Luistelusuksien voitelu?

Vasta-alkaja

Hei

Hankin vastikään elämäni ensimmäiset luistelusukset. Perinteisistäkään ei juuri ala-asteiän jälkeen ole kokemusta, joten voitelu on minulle täysin tuntematon taiteenlaji.

Suksiin tehtiin liikkeessä "konevoitelu", ja nyt kysyisinkin, miten minun itse tulee niitä voidella/huoltaa, jotta ne säilyisivät useamman vuoden hyvässä kunnossa ja hiihtäminen olisi helppoa ja mukavaa.

Kuten varmaan niin monilla muillakin, intoa kovin pitkällisiin huoltotoimenpiteisiin ei juuri ole, sillä hiihtokerrat jäänevät muutamiin per talvi. Vasta-alkajalle voitelun ei tarvinnekaan olla ihan viimeisen päälle?

Kiitokset etukäteen vastauksista!

9

6151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinennn

Kuinka suuri ero eri voiteiden välillä on? Urheilukanavalla muutama maajoukkuetason hiihtäjä sanoi että halvalla ja kalliilla voiteella ero on kuin yöllä ja päivällä.

• Kale

Eroja voiteissa on, mutta hintaerotkin ovat valtavat. Meille tavallisille hiihteljöille riittää oiken hyvin nämä perus parafiinivoiteet. Fluoripitoisilla luistaa tietenkin paremmin, mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin. Yksinkertaisuudessaan: Suksen pohjalle levitetään sulattaen (esim. vanhalla silitysraudalla) parafiini, violetti, merkkejä on monta käypästä, tasoitetaan raudalla varoen polttamasta suksen pohjaa. Annetaan jäähtyä esim. puoli tuntia, jonka jälkeen siklataan (voiteen poistoon tarkoitettu sikli) liiat parafiinit pois. Uusissa suksissa tämä voitelu kannattaa tehdä ainakin kolmeen kertaan, että parafiini imeytyy suksen pohjaan. Kelivoidetta voi levittää lämpimään suksenpohjaan hankaamalla voidepalaa suksen pohjaan ja sitten kuumalla raudalla silotella. Liiat siklataan pois. Tämän jälkeen harjataan (harja suksikaupasta)ja esim. vanhalla sukkahousulla hangataan. Tämä toimii vitikelillä. Vesikelillä harjan jälkiä ei "kiilloteta". Perusvoitelu riittää jopa sataan kilometeriin saakka, eikä kelivoitelu ole käytännössä aina kovin tärkeää. Luistavia latuja.
        Ps. Tämä on neuvo tavalliselta kuntoilijalta tavalliselle kuntoilijalle, joten kilpavoitelijoiden ei tarvitse minulle vastata.

• Antti82x
        Kale kirjoitti:

Eroja voiteissa on, mutta hintaerotkin ovat valtavat. Meille tavallisille hiihteljöille riittää oiken hyvin nämä perus parafiinivoiteet. Fluoripitoisilla luistaa tietenkin paremmin, mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin. Yksinkertaisuudessaan: Suksen pohjalle levitetään sulattaen (esim. vanhalla silitysraudalla) parafiini, violetti, merkkejä on monta käypästä, tasoitetaan raudalla varoen polttamasta suksen pohjaa. Annetaan jäähtyä esim. puoli tuntia, jonka jälkeen siklataan (voiteen poistoon tarkoitettu sikli) liiat parafiinit pois. Uusissa suksissa tämä voitelu kannattaa tehdä ainakin kolmeen kertaan, että parafiini imeytyy suksen pohjaan. Kelivoidetta voi levittää lämpimään suksenpohjaan hankaamalla voidepalaa suksen pohjaan ja sitten kuumalla raudalla silotella. Liiat siklataan pois. Tämän jälkeen harjataan (harja suksikaupasta)ja esim. vanhalla sukkahousulla hangataan. Tämä toimii vitikelillä. Vesikelillä harjan jälkiä ei "kiilloteta". Perusvoitelu riittää jopa sataan kilometeriin saakka, eikä kelivoitelu ole käytännössä aina kovin tärkeää. Luistavia latuja.
        Ps. Tämä on neuvo tavalliselta kuntoilijalta tavalliselle kuntoilijalle, joten kilpavoitelijoiden ei tarvitse minulle vastata.

Tulee hiihdeltyä aika aktiivisesti (1000-2000km vuodessa) ja pakko sanoa että kilpahiihtäjien ja kuntoilijoiden pääsääntöisesti käyttämien voiteiden välillä on suurehko ero. Muutaman kerran päässyt hiihtelemään suksiparilla joka on ollut varalla kaverin veljellä kisoissa ja ero oli aikamoinen, tosin kuten Kalekin jo sanoin niin eihän sillä näin kuntoilijan kannalta ole mitään merkitystä, kunhan ei ihan tuskasen hidasta se eteneminen ole.

• Kunnon hiihtäjä
        Kale kirjoitti:

"mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin."
        Ei sillä ajalla olekaan väliä, vaan sillä,
        että huono luisto tappaa pikkuhiljaa aloittelevan hiihtohullun hiihtoinnon. Menisi mielellään luistellen, mutta kun kaikki 3 - 100 vuotiaat menevät perinteisellä kävelemällä ohi...

• Hiihtelijä

Jos katsotaan sitä mihin hintaan luistoa saa milläkin voiteella / menetelmällä, niin vuosittaisella 2000km kokemuksella voin sanoa, että satsaus voitelumenetelmiin on paljon kannattavampaa kuin sijoittaminen voiteisiin.
      Perusparafiineilla oikein käsiteltynä päästään hyviin tuloksiin oikeastaan aina kun keli on pakkasen puolella.
      Itselläni on kunnon voitelutelineen lisäksi sähköllä toimivat harjauslaitteet ja niillä se luisto hyvin pitkälle sitten tehdään.
      Kun luistoa pääsee vertaamaan viikoittain aktiiviurheilijoiden luistoon, niin kannattaisi kokeilla joskus siellä urheilijoidenkin puolella.
      Satsaaminen välineisiin tuo eurot hyvin pian takaisin halvempien voiteiden muodossa.
      Toimimatonta suksea ei korvaa mikään voide eikä voitelumetelmä.

• pete

nämä harjaussysteemit,laitetaanko ne kiinni porakoneeseen?montako kerrosta sulatat parafiinia pohjaan ennen kuin siklaat ja harjaat?Kannattaako teettää pohjanhionta kun suksilla on hiihdetty jo 700 km,ostamisen jälkeen,tuntuu ettei olisi väliä jos sinne kuitenkin koko ajan lisätään parafiinia:kuviot peittyy.

• aloittelija84

Kerro hiihtelijä ihmeessä miten voitelet suksesi. ;)

• vinkki

Muutamia vuosia sitten (silloin kun Lahden käryt oli käyneet) olin Äkäslompolossa Isometsän voitelukurssilla. Luistovoitelusta hän kertoi, että on turha harjoittelukaudella (ja tavallisen harrastelijan) käyttää kalliita voiteita, koska ero tavallisiin on hyvin pieni. Itse kertoi käyttävänsä Swixin violettia (n. -1 - 8 C) yleensä aina. Itse olen vuosien mittaan kokeillut eri keleillä erilaisia luistoja niinkin, että suksissa täysin eri voiteet. Tällainen tavallinen kuntoilija ei luistoeroja huomaa. Sen kyllä huomaa, jos voide kulunut pois - ei luista. Mutta muuten olen huomannaut, että on sama mitä on, kunhan on. Kilpahiihtäjille tietysti se viimeinen luistoero (1-2 s/km) on oleellinen ero, mutta ei ainakaan minulle. Tulee kalliita sekuntteja kuntoillessa jos pulvereihin sortuu!

• reka

katso www.skibac.fi ja pistä samaa pohjaan kuin sai konevoitelussakin. Tarvitset vain tuolin keittiöön ja kuuman silitysraudan. Tuli juuri 100 km täyteen vastaavalla ja kaveri pakotti voitelemaan uudestaan. Jäi mäessä alle, kun tulin takaa??? Sillä oli omat mömmöt - ne jotka sotkee kaikki paikat ja pitäisi muka luistaa. No luisti silläkin alkuksi. Sitä samaa voidetta saa kotiinkin. On jonkun tuntemattoman tekemä, mutta helppo ja luistava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe