Januvia maksaakin vuoden alusta

miksi.vain.meitä

n. 53 euroo/paketti ! Eipä ole kiva juttu, vuodessa menee, jos kellä on varaa enää sitä käyttää, n. 212 euroo. Peruste korotukselle on ollut se kun jonkun virkamiehen mielestä D2 on itseaiheutettu sairaus !!!!

Voi räkä sentäs. Itse siihen voi vaikuttaa mutta miksi tällä perusteella rankaistaan vain diabeetikkoja. Miksei kaikkia ylipainoisia, kovalla rasvalla sydänvian hankkineita, vähällä liikunnalla itsensä pilanneita, tupakoitsijoita ja juoppoja jne....

Taipumus D2:een on geeneissä mutta mikään geenimutaatio ei pakota ihmistä esim. tupakoimaan tai olemaan sohvaperuna tai juopottelemaan. Moni varaton diabeetikko joutuu lopettamaan tämän hyvän lääkkeen käytön. Onkohan diabeteksen liitännäissairauksien hoito sitten sen halvempaa, taitaa mennä ne Januviassa saadut säästöt 100-kertaisina kuluina.

34

5742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulee_hankaluuksia

      Hinta hieman vaihtelee lääkkeen vahvuuden mukaan, mutta käyttämäni 100 mg Januvia maksaisi ensi vuonna (jos/kun lakimuutos astuu voimaan) 54,86 € kolmelle kuukaudelle. Joten taitaa käydä niin että ostan vielä ensi viikolla paketin 4,50 eurolla. Lopetan sitten keväällä tämän ja lisään tarvittaessa insuliiniannosta, reseptissäni on siihen varaa kun nykyisellä annostuksella riittää yli kolmeksi kuukaudeksi. Metformiini on sentään halpaa, joten se ilmeisesti jää vielä perusinsuliinin tueksi. Laskin myös sen vaihtoehdon että siirtyisin pillereissä pelkästään Janumetin käyttöön, mutta se tulisi vielä kalliimmaksi.

      Pystyn vielä maksamaan tuon metformiini-insuliini yhdistelmän, mutta pienemmillä tuloilla joillakin tekee vaikeuksia ostaa lääkkeensä ensi vuonna. Pahimmoillaan sossu joutuu tulemaan apuun, joten valtio käy kuntien taskuilla.

    • mitäsmetyhmät

      Tuloja leikataan ja lääkkeitten hintoja nostetaan. Tulee kai halvemmaksi hoitaa sokeita, munuaispotilaita, jalattomia yms... Näin kai ovat viisaat laskeneet joten mitäs minä tyhmä.

      • Sijaiskärsijöitä

        Harmi vaan että iso joukko pienituloisia diabeetikkoja joutuu kärsimään poliitikkojen irtopisteiden keräämisestä. Vasta kun uusi eduskunta ja hallitus tulee peliin, korotukset perutaan koska muut sairauskulut nousee. Kun diabeetikkoa joudutaan hoitamaan vakavampien oheissairauksien vuoksi, se tulee kalliimmaksi. Mutta poliitikot toivoo että nämä lisäkulut jäävät pienemmäksi kuin saatu säästö jotta voidaan esittää viivan alle säästöä. Säästö ei kuitenkaan ole lehdistölle kehuttu kokonaissumma koska siitä on vähennettävä sairaanhoidon lisääntyneet kulut.


      • hpv16
        Sijaiskärsijöitä kirjoitti:

        Harmi vaan että iso joukko pienituloisia diabeetikkoja joutuu kärsimään poliitikkojen irtopisteiden keräämisestä. Vasta kun uusi eduskunta ja hallitus tulee peliin, korotukset perutaan koska muut sairauskulut nousee. Kun diabeetikkoa joudutaan hoitamaan vakavampien oheissairauksien vuoksi, se tulee kalliimmaksi. Mutta poliitikot toivoo että nämä lisäkulut jäävät pienemmäksi kuin saatu säästö jotta voidaan esittää viivan alle säästöä. Säästö ei kuitenkaan ole lehdistölle kehuttu kokonaissumma koska siitä on vähennettävä sairaanhoidon lisääntyneet kulut.

        Yksi sairaalapäivä maksaasen mitä vuodessa valtio säästää januviasta ensi vuonna ja jos ihmiset siirtyvät insuliiniin januviasta niin kustannukset nousevat. Insuliini maksaa noin 90 € 1500 ky ja jos annos olisi vaikkapa 15 ky päivässä niin vuodessa menisi liki 4 laatikkoa ja 328 €.

        Ihan kaistapäistä säästämistä.


      • Tulee_hankaluuksia
        hpv16 kirjoitti:

        Yksi sairaalapäivä maksaasen mitä vuodessa valtio säästää januviasta ensi vuonna ja jos ihmiset siirtyvät insuliiniin januviasta niin kustannukset nousevat. Insuliini maksaa noin 90 € 1500 ky ja jos annos olisi vaikkapa 15 ky päivässä niin vuodessa menisi liki 4 laatikkoa ja 328 €.

        Ihan kaistapäistä säästämistä.

        Oma perusinsuliinini maksaa satasen pakkaukselta ja todennäköisesti joudun nostamaan annostusta tuon em. laskelman verran kun lopetan Januvian. Siis Kela joutuu korvaamaan minun diabeteslääkkeitäni n. satasen verran vuodessa enemmän tällä uudella korvausjärjestelmällä. Se siitä säästöstä.


    • fdddfdffddf

      hallitus on keksinyt tavan millä saadaan diabetes pois suomesta: tapetaan sokeritautiset lääkkeiden puutteeseen.

      • paskapäät

        Vähän menee palstan asian vierestä mutta hallituksen lisäksi, suurin oppositio puolue äänesti lääkekorvausten leikkausten puolesta. Siihen loppui aina äänestämälleni puolueelle meikäläisen kannatus.


    • Ihmettelijä2

      Joutuuhan sitä itse maksamaan myös mm. antibiootit, verenpaine- ja kolesterolilääkkeet. Tupakoitsijat joutuvat usein maksamaan itse keuhkoahtaumataudin lääkkeet jne. Miksi tyypin 2 diabeetikkojen pitäisi saada ilmaiset lääkkeet?

      • maksaa.paljon

        ----Joutuuhan sitä itse maksamaan myös mm. antibiootit, verenpaine- ja kolesterolilääkkeet.----

        Antibiootteja syödään vain satunnainen kuuri eikä edes joka vuosi. Verenpaine- ja nuo muut eivät sentäs ole noin kalliita. Pitäisikin pyrkiä lääkekorvausten tason nostamiseen eikä laskemiseen.

        ---- Tupakoitsijat joutuvat usein maksamaan itse keuhkoahtaumataudin lääkkeet---

        Kun tupakoi niin se on itsehankittu tauti, D2 ei ole.

        ----- Miksi tyypin 2 diabeetikkojen pitäisi saada ilmaiset lääkkeet? ---

        Siksi kun se hoitamattomana tulee yhteiskunnallekin 100 kertaa kalliimmaksi. Januvian lopettaminen rahan puutteen takia on kallista sekä potilaalle että yhteiskunnalle.


      • Ihmettele_vaan

        Lisäksi antibiootit ovat hyvin halpoja eikä yksi henkilö todennäköisesti todennäköisesti käytä vuodessa kuin ehkä yhden kuurin keskimäärin.

        Verenpainelääkkeet ovat todellakin AE korvausluokassa ja tulee joillekin henkilöille hyvinkin kalliiksi. Itselläni on halpa yhdistelmä, joten verenpainelääkkeeni maksaa vuodessa n. 72 euroa. Tarvitsen ne kuitenkin ettei diabeteksen oheissairaudet veisi hautaan, joten maksan ne kiltisti.

        Tupakoinnin aiheuttamat sairaudet ovat täysin itse aiheutettuja. Kukaan ei pakota ihmistä myrkyttämään itsensä. Sama koskee myös alkoholin käyttäjiä.


      • Anonyymi
        maksaa.paljon kirjoitti:

        ----Joutuuhan sitä itse maksamaan myös mm. antibiootit, verenpaine- ja kolesterolilääkkeet.----

        Antibiootteja syödään vain satunnainen kuuri eikä edes joka vuosi. Verenpaine- ja nuo muut eivät sentäs ole noin kalliita. Pitäisikin pyrkiä lääkekorvausten tason nostamiseen eikä laskemiseen.

        ---- Tupakoitsijat joutuvat usein maksamaan itse keuhkoahtaumataudin lääkkeet---

        Kun tupakoi niin se on itsehankittu tauti, D2 ei ole.

        ----- Miksi tyypin 2 diabeetikkojen pitäisi saada ilmaiset lääkkeet? ---

        Siksi kun se hoitamattomana tulee yhteiskunnallekin 100 kertaa kalliimmaksi. Januvian lopettaminen rahan puutteen takia on kallista sekä potilaalle että yhteiskunnalle.

        D2 on itse aiheutettu. Ylipaino, liikkumattomuus, tupakointi, väärä ruokavalio. Siksi maksakoon itse lääkkeensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        D2 on itse aiheutettu. Ylipaino, liikkumattomuus, tupakointi, väärä ruokavalio. Siksi maksakoon itse lääkkeensä.

        D2 ei läheskään kaikilla ole ITSE aiheutettu. Geenit sanelee paljon tässä taudissa,myös hoikat ihmiset sairastuu tähän tautiin joten läskit ei ole ja liikkumattomuus ei ole sinut syy tähän tautiin!


    • liekövainkikka

      Onkohan Januviasta vastaavaa hyötyä niin paljon että kannattaa maksaa tuo n. 200 ekuu. Liekö vain lääketehtaitten uusi kikka. Taidan kokeilla olemista ilman Januviaa ja katson vaikuttaako se mitään mihinkään.

      • iskänpoeka

        Kun olet kokeillut niin kerro tulokset, kiinnostaa varmaan meitä kaikkia.


      • ööööööööööööööööööööö

        Minulla on myös Januvia ,simvastin lääkkeen lisäksi,nyt myös ollut 3 kuukautta uusi lääke,joka maksaa 161 euroa ilman kelakorvausta.Olen miettinyt ,että taidan jättää Januavin ottamatta,ainakin kokeilen mitkä on sokeriarvot ilman sitä


      • Nemppanen
        ööööööööööööööööööööö kirjoitti:

        Minulla on myös Januvia ,simvastin lääkkeen lisäksi,nyt myös ollut 3 kuukautta uusi lääke,joka maksaa 161 euroa ilman kelakorvausta.Olen miettinyt ,että taidan jättää Januavin ottamatta,ainakin kokeilen mitkä on sokeriarvot ilman sitä

        Eihän simvastatin ole sokeritautiin, vai onko kyse jostain kokeesta.


      • Ei_edes_LCHFllä
        Nemppanen kirjoitti:

        Eihän simvastatin ole sokeritautiin, vai onko kyse jostain kokeesta.

        Ei suoranaisesti, mutta diabeetikolla pitäisi kolesterolit saada sydäntautiriskin vuoksi niin alas ettei se monellakaan onnistu ilman lääkehoitoa.


    • tehokkaampaakin

      Januvia kannattaa korvata voilla, maailman johtavat tutkijat sanovat niin. On halvempaa ja tehokkaampaakin.

      • onneakaikille

        Eikö voisi tehdä kompromissin niin että sivelee sen Januvia-tabletin voilla ennenkuin nielasee. Silloin molemmat leirit voivat olla onnessaan.


    • kokemusta_on

      Itse lopetin Januvian käytön jo pari-kolme vuotta sitten. Se ei juurikaan parantanut verensokereita. Pahempi oli kuitenkin se, että sen immuniteettia heikentävä vaikutus tuli ilmeisesti kohdallani esiin. Laboratoriokokeet näyttivät tätä. Lisäksi sain myöhemmin ihmeellistä ihottumaa sääriini ja paiseen leukapieleen. Tällaisia ei ollut koskaan aikaisemmin ollut. Paise parani puhkaisemalla. Ihottuma hävisi lopetettuani Januvian käytön.

      Ymmärrän, että Januvia tai jokin vastaava on sellaisille diabeetikoille ainoita tablettivaihtoehtoja, jos maha ei millään siedä metformiinia.

    • Nemppanen

      Januvia sisältää inkretiini hormonia, jolla on vaikutus verensokeriin hyvin laajojen pitkäaikaiskokeiden mukaan.
      Se ei rasita (piiskaa) maksaa kuten monet muut diabetesläkkeet.

      Kyseessä on oikeastaan suomalainen löytö.
      Kymmeniä vuosia sitten suomalainen erikoislääkäri, joka tutki diabetesta (Väinö Hopsu-Havu) esitti teorian, että inkretiinillä on tärkeä osa diabeteksen hoidossa.

      Ensimmäiset yleisölle kirjoitetut reseptit kirjoitettiin muistaakseni 2008, ja ne kirjoitti erikoislääkäri Timo Saaristo.

      Inkretiini on tehokas.

      • senauravaveku

        Voissa paistetu pekoni ja kanamunat on tehokkaampi. Januvian syöjä tarvii pekonia mutta pekonin syöjä ei tarvii Januviaa.


      • haimanpiiskaaja

        "Se ei rasita (piiskaa) maksaa kuten monet muut diabetesläkkeet."

        Piiskaavat haimaa, ei maksaa.


      • Nemppanen
        haimanpiiskaaja kirjoitti:

        "Se ei rasita (piiskaa) maksaa kuten monet muut diabetesläkkeet."

        Piiskaavat haimaa, ei maksaa.

        Hyvä kun korjasit.
        Tiedän kyllä miten se on, mutta jostain syystä sattui ajatusvirhe, ja kirjoitin aivan muuta kuin ajattelin.


      • Käyttö_loppuu
        Nemppanen kirjoitti:

        Hyvä kun korjasit.
        Tiedän kyllä miten se on, mutta jostain syystä sattui ajatusvirhe, ja kirjoitin aivan muuta kuin ajattelin.

        Joitakin vuosia sitten kun osallistuin Toujeon testiryhmään, testin päätyttyä perusinsuliini korvattiin Januvialla. Verensokerit pomppasi korkeammalle kuin ennen vaikka metformiiniannostus oli ollut koko ajan vakiona. Jouduin siis palaamaan perusinsuliiniin koska Januvia ei tuntunut tehoavan riittävästi. Tähän saakka olen pitänyt tuon mukana "lääkearsenaalissa" koska siitä ei ole ollut mainittavampia kuluja. Kun viimeinen ostamani Januvia-annos loppuu, testaan miten pärjään pelkästään metformiini-perusinsuliini yhdistelmällä.


      • Nemppanen
        Käyttö_loppuu kirjoitti:

        Joitakin vuosia sitten kun osallistuin Toujeon testiryhmään, testin päätyttyä perusinsuliini korvattiin Januvialla. Verensokerit pomppasi korkeammalle kuin ennen vaikka metformiiniannostus oli ollut koko ajan vakiona. Jouduin siis palaamaan perusinsuliiniin koska Januvia ei tuntunut tehoavan riittävästi. Tähän saakka olen pitänyt tuon mukana "lääkearsenaalissa" koska siitä ei ole ollut mainittavampia kuluja. Kun viimeinen ostamani Januvia-annos loppuu, testaan miten pärjään pelkästään metformiini-perusinsuliini yhdistelmällä.

        Tietysti jos oma insuliinin tuotanto on loppunut ja on piikkien varassa, niin ei silloin Januviakaan hyödytä.


      • piikittäjä
        Nemppanen kirjoitti:

        Tietysti jos oma insuliinin tuotanto on loppunut ja on piikkien varassa, niin ei silloin Januviakaan hyödytä.

        Se on selvä jotta piikki vaan.


      • Anonyymi
        senauravaveku kirjoitti:

        Voissa paistetu pekoni ja kanamunat on tehokkaampi. Januvian syöjä tarvii pekonia mutta pekonin syöjä ei tarvii Januviaa.

        Tuo on aivan uusi tieto. Voivatko voissa paistetttu pekoni ja kananmunat todellakin lisätä insuliinin tuotantoa tehokkaammin kuin Januvian sisältämä sitagliptiini? Onko tuosta tehty joitakin tutkimuksia? Ihmisillä.


    • Anonyymi

      Pelkkää sekoilua.

      Samalla rahalla voit ostaa diabeetikolle sopivi aelintarvikkeita.

      • Anonyymi

        Pelkkää sekoilua.

        Jos oma insuliinin tuotanto on loppunut niin ei se aelintarvikkeita vaihtamalla korjaannu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää sekoilua.

        Jos oma insuliinin tuotanto on loppunut niin ei se aelintarvikkeita vaihtamalla korjaannu.

        "Jos oma insuliinin tuotanto on loppunut niin ei se aelintarvikkeita vaihtamalla korjaannu."

        Ihanko itse olet sen oppinut. Kerro jotain uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos oma insuliinin tuotanto on loppunut niin ei se aelintarvikkeita vaihtamalla korjaannu."

        Ihanko itse olet sen oppinut. Kerro jotain uutta.

        Januvia 100mg tullut rinnakkaistuote(Sitagliptin) joten kolmen kuukauden tabletit maksaa itselle noin 6e.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      "Miksei kaikkia ylipainoisia, kovalla rasvalla sydänvian hankkineita, vähällä liikunnalla itsensä pilanneita, tupakoitsijoita ja juoppoja jne...."

      No kakkostyypit ovat hyvin usein näitä kaikkia.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe