Selittäkää joku tietämättömälle vanteen offsetin merkitys. Onko se joku ajo-ominaisuuksiin vaikuttava juttu, vai kenties joku rakenne- tai kestävyysjuttu? Seisoskelin tässä paikallisen linja-autoaseman pihassa ja katsoin erään teliakselisen auton pyöriä. Etuakselilla pyöränpultit oli n. 10 cm ulkona renkaan kyljestä, elikkäs
positiivista offsettiä reiluhkosti. Takana paripyöräakselilla oli todennäköisesti offset 0, koska siinä on kai kaksi samanlaista vannetta "selät vastakkain" eli pyöränpultit suunnilleen keskellä paripyöräsettiä.
Takimmaisella akselilla (1 pyörä/puoli) oli taas samanlainen offsetti kuin etuakselilla.
Offsetin mrkitys?
7
259
Vastaukset
- luuki_luuki
Ei se vaikuta ajo-ominaisuuksiin mitenkään heikentävästi.
Se on vain ulkonäköjuttu. Laita kunnon levikepalat vanteen ja navan väliin ja saat edullisesti leveämmän raideleveyden ja paremmat ajo ominaisuudet ja vautsi miten cool autosi onkaan.
50-100 mm levitystä on paras ulkonäön ja hinnan kompromissi.- Bon48
Hyvä vaan, mut levikepalat eli ns spacerit on suomessa tieliikenteessä laittomat.
- nimimerkki12
Suurella offsetillä vanne tulee ulospäin korista ja pienellä menee sisäänpäin pyöränkaareen. Nolla on silloin kun vanteen kiinnityksen vastinpinta on keskellä vannetta.
Radikaali offsetin muutos voi tuntua pyöränlaakereissa ja ohjaavalla akselilla voi tuntua ohjauksen keskityksessä.
Tyyliseikkoihin en ota kantaa, ja vanteen valmistajan kyseiseen autoon/vanteeseen valmistetut raidelevikkeet pitäisi jollain "porsaanreijällä" hyväksyä tieliikenteeseen.- Sontiaismolottaja
Hmmm. Kyllä itsellä ainakin vanteen offsetin (ET) pienentyessä se lähenee pyöränkaarea.
- sisään-ulos
Sontiaismolottaja kirjoitti:
Hmmm. Kyllä itsellä ainakin vanteen offsetin (ET) pienentyessä se lähenee pyöränkaarea.
Offset kertoo kuinka monta milliä vanteen laippaosa on sivussa vanteen keskilinjalta. Jos offset on positiivinen, niin laippaosa on vanteen keskilinjan ulkopuolella. Jos offset on negatiivinen, niin laippaosa on vanteen keskilinjan sisäpuolella.
Käytännön vaikutus menee siis niin, että offsetin kasvattaminen valmistajan vakioarvosta kaventaa auton raideväliä eli gummi loput vanteesta siirtyy sisäänpäin ja offsetin pienentäminen leventää raideväliä, eli gummi ja loput vanteesta siirtyy ulospäin.. - nimimerkki12
Juu, meni väärin päin. :D
- inzinööri
itsellä korvattu koko napa , alumiini billet klöntillä , eli "vanteen keskiöllä jossa on laakeripesä kiinni ja työstetty samaan napaan kilpajarrulaikka kiinnitys , näin pääsen eroon painavasta rautanavasta, 5 pyöränpultista, jarrulaikan keskiöstä , vanteet kehät vaan keskiöön kiinni 36 pultilla ja on kevyt kokomassa , kokonaisuus on kiinni siis 1 pyöränlaakerin mutterilla. harrastepelissä ei tarvii vaihdella renkaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145