Jalkineet vaelluksella

Noviisit

Tuli viime kesänä vaellettua Hetan reitillä coretex vaelluskengillä ja märkää oli ja väliin satoi rankasti. Tuli kaduttua että miksi en ottanut kumppareita mukaan! Se mitä tuli samalla reissulla sitten havaittua, veti sanattomaksi ja tunsin itseni niin mammanpojaksi että ei tottakaan. Tapasin reitillä henkilöitä joilla oli jaloissaan pelkät lenkkitossut! Minä kun oli surkutellut että minulla on märät sukat ja kuinka reitillä koetin hyppiä kiviltä toiselle ja mättäältä toiselle ettei jalat kastuisi. Nämä lenkkari-tyypit (miehiä ja naisia) painoivat suoraan läpi lätäköiden ja lammikoiden. Tuli todettua että kyllä ne toiset vaan on ihan erimaata! Esitin ihailuni noille muutamille ja tunnustin että kovia olette! Oman kokemukseni mukaan potkin vaelluskenkieni kärjillä monet kerrat kiviin ja ihmettelen mitä muusia varpaani olisivat jos minulla olisi ollut lenkkarit, puhumattakaan kuinka monesti nilkkani muljahtaisivat polku-urissa. Täällä siviilissä kun kuulee kuinka joku kertoo tehneensä lapin vaelluksia, niin sitä helposti vaan saattaa tuumata että vainniin. Tuolla viimekesäisellä vaelluksella nuo kohtaamani vaeltajat kohosivat arvostuksessani korkealle suoritustensa ansiosta; ei se ihan joka tyyppi Hetasta Pallakselle kävele oltiin sitten reitistä/polun kunnosta mitä mieltä tahansa. Reittinä tuo Hetta-Pallas lienee vielä helppo. Kirkkaalla poutasäällä vaellus on kepeää menoa mutta kun säätila muuttuu ankeaksi, niin kepeydestä ei enää voi puhua. En ole sanonut mitään heistä jotka liikkuvat noissa tunturimaisemissa talviaikaan, ovatkohan ihan oma rotunsa! Nostan heille hattuani. He, jotka vaeltavat lapissa kesäisin ja talvisin ja selviävät noissa oloissa, ovat huippuluokan ihmisiä, suoriutujia jotka eivät tee itsestään ja tekemisistään numeroa, niin luulen. Minulla on vielä paljon opittavaa: viime kesän vaelluksella rinkassani oli 5,5 kiloa tavaraa johon en koskenutkaan joten 13.5 kilon rinkka olisi ollut reilusti kevyempi ilman noita turhia vermeitä.
Mutta noista jalkineista nyt lopuksi kysymys: mitä on vaelluksella jalassasi ja onko rinkassa vielä esim. kumpparit? Ensi kesää tässä odotellaan ja uutta vaellusta :)

7

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gummisaapastaleban

      Puhtailla tunturireissuilla on jalassa aina kepoisat gore-tex "tennarit". Jos pysytellään enimmäkseen alamaissa mennään sitten kumpparilla. Välimuotoiset reissut mennään jommalla kummalla. Ehkä kuitenkin enemmän kumikengillä. Varsinaisen vaelluskengän paras etu kumikenkään nähden on mielestäni se, että se on huomattavan paljon mukavampi vetää märkänä/ kosteana jalkaan kuin kumikenkä. Ja tuntuuhan se yleensä myös lämpimämmälle. Sääennusteet, reitti ja reissun kestokin vaikuttavat päätöksentekoon siitä mitä jalkaan laitetaan.

    • 777757566664

      Käytätpä mitä kenkiä tahansa, aina rinkkaan toiset kengät. Vaikka lenkkarit. Aina yhdet kengät kuivumaan yöksi ja toiset käyttöön. Usko tai älä, mutta minä käytän jalkarättejä eli flanellikankaisia ns. levysukkia. Armeijassa sen opin kauan sitten. Levyt kuivuu nopeasti vaikka tunturituulessa vaivaiskoivun oksilla.

    • Noviisit

      Isälläni oli idea jolla sukka pysyi kuivana kumisaappaassa: ohut kumiletku sukan sisään eli sellaiseen kohtaan jossa se ei haittaa/hankaa jalkaa, letkun toinen pää ulottuu saappaan varrensuulle johon sen voi myös kiinnittää, kiinnityksen voi virittää myös letkun alapäähän sukassa. Kävellessä kumisaapas "pumppaa" letkun kautta ilmaa edestakaisin, jolloin ilma vaihtuu saappaan teräosassa ja sukka pysyy kuivana. Itselläni oli saappassa myös tuo letku ja sukat olivat todellakin kuivana. Jokainen voi testata tätä letku-viritystä, esim silikoni tai kumiletku jotain 5-6mm ulkohalkaisijaltaan 30-40cm/saapas ei paljoa maksa. Jos seuaavalla reissullani otan kumpparit niin sitten otan myös letkut mukaan. Tätä letkuviitystähän voi kokeilla koska vaan päivittäisessä käytössä.

    • Saapastelijataho

      Saappaat ovat mielestäni paras vaihtoehto. Ne saa olla mieluummin isot kuin pienet. Alussukka ja paksuhko pehmeä villasukka ja homma pelaa. Toimii erityisen hyvin sadekeleillä, jokien ja purojen ylityksessä sekä soilla käppäiltäessä.
      Ylhäällä tuntureissa vaelluskenkä on toki parempi.

      • KKkenkäjoo

        Toisaalta jämeräpohjainen ja pitempi vartinen vaelluskenkä tuntuu suolla varsin mukavalle kävellä (ainakin omassa jalassa). Olenkin käyttänyt nykyisin päivän mittaisilla hillareissuilla enemmän vaelluskenkää kuin kumisaapasta.


      • Saapastelijataho

        Pitkävartinen vaelluskenkä on toki hyvä soilla ja kosteikoissa kulkemiseen. Jostakin syystä tällainen pitkävartinen kenkä ei sovellu minulle vaan se hiertää. Saattaapi olla niin, että nauhat on väärin kiristetty. Tästä syystä suosin saappaita sekä tietysti siksi, että saappailla voi kahlata joessa, jossa vesi virtaa muutaman senttimetrin korkeammalla verrattuna pitkävartiseen kenkään.


    • Vittikonkiertä

      Hetassa huomasin että vaelluskengät olivat unohtuneet matkasta. Mukana oli Salomonin speedcrossit. Surin aluksi tilannetta kunnes huomasin että speedrossit olivat oikeat Hetta -Pallas välille vaikka vä'lillä satoikin pito oli hyvä ja kantamusta noin 30 kg. Viime vuonna samat kengät olivat mukana Luirolla/Sokostilla vaikka matkan kävelin vaelluskengillä.Luirojoen ylityksessä vaelluskegän varret riitti ja jalat pysyi kuivina. Ensi kesänä sama varustus vaelluskengät ja sisäkengiksi speedcroosit, jolla voi vaeltaa samalla lailla kuin vaelluskengillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe