Pitkäaikainen sappitulehdus

Kivut_viimein_takana

Olen sairastellut sappivaivoja jo pitkään, ja viikko sitten sappi poistettiin.

Kun menin aikanaan terveyskeskukseen kysymään, olisiko minut syytä laittaa leikkausjonoon, käyty keskustelu oli varsin mielenkiintoinen. Kerroin oireistani ja siitä, miten tilanne saattaa olla täysin rauhallinen välillä vuodenkin päivät. Sitten kuitenkin taas saattoi olla kuukausia kestävä vaihteleva jakso, jonka aikana sain öisin tuskallisia tuntien mittaisia kipukohtauksia. Kysyin lääkäriltä, voiko sappirakon poistosta olla haittaa esimerkiksi ruoka-aineiden imeytymiselle tms. Lääkäri huokaisi tuskastuneena, ja kysyi, haluanko minä siihen leikkausjonoon vai en (hoitaja oli varannut minulle 45 minuutin ajan asian pohtimiseksi lääkärin kanssa). Kerroin, että sitä minä tässä koetan päättää. Lääkäri sanoi, että no sehän on vain kyllä tai ei, ja nyt se pitäisi päättää. Totesin, että menen jonoon sitten ja otan jonotellessa itse asioista selvää.

Kysyin lääkäriltä samalla, voisiko sappirakko olla tulehtunut ja syynä muuhun lievään oireiluun, kuten ajoittain kuumeisen tuntuiseen oloon, pahanhajuiseen hengitykseen, ruoka-aineiden huonoon imeytymiseen ja pahanhajuisiin ulosteisiin. Nuo oireet nimittäin olivat minusta lievempiä, kun söin toiseen vaivaan antibioottikuurin. Lääkäri puuskahti, että jos se sappirakko tulehtunut olisi, niin en suinkaan siinä istuisi, vaan minua kiidätettäisiin ambulanssilla leikkaukseen.

Olin sisällä alle kymmenen minuuttia kolmen vartin ajasta.

No, olin tosiaan viikko sitten leikkauksessa. Sappirakko oli pinkeänä kudosnesteestä, jota oli syntynyt pitkäaikaisen tulehduksen seurauksena. Kirurgin arvio seinämien paksuuntumisen vuoksi oli, että tulehdus on jatkunut vuosia. Sappinestettä rakko ei ollut kirurgin mukaan nähnytkään vuosikausiin, sieltä löytyi neljä suurta kiveä, joista yksi oli junttaantunut tiehyeen suuaukolle niin piukkaan, että rakon irrottaminen oli ollut hankalaa.

Taakse jäivät kuvottavan hajuiset ulosteet ja ripuli, turvotus, ilmavaivat, röyhtäily, pingotus, lämpöily ja ainainen inhottava tunkkainen maku suussa.

Välillä tuntuu, että sitä voisi itse mennä istumaan terveyskeskukseen ja antaa potilaille parempaa hoitoa. Miten ihmeessä yleislääkäri voi olla tietämättä siitä, että sappirakossa voi olla jatkuva pitkäaikainen tulehdus ilman, että ihminen on akuutissa hädässä, kun tuollakin

https://askelterveyteen.com/6-merkkia-sappirakon-tulehduksesta/

tunnutaan osattavan sanoa asiasta kaikki olennainen.

Tämä vinkkinä muille, joilla on epämääräisiä pitkäaikaisia vaivoja. Käykää ultrauttamassa sappirakko. Minullakin nuo kipukohtaukset olivat aivan keskellä ylävatsaa, eivät siis tyypillisesti oikealla. Kävin lopulta omin päin yksityisellä kuvauttamassa sappirakon, jotta sain asiaan selvyyden.

1

880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyväähoitoa

Oletko kuullut kuinka hyvää hoitoa meille tarjotaan, kun ammattilaiset aiheesta kertovat? Vastuuta unohtamatta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2464
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      31
      2104
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      82
      1713
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      308
      1591
    5. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      18
      1406
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      141
      1329
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      70
      1147
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1018
    9. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      1003
    10. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      1000
    Aihe