Julkiselle vai yksityiselle

7428472

Kannattaako ns. "lievään" akneen koittaa hakea antibiootti-kuuria julkiselta puolelta, vai saako siihen vain jotain tehottomia lääkkeitä sieltä?
Kannattaako hakea mielummin antibioottikuuri yksityiseltä? Yksityiseltä saa helpommin tehokkaampia vaihtoehtoja,, mutta voiko julkiseltakin saada ihan hyvän antibioottikuurin tällaiseen akneen? Vaikka täyttä parannusta ei tulisikaan, niin olisin tyytyväinen, jos tulisi edes jonkinlainen pysyvä muutos ja saisi kasvot parempaan kuntoon.

Akne on ollut koko ajan yli 15v, eikä apteekista ilman reseptiä tai reseptillä saatavat lääkevoitteet ole auttaneet, eikä ruokavaliomuutokset, vaikka kyllä tietyt ruoka-aineet vaikuttaa siihen miten paljon ja millaisia finnejä tulee, mutta ongelma ei ole poistunut.
Kasvot ovat kauttaaltaan pienien finnien peitossa, mustapäitä on paljon ja isompia kipeitä paiseita tulee säännöllisesti muutamia, varsinkin t-alueelle.

3

106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemmpiiäsulle

Älä huoli tavallista antibioottikuuria, sillä ne eivät oikeasti auta kuin hetkeksi. Ota aika ihotautilääkärille. Yksityiselle jos menet, niin pääset nopeammin. Yleisellä terveydenhoitopuolella joudut käymään ensin yleislääkärillä joka laittaa lähetteen ihotautilääkärille ja se voi kestää. Ihoon ei oikeasti auta kuin Roagutanlääke. Usko, sillä tiedän kyllä mistä puhun. Nuo tav, antifiootit eivät auta oikeastaan ketään ja vain turhaan rasitat elimistöä sillä.

• Akneaway

Mä menin suoraa yksityiselle. Itse kärsin aknesta n.6,5 vuotta (oon 15-vuotias). Ensin sain antibiootit (joita söin ihan turhaan) ja koska ne ei auttanu menin uudestaa ja sain isotretinoin kuurin ja näitä oon nyt popsinu jonku 4kk eikä oo täysin lähteny, koska mulla on todennäkösesti liian pieni annos 20mg/pv mutta onneks maanantaina on kontrollikäynti niin ehkä ne nostaa sitä. Tota isotretinoinia saa eri merkkisinä on roaccutan, ratiopharm, actavis ja mitäs vielä. Yleensä tätä vahvinta lääkettä ei anneta kesää vasten, koska ihosta tulee niin kuiva/herkkä että palaa helposti yms. Mutta kannattaa käydä kysymässä ihotautilääkärin mielipidettä! Tsemppiä! :)

• Nimin

Moikka! Halusin tulla kirjottaan sulle omista kokemuksista. Mulle puhkes tosi yllättäen akne keväällä 2016. Se oli viel todella paha ja tulehdukset oli laajalla alueella. Olin töissä kauneudenhoitoalalla ja kasvojeni iho oli niin paha että en pystynyt käydä edes töissä. Yksityinen lääkärl kuitenkin määräsi puoleksi vuodeksi syötäväksi apocyclin antibiootin. Kuuri oli melko raskas kun ei saanut käyttää maitotuotteita jotta lääkkeiden teho pysyy. Vatsan kanssa oli muös ongelmia. Sain apteekista myös geelivoidetta, mutta se kuivatti ja jopa poltti ihoni rikki. Huomasin lopuksi että paras yhdistelmä on antibiiootti ja hyvä kosteusvoide. Ja muistaa että ei koskaan likaisin käsin koskettelee naamaa:) tyynyliinan vaihtaminen usein tekee myös hyvää. Mutta siis suosittelen julkista, et joudu käydä luultavasti kuin kerran ja he osaavat heti katsoa onko ihossasi todella tulehdus vai millä keinoin sitä lähdetään hoitamaan:) saat nopeaa palvelua eikä kärsiä enää iho ongelmista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      134
      4159
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2116
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1844
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1760
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      463
      1568
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1335
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      461
      1280
    Aihe