Pienin sadevesityhjentyvä avovene?

ToisenVeneenOstaja

Aion hankkia ensi kesäksi veneen, jonka voisi hyvillä mielin jättää laituriin pidemmäksikin aikaa ilman, että tarvitsee pelätä sen täyttymistä sadevedellä. Veneen ei tarvitsisi olla iso, sillä ajelen sillä lähivesillä pääasiassa yksikseni. Oikeastaan soutuvenekin riittäisi, mutta niitä ei tietääkseni valmisteta sadevesityhjentyvinä, joten jokin pieni moottorivene tulisi kysymykseen.

Kysynkin nyt Teiltä kaiken tietäviltä asiantuntijoilta, mikähän mahtaisi olla pienin markkinoilla oleva itsetyhjentyvä moottorivene? Siis sellainen, että sadevesi poistuu veneestä painovoimaisesti ilman mitään pilssipumppua.

15

2740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Svantte

Terhi veneistä pienemmätkin ovat itsetyhjeneviä :-)

• Joo. Ne tyhjentävät veden turkilta suoraan vaahtoon kuorten väliin. Sopivat ehkä kaltaisellesi snorkkeliperseelle mutta aloittajan kaltaiselle asialliselle lähivesien koluajalle toivon jotain parempaa.

• Rönnqvist16

Rönnqvist 15 on pienin tiedossani oleva itsetyhjentyvä ja on hyvä vene. Terhien itsetyhjentyvyys on vähän niin ja näin. Jos irrotat pohjatulpan, niin vene ei uppoa, mutta ei kyllä tyhjenekään kokonaan. En laskisi Terhejä itsetyhjentyviksi.

• Uhvuhvuhv

Suvi 4250 on vielä pienempi. Suvit tyhjenee aika hyvin.

• Kumivenet

Pienet kovapohjaiset kumiveneet ovat näppäriä ja merikelpoisiakin. Soveltuu erinomaisesti lähialueveneilyyn. http://www.nettivene.com/rib

• Profilointi

Silver Colibri on 405cm ja tyhjenee sateella

• ToisenVeneenOstaja

Kiitos vastauksista. Onhan näitä näköjään. Yksi tärkeä asia jäi mainitsematta. Olen ajatellut veneeseen noin 5 hv moottoria, eli veneen pitäisi olla ajo-ominaisuuksiltaan kohtuullinen myös uppoumanopeuksilla. Rönnqvist saattaisi olla eniten sitä venetyyppiä, jota haen.

• 3-t

Minulla oli muutama vuosi sitten samantyyppinen toive mökille, itsetyhjentyvä ja kevyt vene, jonka vois huoletta jättää pidemmäksi aikaa laituriin ilman valvontaa. Hylkäsin Terhin aikaisemmin esillä olleista syistä, eikä muita sopivia itsetyhjentyviä löytynyt. Totesin, että hyväksymällä veneen ”uppoamisen” laituriin , voin valita parhaan mahdollisen veneen ilman itsentyhentymisominaisuutta. Minun tapauksessa valinta oli kevyt 85 kg Linder alumiinivene. ”Uppoaminen” tarkoittaa tässä tapauksessa, että vene kelluu vedentäytteisenä, ja on kohtuullisen nopeasti tyhjennettävissä ämpärillä, melkein kuin sadeveden jäljiltä, jossa määrästä riippumatta vesi kertyy keulaan kun astuu siihen. Laituriin ”uponneiden” veneiden nostamiseen olen useita kertoja osallistunut, mutta vielä tämä ei ole osunut oman veneen kohdalle. Luonnollisesti pitää poistaa kone ja varusteet ennen kun altistaa veneen mahdolliselle ”uppoamiselle” laituriin. Yleensä uppoaminen tapahtuu, kun runsaiden sateiden lisäksi aallokko pärskii vettä sisään perästä, ja vesi kertyy perämoottorin painosta veneen perään. Pahimmillaan pieni vene myös kellahtaa ylösalaisin raskaan moottorin painosta.

R15 on minulle tuntematon, mutta tulee mieleen että ehkä kannattaisi kysellä siitä käyttökokemuksia 5 hp koneella ennen molempien hankintaa, onhan 5 hp kuitenkin suositeltu vähimmäisteho. Minulla oli aikoinaan vene, taisi olla vähän toistasataa kg painava, johon asensin 5 hp koneen. Sillä pääsi niukasti liukuun, mutta pieni aallokko tai yksittäinen suurempi aalto aiheutti putoamisen, joten suurempitehoinen kone tuli nopeasti ajankohtaiseksi. R15 painaa parisataa kg.

• Puoliplaanari
        3-t kirjoitti:

Minulla oli muutama vuosi sitten samantyyppinen toive mökille, itsetyhjentyvä ja kevyt vene, jonka vois huoletta jättää pidemmäksi aikaa laituriin ilman valvontaa. Hylkäsin Terhin aikaisemmin esillä olleista syistä, eikä muita sopivia itsetyhjentyviä löytynyt. Totesin, että hyväksymällä veneen ”uppoamisen” laituriin , voin valita parhaan mahdollisen veneen ilman itsentyhentymisominaisuutta. Minun tapauksessa valinta oli kevyt 85 kg Linder alumiinivene. ”Uppoaminen” tarkoittaa tässä tapauksessa, että vene kelluu vedentäytteisenä, ja on kohtuullisen nopeasti tyhjennettävissä ämpärillä, melkein kuin sadeveden jäljiltä, jossa määrästä riippumatta vesi kertyy keulaan kun astuu siihen. Laituriin ”uponneiden” veneiden nostamiseen olen useita kertoja osallistunut, mutta vielä tämä ei ole osunut oman veneen kohdalle. Luonnollisesti pitää poistaa kone ja varusteet ennen kun altistaa veneen mahdolliselle ”uppoamiselle” laituriin. Yleensä uppoaminen tapahtuu, kun runsaiden sateiden lisäksi aallokko pärskii vettä sisään perästä, ja vesi kertyy perämoottorin painosta veneen perään. Pahimmillaan pieni vene myös kellahtaa ylösalaisin raskaan moottorin painosta.

R15 on minulle tuntematon, mutta tulee mieleen että ehkä kannattaisi kysellä siitä käyttökokemuksia 5 hp koneella ennen molempien hankintaa, onhan 5 hp kuitenkin suositeltu vähimmäisteho. Minulla oli aikoinaan vene, taisi olla vähän toistasataa kg painava, johon asensin 5 hp koneen. Sillä pääsi niukasti liukuun, mutta pieni aallokko tai yksittäinen suurempi aalto aiheutti putoamisen, joten suurempitehoinen kone tuli nopeasti ajankohtaiseksi. R15 painaa parisataa kg.

R15 on puoliliukuva vene joten mitään erityistä liukukynnystä ei ole. Keula ei nouse taivaisiin ja voi ajella kaikkia nopeuksia, pienellä moottorilla tietenkin hitaammin. Nopeudesta noin pienellä moottorilla en osaa sanoa mitään, veistämö varmaan kertoo jos kysyt?

• sjanteri

Lisää vaihtoehtoja. Kiitos.

Tämä veneryhmä kiinnostaa. Erityisesti uppikset. Simpun ostaisin, mut aivan liian kookas minulle

• onsevaikeaatämäelämä

Voisiko ratkaisu olla tällainen?

http://www.unimer-marine.com/fi/tuotteet/laensman/

Tai voisi sinne virittää pienen pumpun uimuri katkaisija ja pienen aurinkopaneelin joka toimisi päivisin jolloin tyhjennettevää. Jos haluaa oikein hifistellä laittaa edellä mainittuun pakettiin pienen akun boksiin ja lataus säätimen yms, vai?

• tragol

Yamarin 330 big ride:n aiemmat mallit olivat itsetyhjentyviä ilman henkilökuormaa. Vaatii kuitenkin satamapeitteen, varsinkin syksyä lähestyttäessä tippuvien puiden lehtien takia jotka tukkivat poistoreiät perällä. Toki muukin esim. verkkosihti-systeemi voi ratkaista ongelman. Mainio vene, koneteholla 30hv. Nyky nelarit tahtoo vain olla turhan painavia ko teholuokassa. Vitosella saattaa meno olla kuin juosten kustua.

• laitapumppu

Mulla on nelimetrinen tasaperäinen lasikuitusoutuvene, koneena 5hv. Tein sopivan kokoisen lasikuitulevyn päälle kannellisen laatikon, laatikon sisään pieni moottoripyörän akku ja levyyn , laatikon viereen automaattipilssipumppu mistä letku laidan yli.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/388679/Automaattipilssipumppu-44-l--min-12-V

Laatikon kannen päälle voisi liimata pienen aurinkokennon, mutta on toiminut ilmankin kun oon käyttänyt paketin kotona laturissa pari kertaa kesässä.

Paketti on siis irtaallaan veneen pohjalla ja akun paino pitää paketin paikoillaan. Ja kun menen vesille, heitän virityksen laiturille..

Tällainen pieni askartelu laajentaa aika paljon venevaihtoehtoja, jos sinulla on kiikarissa pieni vene 5hv koneella...?

• happyend1

Mä askartelin kanssa hienon aurinkopaneeli - akku - automaattipilssipumppu systeemin soutuveneeseeni ja hyvin meni kesä, mutta syksyn pimeys ja harmaat sadepäivät hyydyttivät akun ja vene oli täyttyä vedellä.

Nyt alla Paro 445, joka tyhjenee ilman tekniikkaa ja olen tyytyväinen.

• 78383

Aloittaja kyseli nimenomaan sadevesityhjenevää. Siis sisäpohja on vedenpintaa korkeammalla ja vesi valuu letkua pitkin pois.
      Ei mitään akku/pilssupumppuvirityksiä.
      Rönnqvist on sellainen ainakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe