Lopetin lääkityksen kokonaan

tänään_

Päätin lopettaa hieman yli vuoden olleen Thyroxin lääkitykseni kokonaan puhumatta lääkärille asiasta. En ole ollut (päässyt)kunnon kontrolliin ja lääkärin kanssa vain saanut aikoja puhelimitse. Arvot oli tsh 7 aloituksessa ja nyt viitearvoissa alle 1, mutta mitään eroa olotilaani en ole huomannut. Aivan sama olo kuin vuosi sitten. 50 mikrogrammaa päivässä nyt yli vuoden ja nyt päätin lopettaa kerralla ja katsoa mitä tapahtuu. En ole koskaan ollut lihava päinvastoin tosi hoikka ja olen 45v mies ja nyt riitti tämä pelleily kun mitään vaikutusta ei lääkkeellä ole, ei pienintäkään vaikka arvot nyt"viitteissä" Kauanko mahtaa kestää, että koko Thyroxin on kadonnut elimistöstä kokonaan?! Miksi söisin lääkettä joka ei vaikuta yhtään mitään? Ainut kysymys on onko vaarallista lopettaa lääke kerralla vai pitääkö sitä alkaa "tiputtelemaan" ajan kanssa?

9

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et.kertonut.oireista

      Harvoinpa 50ug:n aloitusannos eroa oloon tuo. Verikokeisiin se vaikuttaa.
      Olo muuttuu jos T4v ja T3v nousevat viitealueen yläkolmannekseen tai -neljännekseen.

      Parissa viikossa tyroksiinista puolet poistuu.

      Tyroksiini tms. on vain kolmasosa oireiden vähentämisestä.
      Toinen kolmasosa on saada kohdalleen ferritiini ja B12 ja D ja folaatti.

      Kolmanneksi sitten Hashimoton useimmiten vaatimat vastatoimet:
      Tiukka gluteenittomuus, 200ug seleeniä ja TSH:n alentaminen

    • jokohanskatnaulaan

      Onko T4V-arvoa seurattu myös? Se olisi olennaisempi, myös annosta säädettäessä. 50 mikroa on aika maltillinen annos ja tuskin mitään ihmeitä olossa saa aikaan. Ehkä ei aivan kerralla kannata lopettaa, mutta vaikka vähän porrastaen 25 mikron kautta, muutama viikko, niin elimistö ehtii tottua ja oman kilpparin toiminta saa aikaa käynnistyä. Mutta kannattaisiko vielä kokeilla korkeammalla annoksella, josko alkaisi olossakin tuntua? Vaihtaa vaikka lääkäriä, jos ei muuten asia edisty. Ja mitata sitä T4V:tä myös. Nämä kilpparijutut vaatii usein melkoisesti kärsivällisyyttä.

      • arvausta.tähän.asti

        Samaa mieltä. Jos tilin saldossa varaa, hätätilassa pankkikortilla otattaa kokeita


    • Yhtäkkiä

      No itse kun lopetin niin 6 viikon päästä tosi masis.

    • Tyroman

      Jos tyroksiini ei paranna olotilaa niin voihan sitä kokeilla lääkkeen vähentämistä ja käytön lopettamista.
      Käytän itse tyroksiinia ainakin nyt talven ajan kun pimeään aikaan tulee helpommin vetämätön ja väsynyt olo.
      Väsymykseen tosin parhaiten tehoaa riittävä valon määrä,ulkoilu ja alkoholin käytön välttäminen.

      • Anonyymi

        > Jos tyroksiini ei paranna olotilaa niin ...

        ... niin ensin on varmistuttava annoksen oikeellisuudesta,
        T4v ja T3v viitealueittensa yläosassa.

        Sitten ferritiini, B12, D.vit ja folaatti tarkistettava.

        Seuraavassa vaiheessa vaihdettava toimivampaan lääkkeeseen. Suomessa usei kiellettyä.


    • Anonyymi

      Siis miten nopeasti menee, ennen kuin tsh alkaa nousta lääkkeen vähennyksen jälkeen? Ja nostaako se välittömästi myös sen t4v:n?

      • Anonyymi

        T4v laskee tarpeellisen lääkityksen loppuessa.
        Lääkityt voivat hyvin kun T4v on jossain 18:n paikkeilla tai yli.
        Samoin T3v oltava viitealueen yläkolmanneksessa, Pöntynen suosittelee 5,5:ttä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        T4v laskee tarpeellisen lääkityksen loppuessa.
        Lääkityt voivat hyvin kun T4v on jossain 18:n paikkeilla tai yli.
        Samoin T3v oltava viitealueen yläkolmanneksessa, Pöntynen suosittelee 5,5:ttä

        Mutta kun se ei aina mene noin! Nämä kilpirauhasasiat kun ovat kovin yksilöllisiä.

        Minulla t4v ei nouse kun tyroksiinia nostetaan liikaa, vaan laskee. (Ja kyllä, on saatu tsh alas.) (Ja ei, ei ole muuntumisongelmaa.)

        Siis kuvittelenko vain, vai onko täällä joku, joka vastaa joka kysymykseen samaa mantraa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe