Lopetin lääkityksen kokonaan

Päätin lopettaa hieman yli vuoden olleen Thyroxin lääkitykseni kokonaan puhumatta lääkärille asiasta. En ole ollut (päässyt)kunnon kontrolliin ja lääkärin kanssa vain saanut aikoja puhelimitse. Arvot oli tsh 7 aloituksessa ja nyt viitearvoissa alle 1, mutta mitään eroa olotilaani en ole huomannut. Aivan sama olo kuin vuosi sitten. 50 mikrogrammaa päivässä nyt yli vuoden ja nyt päätin lopettaa kerralla ja katsoa mitä tapahtuu. En ole koskaan ollut lihava päinvastoin tosi hoikka ja olen 45v mies ja nyt riitti tämä pelleily kun mitään vaikutusta ei lääkkeellä ole, ei pienintäkään vaikka arvot nyt"viitteissä" Kauanko mahtaa kestää, että koko Thyroxin on kadonnut elimistöstä kokonaan?! Miksi söisin lääkettä joka ei vaikuta yhtään mitään? Ainut kysymys on onko vaarallista lopettaa lääke kerralla vai pitääkö sitä alkaa "tiputtelemaan" ajan kanssa?
9294
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Harvoinpa 50ug:n aloitusannos eroa oloon tuo. Verikokeisiin se vaikuttaa.
Olo muuttuu jos T4v ja T3v nousevat viitealueen yläkolmannekseen tai -neljännekseen.

Parissa viikossa tyroksiinista puolet poistuu.

Tyroksiini tms. on vain kolmasosa oireiden vähentämisestä.
Toinen kolmasosa on saada kohdalleen ferritiini ja B12 ja D ja folaatti.

Kolmanneksi sitten Hashimoton useimmiten vaatimat vastatoimet:
Tiukka gluteenittomuus, 200ug seleeniä ja TSH:n alentaminen

Äänestä

Onko T4V-arvoa seurattu myös? Se olisi olennaisempi, myös annosta säädettäessä. 50 mikroa on aika maltillinen annos ja tuskin mitään ihmeitä olossa saa aikaan. Ehkä ei aivan kerralla kannata lopettaa, mutta vaikka vähän porrastaen 25 mikron kautta, muutama viikko, niin elimistö ehtii tottua ja oman kilpparin toiminta saa aikaa käynnistyä. Mutta kannattaisiko vielä kokeilla korkeammalla annoksella, josko alkaisi olossakin tuntua? Vaihtaa vaikka lääkäriä, jos ei muuten asia edisty. Ja mitata sitä T4V:tä myös. Nämä kilpparijutut vaatii usein melkoisesti kärsivällisyyttä.

Äänestä
  • Samaa mieltä. Jos tilin saldossa varaa, hätätilassa pankkikortilla otattaa kokeita

    Äänestä

No itse kun lopetin niin 6 viikon päästä tosi masis.

Äänestä

Jos tyroksiini ei paranna olotilaa niin voihan sitä kokeilla lääkkeen vähentämistä ja käytön lopettamista.
Käytän itse tyroksiinia ainakin nyt talven ajan kun pimeään aikaan tulee helpommin vetämätön ja väsynyt olo.
Väsymykseen tosin parhaiten tehoaa riittävä valon määrä,ulkoilu ja alkoholin käytön välttäminen.

Äänestä
  • > Jos tyroksiini ei paranna olotilaa niin ...

    ... niin ensin on varmistuttava annoksen oikeellisuudesta,
    T4v ja T3v viitealueittensa yläosassa.

    Sitten ferritiini, B12, D.vit ja folaatti tarkistettava.

    Seuraavassa vaiheessa vaihdettava toimivampaan lääkkeeseen. Suomessa usei kiellettyä.

    Äänestä

Siis miten nopeasti menee, ennen kuin tsh alkaa nousta lääkkeen vähennyksen jälkeen? Ja nostaako se välittömästi myös sen t4v:n?

Äänestä
  • T4v laskee tarpeellisen lääkityksen loppuessa.
    Lääkityt voivat hyvin kun T4v on jossain 18:n paikkeilla tai yli.
    Samoin T3v oltava viitealueen yläkolmanneksessa, Pöntynen suosittelee 5,5:ttä

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    T4v laskee tarpeellisen lääkityksen loppuessa.
    Lääkityt voivat hyvin kun T4v on jossain 18:n paikkeilla tai yli.
    Samoin T3v oltava viitealueen yläkolmanneksessa, Pöntynen suosittelee 5,5:ttä

    Mutta kun se ei aina mene noin! Nämä kilpirauhasasiat kun ovat kovin yksilöllisiä.

    Minulla t4v ei nouse kun tyroksiinia nostetaan liikaa, vaan laskee. (Ja kyllä, on saatu tsh alas.) (Ja ei, ei ole muuntumisongelmaa.)

    Siis kuvittelenko vain, vai onko täällä joku, joka vastaa joka kysymykseen samaa mantraa?

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


tänään_ kirjoitti:

Päätin lopettaa hieman yli vuoden olleen Thyroxin lääkitykseni kokonaan puhumatta lääkärille asiasta. En ole ollut (päässyt)kunnon kontrolliin ja lääkärin kanssa vain saanut aikoja puhelimitse. Arvot oli tsh 7 aloituksessa ja nyt viitearvoissa alle 1, mutta mitään eroa olotilaani en ole huomannut. Aivan sama olo kuin vuosi sitten. 50 mikrogrammaa päivässä nyt yli vuoden ja nyt päätin lopettaa kerralla ja katsoa mitä tapahtuu. En ole koskaan ollut lihava päinvastoin tosi hoikka ja olen 45v mies ja nyt riitti tämä pelleily kun mitään vaikutusta ei lääkkeellä ole, ei pienintäkään vaikka arvot nyt"viitteissä" Kauanko mahtaa kestää, että koko Thyroxin on kadonnut elimistöstä kokonaan?! Miksi söisin lääkettä joka ei vaikuta yhtään mitään? Ainut kysymys on onko vaarallista lopettaa lääke kerralla vai pitääkö sitä alkaa "tiputtelemaan" ajan kanssa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu