Oppikirjan tekijän palkkio

Daisy

Minkälaista palkkiota oppikirjan tekijä saa? Onko järkevää tehdä projekti könttäsummapalkalla, vaiko myytyjen kappaleiden perusteella? Entä paljonko yhdestä oppikirjasta keskimäärin tienaa? Pienikin osviitta auttaisi kovasti :)

8

6124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoja kirjoittanut

Kysy joltain isolta kustantajalta, vaikka WSOY:ltä. Lähettävät sinulle kirjantekijän ohjekirjasen ja muuta tietoa. Olen tehnyt pieniä "teoksia" kertakorvauksella (kalvosarjoja tms. joita ei kovin paljoa mene), oppikirjoista palkkio on tullut myyntilukujen perusteella. Vaihteluväli minulle maksetuissa korvauksissa (brutto) on ehkä ollut tuhannen euron ja 20 000 euron välissä.Tekijäryhmälle on varattu tietty prosentti tuotosta. Mitä useampi tekijä, sitä vähemmän per nuppi. Oppikirjan teko on työn ohella varsinkin todella työlästä ja aikaa viepää, mutta kivaa. Siinä oppii paljon. Ja tienaa jonkin verran.

• Daisy

KIITOS vastauksestasi!! Se auttoi jo paljon. Onko sopimuksessasi ollut mitään "takuusummaa", jonka olisit myynnistä riippumatta saanut jo ennakkoon ja joka tapauksessa pitää? Osaatko sanoa, mikä on se tietty prosentti, joka menee tekijöille? Onko se neuvoteltavissa? Entä luuletko, että normaalin työn ohessa ehtii kirjoittaa kirjaa? Olisi ihanaa jos vastailisit!

• zuppd

voiko esim. wsoy:lle tai muualle ehdottaa itse kirjan tekemistä. Eräskin ala-asteen kirjasarja on niin surkea, että oikein himoitsisisn tehdä paremman kirjan. Miten asioissa edetään, pitääkö vaan tehdä oppikirja ja esittää se julkaistavaksi wsoy:lle vai miten?

• kysy kustantajalta
        zuppd kirjoitti:

voiko esim. wsoy:lle tai muualle ehdottaa itse kirjan tekemistä. Eräskin ala-asteen kirjasarja on niin surkea, että oikein himoitsisisn tehdä paremman kirjan. Miten asioissa edetään, pitääkö vaan tehdä oppikirja ja esittää se julkaistavaksi wsoy:lle vai miten?

Kyllä voi ehdottaa, ja jos kustantajaa kiinnostaa, voi ehdotus poikia kirjantekoa sitte (näin on minulle käynyt). Kustantajilla on tieten omat aikataulunsa uusien kirjojen teossa, mutta kyllä he voivat ottaa sinuun yhteyttä kun uusia kirjoja pitää alkaa tehdä. Hyvät kirjantekijät ovat kustantajille tärkeitä, sillä kustantajat elävät kirjantekijöiden varassa. Pelkkä väite siitä että joku kirja on huono ja että itse osaisi tehdä paremman ei mahda riittää... uusia kirjaideoita kannattanee miettiä vähän valmiimmaksi. Itse kirjan teko vaatii kompromissien tekoa muun muassa omien ihanteiden, käyttäjäkunnan konservatiivisuuden, kirjan käytännön toimivuuden ja kustantajan asettamien rajojen välillä.

• kysy kustantajalta
        Daisy kirjoitti:

KIITOS vastauksestasi!! Se auttoi jo paljon. Onko sopimuksessasi ollut mitään "takuusummaa", jonka olisit myynnistä riippumatta saanut jo ennakkoon ja joka tapauksessa pitää? Osaatko sanoa, mikä on se tietty prosentti, joka menee tekijöille? Onko se neuvoteltavissa? Entä luuletko, että normaalin työn ohessa ehtii kirjoittaa kirjaa? Olisi ihanaa jos vastailisit!

Olen saanut ennakkoa kun kustannussopimus on tehty. Se on sitten vähennetty myöhemmin myyntituloista. Eivät peri sitä pois, vaikka kirjaa ei sitten myytäisi yhtään kappaletta! Neuvotteluvaraa ei palkkioprosentissa liene käkytännössä. Se voi olla esim. noin 20 % nidotun kappaleen alvittomasta kustantajalle tulevasta hinnasta tms. Useimmat oppikirjailijat kirjoittavat kirjansa työn ohella. Tulee pituutta päivälle, kun kotiläksyjen jälkeen jatkaa kirjan tekoa... ehtii sitä, jos tinkii jostain muusta.

• Daisy
        kysy kustantajalta kirjoitti:

Olen saanut ennakkoa kun kustannussopimus on tehty. Se on sitten vähennetty myöhemmin myyntituloista. Eivät peri sitä pois, vaikka kirjaa ei sitten myytäisi yhtään kappaletta! Neuvotteluvaraa ei palkkioprosentissa liene käkytännössä. Se voi olla esim. noin 20 % nidotun kappaleen alvittomasta kustantajalle tulevasta hinnasta tms. Useimmat oppikirjailijat kirjoittavat kirjansa työn ohella. Tulee pituutta päivälle, kun kotiläksyjen jälkeen jatkaa kirjan tekoa... ehtii sitä, jos tinkii jostain muusta.

Saanko udella, että paljonko sinä sait taattua ennakkoa? Mulle tarjottiin 500 €, mielestäni aika vähän...

• kysy kust....
        Daisy kirjoitti:

Saanko udella, että paljonko sinä sait taattua ennakkoa? Mulle tarjottiin 500 €, mielestäni aika vähän...

En tiedä mikä on ennakkohaarukka noin yleisesti. Mainitsemasi summan olen jostain työstä saanut itsekin, mutta isompien hankkeiden ennakot ovat voineet olla noin kymmenkertaiset (yhteensä, siis jaettavaksi tekijöiden kesken).

• ope234
        Daisy kirjoitti:

Onpa naurettava summa!

En kirjoittaisi mitään...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe