Käsi-ihottuma

annu

Hei!

Onko kellään kokemusta hankalasta käsi-ihottumasta?

Olen kärsinyt nyt noin kolme vuotta käsi-ihottumasta. Kädet ovat todella kuivat ja pieniä vesirakkuloita ilmestyy silloin tällöin. Pahinta on, että käteni kutisevat hirmuisesti. Kirvelyä ja kipuakin on. Ihoni on ohentunut jatkuvien toisen luokan kortikosteroidien käytöstä.

Iho on huonossa kunnossa etenkin sormista, sekä kämmenistä. Käden selkäosa on terve (joskus punaisia laikkuja).

Osaisiko joku kiltti kertoa, mitä allergiatestejä kannattaisi pyytää, kun sellaisiin mahdollisesti pääsen?

32

32858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helystin

Käy niissä allergiatesteissä, ne kyllä tietää mitä testata. Se ei kyllä välttämättä valaise se tulos sun tilannetta ollenkaan.. (lohdullista, eikö totta) Oon ite atoopikko, ja kärsin just samasta ongelmasta, oirekuvaus just sama. Ihottumaa melkein aina ja stressi-tilanteissa (esim. tenttiviikot) tulee vielä kauheammat kutinat jne jos vaan mahdollista. Koskaan ei oo selvinny mistä tää käsi-ihottuma johtuu suoranaisesti, kai se monen ärsykkeen summa on, ja käsien ihohan kuitenki altistuu kaikelle p*kalle niin oiskohan se allergisen iho sitte niin tulehdus altis tai jotain.. No jos se yhtään lohduttaa niin on täällä joku joka kärsii just samasta ongelmasta.. Eli ku iho on pahana, mieti, et hei, sillä muijalla on sama vaiva, ja naura paskaisesti =)
      Jos saat ratkasun tohon ongelmaan niin kerro se täällä =)

• annu

jos tälle vaivalle ei löydy mitään ratkaisua. Olisi fantastista, jos ihottuma johtuisikin jostain tietystä aineesta. Sen jättämällä pois tapahtuisi ihmeparantuminen:O Taitaa olla toiveajattelua.

Lohduttavaa kuulla, että löytyy kohtalotoveri. Jaksamista sulle kanssa:) Myös mulla stressi ja tenttikausi pahentaa käsiä. Ja sitä tajunnan räjäyttävää kutinaa ei vaan voi olla raapimatta! Ai niin, käsieni iho myös "punastelee" tai "leihahtelee". Outo homma. Onkohan siitä ihosta hajonnut lopullisesti joku tärkeä komponentti, joka ei koskaan palaudu ennalleen?

Puolentoista viikon päästä menen lääkäriin ja kertoilen tänne, sainko apua. Toivottavasti niillä olisi jokin uusi innovaatio tarjottavana tähän ongelmaan.

• Mia

Minulla on ollut samanlaista ihottumaa jo kymmenisen vuotta, joskus hyvinkin pahana, mutta nyt olen saanut ihottuman lähes kokonaan pois ja pahasta kutina kierteestäkin pääsin kokonaan eroon. Oletko kokeillut Elidel-nimistä lääkevoidetta tai Advantania? Sain ihottumani kuriin näillä voiteilla. Mitä perusvoiteita käytät? Hydrolan on sopinut minulle eikä aiheuta kutinaa tai haudo käsiä.

• annu

Kiitos voidevinkeistä:) Näitä en ole käyttänyt, mutta voisin tosiaan kokeilla, kun ne sinulle ovat tuoneet avun pitkäaikaiseen ongelmaan. Eikä immunosuppressiivisen Elidelin käytöstä pitäisi iho enää oheta.

Tällä hetkellä käytän Lipolan perusvoidetta, jonka olen kokenut hyväksi. Lisäksi käytän Locoid-kortisonia, joskus Duocortia.

Oletko sinä Mia, saanut selville, mistä ihottumasi johtuu?

• Mia
        annu kirjoitti:

Kiitos voidevinkeistä:) Näitä en ole käyttänyt, mutta voisin tosiaan kokeilla, kun ne sinulle ovat tuoneet avun pitkäaikaiseen ongelmaan. Eikä immunosuppressiivisen Elidelin käytöstä pitäisi iho enää oheta.

Tällä hetkellä käytän Lipolan perusvoidetta, jonka olen kokenut hyväksi. Lisäksi käytän Locoid-kortisonia, joskus Duocortia.

Oletko sinä Mia, saanut selville, mistä ihottumasi johtuu?

En ole saanut selville mistä ihottuma johtuu, tai atooppiseksihan tämä on luokiteltu. Sain muuten kutinan loppumaan lopettamalla aromisuolan käytön. Minulla kutina oli pahinta öisin ja kädet olivat usein aamulla hurjan näköiset, kun olin unissani niitä raapinut.
        Olen jo muutamia vuosia käyttänyt mainitsemaani Advantan voidetta, mutta käytin sitä väärin, joten ihottuma pysyi. Jotta Advantan (tai Elidel) todella auttaisi, on sitä käytettävä päivittäin noin kuukauden ajan, vaikka ihottuma välillä paranisi. Kuukauden käytön jälkeen ihottuman taas puhjetessa on voidetta käytettävä päivittäin muutama viikko. Tämän jälkeen ihottuman pitäisi pysyä kurissa, kunhan muistaa aina ihon alkaessa oireilla HETI laittaa voidetta ihottuma kohtiin. Pitäisi lähteä muutamassa päivässä pois joksikin aikaa eikä ihottuma pääse lehahtamaan punaiseksi. Ikuinen rasvakierre tämä ihottuma kyllä on, mutta kaikkensa sitä tekee, jotta kutina ei palaisi takaisin :)

• itse

Juuri tuollaisesta ihottumasta kärsin lapsena. Eivät auttaneet mitkään voiteet. Ensin alkoi kihelmöinti ja kutina, sitten vesikellot sormiin, sormenväleihin ja kämmeniin, sitten puhkeilevat vesikellot, jonka jälkeen veresliha näkyviin ja kuivuudesta halkeileminen jopa verenvuotoihin asti. Mutta pahinta vielä, että kierre jatkui ja jo vereslihalla oleviin alueisiin saattoi tulla uudet vesikellot.

Sitten vaikka lapsi olinkin aloin havainnoimaan, mikä aiheuttaa. Huomasin, että kostea villa eli kun tein lumipalloja villaisilla käsineillä joka kerta alkoi kierre. Sitten appelsiinin kuoret. Lopulta vielä käsitiskiaineet. Niinpä tiskasin ja kuorin appelsiinit kumihanskat kädessä ja vältin villaisten käsineiden kastumista.

Näin pääsin lähes kokonaan ihottumasta, mutta sitten vielä aikuisena ilmaantui ihottumaa ja huomasin, että tuli porkkanoita kuoriessa. Lopulta piti välttää kaikkien sitrushedelmien kuoria.

Mutta yhtäkaikki, olen jo noin 10 vuotta ollut ilman yhtäkään vesikelloa.

• Zara
        Mia kirjoitti:

En ole saanut selville mistä ihottuma johtuu, tai atooppiseksihan tämä on luokiteltu. Sain muuten kutinan loppumaan lopettamalla aromisuolan käytön. Minulla kutina oli pahinta öisin ja kädet olivat usein aamulla hurjan näköiset, kun olin unissani niitä raapinut.
        Olen jo muutamia vuosia käyttänyt mainitsemaani Advantan voidetta, mutta käytin sitä väärin, joten ihottuma pysyi. Jotta Advantan (tai Elidel) todella auttaisi, on sitä käytettävä päivittäin noin kuukauden ajan, vaikka ihottuma välillä paranisi. Kuukauden käytön jälkeen ihottuman taas puhjetessa on voidetta käytettävä päivittäin muutama viikko. Tämän jälkeen ihottuman pitäisi pysyä kurissa, kunhan muistaa aina ihon alkaessa oireilla HETI laittaa voidetta ihottuma kohtiin. Pitäisi lähteä muutamassa päivässä pois joksikin aikaa eikä ihottuma pääse lehahtamaan punaiseksi. Ikuinen rasvakierre tämä ihottuma kyllä on, mutta kaikkensa sitä tekee, jotta kutina ei palaisi takaisin :)

Moi!

Olen sairastanut atooppista ihottumaa koko ikäni, oikeastaan kaikki mahdollinen on testattu, mutta syytä ihottumaan ei ole löydetty.

Käytän Elidel-voidetta, ja kutinaan Zyrtecia tai joskus Ataraxia. Elidel-voide auttaa jonkin verran, mutta näin talvella iho on niin huonossa kunnossa (käsivarret, kämmenet, jalat ja selkä, kasvot onneksi nykyään vain vähän) että tuntuu ettei Elidelkään auta.

Voisitko kertoa enemmän tuosta Advantan-voiteesta? Se näkyy olevan kortikosteroidivoide jota saa ilmeisesti käyttää vain kuuriluontoisesti. Onko siitä ollut sinulle enemmän/saman verran/vähemmän apua kuin Elidelistä? Se on ainakin paljon halvempi kuin Elidel (vaikka olenkin saanut erityiskorvattavuuden), joten olisin kiinnostunut kokeilemaan sitä.

Olen kiinnostunut kokeilemaan kaikkia mahdollisia hoitomuotoja, kuukauden kestävä Elidel-tuubi maksaa minulle 28€, mihin ei opiskelijalla todellakaan ole varaa...

Kiitos jos joku ehtii vastata! :)

• Mia
        Zara kirjoitti:

Moi!

Olen sairastanut atooppista ihottumaa koko ikäni, oikeastaan kaikki mahdollinen on testattu, mutta syytä ihottumaan ei ole löydetty.

Käytän Elidel-voidetta, ja kutinaan Zyrtecia tai joskus Ataraxia. Elidel-voide auttaa jonkin verran, mutta näin talvella iho on niin huonossa kunnossa (käsivarret, kämmenet, jalat ja selkä, kasvot onneksi nykyään vain vähän) että tuntuu ettei Elidelkään auta.

Voisitko kertoa enemmän tuosta Advantan-voiteesta? Se näkyy olevan kortikosteroidivoide jota saa ilmeisesti käyttää vain kuuriluontoisesti. Onko siitä ollut sinulle enemmän/saman verran/vähemmän apua kuin Elidelistä? Se on ainakin paljon halvempi kuin Elidel (vaikka olenkin saanut erityiskorvattavuuden), joten olisin kiinnostunut kokeilemaan sitä.

Olen kiinnostunut kokeilemaan kaikkia mahdollisia hoitomuotoja, kuukauden kestävä Elidel-tuubi maksaa minulle 28€, mihin ei opiskelijalla todellakaan ole varaa...

Kiitos jos joku ehtii vastata! :)

Juuri Advantanilla olen saanut ihottumani kuriin. Elideliä olen käyttänyt aiemmin, mutta Advantan on minulla toiminut paremmin ja nopeammin. Elideliä tosin aion jatkossakin käyttää Advantanin ohella, jotta iho ei ohenisi. Kokeile ihmeessä ja muista "oikeat käyttöohjeet", joista kirjoittelin aiemmin.

• Hajusteintolerantti
        itse kirjoitti:

Juuri tuollaisesta ihottumasta kärsin lapsena. Eivät auttaneet mitkään voiteet. Ensin alkoi kihelmöinti ja kutina, sitten vesikellot sormiin, sormenväleihin ja kämmeniin, sitten puhkeilevat vesikellot, jonka jälkeen veresliha näkyviin ja kuivuudesta halkeileminen jopa verenvuotoihin asti. Mutta pahinta vielä, että kierre jatkui ja jo vereslihalla oleviin alueisiin saattoi tulla uudet vesikellot.

Sitten vaikka lapsi olinkin aloin havainnoimaan, mikä aiheuttaa. Huomasin, että kostea villa eli kun tein lumipalloja villaisilla käsineillä joka kerta alkoi kierre. Sitten appelsiinin kuoret. Lopulta vielä käsitiskiaineet. Niinpä tiskasin ja kuorin appelsiinit kumihanskat kädessä ja vältin villaisten käsineiden kastumista.

Näin pääsin lähes kokonaan ihottumasta, mutta sitten vielä aikuisena ilmaantui ihottumaa ja huomasin, että tuli porkkanoita kuoriessa. Lopulta piti välttää kaikkien sitrushedelmien kuoria.

Mutta yhtäkaikki, olen jo noin 10 vuotta ollut ilman yhtäkään vesikelloa.

Minä söin opiskeluaikana appelsiineja, olin näet päätellyt, että on pakko olla kyse C-vitamiinin puutteesta, kun iho oli aina talvella vaikea.
        No, ihottuma tietty paheni, ja tajusin, että sitrushedelmät pahentavat. Liika omenien syönti (kotimaisia, äidin puusta) aiheutti myös hirveän kutinan silloin ja siihen aikaan.

Käsitiskiaine on varmaan monen käsi-ihottuman syy.
        Itse olin jo unohtanut senkin, nyt kun on astianpesukone. Hajusteetonta tiskiainetta ja suojakäsineet käteen! Mielellään ei lateksia, ettei tule lateksiallergiaa, mikä on sitten hankala juttu. Ei kokemusta, mutta olen lukenut.

Kun lapset olivat vauvoja ja pyllyjä piti pestä usein ja kädet piti pestä monta kertaa päivässä, minulla oli paha käsi-ihottuma, sormenpäät halki, kutisi. Silloin pesin astiatkin käsin, eli sekin vaikutti. Silloin löysin sen karbamidia sisältävän voiteen, mikä on nyt nimeltään Calmuril, se auttoi.

Tuossa vaiheessa alkoi muuten vatsa reagoimaan valkosipulille! Todella pahat kivut. Myöhemmin reaktio tulikin nokkosrokkona ja pienistä määristä esim. mausteseoksissa.
        Parasta tietää joka raaka-aine minkä suuhunsa laittaa. Limsojen ja aromi-kivennäisvesien kanssa
        kannattaa olla varovainen, sisältävät mm. aromi-aineita, sekä luonnosta, että synteettisiä.
        Samoja käytetään myös hajustekemikaaleina, josta
        synteettisten osuus on tätänykyä 85 %.
        Reilut 4 vuotta sitten sain pojan koirasta pahan astma-tyyppisen kohtauksen, senjälkeen ihottumaa,
        kutisi ja punoitti. Ei aavistustakaan miksi.
        Jouluna söin kinkkua, jälkeenpäin huomasin, että iho ei kutissut! Kun söin leikkeleitä tai makkaraa, kutina ja ihottuma palasivat.
        Olin lähes kasvis-dieetillä 2 vuotta, jos sorruin lenkkiin (mökillä), kutina seurasi.
        Koirankin ruokavalio oli muuttunut, sai koiranruokaa, missä ei ollut lisä-, eikä aromiaineita, yms.; on allergiakoirille tarkoitettua. Koiran koirakaveri on vaikeasti allerginen, eläinlääkäri oli suositellut ko. ruokaa.
        Ollaan oltu yhdessä mökillä monet viikot, nukuttu samassa mökissä - ja väliin samassa sängyssäkin - ja hyvin on mennyt.
        55:s vuosi alkoi, pitkä on 'tutkijan' ura.

• Arja

Osta niitä ohuita suojakäsineitä (läpinäkyviä lääkärin käsineitä) ja vaikkapa sisälle ohuet puuvillakäsineet (valkoisia, joita käytetään sairaaloissa).

Käytä käsineitä aina kun käsittelet ruoka-aineita, peset hiuksia, siivoat, tienkin eri käsineitä eri käyttötarkoituksessa. Näin voit tsekata, johtuuko käsi-ihottuma sisäisestä vai ulkoisesta ärsytyksestä.

Niillä ohkaisilla käsineillä on tosi helppo tehdä puuhaa kuin puuhaa, vaikka pitäisikin aluskäsineitä (ettei allergisoidu käsineille), koska antavat käsille ja sormille täydellisen liikkumavaran. Samalla saat hyvää hoitoa käsillesi kun rasvaat ne ennen käsineisiin työntämistä.

Eivät käsineet ole hirveellä hinnallakaan pilattu. Ostin jokin aika sitten 100 kpl laatikon 9 eurolla Saiturista.

Seuraapa, mitä ole tehnyt, syönyt sinä päivänä kun vesirakkulat ilmestyvät. Esim. hedelmien kuorissa olevat suoja- ja torjunta-aineet voivat ärsyttää. Käsitteletkö mahdollisesti rahoja?

• annu

Kiitos vastauksestasi ja vinkeistä:)

Käytän apteekista ostettuja vinyylikäsineitä hiuksia pestessä. Jätettävää hoitoainetta laittaessani en useinkaan käytä niitä, ja olen huomannutkin, että joskus seurauksena on punoitusta.

Uskon, että muotoilutuotteissa saattaisi olla ainesosia, jotka ärsyttävät. Siksi en niitä juurikaan enää käytä arkena. Siitä olen varma, että joistakin hiustuotteista iho ärtyy. En vain osaa sanoa onko tämä ärsytysihottumaa, allergista kosketusihottumaa vai/sekä allergiaa.

Olen huomannut, että joskus ruoanlaitosta aiheutuu kutinaa. Seuraavista mm. perunoiden pesu, porkkanoiden kuorinta, salaatin teko ja ananas. Joskus myös sitrushedelmien kuorimisesta, mutta ei aina. Täytyy kokeilla suojakäsineiden käyttöä ruoanlaitossakin.

Merkillistä on, ettei ihottumani näytä noudattavan mitään sääntöjä. Joskus sitä tulee edellä mainitsemistani seikoista, muttei aina.

Lapsena minulla on ollut atooppista taiveihottumaa. Nyt ihottumaa on ainoastaan käsissä. Joskus kaulassa ja otsassa on kuivia läiskiä.

Rahaa en käsittele.

• markku
        annu kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi ja vinkeistä:)

Käytän apteekista ostettuja vinyylikäsineitä hiuksia pestessä. Jätettävää hoitoainetta laittaessani en useinkaan käytä niitä, ja olen huomannutkin, että joskus seurauksena on punoitusta.

Uskon, että muotoilutuotteissa saattaisi olla ainesosia, jotka ärsyttävät. Siksi en niitä juurikaan enää käytä arkena. Siitä olen varma, että joistakin hiustuotteista iho ärtyy. En vain osaa sanoa onko tämä ärsytysihottumaa, allergista kosketusihottumaa vai/sekä allergiaa.

Olen huomannut, että joskus ruoanlaitosta aiheutuu kutinaa. Seuraavista mm. perunoiden pesu, porkkanoiden kuorinta, salaatin teko ja ananas. Joskus myös sitrushedelmien kuorimisesta, mutta ei aina. Täytyy kokeilla suojakäsineiden käyttöä ruoanlaitossakin.

Merkillistä on, ettei ihottumani näytä noudattavan mitään sääntöjä. Joskus sitä tulee edellä mainitsemistani seikoista, muttei aina.

Lapsena minulla on ollut atooppista taiveihottumaa. Nyt ihottumaa on ainoastaan käsissä. Joskus kaulassa ja otsassa on kuivia läiskiä.

Rahaa en käsittele.

Kärsin useita vuosia käsi-ihottumasta. Oireet olivat samanlaisia kuin useimmat täälläkin ovat kuvanneet, eli vesikelloja, kutinaa ja lopulta kuivumista.
        Sain vaivoihini kortisonia, käytin suojakäsineitä j tein kaiken, mitä lääkäri märäsi, mutta vaiva uusiutui aina vain uudestaan. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään selkeää, jolle olisin ollut allerginen.
        Lopulta päädyin muun vaivan kanssa vanhalle (siis iha noikeati vanhalle) läääkärille, joka katsoi käsiäni ja pyysi riisumaan sukat, että hän voisi samalla katsoa jalat. Minähän ajattelin, että onpas hän pölähtänyt, mutta tein sitten työtä käskettyä. Hän löysi varpainen välistä ja jalkapohjasta punoitusta, ja sitten kun tarkemmin ajattelin, niin kyllä jalkani olivat kutiseet silloin tällöin. Elikkä minulla olikin jalkasilsa, joka oirehti käsiinkin asti. Kun jalat oli saatu kuntoon, niin kädetkin paranivat.
        Tämä lääkäri kertoi, että kyseessä on hyvin tavallinen oireyhtymä, mutta niitä ei vain oikein osata yhdistää.
        Kannattaa siis tarkistaa ja tarkistuttaa jalat ja varpaanvälit sienen takia. Ei varmaan kaikissa tapauksissa kyse ole sienestä kuten minulla, mutta toivottavasti kertomukseni auttaa jotakuta.

• Mia

Muistakaa, että jos ihottuma on vesikellomaista, ei kannata laittaa rasvaa (ainakaan kovin paksua) ennen käsineiden käyttöä. Kokemuksesta tiedän, että ihottuma hautuu ja puhkeaa entistä pahempana. Pelkästään kuivan ihon rasvaus ennen käsineiden käyttöä on varmasti vain hyväksi iholle. Ruoanlaitossa ja muussa, joka aiheuttaa kutinaa, kannattaa aina käyttää käsineitä.

• annu
        markku kirjoitti:

Kärsin useita vuosia käsi-ihottumasta. Oireet olivat samanlaisia kuin useimmat täälläkin ovat kuvanneet, eli vesikelloja, kutinaa ja lopulta kuivumista.
        Sain vaivoihini kortisonia, käytin suojakäsineitä j tein kaiken, mitä lääkäri märäsi, mutta vaiva uusiutui aina vain uudestaan. Tutkimuksissa ei löytynyt mitään selkeää, jolle olisin ollut allerginen.
        Lopulta päädyin muun vaivan kanssa vanhalle (siis iha noikeati vanhalle) läääkärille, joka katsoi käsiäni ja pyysi riisumaan sukat, että hän voisi samalla katsoa jalat. Minähän ajattelin, että onpas hän pölähtänyt, mutta tein sitten työtä käskettyä. Hän löysi varpainen välistä ja jalkapohjasta punoitusta, ja sitten kun tarkemmin ajattelin, niin kyllä jalkani olivat kutiseet silloin tällöin. Elikkä minulla olikin jalkasilsa, joka oirehti käsiinkin asti. Kun jalat oli saatu kuntoon, niin kädetkin paranivat.
        Tämä lääkäri kertoi, että kyseessä on hyvin tavallinen oireyhtymä, mutta niitä ei vain oikein osata yhdistää.
        Kannattaa siis tarkistaa ja tarkistuttaa jalat ja varpaanvälit sienen takia. Ei varmaan kaikissa tapauksissa kyse ole sienestä kuten minulla, mutta toivottavasti kertomukseni auttaa jotakuta.

Jalkapohjissa ei ainakaan näyttäisi olevan mitään, ne ovat terveet, eivätkä kutise, eivätkä ole kuivat.

Pahoitteluni, että jouduit kärsimään kauan vaivastasi, se olisi pitänyt huomata aikaisemmin!Sillä ihotautiopin kirjassa lääkäreitä opastetaan aina katsomaan potilaan jalat, kun hänellä on käsi-ihottumaa juuri tuon sieni-infektion vuoksi.

Onneksi vaivaasi löytyi selitys:)

• Pelleriini

Minulle puhkesi samanlainen käsi-ihottuma, kuin sinulla on, vuosi sitten. Nyt otettiin verikoe ja niissä ilmeni allergisuutta pölyille ja ruoka-aineille, joten pääsen jatko/lisätutkimuksiin.

Olen saanut apua vaivaani jättämällä ruuasta pois kaiken, missä on hiivaa ja/tai sokeria. "Hoidan" siis itseäni kuin minulla olisi hiivasyndrooma. Lisäksi syön tyrnikapseleita. Olen vetänyt tätä linjaa kolme viikkoa ja käteni ovat lähes parantuneet eikä kutinaa ole kuin harvoin. Käytän Favora-nimistä käsivoidetta.

En tiedä onko tämä vain sattumaa, mutta jatkan edelleen...

• Pihkapoika

Mikäli et ole allerginen kuuselle, niin suosittelen kokeiltavaksi kuusenpihkavoidetta. Kysy minulta lisää siitä.

• Ekseema

Toivottavasti pääset "kunnon lääkärille", kuvaamasi asiat kuulostavat atooppiselta ekseemalta (en tietenkään ole siitä varma mutta samanlaiset oireet, kuin minulla).

Atooppinen ekseema todettiin muutamia vuosia sitten käsissä (sormissa vesikellopaukamat).
      Laitan tähän asioita/ohjeita, joita sain allergiasairaalasta (osa voi olla jo teidän muiden kirjoittamia) mutta kerrataan.
      Käytä käsineitä aina käsitellessäsi:
      * juureksia hedelmiä yleensä ruoka-aineita
      * shamppoo hoitoaine
      * saippua, tiskiaine (minulle aiheittaa tiskiaine kaikista pahimmat oireet) ja kodinpuhdistusaineet.

Pese kätesi perusvoiteella, joita täytyy vaihtaa välillä, voide jotain, jossa ei saa olla hajusteita tms. Itselläni tällä hetkellä Erioilia. Saippuaa ei saa käyttää missään nimessä käsienpesuun!!!

Ekseemaa vaikeuttaa talvi; kuiva huoneilma, patterilämmitys, pakkanen jne. Suojaa aina kätesi ulkona sillä pakkanen ei ole hyväksi.
      Paperi (toimistotyö) voi aiheuttaa myös oireita (minulla tämä vaiva). Sanomalehti myös: hanskat käteen lehtiä lukiessa.

• annu

Kiitos hyvistä vinkeistäsi:)

Tänään olin siis näyttämässä käsiäni terveyskeskuslääkärillä. Viimeksi olin noin vuosi sitten, jolloin omalääkärini lupasi lähettää jatkotutkimuksiin, mikäli en saa käsiäni kuntoon. Nyt olin eri lääkärillä.

Käteni ovat nyt melko hurjan näköiset, sillä ajattelin, etten käytä mitään kortisoneja, että lääkäri näkee tilanteeni.

Lääkäri määräsi minulle aineet, joilla saan ihottumani pois. Hän neuvoi minua aloittamaan kaliumpermanganaattikylvetykset, joita pitäisi tehdä 20 päivää, lisäksi vahvaa Elocon-kortisonia. Käsiin hän suositteli Locobase Repairia ja perusvoiteeni hän vaihtoi Ceralaniin.

Yritin puhua itseni allergiatesteihin, mutta epäonnistuin. En siis pääsekään niihin, vaikka omalääkärini vuosi sitten niin lupasi:(

Lääkäri vain sanoi, että käsi-ihottumani ei voi johtua mistään, mitä syön, sillä silloin ihottumaa pitäisi olla koko vartalolla (kaulassa on kyllä läiskiä). Ihottumani on lääkärin mukaan kosketusperäistä ja atooppista.

Ihmettelen vaan tuota kylvetysohjetta, sillä perussääntönä ihottumien paikallishoidossa on, että hoidon tulee olla juuri niin kuivaa tai kosteaa, kuin hoidettava ihottumakin on. Käteni ovat älyttömän kuivat, hyvä kun sormet eivät halkea, kun niitä koukistaa. Vesikellot tietenkin vetistävät, kai hoito on sitten niitä varten. Sottaavia kylpyjä sitä paitsi ei yleensä käytetä koti- vaan osastohoidoissa. Onko kukaan muu kokeillut kylvetyksiä?

Nyt en tiedä mitä pitäisi oikein tehdä. Harmittaa tosi paljon, kun en saanut lähetettä ihotautilääkärille. Olen kuitenkin kärsinyt vaivastani jo kolme vuotta, ja sen täytyy olla jotain allergiaa, tai toksista kosketusekseemaa. Voi olla, ettei terveyskeskuslääkärillä mahdollisesti ole tarvittavaa asiantuntijuutta ihotauteihin ja siksi olisin halunnut päästä "kunnon lääkärille", kuten Ekseema asian ilmaisi.

Ehkä se sitten on kunnalle niin kallista lähettää potilas erikoissairaanhoidon puolelle. Mietin jo, että kannattaisiko vaan mennä yksityiselle ihotautilääkärille ja maksaa asantuntijuudesta.

• Hajusteintolerantti
        annu kirjoitti:

Tänään olin siis näyttämässä käsiäni terveyskeskuslääkärillä. Viimeksi olin noin vuosi sitten, jolloin omalääkärini lupasi lähettää jatkotutkimuksiin, mikäli en saa käsiäni kuntoon. Nyt olin eri lääkärillä.

Käteni ovat nyt melko hurjan näköiset, sillä ajattelin, etten käytä mitään kortisoneja, että lääkäri näkee tilanteeni.

Lääkäri määräsi minulle aineet, joilla saan ihottumani pois. Hän neuvoi minua aloittamaan kaliumpermanganaattikylvetykset, joita pitäisi tehdä 20 päivää, lisäksi vahvaa Elocon-kortisonia. Käsiin hän suositteli Locobase Repairia ja perusvoiteeni hän vaihtoi Ceralaniin.

Yritin puhua itseni allergiatesteihin, mutta epäonnistuin. En siis pääsekään niihin, vaikka omalääkärini vuosi sitten niin lupasi:(

Lääkäri vain sanoi, että käsi-ihottumani ei voi johtua mistään, mitä syön, sillä silloin ihottumaa pitäisi olla koko vartalolla (kaulassa on kyllä läiskiä). Ihottumani on lääkärin mukaan kosketusperäistä ja atooppista.

Ihmettelen vaan tuota kylvetysohjetta, sillä perussääntönä ihottumien paikallishoidossa on, että hoidon tulee olla juuri niin kuivaa tai kosteaa, kuin hoidettava ihottumakin on. Käteni ovat älyttömän kuivat, hyvä kun sormet eivät halkea, kun niitä koukistaa. Vesikellot tietenkin vetistävät, kai hoito on sitten niitä varten. Sottaavia kylpyjä sitä paitsi ei yleensä käytetä koti- vaan osastohoidoissa. Onko kukaan muu kokeillut kylvetyksiä?

Nyt en tiedä mitä pitäisi oikein tehdä. Harmittaa tosi paljon, kun en saanut lähetettä ihotautilääkärille. Olen kuitenkin kärsinyt vaivastani jo kolme vuotta, ja sen täytyy olla jotain allergiaa, tai toksista kosketusekseemaa. Voi olla, ettei terveyskeskuslääkärillä mahdollisesti ole tarvittavaa asiantuntijuutta ihotauteihin ja siksi olisin halunnut päästä "kunnon lääkärille", kuten Ekseema asian ilmaisi.

Ehkä se sitten on kunnalle niin kallista lähettää potilas erikoissairaanhoidon puolelle. Mietin jo, että kannattaisiko vaan mennä yksityiselle ihotautilääkärille ja maksaa asantuntijuudesta.

Atoopikkona ja monen kokeneena käsi-ihottumakin on koettu. En enää muista voiteen nimeä, mitä silloin käytin, mutta nykyisin nimi on Calmuril.
        Se auttoi myös muuraaja-isäni käsi-ihottumaan, ei isä meinannut uskoa ensin. Voidetta reilusti ja käsineet käteen yöksi. Auttaa myös kutinaan.
        Oletan, että Ceralan on samantyyppistä, nimi on tuttu, mutta kokemusta ei ole.
        Sivulla:
        http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/47.html
        Kosketusekseema, allerginen
        Erikoislääkäri Håkan Granlund
        ''Ekseeman vetistävässä vaiheessa kylvetyksistä ... kaliumpermanganaatti.. on hyötyä'.

Lienee joku suola. Tein google-haun ja vaikutti, että suolasta on kyse.
        Elocon-kortisonia tai Locobase Repairia en tunne.

Ko. artikkelissa sanotaan, että hoitona käytetään perusvoiteita ja kortisonivoiteita, ja lisäksi voi käyttää noita kylvetyksiä.

Lue artikkeli.
        Minä kokeilisin kylvetystä ja aluksi kortisonia ja/tai pelkkää perusvoidetta.
        Oletan tuon Ceralanin olevan tarkoitettu koko kehon voiteeksi. Itse olen käyttänyt silloin tällöin hajusteetonta HTH:ta, on samantyyppinen.

Jos et vielä ole ostanut noita voiteita, voisit kokeilla Calmurilia. Olen käyttänyt sitä myös halkeileviin kantapäihin (kuivuvat ja halkeilevat). Siis pelkkä kylpy ja voide yöksi, ei muita. Jos ei auta, ota kortison-voide käyttöön.

Vaihda saippuat hajusteettomiin!
        Jos käsi-ihottuma johtuu jostain työssä, se tulisi selvittää. En lukenut noita kaikkia keskusteluja, kun sivut aukenivat niin hitaasti - on ruuhkaa.

Periaatteessa olisi mahdollista, että käsissä on ihottumaa, jos on allerginen vaikka raalle porkkanalle tai perunalle ja käsittelee niitä päivittäin.
        Uskoisin enemmän muihin syihin.

Atoopikon elämä on elinikäistä tutkimustoimintaa, kannattaa aloittaa heti, että oppii!
        :-)

• Ekseema
        annu kirjoitti:

No hei taas,
        Toisaalta lääkäri kyllä siinä mielessä puhui asiaa, että ei välttämättä löydetä syytä miksi esim. tämä ekseema puhkeaa. Itse olin tosiaan allergiasairaalassa ja testattiin jos vaikka mitkä aineet muuta ei mitään sellaista löytynyt mikä selittäisi ekseeman. Epäili pujoallergiaa, joka minulle puhkesi vähän yli parikymppisenä. Lääkäri kertoi, että osalle tulee astma ja osalle puhkeaa ekseema ja nimenomaan tämän pujoallergian vuoksi. Nämä on tosiaan hankalia juttuja. Sain hyvät ohjeet hoitaa käsiäni ja jos tosiaan vältän saippuat muut tiski- ja puhdistusaineet niin se jo helpottaa. Unohdin mainita sen, että kuumalla vedellä ei sitten saisi käsiä pestä. Aluksi oli outoa pestä kätensä perusvoiteilla mutta kyllä siihen tottuu jä kädet tykkäävät. Kaikki saippuat kuivattavat, joten luovu saippuasta! Minulle ei muuten näitä kylvetyksiä neuvottu, olisikohan uusi juttu (kävin allergiasairaalassa v. 2000).

Kävin myös jossain vaiheessa ihotautilääkärillä, kun ei töissä (toimisto) kestänyt kädet tehdä paperitöitä. Maksoin lääkärin itse ja kommentti oli vaan: älä stressaa siellä töissä ... ja uusi voidereseptit. Eli kannattaako maksaa ... Kokeile nyt näitä juttuja mitä lääkärisi määräsi, jos vaikka auttaisivat.
        Hyviä vointeja kuitenkin Sinulle!

• Hajusteintolerantti
        Ekseema kirjoitti:

No hei taas,
        Toisaalta lääkäri kyllä siinä mielessä puhui asiaa, että ei välttämättä löydetä syytä miksi esim. tämä ekseema puhkeaa. Itse olin tosiaan allergiasairaalassa ja testattiin jos vaikka mitkä aineet muuta ei mitään sellaista löytynyt mikä selittäisi ekseeman. Epäili pujoallergiaa, joka minulle puhkesi vähän yli parikymppisenä. Lääkäri kertoi, että osalle tulee astma ja osalle puhkeaa ekseema ja nimenomaan tämän pujoallergian vuoksi. Nämä on tosiaan hankalia juttuja. Sain hyvät ohjeet hoitaa käsiäni ja jos tosiaan vältän saippuat muut tiski- ja puhdistusaineet niin se jo helpottaa. Unohdin mainita sen, että kuumalla vedellä ei sitten saisi käsiä pestä. Aluksi oli outoa pestä kätensä perusvoiteilla mutta kyllä siihen tottuu jä kädet tykkäävät. Kaikki saippuat kuivattavat, joten luovu saippuasta! Minulle ei muuten näitä kylvetyksiä neuvottu, olisikohan uusi juttu (kävin allergiasairaalassa v. 2000).

Kävin myös jossain vaiheessa ihotautilääkärillä, kun ei töissä (toimisto) kestänyt kädet tehdä paperitöitä. Maksoin lääkärin itse ja kommentti oli vaan: älä stressaa siellä töissä ... ja uusi voidereseptit. Eli kannattaako maksaa ... Kokeile nyt näitä juttuja mitä lääkärisi määräsi, jos vaikka auttaisivat.
        Hyviä vointeja kuitenkin Sinulle!

Luin kerran Atopialiiton keskustelupalstaa ja siellä puhuttiin paljon suolakylvyistä tai (muistaakseni), että pyyhe kastetaan suolaveteen ja laitetaan iholle. On kyse merisuolasta, en muista minkä prosenttinen liuos oli.
        Suolahoitojahan kokeillaan astman hoidossa, käytetty mm. Virossa hyvin tuloksin. Ainakin siis auttaa jonkin aikaa. Vaikuttaa tulehdusta hoitavasti.

Täällä on keskusteltu suolahuoneesta, annan linkin, olin tallentanut viestin, en kyllä muista, minkä otsikon alla ko. viesti on.
        Kopioi ja liitä, jos linkki 'katkeaa' postitettaessa, on pitkä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001085&posting=2
        2000000006317530

Suolahuone
        Kirjoittanut: Saltman 18.1.2005 klo 17.54

• Hajusteintolerantti
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

Luin kerran Atopialiiton keskustelupalstaa ja siellä puhuttiin paljon suolakylvyistä tai (muistaakseni), että pyyhe kastetaan suolaveteen ja laitetaan iholle. On kyse merisuolasta, en muista minkä prosenttinen liuos oli.
        Suolahoitojahan kokeillaan astman hoidossa, käytetty mm. Virossa hyvin tuloksin. Ainakin siis auttaa jonkin aikaa. Vaikuttaa tulehdusta hoitavasti.

Täällä on keskusteltu suolahuoneesta, annan linkin, olin tallentanut viestin, en kyllä muista, minkä otsikon alla ko. viesti on.
        Kopioi ja liitä, jos linkki 'katkeaa' postitettaessa, on pitkä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000001085&posting=2
        2000000006317530

Suolahuone
        Kirjoittanut: Saltman 18.1.2005 klo 17.54

Löysin tallentami pätkän keskustelua Atopialiiton keskustelusivulta, URL ei enää toimi.
        Kirjoitan mukaellen tekstiä:

Henkilö kirjoitti, että suolaa ei voi laittaa veteen ainakaan liikaa, 1 dl suolaa litraan vettä suositteli.
        Merisuola olisi puhtainta, eli parasta.
        Laitetaan kuumaan veteen, vaikka keitettyyn, niin vesikin on puhdasta ja merisuola liukenee hyvin.
        Apteekeista saa valmista keittosuolaliuosta, mutta itse voi tämän helposti tehdä.
        Kääreet tai puuvillahanskat kastellaan suolavedessä ja laitetaan 'päälle'.
        Käsiä voi tietysti pitää suolavedessäkin likoamassa.
        Kirjoittaja oli saanut säärien 'märkimisen' loppumaan suolavesikääreillä ja sanoo, että ne viilentävät ihoa, kun se on huonossa kunnossa.
        Hauteen jälkeen laitetaan voiteet.
        ....
        Sitä, miten kauan haudetta pidetään iholla, ei mainittu, mutta haitallistahan tämä ei ole.

• Ekseema
        Hajusteintolerantti kirjoitti:

Löysin tallentami pätkän keskustelua Atopialiiton keskustelusivulta, URL ei enää toimi.
        Kirjoitan mukaellen tekstiä:

Henkilö kirjoitti, että suolaa ei voi laittaa veteen ainakaan liikaa, 1 dl suolaa litraan vettä suositteli.
        Merisuola olisi puhtainta, eli parasta.
        Laitetaan kuumaan veteen, vaikka keitettyyn, niin vesikin on puhdasta ja merisuola liukenee hyvin.
        Apteekeista saa valmista keittosuolaliuosta, mutta itse voi tämän helposti tehdä.
        Kääreet tai puuvillahanskat kastellaan suolavedessä ja laitetaan 'päälle'.
        Käsiä voi tietysti pitää suolavedessäkin likoamassa.
        Kirjoittaja oli saanut säärien 'märkimisen' loppumaan suolavesikääreillä ja sanoo, että ne viilentävät ihoa, kun se on huonossa kunnossa.
        Hauteen jälkeen laitetaan voiteet.
        ....
        Sitä, miten kauan haudetta pidetään iholla, ei mainittu, mutta haitallistahan tämä ei ole.

Kiitos Sinulle tästä vinkistä! Täytyy ehdottomasti kokeilla. Auttaisikohan tuo myös siihen kauheaan kutinaan?!
        Minulla on tällä hetkellä kädet jälleen kerran vesikellopaukamilla ja itseäni saan siitä syyttää, kun olen käsiäni huolimattomasti hoitanut. Tuppaa unohtumaan, kun välillä on hyviäkin aikoja.

• .nanette.
        annu kirjoitti:

Minullakin on jotain käsi-ihottumaa... En tiedä mistä se on peräisin. Luulen että pakkanen on sen aikaan saaja. En oikein uskaltaisi mennä lääkäriinkään, jos vaikka se olisi jotain eläin allergiaa, enkä haluaisi luopua eläimistäni. Toisaalta kyllä helpottaisi, jos saisin tietää mikä se on ja mistä se on peräisin. Olen yrittänyt hoitaa sitä. Olen kokeillut siihen nivean kosteusvoidetta ja joe blascon kosteusvoidetta. Onko vinkkejä ihon hoitoon? Sen tuntomerkit ovat seuraavat: Karheaa ja kutisevaa ihoa käden selkäpuolella. Iho alkaa punoittaa, kun laitan siihen niveaa. Iholla on pieniä, kutisevia näppylöitä. Välillä on kirvellytkin. Tietääkö kukaan, mitä se on, mistä se tulee, vai voiko sitä hoitaa? (Heti tuntuu paremmalta kun useampi ihminen tietää) :)

• minulla myös

Kuulostaa ihan samalta. Minulla tulee välillä rakkuloita esiin, varsinkin keskisormien ja nimettömien päälle, sekä niiden väliin. Siskolla ja äidillä samanlaisia, vesi-ihottumaksi sitä on meidän perheessä kutsuttu. Varsinkin siivouspäivinä ne pulpahtavat esiin ja kutisevat,polttavat ja kirvelevät päivän pahassa tapauksessa kaksi. Kerran oli niin pahana kädet, että ne pienet rakkulat pääsivät ihan puhkeamaan, yöks ja jaiks! Se kirvely, polttelu ja kutina jatkui viikkoja, siitä ei meinannut tulla loppua ollenkaan. Sain kyllä kortisonirasvaa, mutta en halua enää käyttää sitä. Mielestäni se on vain pahentanut iho-ongelmia. Parempiin tuloksiin olen päässyt tavallisilla rasvoilla.
      Paras apu minulle on ainakin ollut ainakin tavallisesta rasvasta, kumihanskoista (jos käsiä joutuu kastelemaan muutenkin kuin suihkussa tai käsien pesun yhteydessä :D) ja suojaamalla ne hyvin talvipakkasilta ja viimalta. Nyt kun tulee näppyjä, ne lähtevät myös nopeasti pois. Onneksi, en uskalla edes kuvitella miltä tuntuu jos oireilu jatkuu vuosia :(

• Yölilja

Kärsin käsi-ihottumasta neljä vuotta, vieläkin aina silloin tällöin sormusten alle ilmestyy rakkuloita, mutta ompa hoitokeinokin. Juoksin lääkärillä, kokeilin kortisonit, Eloconit, perusvoiteet jne. eikä mikään auttanut. Viime kesänä sain tuttavaltani kopion reseptivoiteesta, jolla hän oli saanut kätensä kuntoon ja marssin sen kanssa välittömästi lääkärille. Hän sanoi, ettei ollut moisesta voiteesta kuullutkaan, mutta kirjoitti reseptin. Kaksi viikkoa ja käsien iho oli täysin uudistunut ja kutinat kadonneet. Kirjoitan tähän (sen mitä reseptistä selvää saa) voiteen koostumuksen. Se sekoitetaan apteekissa.

chlorhexidin hydrochloride 0.5
      petnovat ungt 20.0
      hydran ad 50.0 m.d.s.
      Voidellaan kädet 2 x päivässä.

Suosittelen! Vuosien piina on poissa. Nykyään pidän huolen että voidetta on aina kotona.

• annu

Hienoa, että sait kätesi parantumaan!!!

Extempore -voiteen reseptissä on näköjään sekoitettu johonkin perusvoiteeseen klooriheksidiiniä. Se on antibioottinen, bakteereja tappava. Sitä on myös Locoidissa.

• tulehtunut

Hei!

Itselläni on keskisormet ja sormenvälit etusormeen ja nimettömään haavaisen, erittäin kuivan ihottuman peitossa ja näihin on noussut vesikelloja.
      Kutina ja kirvely on järkyttävää.

Kävin tänään yksityisellä ihotautilääkärillä ja hän diagnosoi tämän käsi-ihottumaksi joka on tulehtunut.

Kirjoitti antibioottikuurin ja (IV luokan) kortikosteroidivoidetta näin alkuun.
      Jatkossa hoidetaan (II luokan) kortikosteroidivoiteella.

Tämä on hankalaa laadultaan ja lääkäri sanoikin että puoli vuotta joutuu käyttämään nyt alkuun säännöllisesti noita vahvoja voiteita jotta tämän saa jollain tavalla kuriin.

Sen jälkeen aina tarvittaessa näitä viikon, kahden mittaisia kortisonikuureja.

Käski olla rasvaamatta käsiä millään muilla voiteilla koska niistä tulee lisää kosteutta.
      Käsiä ei saisi pestä vedellä ollenkaan, ainoastaan käyttää käsidesiä käsien pesuun ja bakteerejen tappamiseen.
      Kotitöissä, suihkussa käydessä, hiuksia pestessä, jne kertakäyttöhanskat käsiin ja niiden alle puuvillahanskat jos kädet hikoaa niissä.

Tämän hoito kuulostaa kovin hankalalta ja haastavalta, mutta tähän pisteeseen en enää tätä ihottumaa halua missä nyt ollaan.

Viime yö kun meni käsiä verille raapiessa.
      Koko ajan kirvelee ja kutiaa aivan mahdottomasti.

Vahvan voiteen ja antibiootit aloitin ihan juuri.

Paljon voimia käsi-ihottuman hoitoon!

• Sipuli on ihme aine

Minulla on diagnosoitu atooppinen käsi-ihottuma jo lapsena. Kun lähestyin täysi-ikäisyyttä, käsi-ihottuma räjähti aivan käsiin. Olen käyttänyt mielettömät summat rahaa erilaisiin voiteisiin ja kortisonivoiteisiin, (olen nyt reilu 30v.) kaikki apteekin tai luontaistuotekauppojen valikoimista. Välillä on auttanut toinen, joskus joku toinen voide.

Sitten perehdyin kehon toimintaan. Huomasin, miten keho puhdistaa itseään myrkyistä ja kuinka munuaiset vaikuttavat ensisijaisen tärkeästi tähän puhdistusprosessiin.

Munuaisten tehtäviin kuuluu poistaa verestä aineenvaihduntajätteet, myrkylliset kemialliset aineet, liiat mineraalit, lääkejäämät ja vesi. Niiden työnkuvaan kuuluu myös olla ottamatta verestä tiettyjä elimistölle välttämättömiä aineita. Munuaiset suodattavat vain vesiliukoisia aineita. Rasvaliukoiset aineet siirtyvät maksa-sappisysteemin kautta suoliston poistettaviksi. Tärkeimmät munuaisten poistamista aineista ovat virtsa-aine (valkuaisaineenvaihdunnan lopputuote), virtsahappo ja kreatiniini (lihasaineenvaihdunnan hajoamistuote). Ellei niitä poistettaisi, myrkyttyisi koko elimistö.

Vaihtoin kaiken syömäni ruoan luomuun pari vuotta sitten. Luomukarkkeja, vihanneksia, lihaa, leipää, viiniä... You name it. En nauttinut E-aineita, joita löytyy ravintolaruoistakin mausteiden kautta. Käsieni ihottuma parani! Olin aivan ällikällä lyöty! Jaksoin luomukuuria ja kotikokkailua vuoden verran, ja repsahdin jälleen syömään välillä ulkona tai työpaikan lounasravintolassa, tai popsin irtokarkkeja leffassa. Kun join viiniä, joka ei ollut luomua, ja käsieni iho räjähti kivuliaille näppylöille, käsien iho aivan aukeni haavoille, joista vuoti jos mitä töhnää, kaikenväristä, ja käsieni iho tulehtui niin, että jouduin antibioottikuurille, joten pengoin eri ruoka-aineiden vaikutusta ihmiskehoon vähän tarkemmin.

Löysin sipulin! Sipuli puhdistaa munuaisia. Kun syön puolikkaan ison sipulin itse muun ruoan joukossa tai vaan leivän päällä, käsien iho pysyy hyvänä. Vaikutuksen huomaa jo kahden päivän syönnin jälkeen. Syön sekä tavallisia että punasipuleita. Sipuli on tehnyt ihmeitä puhdistaessaan munuaisiani, eikä ne aineet, joita munuaiset eivät ylikuormituksen vuoksi pysty käsittelemään, purkaudu enää ulos käsieni ihon kautta. Jostainhan ne myrkyt ulos tulee, jos esim. munuaisten oma kapasiteetti ei riitä myrkkyjen erittämiseen virtsaan.

En käytä kotonani pesuaineita, joissa on keinotekoisia hajusteita, vaan käytän Ecoveriä ja mäntynestesaippuaa. En kestä Bliw-tuotteita tai kaupan shampoita, vaan ostan mm. Ole hyvä- ja Sante-shampoita ja muita myrkyttömiä shampoita, samoin hoitoaineet.

Olen kärsinyt aikuisiällä kuivista silmistä, joiden lääkäri sanoi johtuvan päätetyöskentelystä. Ostin huvikseni vuosi sitten Ekolo-nimisestä kaupasta Lavera-merkkisen ripsivärin, koska se oli testivoittajana jonkun naistenlehden ripsaritestissä, ja hämmästyksekseni kuivat silmäni olivat historiaa. Ei enää kirvelyä, kutinaa, hiekan tunnetta silmissä edes siitepölyaikana. Suosittelen herkkäsilmäisille!

• Murina62

Moikka

Käsi-ihottuma minullakin, ollut 1,5v. Kämmenpuolen ihon syviin ja todella kipeisiin haavoihin olen saanut tosi suuren avun apteekista ostamastani Compeed Liquid-nestelaastarista. Auttoi heti ja haavat paranivat nopeasti.

• telmaeevi

Olen kärsinyt jo vuosia käsi-ihottumasta, ostin nyt jättihelokki tapletteja olen kuullut että ne auttaisi. ihottuma on välillä parempi mutta olen huomannut että stressi pahentaa sitä.Perunoita jos erehdyn kuorimaan paljain käsin ihottuma tulee heti siis rakkuloita,sit kutittaa ja iho menee rikki ja tulee haavoja käsiin iho paksunee ja lohkeilee palasina.Talvella ihottuma on pahempi.Käsiin oikeen sattuu.Ilman käsineitä ei voi tehdä mitään.Kaiken maailman rasvoja olen kokeillut.Nyt sain hyviä vinkkejä tältä pastalta.Pitää huomenna mennä apteekkiin toi lappu kourassa,kyseleen mitä siellä on.Hermot menee tän käsi-ihottuman kanssa.

• toimii.

Low vitamin D in children linked to eczema severity!
      http://blog.vitamindcouncil.org/2013/01/25/low-vitamin-d-in-children-linked-to-eczema-severity/

Infant eczema linked to gut bacteria, diet!
      http://www.stonehearthnewsletters.com/infant-eczema-linked-to-gut-bacteria-diet/infants/

D-vitamiinia pitää syödä, niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (auringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Lapsille hiukan vähemmän.

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812

Atooppisen ihottuman ruokavalio, joka toimii!
      http://www.raikasweb.com/psoriasis

Viljojen haitat!
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe