Onko HbA1c-arvo 48 huono ?

ihmettelenkyllä

Olen 60 diabeetikko, tablettihoitoinen 2-tyyppi. Syksyllä mittautin tuon pitkän sokerin omaan laskuuni. Juttelin sitten tutun diabeteshoitajan kanssa ja hän piti sitä niin korkeana, että minun olisi syytä mennä omalle vastaanotolle jossa selvitettäisiin mitä voisi tehdä hoidon tehostamiseksi.

Minulla itsellä on ihan toinen käsitys, käsittääkseni arvo 48 on hyvän ja huonon rajalla ja minun tyyppisessä tapauksessa ihan hyvä. Tutullani on tuo arvo aina ollut välillä 55-60 eikä hänelle ole naapurikunnan terkkarissa puhuttu mitään hoidon tehostamisesta.

Mitä kokemuksia teillä muilla on tästä arvosta?

26

15303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv16
      • ihmettelenkyllä

        Tuon arvon 53 olen itsekin jostain lukenut ja siksi hämmästyinkin tämän tutun hoitajan puheita. Kuitenkaan en maallikkona alkanut häntä neuvomaan kun luulin itse olevani väärässä.


    • deekaksi

      Olen itse pitänyt metformiinikäyttöisenä diabeetikkona tavoitteena terveen arvot. Tämä tarkoittaa
      paasto ja ennen aterioita alle 6
      1 h ateriasta alle 7,8
      2 h ateriasta alle 6,7

      1 h ateriasta tarkoittaa itse asiassa korkeinta verensokeriarvoa aterian jälkeen. Keskimäärin korkein arvo esiintyy noin tunnin päästä ateriasta. Lisäksi vielä niin, että ateria ei saisi nostaa enimmilläänkään kun 2 mmol/l verensokereita.

      Noilla verensokeriarvoilla pääsee terveen HbA1c-arvoin 4 - 6 % eli uusilla yksiköillä 20 - 42 mmol/mol.

      HbA1c-arvo 7 % eli 53 mmol/l tarkoittaa keskimääräistä verensokeriarvoa noin 8,6 mmol/l. Tämä ylittää selvästi jo tuon maksimitavoitearvonikin (7,8 mmol/l). Perusterveellä ihmisellä on verensokeri yleensä 4,5 - 5 mmol/l. Ateria nostaa arvoa hetkellisesti.

      Sitä paremmat mahdollisuudet on välttyä liitännäissairauksilta, mitä paremmin saa pidettyä verensokerinsa terveen arvoissa.

      • hpv16

        Kyllä ja ei. Syynä tuohon suositukseen on se, että kun pitkä sokeri ylittää tuon 53 mmol/l arvon niin liitännäissairaudet lisääntyvät jyrkästi. Itsellä perusinsuliinia käyttävänä kakkosena tavoitteena on paastosokeri 6 mmol/l ja 2 h ateriasta alle 8 mmol/l koska matalammilla verensokereilla syön enemmän ja hypojen mahdollisuus kasvaa.


      • deekaksi

        Tässä on mielestäni hyvä englanninkielinen sivusto, joka koskee lähinnä kakkosia.

        http://www.phlaunt.com/diabetes/index.php

        Siitä voi ottaa esille yhden luvun, joka koskee elinvaurioita, joita tutkimusten mukaan kohonneet verensokerit voivat aiheuttaa. Yllättävän vähänkin koholla olevista voi olla seurauksia. En ala pitkää tekstiä referoimaan. Siinä on kuitenkin lihavoituna tärkein.

        http://www.phlaunt.com/diabetes/14045678.php

        ***
        Bernstein ei itse kovinkaan paljon kiinnitä huomiota HbA1c-arvoon, vaan siihen, että verensokerit pysyvät koko ajan hyvinä. Tämä tietysti pitää sen sisällään, että tällöin HbA1c:kin on hyvä. Jos muistan oikein, niin kakkosille on tavoite aika tarkkaan verensokereille 5 mmol/l ja ykkösille pari kymmennystä yli hypovaaran takia. Kaikki keinot käytetään. Ensin painonpudotus, liikunta ja ruokavalio. Tarvittaessa kakkosille sitten tabletit ja insuliini. Pääasia, että tavoitteisiin päästään.

        Bernsteinin asettamat tavoitteet ovat kovat ja niihin pääsy voi vaatia liikaakin töitä. Itse hän mainitsee, että hänen verensokerinsa ykkösenä on keskimäärin 4,6 mmol/l! Tämäkin ilmeisesti ilman merkittäviä hypoja. Monellakaan ei ole mahdollisuuksia hoitaa niin hyvin diabetestaan kuin Bernstein tekee.

        ***

        Ottaisin esille yhden asian, jota HbA1c ei kerro. Toistuvat piikit verensokereissa eivät vaikuta välttämättä paljon HbA1c-arvoon. Kuitenkin tuollaiset piikit ovat vaarallisia ainakin silmille. Lisäksi HbA1c voi olla hyvä, jos korkeita arvoja on kompensoimassa toistuvat hypot. Hypotkin ovat elimistölle vaarallisia toistuvina sen lisäksi, että ne ovat epämiellyttäviä.


    • ikäjageenit

      Miten hyviin arvoihin pääsee niin se riippuu paljon henkilön geeneistä ja iästä. Kaikki eivät pääse tableteilla kovin hyviin arvoihin vaikka mitä tekisi, liikkuisi, olisi hoikka ja söisi oikein.

      Käsittääkseni kun ikää on jo yli 60 niin arvo 48 on melkoisen hyvä. Parempikin tietysti saisi olla sillä koskaan ei voi olla liian hyvä.

      • rappioiskee

        Juu, kyllä veren sokeriarvo pyrkii iän myötä kohoamaan vaikka mitä tekisi kun elimistön systeemit rapistuu.


      • Anonyymi

        mikä ihmeen arvo on 48


    • lääkevastainen

      Vähähiilihydraattinen ruokavalio pitää sokerit kurissa ilman lääkkeitä.
      Kannattaa tutustua asiaan. Kirjastosta ja netistä vaihtoehtoista tietoa. Lääkkeet eivät paranna diabetestä, vaan ajan mittaan muuten pahentaa terveyttä.
      Itse olen lääkevastainen ja siksi olenkin 75 v terve mies.

      • hpv16

        Kuinka vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa siihen, että kakkostyypin diabeetikko tuottaa 3-4 kertaa enemmän glukoosia kuin terve tuottaa ja mitä terve tekee diabetespalstalla? Harrastaa ilmeisesti puoskarointia.


      • Olet_väärällä_palstalla

        Mitä terve mies tekee täällä diabetespalstalla?!

        Kaikki eivät voi olla lääkevastaisia, kuin ehkä rajatun ajan ennen kuin haudataan.


      • trolliseon
        Olet_väärällä_palstalla kirjoitti:

        Mitä terve mies tekee täällä diabetespalstalla?!

        Kaikki eivät voi olla lääkevastaisia, kuin ehkä rajatun ajan ennen kuin haudataan.

        Jaa mitäkö tekee, no trollaapa tietenkin ja häiriköi.


      • karppauseiparanna

        ----- Lääkkeet eivät paranna diabetestä, ---

        Kuka sellaista on jossain väittänyt? Ainoastaan te vhh-valepukit sitä toitotatte. Lisäksi valehtelette jopa semmoistakin että karppaus parantaa peräti 1-tyypinkin.

        Parantavaa hoitoa ei ole olemassa kumpaankaan D-tyyppiin.


      • poisharhat
        karppauseiparanna kirjoitti:

        ----- Lääkkeet eivät paranna diabetestä, ---

        Kuka sellaista on jossain väittänyt? Ainoastaan te vhh-valepukit sitä toitotatte. Lisäksi valehtelette jopa semmoistakin että karppaus parantaa peräti 1-tyypinkin.

        Parantavaa hoitoa ei ole olemassa kumpaankaan D-tyyppiin.

        Kunpa löytyisi parantava lääke vhh-porukoitten aivotoimintaan ruokiin liittyvien harhojen vähentämiseksi niin siitä olisi paljon hyötyä meille diabeetikoille.


      • Puukkot

        Laihdutusleikkaus poistaa 2 tyypin diapetiksensuurimmalta osalta


    • Diabeetikkojen63

      Itselläni mitattiin aivan äskettäin pitkäaikassokeri ja tulos oli 42 , ja lääkäri kertoi että on erittäin hyvä lukema.

      • Diavee61

        Minulla kans tulos 41 ja lääkäri kehui.


      • uteliasurpo

        Paljonkohan ystävällämme länsinaapurissa?


      • hpv27
        uteliasurpo kirjoitti:

        Paljonkohan ystävällämme länsinaapurissa?

        LDL on 3.6 mmol/l ja kuulemma normaali.


    • Anonyymi

      Minulle on kerrottu, että insuliinipotilaan pitkäsokeri on ok, jos se on 53 (7). Minä piikitän Tresiba 100 / 14 yksikköä iltaisin.

      • Anonyymi

        Insuliinidiabeetikolla tavoitetasoon vaikuttaa myös hypotaipumukset, labiili diabetes tai se ettei tunne matalaa verensokeria. Siksi tavoite on yksilöllinen. Nykyisin katsotaan enemmän aikaa tavoitelukemien sisällä ja verensokerin tasaisuutta kuin keskiarvoa.


    • Anonyymi

      Minun mielestä noilla tiedoilla, jotka annoit, 48 on ok. Hyvin menee jos se likimain tuossa pysyy.

    • Anonyymi

      Nykyinen suositus on pitkällesokerillä alle 48–53 mmol/moltai yksilöllisesti vieläkin matalampi.

      Viitearvo terveillä on 20–42 mmol/mol.

    • Anonyymi

      Tuo on hyvä arvo. Hoitaja, joka muuta sanoo ei tiedä mitään. Hän ei ole huomannut, että sinulla on lääkitys.

      • Anonyymi

        Hoitaja joka noin kommentoi luulee että sinulla ei ole 2-tyypin diabetestä.Hän tuijottaa vain terveitten arvoja. Tuo arvo on ihan ok.


    • Anonyymi

      mikä on korkein sokeriarvo, mikä matalin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe