Hur täcks ni ?

enspråkigfinskort

Det frågade Mats Nylund i riksdagen,när Vasa kretsjukhus blev ratat i den här "vårdreformen "till förmån för Seinäjoki sjukhuset.
Det rågar man ju sig nog hur Seinäjoki skall klara av sina svenskspråkiga patienter.

14

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • österbotten10

      Det här brandtalet finns bla. på you tube.

    • nyland

      Synd att man inte kan rösta på Mats i nästa val,

    • Men ni svenskspråkiga i Finland, ni måste ju kunna finska när ni bor i Finland???

      • Rätt

        Nej, hur tänker du då? Det är samma sak som att kräva att rikssvenskar ska lära sig arabiska. Våra araber är finnarna, de hör ej hemma här. Kolla lite på en genkarta så ser du att de inte ens är européer. Finland är dessutom en konstlad fejk-nation som egentligen är Sverige.


      • Rätt kirjoitti:

        Nej, hur tänker du då? Det är samma sak som att kräva att rikssvenskar ska lära sig arabiska. Våra araber är finnarna, de hör ej hemma här. Kolla lite på en genkarta så ser du att de inte ens är européer. Finland är dessutom en konstlad fejk-nation som egentligen är Sverige.

        Finlands situation är inte likadan som Sveriges. Våran regering har inte bestämt att Sverige skall vara två språkig. Och andra sidan, här finns mer finländare än araber om man nu skall gå efter det främmande språket som finns mest här. Här finns ca 700 000 - 800 000 finländare, eller människor med finsk bakgrund. Finländarna har varit här mycket längre än araber, så redan på grund av det skulle finskan vinna sin status språkligt sett här framför arabiskan. Men här finns ingen tanke att ta någon minoritetsspråk och tvinga alla skolbarnen lära det.

        Jag jag vet nationen Finland är inte gammal och att Sverige hade Finlands områden förut, men finländare som bodde i där på den tiden, inte pratade dom svenska då, dom pratade finska och det var svenskarna från Sverige som tog dit svenska språket, så om man ser saken från den sidan, så från början var finländarnas område finskspråkig.
        Du ser att man kan vända på kakan och se det även från ett annat håll, beroende vad man vill och hur man tycker. :)


      • Rätt

        Du har fel igen.

        Till att börja med är ca 400 000 av dom där 700 000 - 800 000 finländarna i Sverige som du pratar om finlandsSVENSKAR, inte finnar.

        När svenskarna kom hit till Finland fanns det i princip ingenting här, varken byar, städer eller folk. Skogsfinnarna höll till i inlandet i östra delarna av landet, och kanske i någon liten mån i södra Finland.

        Och om man ska gå tillbaka riktigt långt i tiden så hör överhuvudtaget inte finnarna hemma här, dom kom hit till Europa från långt bort om Uralbergen och Mongoliet.

        Finnarnas ursprung är dessutom från en mycket liten genpol på bara några tusen individer. Att de sedan har spridit sig som ett virus över den östra svenska rikshalvan ger dem ingen rätt att plocka bort den svenska historian från landet. Det är precis samma som att araber tar över Sverige, ingen som helst skillnad.


      • Pärkkele

        Bullshit ... t.ex. Åland hade ursprungligen finskt population innan de första svenskarna kom dit. Har du läst svenskt propaganda läroböcker i din lilla men idylliska skärgårdsskolan.


    • Visst är finskspråkiga jätte duktiga när dom lär sig svenska och kan sedan jobba som tvåspråkiga :) och hjälpa er enspråkiga :)
      När jag läser vad ni skriver så får man uppfattningen att ni kan ingen finska, men kräver att finskspråkiga skall lära sig svenska.
      Har ni blivit kanske lite bortskämda må hända?
      Inget illa menat, jag bara undrar lite över detta med finskan och svenskan i Finland.

      • skärgårdsbo

        Vi tänker närmast på våra svenskspråkiga åldringar som bor på oftast helt svenskspråkiga orter vid kusten, i skärgården tex,De har aldrig studerat finska (fanns inte på läseordningen ännu på 1950 - 1960 talet i folkskolan )
        Det är oftast äldre människor som behöver sjukvård och visst borde de kunna samtala med vårdpersonalen.(som ändå är högt utbildade )


      • skärgårdsbo kirjoitti:

        Vi tänker närmast på våra svenskspråkiga åldringar som bor på oftast helt svenskspråkiga orter vid kusten, i skärgården tex,De har aldrig studerat finska (fanns inte på läseordningen ännu på 1950 - 1960 talet i folkskolan )
        Det är oftast äldre människor som behöver sjukvård och visst borde de kunna samtala med vårdpersonalen.(som ändå är högt utbildade )

        Varför grundar ni finlandssvenskar inte själva små sjukhus och andra, som ni behöver, då skulle ni inte behöva tigga hjälp av dom finskspråkiga?? Och ni kunde även kanske se till att det finns tolkar hos er som kan finska, då kan gamlingarna ha hjälp av tolkar. Så funkar det här i Sverige, särskilt för dom 5 nationella minoriteterna.


      • Balle-GörTavlanRen

        Bra idé - Jakobstads Central Sjukhus för Finlandssvenskor (JCSF). Svenska kulturfondet kan lätt finansiera sådant. Kontakt Lefa.

        I praktiken skulle de vara allra bäst att bara rekrytera tolkar i sådana mängder att det räcker till på alla skärgårdsåldringar som har inte studerat finska i skolan. Om finskan inte var i läseordingar i folkskolan på 1960-talet menar det också att alla finlandssvenskor över 50 år kräver tolkar utanför Svenskfinland.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Varför grundar ni finlandssvenskar inte själva små sjukhus och andra, som ni behöver, då skulle ni inte behöva tigga hjälp av dom finskspråkiga?? Och ni kunde även kanske se till att det finns tolkar hos er som kan finska, då kan gamlingarna ha hjälp av tolkar. Så funkar det här i Sverige, särskilt för dom 5 nationella minoriteterna.

        Enligt grundlagen har både finsk - och svenskspråkiga finländare rätt att få sjukvård på sitt modersmål.
        Tolkar ska inte användas när det är fråga om svenska eller finska.
        Vi studerar ju de obligatoriska språken,svenska och finska.


      • Anonyymi
        seijaah kirjoitti:

        Varför grundar ni finlandssvenskar inte själva små sjukhus och andra, som ni behöver, då skulle ni inte behöva tigga hjälp av dom finskspråkiga?? Och ni kunde även kanske se till att det finns tolkar hos er som kan finska, då kan gamlingarna ha hjälp av tolkar. Så funkar det här i Sverige, särskilt för dom 5 nationella minoriteterna.

        Vi har haft små tvåspråkiga sjukhus i Borgå,Ekenäs och Åbo,men de fusioneras med stora centralsjukhus där svenskan "försvinner ".


    • Det är ganska illa i Finland det där att man redan för länge sedan har inte sett till att alla minoriteter kan prata finska, det är trots allt i Finland ni alla bor.
      Jag vet att finlandssvenskar ser sig kanske gärna som svenskar, men så fungerar det inte i Sverige, här måste alla lära prata svenska, oavsett etnicitet eller vilken minoritet dom tillhör och ovanpå det så får ju dom 5 erkända nationella minoriteterna förmåner på sitt eget språk.
      I Sverige klassas alla finlandssvenskar som finländare.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      73
      2142
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1432
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1410
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      365
      896
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe