Moro,
Ajelin tankista kesädieselin pois, mittari näytti rangeksi 30 km ja polttoainemittarin varoitusvalokin oli pitkään päällä.
Kun menin tankkaamaan, hämmästys oli suuri, kun ihan loppuun asti liruttamallakin nestettä meni 53 ja rapiat litraa.
Osaisiko joku antaa tähän teknisen selityksen? Miten saattoi jäädä jopa yli 6 litraa, vaikka range oli noin pieni ja viisarikin oli viimeisen välin puolivälissä? Kiitos asiallisista ehdotuksista!
Polttoainetilavuusko 60 litraa Ave 2004 D4D?
32
307
Vastaukset
- Fysiikanlait
Kesädiesel vie enemmän tilaa koska lämpö laajentaa ja talvidiesel on tiheämpää, siinä syy.
- äimänkäkenä
Yrität sanoa, että Japanin tehtaalla ovat laskeneet polttoainetankin tilavuudeksi 60 I talvidieselillä, ja nyt kun joku keksiikin käyttää kesädieseliä, joka vie enemmän tilaa, sitä mahtuukin vain öbaut 54 I...? Okeiiiii...-.-
- Fysiikanlait
Häh, siis jos tankissa ollut 60 litraa kesädieseliä joka on laajempaa niin se vastaa ehkä sitten noin 54 litraa tiheämpää talvidieseliä. Kohtalaisen selvä juttu, eikö?
- sdfsdfsddf
Mitä ydinfyysikkö,6ltr ala naurata,
- Tojopalsta
On taas vastauksia. No tojopalsta ja järjenvalo hukassa, mutta joku raja sentään.
- Ehkä_ajotietokone
ottaa huomioon vain sen polttoaineen joka tankissa on ennen varoitusvalon syttymistä. Se "varatankki on tosiaankin vain varatankki eikä liene tarkoitettu että tankki ajetaan totaalisen kuivaksi. Muuten palstan trollipoju alkaisi syyttää että Toyota jätti taas tielle kun polttoainemittari näyttää väärin. Toyota suojelee tälläkin tavoin kuluttajaa sekoilemasta ja varmistaa että kuljettajan hermo pettää ennenkuin polttoaine loppuu.
- Ave4ever2004
Olet sitä mieltä että ajotietokoneeseen on laitettu säädöt, jotka näyttävät rangen olevan 0 km, mutta todellisuudessa siellä on vakiona 5 litran "varatankki" ja kilsoja olisi vauhdista riippuen vielä useita kymmeniä? Selvä. Eli todellinen polttoainetankin tilavuus olisi 55 5.
- Vaikka_systeemi
Ave4ever2004 kirjoitti:
Olet sitä mieltä että ajotietokoneeseen on laitettu säädöt, jotka näyttävät rangen olevan 0 km, mutta todellisuudessa siellä on vakiona 5 litran "varatankki" ja kilsoja olisi vauhdista riippuen vielä useita kymmeniä? Selvä. Eli todellinen polttoainetankin tilavuus olisi 55 5.
onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.
- Pelivaraa
Vaikka_systeemi kirjoitti:
onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.
Olen ajanut 2015-mallisen bensa-Mersuni tankin ajotietokoneen mukaan ”kuiviin” eli näytöllä esitettävän toimintasäteen nollille (ei suostunut enää antamaan km-ennustetta). Kun tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 70 litraa enkä onnistunut tunkemaan siihen enempää kuin noin 66 litraa, olisin mitä ilmeisimmin pystynyt jatkamaan matkaa vielä useampia peninkulmia.
On hyvä, että systeemi on tehty niinkin pessimistiseksi ilmoituksissaan! - Ave4ever2004
Kyllä, nyt kun ajattelen asiaa, niin onhan tuo "pessimismi" hyvää.
Tuli vaan sellainen teoreettinen ongelma mieleen, että minullahan on nyt siellä varatankissa 5 litraa kesädieseliä (ja onkohan sekin miltä vuodelta?! :) Joka tapauksessa... jos jostain syystä olen ajanut jälleen tankin vahingossa tai tahallaan kuivaksi ja mennään varatankin puolelle, ja sattumalta samana päivänä pakkasta onkin enemmän kuin -20 astetta? Tiellehän minä jäisin. Vai ovatko japanilaiset insinöörit keksineet tähänkin jonkin ennaltaehkäisevän systeemin? - Ave4ever2004
Vaikka_systeemi kirjoitti:
onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.
Mutta tuossa sinun 80-luvun tarinassahan oli kyseessä eri asia. Jos 25% oli vielä tankissa, joko itse mittari tai tunnistin näytti väärin. Tai olisiko tankki vuotanut? Mutta et siis mokannut itse, tai en ainakaan nähnyt mokaasi jutussasi.
Muistankohan oikein, että 2000-luvun Toyotissa on ollut juuri tuota bensatankin falskaamista? Hiljalleen tihkunut pois ja koko tankki olisi jouduttu vaihtamaan? S
- SyysMuistettava
Sinne jää aika paljon polttoainetta vielä, kun mittari ja ajomatkanäyttö 0.
Talvilaatua polttoaineesta on ollut tarjolla jo marraskuun alusta, joten oikealla tankkaamisella olisi ehtinyt sekoittua kesälaadut pois tankista (pienempikin määrä kesälaatua pilaa talvilaadun pakkasenkesto ominaisuudet).
Toki jotkin asemat vaihtoivat talvilaatuun vasta joulukuun alussa.- Ave4ever2004
Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)
Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet? - Paritankkausta
Ave4ever2004 kirjoitti:
Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)
Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet?Abc Pirkanmaan alue oli myös edukkaammasta päästä Dieselin osalta marraskuussa polttoaine.netissä.
Paljon ajava voi tankata ei niin talvilaatua, kun seuraa sääennusteita viikon päähän, vähän ajavan on mietittävä asiaa pakkaskeston kannalta, eikä pelkän hinnan. Itselläkin jos tulee vähän ajoa marraskuulla on pitänyt tankata toisesta firmasta takavuosina, koska suosikki myi liian pitkään välilaatua.
Vähän ajavan kannattaa ajaa tankki liki tyhjäksi ja sitten tankata 10 l talvilaatua ja ajaa tankki taas melkein tyhjäksi ja sitten vielä kerran uudelleen, ennen kuin tankaa täyteen. Eberiäkin pitää muistaa käyttää kun tankissa on oikeasti talvilaatua, jotta ei sekin jämähdä.
Nesteen artikkelissa oli takavuosina maininta ettei pakkaskesto mene sekoitussuhteen mukaan, vaan enempi sen huonomman mukaan. Eli parin tankillisen jälkeen talvilaatua alkaa olemaan vasta oikeasti tankissa.
Kesälaadun parafiini kerääntyy suodattimeen ja ei liukene enää pois. Toyotassa on lämmitetty polttoaineen suodatin varmaan jo sinunkin autossa, joten eiköhän tuo toimi näillä pakkasilla, -25...-30 voi olla sitten tilanne toinen. Sääennuste on luvannut vuodenvaihteeseen saakka nykyistä säätä lämpöisempää. - Ave4ever2004
"Vähän ajavan kannattaa ajaa tankki liki tyhjäksi ja sitten tankata 10 l talvilaatua ja ajaa tankki taas melkein tyhjäksi ja sitten vielä kerran uudelleen, ennen kuin tankaa täyteen. Eberiäkin pitää muistaa käyttää kun tankissa on oikeasti talvilaatua, jotta ei sekin jämähdä."
Joo, hyvä vinkki. Kai ne kesäliemet siellä vielä vähän aikaa lilluvat. Katsotaan, ehdinkö tehdä uuden tyhjennyksen vielä, nyt ei ole luvattu kovin kylmää keliä.
Joo, Eber-asian ehdin jo pohtia ja alkoi v*tuttaa tosin kovin! Minulla meni se kokonaan vaihtoon viime vuonna. Se oli jo oikutellut ennen talvea, eli olikohan siellä jotain jo tukossa ennestään... mutta noiden tammikuun 2016 kovien pakkasten aikaan se ei oikein tahtonut toimia. Olikohan vika kesäliemissä ja siten minussa, mrrr. Mutta se oli pakko korjata. Kauppakeskuksen lämmin parkkihalli pelasti paljon, mutta olihan se uuvuttavaa viedä sinne lämpimään ja hakea hetki ennen sulkemista pois... - Ave4ever2004
Ave4ever2004 kirjoitti:
Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)
Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet?Onneksi tänä vuonna huomasin, että Neste vaihtaa talvilaatuun jo lokakuun lopulla, ABC ei ole vieläkään. Nyt vaihtui kanta-asiakkuus!
- OnkoKiire
Ave4ever2004 kirjoitti:
Onneksi tänä vuonna huomasin, että Neste vaihtaa talvilaatuun jo lokakuun lopulla, ABC ei ole vieläkään. Nyt vaihtui kanta-asiakkuus!
Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.
- Peruslaatua
OnkoKiire kirjoitti:
Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.
Tampereella onkin taas rotvallin reunalla sama peli kuin viime vuonna, no jos sielläkin saa talvilaatua joulukuun alusta, niin se riittää suurimmalle osalle
https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/smart-diesel
Voisivat kyllä joillekin asemille ottaa talvilaatua, jotta asiakas voisi päättää mitä tarvitsee... - Ave4ever2004
Peruslaatua kirjoitti:
Tampereella onkin taas rotvallin reunalla sama peli kuin viime vuonna, no jos sielläkin saa talvilaatua joulukuun alusta, niin se riittää suurimmalle osalle
https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/smart-diesel
Voisivat kyllä joillekin asemille ottaa talvilaatua, jotta asiakas voisi päättää mitä tarvitsee...Juuri näin. Onko sillä suurikin arvo olla ainoa maakunta Suomessa, josta EI saa Smart dieselin talvilaatua? Pistäisivät edes kokeeksi parille kylmäasemalle talvilaatua ja katsoisivat, mitä tapahtuu...
- Ave4ever2004
OnkoKiire kirjoitti:
Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.
4 vkon sääennusteen ovat erittäin epäluotettavia. Sitä paitsi, jos olen juuri tankannut auton täyteen ja viikon päähän luvataan -20 astetta, siinä tulee kiire ajaa tankki kuivaksi ja saada Webastoonkin kiertoon talvilaatua...
- Meister667
Auris 2014 näyttää range matkaa siihen kun merkkivalo syttyy niin on vielä about 7litraa tankissa, kuulema kun 0km range niin sillä ajaa vielä ainakin 50km...
- eikannatajaatyhjäksi
Joo, monet luottaa siihen että ajotietokoneen "0km" tarkoittaa että voi ajaa vielä useita kymmeniä kilometrejä. Erikoinen ilmiö. Minä tankkaan viimeistään kun varttitankki jäljellä. Yleensä jo puolen tankin kohdalla alan katsella halvinta tankkauspaikkaa lähialueilla.
- Ave4ever2004
Niin, minä EN luota. Entisessä autossani Octaviassa mittari näytti epätarkasti.
Minullahan syntyi ongelmat viime talvena nimenomaan siitä, että unohdin kokonaan tämän kesädieselasian, ja vanhaan tapaan tottuneesti tankkasin aina viikon välein, n. 500 km, jolloin tankki ei ollut vasta kuin puolillaan.
Eli tuolla sinun taktiikallasi voi hankkia ongelmiakin.
- lopettakaa.ihmettely
Sitä samaa Tojo-logiikkaa tankissa kuin on hybridin kerrottu kulutus 3,3 l / 100 km ja todellinen kulutus 4,8 L / 100 km. Älä ihmettele, tankkaa ja maksa.
- lopeta.trollaus
Tarkoitit kai sitä samaa mitä on saksalaisissa autoissa, että vie 3,3 sijasta 9,4 litraa
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/leasingfirma-selvitti-hybridin-todellinen-kulutus-jopa-nelja-kertaa-ilmoitettua-suurempi/wrkRYnva
- olemmetaastyhmiä
Ketään puolustelematta tai kenenkään järjenvaloa epäilemattä, kun tämän keskustelun lukee alusta loppuun, niin kyllä meillä kahdellakymmenellä ei ole kaikki järki tallella. Kellään.
Onneksi ulkopuoliset ei nätä lue.- Ave4ever2004
Se oli argumenttisi. Mikä/mitkä ovat premissisi?
- ehkähyvänäin
Tuossa on kysymys ihan normaalista autotehtaiden keinosta, jonka tarkoituksena on se, että kukaan ei koskaan jäisi tielle polttoaineen loputtua. Eli ajotietokone ja polttoainemittari on laitettu näyttämään nollaa jo siinä vaiheessa, kun tankissa on vielä 100km verran menovettä. Focus jolla ajelen alkaa herjata keltaisella hälyytysvalolla, kun polttoainetta on jäljellä tankissa 12 litraa. Eli siis voisin ajella sillä vielä viikon, mutta se valo on niiiiiin ärsyttävä, että ei koskaan hermo kestä ajella tankkia kuivaksi.
- 20244
Aivan oikein kirjoitat. Joukossamme on ihmisiä, jotka ovat niin kiireisiä ettei tankkausasemalle millään ehdi.
Sitten on toinen ryhmä, joille tuottaa erittäin suuria tuskia luopua rahoistaan, jota tuo tankkaustapahtuma aina edellyttää.
Ikävä kyllä on myös olemassa ihmisiä, joilla ei edes ole tarpeeksi rahaa mennä sinne mittarille ja sen takia joutuvat temppuilemaan polttoaineen riittämisen kanssa.
Noita kaikkia edellä mainittuja ryhmiä varten auton ja muidenkin kulkuvälineiden valmistajat ovat yrittäneet tehdä näitä ”fail safe” järjestelmiä, jotta nuokin ihmiset pääsisivät illalla kotiin tai ainakin sinne tankille.
Minäpä lohdutan teitä autolla liikkuvia, sillä että teillä on kuitenkin mahdollisuus useinmiten pysähtyä tienposkeen, kun hajutkin on jo poltettu.
Hurjinta näissä polttoainetarinoissa on se, että joitakin noista alussa mainituista ihmisistä toimii myös lentäjinä ja siinä kun aletaan varoitusvalojen kanssa pelaamaan, niin vitsit ovat vähissä - olen ollut itse sellaista näkemässä.
- Ave09
Toyotan 60 litran polttoainesäiliön "ajotietokone" on ohjelmoitu siten, että kun Range on 0 km, todellisuudessa on noin 50 litraa polttoainetta käytetty eli "varatankkiin" jää vielä noin 10 litraa (usein jopa 12l) polttoainetta. Ei vaikuta ajotietokoneen laskemaan keskikulutukseen mitenkään. Tankattuasi range kertoo ajettavan matkan 50 l mukaan.
Todettu uudesta asti ajetulla Avella 200 tkm matkalla asia toistuvasti.- Dieseliätankkiin
Juu niin menee ja todettu jo kolmella avella sama asia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34286521 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12551Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692328- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161522Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91371- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421207