Hei! Olen 14-vuotias poika ja olen 8. luokalla. Olen tullut sellaiseksi, että esim terveystiedon kokeesta oli mahdollista saada 10 , ja sain "vain" 10. Tämän jälkeen tunsin vain valtavaa vihaa, että miksi en osannut tarpeeksi. Myös sain nyt ruotsin kokeesta 9 ja olen valtavan surullinen ja pettynyt itseeni. Tunnen, että en osaa mitään. Onko tämä perfektionismia vai mitä? Mikä tähän auttaisi?
Perfektionisti?
10
352
Vastaukset
Mitä väliä sillä on, että mitä se on, sillä "tervettä" tuo ei oimein enää ole.
Tuohon auttaa se, että kuuntelet minua nyt: nuo sinun numerot ovat ihan helvetin hyviä, eikä sinulla ole mitään syytä olla niihin tyytymätön. Ja vaikka olisitkin täydellinen, niin maailmasta löytyy aina joku, joka on sinua täydellisempi.
Voit tietysti vetäistä tahallasi kokeista muutaman vitosen, eiköhän sen jälkeen ala kasitkin kelpaamaan. :)- kuusmiikka
Voi jessus mikähä auttas no relaa vähä.Jos nyt jo kilahdat yhestä koeplus merkinnästä nii mites sit tosielämä?Et voi kaikkea hallita ja elämäs tulee pettymyksiä joille ei voi mitään vaikka kuinka yrittäs olla täydellinen,pitää oppia sietämään pettymyksiä.Ylisuorittaminen ajaa vaan piippuun riittää että tekee parhaansa ja on tyytyväinen siihen.
Tuo on idiotismia.
- kuhgdsg
Se on perfektionismia. Itsellä hieman tuota samaa, en kyllä ihan kympin ja 10 välistä välitä, mut niin. Pitää vaan oikeasti ymmärtää et se 9 on jo hyvä ja siin osaa ne asiat pääpiirteittäin jo tosi hyvin, eikä aina voi saada 10.
- Perfektionisti
Jos asteikko on 4-10, niin kokeesta ei vain voi saada 10 tai 10½... tai mitään muutakaan. Paskaa! Huijausta! Juuri tuollainen epärehellisyys perfektionistia harmittaa. Kymppi on kymppi. Se ei ole 10,001. Jos 10 on maksimi, niin se on piirulleen sitä.
- sivistäjä_
10 voi saada jos vastaa kaikkiin kysymyksiin täydellisesti SEKÄ kertoo aiheesta syventävää tietoa.
Älä nyt kidu. Peruskoukussa on joskus kokeessa lisätehtävä, jonka avulla saa maksimipistemäärän yli pisteitä. Näin.
- Rotan
sivistäjä_ kirjoitti:
10 voi saada jos vastaa kaikkiin kysymyksiin täydellisesti SEKÄ kertoo aiheesta syventävää tietoa.
Ei muuten voi saada, rakas sivistynyt kaverini. Toistaaltahan se riippuu enemmiten siitä, onko AP vielä 11-kesäinen.
- hatsaturina
Kannattaa hieman hellittää. Aseta tavoitteeksi olla toiseksi paras. Silloin saat olla rauhassa kadehtijoilta. Kouluarvosanoilla on vain se merkitys, että niiden avulla pääsee seuraavan portaan jatko-opintoihin. Kun olet 30-vuotias, kukaan ei kysy ylioppilastodistuksen arvosanojasi.
Mitä tulee perfektionisteihin, niin sellaisten on syytä hakeutua alalle, missä siitä on hyötyä. Esimerkiksi tarkkuusmittauksia tekevä fyysikko tai kemisti, verisuoni- tai silmäkirurgi tai setelipainon työntekijä. Sen sijaan älä rupea yleislääkäriksi, psykiatriksi tai opettajaksi. Tietotekniikassa ja myös joillain muilla tekniikan aloilla perfektionisteilla on vaikeaa, koska siellä projekteilla on aina kamala kiire. - LukuaineidenKA10
Itellä homma menee niin, että ei väliä kokeen arvosanalla kunhan todistuksessa 10. Kymppiin pääsee vaikka kokeiden keskiarvo olisikin jotain 9,2 luokkaa kunhan on hyvin aktiivinen ja ilmaisee "harrastuneisuutensa". Menneenä lukukautena kuitenkin jätin lukematta kokeisiin (luin kylläkin aamulla) ja muutenkin laiskottelin. Kymppiä silti todistuksessa. Olen 9. luokalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1152103- 861344
- 421105
Pyhäjärvi -kuntaliiton LISTALLA - ajautuu kriisikunnaksi
”Vaaravyöhykkeessä” Kuntaliiton erityisasiantuntija Olli Riikonen nostaa esille Punakallion listalta todennäköisistä kri149921Vieläkään nainen ei mitään tunnistettavaa sinusta
ei minusta, ei meistä, eikä meidän historiasta. Voisit kyllä kirjoittaa jotain spesifistä mitä meidän välillä on tapahtu74915Miten menee omasta mielestä?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f6e1e5b9-dd40-4eaf-ac96-036894307db5 Listan kärjessä Ähtäri28857Jos en enää
sinua näkisi, tekisinkö jotain toisin? Kertoisinko sinulle kaiken? Sen miten paljon minulle merkitset ja kuinka kaipaan38780Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i50778Nainen, olet minun makuuni joka suhteessa
Siksi tämä on mennyt niin vaikeaksi, ja ei tahdo ajatukset millään pysyä arjessa, vaan ne karkaa koko ajan unelmiin sinu22771Ei mene kauaa että kaikki vedätykset
Selviää.. Moni täältä on syytteessä.. Mahdollisesti palsta menee kiinni.. Tällä hetkellä jokainen viesti kiertää sup56719