Luistelusuksien voitelu?

Vasta-alkaja

Hei

Hankin vastikään elämäni ensimmäiset luistelusukset. Perinteisistäkään ei juuri ala-asteiän jälkeen ole kokemusta, joten voitelu on minulle täysin tuntematon taiteenlaji.

Suksiin tehtiin liikkeessä "konevoitelu", ja nyt kysyisinkin, miten minun itse tulee niitä voidella/huoltaa, jotta ne säilyisivät useamman vuoden hyvässä kunnossa ja hiihtäminen olisi helppoa ja mukavaa.

Kuten varmaan niin monilla muillakin, intoa kovin pitkällisiin huoltotoimenpiteisiin ei juuri ole, sillä hiihtokerrat jäänevät muutamiin per talvi. Vasta-alkajalle voitelun ei tarvinnekaan olla ihan viimeisen päälle?

Kiitokset etukäteen vastauksista!

9

6240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinennn

      Kuinka suuri ero eri voiteiden välillä on? Urheilukanavalla muutama maajoukkuetason hiihtäjä sanoi että halvalla ja kalliilla voiteella ero on kuin yöllä ja päivällä.

      • Kale

        Eroja voiteissa on, mutta hintaerotkin ovat valtavat. Meille tavallisille hiihteljöille riittää oiken hyvin nämä perus parafiinivoiteet. Fluoripitoisilla luistaa tietenkin paremmin, mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin. Yksinkertaisuudessaan: Suksen pohjalle levitetään sulattaen (esim. vanhalla silitysraudalla) parafiini, violetti, merkkejä on monta käypästä, tasoitetaan raudalla varoen polttamasta suksen pohjaa. Annetaan jäähtyä esim. puoli tuntia, jonka jälkeen siklataan (voiteen poistoon tarkoitettu sikli) liiat parafiinit pois. Uusissa suksissa tämä voitelu kannattaa tehdä ainakin kolmeen kertaan, että parafiini imeytyy suksen pohjaan. Kelivoidetta voi levittää lämpimään suksenpohjaan hankaamalla voidepalaa suksen pohjaan ja sitten kuumalla raudalla silotella. Liiat siklataan pois. Tämän jälkeen harjataan (harja suksikaupasta)ja esim. vanhalla sukkahousulla hangataan. Tämä toimii vitikelillä. Vesikelillä harjan jälkiä ei "kiilloteta". Perusvoitelu riittää jopa sataan kilometeriin saakka, eikä kelivoitelu ole käytännössä aina kovin tärkeää. Luistavia latuja.
        Ps. Tämä on neuvo tavalliselta kuntoilijalta tavalliselle kuntoilijalle, joten kilpavoitelijoiden ei tarvitse minulle vastata.


      • Antti82x
        Kale kirjoitti:

        Eroja voiteissa on, mutta hintaerotkin ovat valtavat. Meille tavallisille hiihteljöille riittää oiken hyvin nämä perus parafiinivoiteet. Fluoripitoisilla luistaa tietenkin paremmin, mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin. Yksinkertaisuudessaan: Suksen pohjalle levitetään sulattaen (esim. vanhalla silitysraudalla) parafiini, violetti, merkkejä on monta käypästä, tasoitetaan raudalla varoen polttamasta suksen pohjaa. Annetaan jäähtyä esim. puoli tuntia, jonka jälkeen siklataan (voiteen poistoon tarkoitettu sikli) liiat parafiinit pois. Uusissa suksissa tämä voitelu kannattaa tehdä ainakin kolmeen kertaan, että parafiini imeytyy suksen pohjaan. Kelivoidetta voi levittää lämpimään suksenpohjaan hankaamalla voidepalaa suksen pohjaan ja sitten kuumalla raudalla silotella. Liiat siklataan pois. Tämän jälkeen harjataan (harja suksikaupasta)ja esim. vanhalla sukkahousulla hangataan. Tämä toimii vitikelillä. Vesikelillä harjan jälkiä ei "kiilloteta". Perusvoitelu riittää jopa sataan kilometeriin saakka, eikä kelivoitelu ole käytännössä aina kovin tärkeää. Luistavia latuja.
        Ps. Tämä on neuvo tavalliselta kuntoilijalta tavalliselle kuntoilijalle, joten kilpavoitelijoiden ei tarvitse minulle vastata.

        Tulee hiihdeltyä aika aktiivisesti (1000-2000km vuodessa) ja pakko sanoa että kilpahiihtäjien ja kuntoilijoiden pääsääntöisesti käyttämien voiteiden välillä on suurehko ero. Muutaman kerran päässyt hiihtelemään suksiparilla joka on ollut varalla kaverin veljellä kisoissa ja ero oli aikamoinen, tosin kuten Kalekin jo sanoin niin eihän sillä näin kuntoilijan kannalta ole mitään merkitystä, kunhan ei ihan tuskasen hidasta se eteneminen ole.


      • Kunnon hiihtäjä
        Kale kirjoitti:

        Eroja voiteissa on, mutta hintaerotkin ovat valtavat. Meille tavallisille hiihteljöille riittää oiken hyvin nämä perus parafiinivoiteet. Fluoripitoisilla luistaa tietenkin paremmin, mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin. Yksinkertaisuudessaan: Suksen pohjalle levitetään sulattaen (esim. vanhalla silitysraudalla) parafiini, violetti, merkkejä on monta käypästä, tasoitetaan raudalla varoen polttamasta suksen pohjaa. Annetaan jäähtyä esim. puoli tuntia, jonka jälkeen siklataan (voiteen poistoon tarkoitettu sikli) liiat parafiinit pois. Uusissa suksissa tämä voitelu kannattaa tehdä ainakin kolmeen kertaan, että parafiini imeytyy suksen pohjaan. Kelivoidetta voi levittää lämpimään suksenpohjaan hankaamalla voidepalaa suksen pohjaan ja sitten kuumalla raudalla silotella. Liiat siklataan pois. Tämän jälkeen harjataan (harja suksikaupasta)ja esim. vanhalla sukkahousulla hangataan. Tämä toimii vitikelillä. Vesikelillä harjan jälkiä ei "kiilloteta". Perusvoitelu riittää jopa sataan kilometeriin saakka, eikä kelivoitelu ole käytännössä aina kovin tärkeää. Luistavia latuja.
        Ps. Tämä on neuvo tavalliselta kuntoilijalta tavalliselle kuntoilijalle, joten kilpavoitelijoiden ei tarvitse minulle vastata.

        "mutta mitä väliä kuntoilijalle on sillä, että jokin hikilenkki tehdään muutama minuutti nopeammin."
        Ei sillä ajalla olekaan väliä, vaan sillä,
        että huono luisto tappaa pikkuhiljaa aloittelevan hiihtohullun hiihtoinnon. Menisi mielellään luistellen, mutta kun kaikki 3 - 100 vuotiaat menevät perinteisellä kävelemällä ohi...


    • Hiihtelijä

      Jos katsotaan sitä mihin hintaan luistoa saa milläkin voiteella / menetelmällä, niin vuosittaisella 2000km kokemuksella voin sanoa, että satsaus voitelumenetelmiin on paljon kannattavampaa kuin sijoittaminen voiteisiin.
      Perusparafiineilla oikein käsiteltynä päästään hyviin tuloksiin oikeastaan aina kun keli on pakkasen puolella.
      Itselläni on kunnon voitelutelineen lisäksi sähköllä toimivat harjauslaitteet ja niillä se luisto hyvin pitkälle sitten tehdään.
      Kun luistoa pääsee vertaamaan viikoittain aktiiviurheilijoiden luistoon, niin kannattaisi kokeilla joskus siellä urheilijoidenkin puolella.
      Satsaaminen välineisiin tuo eurot hyvin pian takaisin halvempien voiteiden muodossa.
      Toimimatonta suksea ei korvaa mikään voide eikä voitelumetelmä.

      • pete

        nämä harjaussysteemit,laitetaanko ne kiinni porakoneeseen?montako kerrosta sulatat parafiinia pohjaan ennen kuin siklaat ja harjaat?Kannattaako teettää pohjanhionta kun suksilla on hiihdetty jo 700 km,ostamisen jälkeen,tuntuu ettei olisi väliä jos sinne kuitenkin koko ajan lisätään parafiinia:kuviot peittyy.


      • aloittelija84

        Kerro hiihtelijä ihmeessä miten voitelet suksesi. ;)


    • vinkki

      Muutamia vuosia sitten (silloin kun Lahden käryt oli käyneet) olin Äkäslompolossa Isometsän voitelukurssilla. Luistovoitelusta hän kertoi, että on turha harjoittelukaudella (ja tavallisen harrastelijan) käyttää kalliita voiteita, koska ero tavallisiin on hyvin pieni. Itse kertoi käyttävänsä Swixin violettia (n. -1 - 8 C) yleensä aina. Itse olen vuosien mittaan kokeillut eri keleillä erilaisia luistoja niinkin, että suksissa täysin eri voiteet. Tällainen tavallinen kuntoilija ei luistoeroja huomaa. Sen kyllä huomaa, jos voide kulunut pois - ei luista. Mutta muuten olen huomannaut, että on sama mitä on, kunhan on. Kilpahiihtäjille tietysti se viimeinen luistoero (1-2 s/km) on oleellinen ero, mutta ei ainakaan minulle. Tulee kalliita sekuntteja kuntoillessa jos pulvereihin sortuu!

    • reka

      katso www.skibac.fi ja pistä samaa pohjaan kuin sai konevoitelussakin. Tarvitset vain tuolin keittiöön ja kuuman silitysraudan. Tuli juuri 100 km täyteen vastaavalla ja kaveri pakotti voitelemaan uudestaan. Jäi mäessä alle, kun tulin takaa??? Sillä oli omat mömmöt - ne jotka sotkee kaikki paikat ja pitäisi muka luistaa. No luisti silläkin alkuksi. Sitä samaa voidetta saa kotiinkin. On jonkun tuntemattoman tekemä, mutta helppo ja luistava.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe