotka ei osaa opettaa.


      • valojapäälle

        Väitätkö ettei järjestelmää ole suunniteltu keskinkertaisille?


      • nimimerkki.toinen

        Matematiikka ei sovi tytöille eikä tämä palstakaan.


      • hj56ty98uy

        Isoisä oli käynyt vain kiertokoulun. Siellä oppi kirjaimet ja kertotaulun. Silti hän pärjäsi hyvin yrittäjänä.


      • Näin_se_vain_on
        valojapäälle kirjoitti:

        Väitätkö ettei järjestelmää ole suunniteltu keskinkertaisille?

        Koulutus on tarkoitettu niille, jotka oppivat opetettaessa. Sitä eivät tarvitse ne, jotka oppivat, vaikka ei opetetakaan, eivätkä ne, jotka eivät opi millään opetuksella.


    • Ei_ihan_spesialisti

      Mielestäni edeltävissä vastauksissa - jokaisessa - on varteenotettavia näkökohtia ja painotuksia. Kunpa ne saisi jotenkin koplattua toimivaksi matematiikan opetuksen "käyttöohjeeksi". Vaikka matematiikka on huikean hieno abstraktio ei siihen silti tarvitse "hurahtaa", siis sitä ilmeisesti pitäisi koulussa opettaa muun(kin) kuin matematiikan itsensä vuoksi.

    • nimimerkki.toinen

      Asia ei todellakaan liity mitenkään matematiikkaan joten sen voi heivata suoraan ilmastonmuutoksen puolelle.

    • Digi-Digi

      1) Matematiikan opetuksesta on pihistelty uudessa tuntikehyksessä. Mitenhän mahtaa käydä noin keskimäärin osaamisen kanssa, jos pihistellään missä tahansa aineessa? Oppilaat oppivat paremmin? Javissssst.

      2) Matematiikan opetuksessa käytettävät metodit ovat nekin varsin epäortodoksisia. Pitää olla pelejä, pädejä ja ilmiöitä. Kynät ja paperi ovat passé. Kielletään pian kokonaan luonnonvaroja tuhlaavana.

      3) Matematiikan painotukset. Laskukaavat, niiden johtaminen, yhtälönratkaisu ja sun muut perusjutskat on laitettu telakalle. Sen sijaan opetushallitus promotoi algoritmeja, joita pitää opettaman jo ala-asteella diginatiiveille. Tietävätköhän nämä itsekään, mitä ne ovat? Voin kuvitella parikymppisen, lyhyttä matematiikkaa lukiossa lukeneen opettajan tavaavan Wikipediasta algoritmin määritelmää ennen kuin ala-asteen matematiikan tunti alkaa... Siis algoritmeja ennen kuin edes kertotaulu on opittu?

      Opetushallituksen humanistitätöset voisivat vetää nyt kiltisti ne johtopäätökset ja korjata kurssin helposti, kun perutaan nämä epäonniset uudistukset.

    • sdfghjkl.gh

      Ämmien juorupalsta on oikea paikka tuommoiselle paskajulistukselle. Matematiikkaan se ei liity mitenkään.

    • alivaltiosihteeri

      Jos matematiikan opetus on kovin puhdasta ja aatteellista, niin opiskelu voi olla varsin ahdasta ja puutteellista.

    • Soveltaja

      On vaikeaa nimetä jokin elämän alue (ehkä uskonto pois lukien) jonka kehitys ei olisi pohjimmiltaan perustunut matematiikan apuun. Melkein kaikkien nykyisten tuotteiden tuoteselostuksissa pitäisi olla maininta "Sisältää matematiikkaa". Kehitys vaatii matematiikan osaamista ja soveltamistaitoa, piti matematiikan opetuksesta tai ei. Matematiikka on tutkimukselle yhtä tärkeä kuin vesi on elämälle.

      • Järkevyyttä

        Ilman muuta, mutta kuinka paljon sitä kukin tarvitsee? Tutkijankoulutuksen yhteydessä voidaan matematiikkaa opettaa juuri sen verran kuin sitä tullaantarvitsemaan. Ei ole hukkainvesotinti, jos jokaiselle kansalaiselle opetetaan koko matematiikka, mutta melkein. Eli kaikissa opetusaineissa on kyysmys määrästä ja rajoista. Kaikki on poissa muilta aineilta, joten tasapainottelua tarvitaan.
        Lähes kaikki arjen matematiikka on sitä perustasoa, joka opetetaan jo ensimmäisinä kouluvuosina. Eikö siis kannata pysähtyä siihen ja jatkaa sen verran, kuin lähinnä työelämässä milloinkin tarvitaan. Ei edes matematiikka ole sellainen elämänalue, jonka pitäisi hallita koulutusta.


      • Post_Trump_World
        Järkevyyttä kirjoitti:

        Ilman muuta, mutta kuinka paljon sitä kukin tarvitsee? Tutkijankoulutuksen yhteydessä voidaan matematiikkaa opettaa juuri sen verran kuin sitä tullaantarvitsemaan. Ei ole hukkainvesotinti, jos jokaiselle kansalaiselle opetetaan koko matematiikka, mutta melkein. Eli kaikissa opetusaineissa on kyysmys määrästä ja rajoista. Kaikki on poissa muilta aineilta, joten tasapainottelua tarvitaan.
        Lähes kaikki arjen matematiikka on sitä perustasoa, joka opetetaan jo ensimmäisinä kouluvuosina. Eikö siis kannata pysähtyä siihen ja jatkaa sen verran, kuin lähinnä työelämässä milloinkin tarvitaan. Ei edes matematiikka ole sellainen elämänalue, jonka pitäisi hallita koulutusta.

        Maailmassa on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan, ja paras lupaus tai tarina voittaa. Ikävän loogisella matematiikalla ei tässä maailmassa ole mitään jakoa.


      • vasemmisto_trumpittaa
        Post_Trump_World kirjoitti:

        Maailmassa on siirrytty totuuden jälkeiseen aikaan, ja paras lupaus tai tarina voittaa. Ikävän loogisella matematiikalla ei tässä maailmassa ole mitään jakoa.

        Taitaa tuo maailma vailla logiikkaa olla enemmän vasemmistovihreiden käsialaa. Googlettakaa sanalla postmodernismi, niin ymmärrätte. Erityisesti postmodernismi kulttuurissa ja historiallisena ilmiönä. Myös nk. Sokalin hoax on hyvä esimerkki aiheesta.

        Postmodernismi osoittaa kritiikkiä valitusta ja tieteiden "monistista" maailmankuvaa vastaan. Paljon muutakin siellä on, mutta sen vihamielinen asenne on selviö. Postmodernismi on myös tunkeutunut kaikkialle humanistisiin aineisiin ja vaikuttaa siellä monin tavoin. Multikulti on yksi sen "kulttuurivallankumouksen" hedelmistä, joka perustuu idealle, että länsimaiden kehitys luonnontieteineen (= modernismi) on vain pelkkä lokaali kertomus.


    • bimboille

      Matematiikka kehittää loogista ajattelua ja sitä tarvitsevat kaikki.

      • sdfghjkl.mm

        Eivätpä ole tämän ketjun kirjoittajat tainneet paljon matematiikkaa opiskella.


      • Järkevyyttä

        Kehittää sitä moni muukin asia. Nythän ollaan siirtymässä koodaamiseen eli ohjelmoimiseen. Minusta se kyllä kehittää loogisuutta. Mutta ei siinäkään tarvitse mennä liian pitkälle, sillä eihän kaikkien tarvitse koskaan kovin paljon ohjelmoida.
        Jo yksinkertainen BASIC-kieli tehnee logiikalle samaa hyvää kuin jokin vaikeammin opeteltava ja sovellettava kieli. Sama periaatehan se on kaikissa eli jonkin tehtävän suorittamisen suunnittelu.


    • Komppaan

      Olen samaa mieltä ohjelmointikielten suhteen. Monien kielten kehitysympäristö olioineen, kirjastoineen ja tietorakenteineen vie helposti huomion epäoleelliseen. Ongelman muuttaminen ratkaisualgoritmiksi, ja sen muuttaminen ohjelmakoodiksi ovat pääjuttuja. Näin ohjelman looginen rakenne ja oikeellisuus ovat kuitenkin edelleen tärkeimpiä oppimiskohteita.

      • fossiili_

        Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
        Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla.


      • Komppaan
        fossiili_ kirjoitti:

        Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
        Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla.

        Tuo helppo grafiikan tuottaminen olisi todellakin hyvä lisäbonus, sillä tälläkin alueella kuva on tuhat sanaa.


      • Järkevyyttä
        fossiili_ kirjoitti:

        Mielestäni ihan alussa kannattaa ottaa käyttöön jokin helpohko ohjelmointikieli, jossa pienehköllä vaivalla saadaan esim. graafinen tuotos. Ennen tuollainen oli ainakin Logo-kieli Windowsissa (Linuxissa Kturtle). Siinä helposti sivutuotteena tulivat tutuiksi muuttujat, aliohjelmat - jopa rekursion käsite yms.
        Innostavaa on saada tuotettua ensimmäinen värikäs kuvio omakätisesti kirjoitetulla ohjelmalla.

        Aitoja ja hyödyllisiä tietokoneohjelmia saa harrastaja helposti rakennettua ja suoritettua tällä BASIC-kielellä:
        http://www.wildgardenseed.com/RQDP/
        tässä editorissa: http://rapidq.phatcode.net/FreeQ/

        Molemmat ilmaisia. Ohjeistus on selkeä. Valmiita esimerkkiohjelmia on runsaasti.

        Mutta jos pyrkii ammmatillisen pätevyyteen, lienee parasta aloittaa esim. Pythonilla.


      • Järkevyyttä

    • alaa_seuraava

      Ns. "puhdas matematiikka" voitaneen jättää ainakin peruskoulussa vähemmälle (aksioomat -- todistaminen --lauseet -- seurauslauseet -- ). Kummallinen välivaihe oli muistaakseni joskus 70- 80-lukujen vaiheilla vallinnut joukko-oppi-buumi. Silloin joukko-opin oli kai määrä kirkastaa lapsukaisten ajatuksissa matematiikan syvintä olemusta. Metsään meni ja pahemman kerran. Onneksi suhteellisuudentajua ja päivän tarpeita on ainakin jossakin määrin saatu ujutettua nykyisiin opetussuunnitelmiin.

    • Järkevyyttä

      Kun minä olen korostanut siirtymistä matematiikassa teorian, perusteiden ja taitojen kovin perusteellisesta oppimisesta enemmän teknisten apuvälineiden käytön oppimiseen, niin mm. tämä Internet-sivu on mielenkiintoinen: http://rosettacode.org/wiki/Rosetta_Code

      Siinä esitetään satojen ongelmien - joukossa paljon matemaattisiakin - ratkaisemista tietokoneen ohjelmoinnin avulla. Välineitäkin eli ohjelmointikieliä on käytettävissä runsaasti, BASIC-versioista C-kieleen.

      • Järkevyyttä

      • Järkevyyttä

      • Opettaja_evp

        Hienoa että olet auliisti jakanut linkkejä tosi mielenkiintoisille ja uteliaisuutta herättäville sivustoille ja muutenkin kommentoinut ajatuksia herättävästi. Kiitos! Toivoa sopii, että moni matematiikan opettaja käy vilkaisemassa täällä käytyä ajatustenvaihtoa.


    • Järkevyyttä
    • Järkevyyttä

      "Opetussuunnitelman luonnoksen mukaan
      yläkoulussa aletaan perehtyä johonkin oikeaan
      ohjelmointikieleen.
      OPH:n suunnitelma ei ota kantaa käytettävään
      kieleen. Käytännössä mahdollisia vaihtoehtoja
      ovat esimerkiksi Python, Ruby tai JavaScript.
      Nämä ovat nykyaikaisia, eri käyttötarkoituksiin
      sopivia mutta ammattilaistenkin käyttämiä kie-
      liä, joiden alkeet ovat ymmärrettävissä yläkoulu-
      tasolla."
      https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf

      --------------
      JavaScript: https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming

      "JavaScriptiä käytetään lähes
      kaikilla verkkosivuilla, kun sivustolle halutaan
      ohjelmoida interaktiivisia toiminnallisuuksia,
      animaatioita, pelejä tai muuta vastaavaa."

    • satunnainen_harhailija

      Täällähän on ihan asiallista ja hyödyllistä keskustelua. Ei ole kovin tavallista suomi24-foorumilla.
      Kaikesta päätellen kirjoittajat ovat asioista perillä. Aploodeja!

    • nimimerkki.toinen

      Koko ketjun voisi heivata hevon vittuun. Matematiikan kanssa turhalla pärinällä ei ole mitään tekemistä.

    • Järkevyyttä

      Matematiikan opetuksen tulevaisuudesta sanotaan teoksessa Koodaus 2016 seuraavaa:

      "Matematiikkaa voisi – uudessa maailmanjärjestyksessä
      – opiskella tietokoneiden ja
      ohjelmointitaitojen avulla aivan nykyisestä
      poikkeavalla tavalla. Siinä keskityttäisiin
      varsinaisen laskemisen sijasta ongelman
      ymmärtämiseen ja muotoiluun – ja laskutoimitusosan
      ratkaisemiseen käytettäisiin
      tietokonetta. Kun tietokone hoitaa laskut,
      itse ongelmat voisivat olla laskutoimituksel-
      lisesti huomattavasti vaikeampia, ja tämän
      ansiosta niillä voisi olla yhä useammin
      selvä, ymmärrettävä ja motivoiva yhteys
      tosielämään, esimerkiksi biologiaan, maantietoon
      tai fyysisen maailman ilmiöihin.
      - Matemaatikko Conrad Wolfram on
      pitänyt aiheesta loistavan, huikealla tavalla
      silmiä avaavan puheen: youtube.
      com/watch?v=60OVlfAUPJg
      - Wolframin ja kumppaneiden ehdotukset
      uudenlaiselle, tietokonepohjaiselle
      matematiikan opetussuunnitelmalla
      löytyvät osoitteesta computerbasedmath.org"

      https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/koodi2016/Koodi2016_LR.pdf (s. 125)

      • Järkevyyttä

        Siis ihmiselle jää vielä pääteltäväksi, löytyykö hänen ongelmaansa ratkaisu(a) matemaattisista menetelmistä ja mistä niistä. Sitten hänen on puettava ratkaisumenetelmä ohjelmoimalla tietokoneen ymmärtämään muotoon. Tietysti tarvittava tietokoneohjelma voi löytyä valmiina tai ainakin pohjaksi soveltuvana esimerkiksi täältä:
        http://rosettacode.org/mw/index.php?title=Special:Ask&offset=0&limit=15&q=[[Is task::true]]&p=format=broadtable/searchlabel=more...&sort=Modification date&order=desc


      • Järkevyyttä
        Järkevyyttä kirjoitti:

        Siis ihmiselle jää vielä pääteltäväksi, löytyykö hänen ongelmaansa ratkaisu(a) matemaattisista menetelmistä ja mistä niistä. Sitten hänen on puettava ratkaisumenetelmä ohjelmoimalla tietokoneen ymmärtämään muotoon. Tietysti tarvittava tietokoneohjelma voi löytyä valmiina tai ainakin pohjaksi soveltuvana esimerkiksi täältä:
        http://rosettacode.org/mw/index.php?title=Special:Ask&offset=0&limit=15&q=[[Is task::true]]&p=format=broadtable/searchlabel=more...&sort=Modification date&order=desc

        Suomi24 ei näköjään hyväksy prosenttimerkkejä (%) linkkeihin. Tälläkin pääsee: http://rosettacode.org/


    • mathcode

      Matematiikka ja koodaaminen ovat pohjimmiltaan pitkälti samankaltaisia. Kumpikin etenee eräänlaisen "syntaksin" eli "kieliopin" varassa. Pitkälle spesialisoituneet matematiika ja koodaaminen ehkä kuitenkin eroavat toisistaan abstraktioasteensa puolesta. Joka tapauksessa kummassakin tarvitaan terävää ajattelukykyä (välttämätön ehto, ehkä ei täysin riittävä).

    • suhteellisuudentaju_yess

      Niinsanottu "puhdas" matematiikka ehkä vetoaa enemmän filosofiseen mielenlaatuun kun taas koodaaminen vetoaa enemmän käytännönläheiseen mielenlaatuun.
      Koululaisia olisi ilmeisesti parasta houkutella kehittämään taitojaan kummallakin saralla sopivan pienin (mutta monin) askelin. Heti ei kukaan pääse eksperttitasolle, eikä läheskään kaikkien sinne tarvitse edes yrittää.

    • Kerrankin hyvä kysymys!

      Sanoisin, ettei ketään nuorta kiinnosta matikka koska
      se on abstrakti aine, eikä sillä ole nuoren mielestä
      mitään merkitystä - ymmärrän heitä. Pakko-ruotsillakaan
      ei tuntunut olevan mitään merkitystä silloin kun itse
      kävin koulua - ja olin aika vitun oikeassa, sillä eo ole ollut
      eikä tule olemaan mitään merkitystä urallani, aine pitäisi
      vaihtaa valinnanvapaaksi jo!

      Takaisin matikkaan.
      Sitäkään ei voi pakkosyöttää nuorille. Pakkosyöttä
      misestä seuraa vain lujempi hylkimisreaktio, kyllä sinä
      sen tiedät. Tee matikasta cool! Näytä oppilaille mitä
      kikkoja sillä voi tehdä. Prosenttilaskut pois, selitä suoraa
      että 70% 600:sta ei tarvitse kuin kertoa 6 x 7 ja loput
      nollat tajuaa jokainen.
      Pukeudu rennosti, oppilaiden pitää päästä samalle
      aaltopituudelle kanssasi. Ole cooli, anna heille
      liikkumavaraa. Muista, että koko luokan oppiminen
      on SINUN esityksestäsi kiinni, ei kenkään muun!

      - tractor

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      39
      4297
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      45
      3197
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3156
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      485
      2780
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      198
      2030
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1896
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1527
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      42
      1522
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1291
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1232
    Aihe