hirveästi töitä elinaika kesken loppuu

kuntohun

työt lisääntyy tekijät vähentyvät,kelkka kun kuoli kuljettajakin kuoli.Suoritin isä metsän harvennusta ,tuulenkaatojen ,tykkykoivujen poikki menneiden puden poistoa ja tein niistä polttopuita enolle ja kaverille niitä ,jotenkin pysyin järjissäni .Nyt sänky on turvallisin paikka maan päällä ja taivas kun sen aika koittaa

3

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70859893609

Luonto kiittää. Olen itsekin maanomistaja, keskimääräistä suurempi sellainen, mutta näin ikääntymisen myötä olen tajunnut myös sen, että metsätalouteen, erityisesti "metsänhoitoon", liittyy tolkuttoman paljon turhaa ja tarpeetonta ryskäämistä. Minäkin ehdin maillani suorittamaan. Aivan liian paljon jos asiaa järjellä ajattelee. Kaadoin, tongin, väänsin, jne. ja kuvittelin jollakin tapaa tukevani jotain utopistista yhteistä hyvää, jota aatetta maanomistajille tungetaan.

Tulin järkiini jo ajat sitten. Minun seljästa valuvat pois kansantalousjorinat, joiden mukaan kaikki pitää kaataa heti. Ja mieluummin kahteen kertaan jos siitä lisäviitosen saa. Antaahan luonnosta jonkun reunan olla, mieluummin jopa toisen. Metsiä käytettäköön, mutta ei kait tässä muutamasta yleisen tehometsävaateen molokkiin joutumattomasta maa-alasta kannata hirteenkään mennä.

• joppakaataakanervatkin

Viisaita sanoja. Metsää voi ajatella ensisijaisesti myös metsänä, eikä realisoimattomana setelitukkuna. Enkä nyt tarkoita, että kaikki pitäisi hihhulimaisen keskusjohtoisesti rauhoittaa. Jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee ja miten taloudellinen tilanne sallii / vaatii.

• teenminkäehdin

Ei työt mailmasta tekemällä lopu ja yhden henkilön jäljet lähtee vaan yhteen suuntaan. Eli metsänomistuksessa kannattaa osa töistä ulkoistaa. Itse teen sen minkä järkevästi ehdin ja loput teetän, se on yleensä korjuu tai kuljetus.
      Puuta myyn pelkästään siten, että hakkuut tehdään moto-ketjulla, äärimmäisen harvoin metsurityönä jotain koivutukkeja tai ylispuiden poistoja. Hankintakauppojakin olen teettänyt koneyrittäjillä, jos vain se tulee taloudellisesti paremmaksi.
      Raivaussaha olen käyttänyt paljon ja moottorisahalla teen käytännössä vain polttopuiden ja pieneen jatkojalostukseen tarvittavan puutavaran kaadot. Juontokoura ja tukkivinssi riittävät pieneen traktoriin välineiksi, jatkokuljetukset hoituu puutavara-autoilla paluukuljetuksina. Harvoin kuljetan itse tukkeja isompaa määrää sahattavaksi kenttäsirkkelilleni taikka hirsisorvilleni.

Metsä on tietysti minulle myös luontoarvoja, hoidettu metsä on mukava katsella ja käydä marjastamassa. Ei hoitamattomissa rytöikeiöissä viitsi juuri kävellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1139
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe