Aihe

Polttoainetilavuusko 60 litraa Ave 2004 D4D?

Ave4ever2004

Moro,

Ajelin tankista kesädieselin pois, mittari näytti rangeksi 30 km ja polttoainemittarin varoitusvalokin oli pitkään päällä.

Kun menin tankkaamaan, hämmästys oli suuri, kun ihan loppuun asti liruttamallakin nestettä meni 53 ja rapiat litraa.

Osaisiko joku antaa tähän teknisen selityksen? Miten saattoi jäädä jopa yli 6 litraa, vaikka range oli noin pieni ja viisarikin oli viimeisen välin puolivälissä? Kiitos asiallisista ehdotuksista!

31

238

    Vastaukset

    • Kesädiesel vie enemmän tilaa koska lämpö laajentaa ja talvidiesel on tiheämpää, siinä syy.

      • Yrität sanoa, että Japanin tehtaalla ovat laskeneet polttoainetankin tilavuudeksi 60 I talvidieselillä, ja nyt kun joku keksiikin käyttää kesädieseliä, joka vie enemmän tilaa, sitä mahtuukin vain öbaut 54 I...? Okeiiiii...-.-


      • Häh, siis jos tankissa ollut 60 litraa kesädieseliä joka on laajempaa niin se vastaa ehkä sitten noin 54 litraa tiheämpää talvidieseliä. Kohtalaisen selvä juttu, eikö?


      • Mitä ydinfyysikkö,6ltr ala naurata,


    • On taas vastauksia. No tojopalsta ja järjenvalo hukassa, mutta joku raja sentään.

    • ottaa huomioon vain sen polttoaineen joka tankissa on ennen varoitusvalon syttymistä. Se "varatankki on tosiaankin vain varatankki eikä liene tarkoitettu että tankki ajetaan totaalisen kuivaksi. Muuten palstan trollipoju alkaisi syyttää että Toyota jätti taas tielle kun polttoainemittari näyttää väärin. Toyota suojelee tälläkin tavoin kuluttajaa sekoilemasta ja varmistaa että kuljettajan hermo pettää ennenkuin polttoaine loppuu.

      • Olet sitä mieltä että ajotietokoneeseen on laitettu säädöt, jotka näyttävät rangen olevan 0 km, mutta todellisuudessa siellä on vakiona 5 litran "varatankki" ja kilsoja olisi vauhdista riippuen vielä useita kymmeniä? Selvä. Eli todellinen polttoainetankin tilavuus olisi 55 + 5.


      • Ave4ever2004 kirjoitti:

        Olet sitä mieltä että ajotietokoneeseen on laitettu säädöt, jotka näyttävät rangen olevan 0 km, mutta todellisuudessa siellä on vakiona 5 litran "varatankki" ja kilsoja olisi vauhdista riippuen vielä useita kymmeniä? Selvä. Eli todellinen polttoainetankin tilavuus olisi 55 + 5.

        onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.


      • Vaikka_systeemi kirjoitti:

        onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.

        Olen ajanut 2015-mallisen bensa-Mersuni tankin ajotietokoneen mukaan ”kuiviin” eli näytöllä esitettävän toimintasäteen nollille (ei suostunut enää antamaan km-ennustetta). Kun tankin tilavuudeksi ilmoitetaan 70 litraa enkä onnistunut tunkemaan siihen enempää kuin noin 66 litraa, olisin mitä ilmeisimmin pystynyt jatkamaan matkaa vielä useampia peninkulmia.

        On hyvä, että systeemi on tehty niinkin pessimistiseksi ilmoituksissaan!


      • Kyllä, nyt kun ajattelen asiaa, niin onhan tuo "pessimismi" hyvää.

        Tuli vaan sellainen teoreettinen ongelma mieleen, että minullahan on nyt siellä varatankissa 5 litraa kesädieseliä (ja onkohan sekin miltä vuodelta?! :) Joka tapauksessa... jos jostain syystä olen ajanut jälleen tankin vahingossa tai tahallaan kuivaksi ja mennään varatankin puolelle, ja sattumalta samana päivänä pakkasta onkin enemmän kuin -20 astetta? Tiellehän minä jäisin. Vai ovatko japanilaiset insinöörit keksineet tähänkin jonkin ennaltaehkäisevän systeemin?


      • Vaikka_systeemi kirjoitti:

        onkin tehty noin idioottivarmaksi niin joku sen tankin silti tyhjäksi ajaa. Muistan itse mokanneeni 80 luvulla Ruotsissa pitkällä taipaleella Mersulla. Mittari näytti melkein neljäsosatankkia kun polttoaine loppui. Ei edes varoitusvalo ehtinyt palaa kuin hetken aikaa. Onneksi muuan kanssa-autoilija pysähtyi kysymään että mikä hätänä ja antoi (myi) muutaman litran omasta varakannustaan.

        Mutta tuossa sinun 80-luvun tarinassahan oli kyseessä eri asia. Jos 25% oli vielä tankissa, joko itse mittari tai tunnistin näytti väärin. Tai olisiko tankki vuotanut? Mutta et siis mokannut itse, tai en ainakaan nähnyt mokaasi jutussasi.

        Muistankohan oikein, että 2000-luvun Toyotissa on ollut juuri tuota bensatankin falskaamista? Hiljalleen tihkunut pois ja koko tankki olisi jouduttu vaihtamaan? S


    • Sinne jää aika paljon polttoainetta vielä, kun mittari ja ajomatkanäyttö 0.
      Talvilaatua polttoaineesta on ollut tarjolla jo marraskuun alusta, joten oikealla tankkaamisella olisi ehtinyt sekoittua kesälaadut pois tankista (pienempikin määrä kesälaatua pilaa talvilaadun pakkasenkesto ominaisuudet).
      Toki jotkin asemat vaihtoivat talvilaatuun vasta joulukuun alussa.

      • Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)

        Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet?


      • Ave4ever2004 kirjoitti:

        Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)

        Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet?

        Abc Pirkanmaan alue oli myös edukkaammasta päästä Dieselin osalta marraskuussa polttoaine.netissä.
        Paljon ajava voi tankata ei niin talvilaatua, kun seuraa sääennusteita viikon päähän, vähän ajavan on mietittävä asiaa pakkaskeston kannalta, eikä pelkän hinnan. Itselläkin jos tulee vähän ajoa marraskuulla on pitänyt tankata toisesta firmasta takavuosina, koska suosikki myi liian pitkään välilaatua.
        Vähän ajavan kannattaa ajaa tankki liki tyhjäksi ja sitten tankata 10 l talvilaatua ja ajaa tankki taas melkein tyhjäksi ja sitten vielä kerran uudelleen, ennen kuin tankaa täyteen. Eberiäkin pitää muistaa käyttää kun tankissa on oikeasti talvilaatua, jotta ei sekin jämähdä.

        Nesteen artikkelissa oli takavuosina maininta ettei pakkaskesto mene sekoitussuhteen mukaan, vaan enempi sen huonomman mukaan. Eli parin tankillisen jälkeen talvilaatua alkaa olemaan vasta oikeasti tankissa.
        Kesälaadun parafiini kerääntyy suodattimeen ja ei liukene enää pois. Toyotassa on lämmitetty polttoaineen suodatin varmaan jo sinunkin autossa, joten eiköhän tuo toimi näillä pakkasilla, -25...-30 voi olla sitten tilanne toinen. Sääennuste on luvannut vuodenvaihteeseen saakka nykyistä säätä lämpöisempää.


      • "Vähän ajavan kannattaa ajaa tankki liki tyhjäksi ja sitten tankata 10 l talvilaatua ja ajaa tankki taas melkein tyhjäksi ja sitten vielä kerran uudelleen, ennen kuin tankaa täyteen. Eberiäkin pitää muistaa käyttää kun tankissa on oikeasti talvilaatua, jotta ei sekin jämähdä."

        Joo, hyvä vinkki. Kai ne kesäliemet siellä vielä vähän aikaa lilluvat. Katsotaan, ehdinkö tehdä uuden tyhjennyksen vielä, nyt ei ole luvattu kovin kylmää keliä.

        Joo, Eber-asian ehdin jo pohtia ja alkoi v*tuttaa tosin kovin! Minulla meni se kokonaan vaihtoon viime vuonna. Se oli jo oikutellut ennen talvea, eli olikohan siellä jotain jo tukossa ennestään... mutta noiden tammikuun 2016 kovien pakkasten aikaan se ei oikein tahtonut toimia. Olikohan vika kesäliemissä ja siten minussa, mrrr. Mutta se oli pakko korjata. Kauppakeskuksen lämmin parkkihalli pelasti paljon, mutta olihan se uuvuttavaa viedä sinne lämpimään ja hakea hetki ennen sulkemista pois...


      • Ave4ever2004 kirjoitti:

        Joo, Pirkanmaalla kesälaadut poistuivat vasta joulukuun alussa ainakin ABC:ltä. Ihmettelin sitä itsekin, kun ABC:n luettelossa komeili Helsinki, Turku ja jopa Hankokin! :)

        Tämä on toinen talveni dieselin kanssa. Viime vuonna unohdin totaalisesti kesäkiisselin tyhjentämisen, ja jouduin ongelmiin (puoli tankkia oli jäljellä). Uskoisin, että tuolla kesälaadun määrällä en joudu ongelmiin. Vai minkä ajattelet olevan sellainen määrä, joka pilaa pakkasenkesto-ominaisuudet?

        Onneksi tänä vuonna huomasin, että Neste vaihtaa talvilaatuun jo lokakuun lopulla, ABC ei ole vieläkään. Nyt vaihtui kanta-asiakkuus!


      • Ave4ever2004 kirjoitti:

        Onneksi tänä vuonna huomasin, että Neste vaihtaa talvilaatuun jo lokakuun lopulla, ABC ei ole vieläkään. Nyt vaihtui kanta-asiakkuus!

        Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.


      • OnkoKiire kirjoitti:

        Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.

        Tampereella onkin taas rotvallin reunalla sama peli kuin viime vuonna, no jos sielläkin saa talvilaatua joulukuun alusta, niin se riittää suurimmalle osalle
        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/smart-diesel
        Voisivat kyllä joillekin asemille ottaa talvilaatua, jotta asiakas voisi päättää mitä tarvitsee...


      • Peruslaatua kirjoitti:

        Tampereella onkin taas rotvallin reunalla sama peli kuin viime vuonna, no jos sielläkin saa talvilaatua joulukuun alusta, niin se riittää suurimmalle osalle
        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/smart-diesel
        Voisivat kyllä joillekin asemille ottaa talvilaatua, jotta asiakas voisi päättää mitä tarvitsee...

        Juuri näin. Onko sillä suurikin arvo olla ainoa maakunta Suomessa, josta EI saa Smart dieselin talvilaatua? Pistäisivät edes kokeeksi parille kylmäasemalle talvilaatua ja katsoisivat, mitä tapahtuu...


      • OnkoKiire kirjoitti:

        Hmm. ainakin minä olen tankannut etelän eri ABC asemilta talvilaatua (-25/-35C) jo noin kolme viikkoa. Tosin tänä vuonna ei ole ollut tuon kanssa mikään hoppu ja 4 vko sääennusteen mukaan ei ole edes tulossa kiire sen kanssa.

        4 vkon sääennusteen ovat erittäin epäluotettavia. Sitä paitsi, jos olen juuri tankannut auton täyteen ja viikon päähän luvataan -20 astetta, siinä tulee kiire ajaa tankki kuivaksi ja saada Webastoonkin kiertoon talvilaatua...


    • Auris 2014 näyttää range matkaa siihen kun merkkivalo syttyy niin on vielä about 7litraa tankissa, kuulema kun 0km range niin sillä ajaa vielä ainakin 50km...

      • Joo, monet luottaa siihen että ajotietokoneen "0km" tarkoittaa että voi ajaa vielä useita kymmeniä kilometrejä. Erikoinen ilmiö. Minä tankkaan viimeistään kun varttitankki jäljellä. Yleensä jo puolen tankin kohdalla alan katsella halvinta tankkauspaikkaa lähialueilla.


      • Niin, minä EN luota. Entisessä autossani Octaviassa mittari näytti epätarkasti.

        Minullahan syntyi ongelmat viime talvena nimenomaan siitä, että unohdin kokonaan tämän kesädieselasian, ja vanhaan tapaan tottuneesti tankkasin aina viikon välein, n. 500 km, jolloin tankki ei ollut vasta kuin puolillaan.

        Eli tuolla sinun taktiikallasi voi hankkia ongelmiakin.


    • Sitä samaa Tojo-logiikkaa tankissa kuin on hybridin kerrottu kulutus 3,3 l / 100 km ja todellinen kulutus 4,8 L / 100 km. Älä ihmettele, tankkaa ja maksa.

    • Ketään puolustelematta tai kenenkään järjenvaloa epäilemattä, kun tämän keskustelun lukee alusta loppuun, niin kyllä meillä kahdellakymmenellä ei ole kaikki järki tallella. Kellään.
      Onneksi ulkopuoliset ei nätä lue.

      • Se oli argumenttisi. Mikä/mitkä ovat premissisi?


    • Tuossa on kysymys ihan normaalista autotehtaiden keinosta, jonka tarkoituksena on se, että kukaan ei koskaan jäisi tielle polttoaineen loputtua. Eli ajotietokone ja polttoainemittari on laitettu näyttämään nollaa jo siinä vaiheessa, kun tankissa on vielä 100km verran menovettä. Focus jolla ajelen alkaa herjata keltaisella hälyytysvalolla, kun polttoainetta on jäljellä tankissa 12 litraa. Eli siis voisin ajella sillä vielä viikon, mutta se valo on niiiiiin ärsyttävä, että ei koskaan hermo kestä ajella tankkia kuivaksi.

      • Aivan oikein kirjoitat. Joukossamme on ihmisiä, jotka ovat niin kiireisiä ettei tankkausasemalle millään ehdi.
        Sitten on toinen ryhmä, joille tuottaa erittäin suuria tuskia luopua rahoistaan, jota tuo tankkaustapahtuma aina edellyttää.
        Ikävä kyllä on myös olemassa ihmisiä, joilla ei edes ole tarpeeksi rahaa mennä sinne mittarille ja sen takia joutuvat temppuilemaan polttoaineen riittämisen kanssa.
        Noita kaikkia edellä mainittuja ryhmiä varten auton ja muidenkin kulkuvälineiden valmistajat ovat yrittäneet tehdä näitä ”fail safe” järjestelmiä, jotta nuokin ihmiset pääsisivät illalla kotiin tai ainakin sinne tankille.
        Minäpä lohdutan teitä autolla liikkuvia, sillä että teillä on kuitenkin mahdollisuus useinmiten pysähtyä tienposkeen, kun hajutkin on jo poltettu.
        Hurjinta näissä polttoainetarinoissa on se, että joitakin noista alussa mainituista ihmisistä toimii myös lentäjinä ja siinä kun aletaan varoitusvalojen kanssa pelaamaan, niin vitsit ovat vähissä - olen ollut itse sellaista näkemässä.


    • Toyotan 60 litran polttoainesäiliön "ajotietokone" on ohjelmoitu siten, että kun Range on 0 km, todellisuudessa on noin 50 litraa polttoainetta käytetty eli "varatankkiin" jää vielä noin 10 litraa (usein jopa 12l) polttoainetta. Ei vaikuta ajotietokoneen laskemaan keskikulutukseen mitenkään. Tankattuasi range kertoo ajettavan matkan 50 l mukaan.
      Todettu uudesta asti ajetulla Avella 200 tkm matkalla asia toistuvasti.

      • Juu niin menee ja todettu jo kolmella avella sama asia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiesikö Martina miehensä taustat?

      Turkkilainen miljonääri onkin irakilainen jolla huikea rikostausta? Askarruttaa tiesikö Martina mistä on kyse vai tuliko yllätyksenä. Joka tapauksessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      411
      21966
    2. Greta Thunberg kritisoi Suomen hallitusta

      ”Tämä on epäonnistuminen”. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006515088.html Thunberg on liittänyt mukaan perustamansa Fridays for Future -liikkeen
      Maailman menoa
      379
      14541
    3. Korona räjähtämässä käsiin 618 uutta tartuntaa 5 uutta kuolemaa

      Marin ja Kiuru karjaisivat kunnille mm. HUS-alueelle viime hetkellä, eivät ne pysty hoitamaan asioitansa vaan tarvitaan Marinin hallituksen tiukkaa oh
      Maailman menoa
      727
      14367
    4. Seiska: Sedu Koskinen vaihtaa nimensä eksoottiseksi Zedu Di Lucaksi!

      No nyt! Ja nimen takana vanha ystävä Andy McCoy... https://www.suomi24.fi/viihde/seiska-sedu-koskinen-vaihtaa-nimensa-eksoottiseksi-zedu-di-lucaksi-ni
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      10269
    5. Sedu Koskinen aikoo järjestää isot juhlat

      Näihin julkkiksiin ei näköjään päde mitkään lait tai korona tartu. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007637821.html Kyllä esim. taviksen ylioppilas
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      5837