Olenko outo saaristolainen

Ylpeä.suomalainen

Kun en osaa ruotsia enkä halua opetella sitä. Se tuntuu kuunneltunakin niin karsealta, että koitan lähteä heti paikalta, jos joku puhuu sitä.
Ruotsia tuli kyllä opeteltua koulussa, mutta se unohtui yhtä nopeasti kuin muutkin taidot joita ei tarvitse edes aika ajoin. Suomella olen tullut toimeen hyvin täällä rannikollakin. Enkä tajua miksi ruotsin kieltä pitää hyysätä ja laittaa jokaiseen kadunkulmaan kahdet nimikyltit. Kyllä suomenkieliset kyltit riittäisivät kaikille.

14

132

Vastaukset 14

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harvempi saaristolainen on kuivanmaan fenno. Joten kyllä, olet todella outo saaristolaiseksi Suomessa. Ihannoimasi Gulag on sitten asia erikseen. Siinä saaristossa olet kuin kotonasi, eikä tarvitse osata mitään.

• KieliaktiivinMatka

Minä kävin kesällä Vaasassa ja pärjäsin pelkästään suomella. Kyllä paikalliset rusut sitä puhuivat, vaikkakin jotkut vahvalla aksentilla.

Olen jo kauan sitten tehnyt periaatepäätöksen, että puhun Suomessa vai suomea. Poikkeuksena turistit, joille puhun englanniksi.

• Kieliaktiivin matka tuntuu olevan kielipassiivin elämää. Onnea valinnallesi, tarvitset sitä.

• KieliaktiivinMatka
        Peppu-Reino kirjoitti:

Kieliaktiivin matka tuntuu olevan kielipassiivin elämää. Onnea valinnallesi, tarvitset sitä.

Olen passiivinen vain pakkoruotsituksen suhteen. Muiden kielten suhteen olen aktiivinen. Eli päinvastoin kuin svekot!

• outoa_aktivismia
        KieliaktiivinMatka kirjoitti:

Olen passiivinen vain pakkoruotsituksen suhteen. Muiden kielten suhteen olen aktiivinen. Eli päinvastoin kuin svekot!

Entisaikojen fennomaanit suhtautuivat positiivisesti kieliin, he ymmärsivät niiden tarpeellisuuden, vaikka ajoivatkin suomen kielen asiaa.

Tällaista asennetta ei tunnu löytyvän näistä palstan "kieliaktiiveista". En usko, että "kieliaktiivi" on kovin uskottava, jos hän neuvoo esim. lasta: "Puhu englantia, mutta älä missään olosuhteissa ruotsia!"

• KieliaktiivinMatka
        outoa_aktivismia kirjoitti:

Entisaikojen fennomaanit suhtautuivat positiivisesti kieliin, he ymmärsivät niiden tarpeellisuuden, vaikka ajoivatkin suomen kielen asiaa.

Tällaista asennetta ei tunnu löytyvän näistä palstan "kieliaktiiveista". En usko, että "kieliaktiivi" on kovin uskottava, jos hän neuvoo esim. lasta: "Puhu englantia, mutta älä missään olosuhteissa ruotsia!"

Meille kieliaktiiveille "kielet" tarkoittavat muitakin kieliä kuin vain ruotsin!

• KieliaktiivinMatka kirjoitti:

Meille kieliaktiiveille "kielet" tarkoittavat muitakin kieliä kuin vain ruotsin!

brokensuomi ja savvoo?

• Rasistit.kuriin

Ruotsin kieli on alistajan ja pakottajan kieli Suomessa. Ainoa peruste ruotsin kielelle Suomessa on sen hyöty ruotsinkielisille. Se on rasistinen kieli, jonka varjolla säädetään epätasa-arvoisia lakeja ja etuuksia.

• Tuohon ei auta kuin lobotomia. Sen voi suorittaa kuululla kosmoskynä-kirvesyhdistelmällä vaikka ulkotiloissa. Pääset tuskistasi.

• jaaa-a

Det är ert eget fel att vi har de här stränga språkbestämmelsärna här i landet. Skulle ni kunna bete er kunde dom lika bra avskaffas. Men det kan ni inte. Så vi fortsätter med pakkoruotsi och virkamiesruotsi. Då ni skärper er kan vi titta på saken. Men det lär nog inte hända det här århundradet

• TiedätHyvin
        Peppu-Reino kirjoitti:

Tuohon ei auta kuin lobotomia. Sen voi suorittaa kuululla kosmoskynä-kirvesyhdistelmällä vaikka ulkotiloissa. Pääset tuskistasi.

Kaikki tietävät, että kohtuutonta, järjetöntä ja poikkeuksellista kielisysteemiämme pidetään yllä vain sen takia, että se luo etuoikeutetun aseman rusuille ja varsinkin heidän eliitilleen. Myös SINÄ. vaikka ei ole tietävinään!

• kysytty
        TiedätHyvin kirjoitti:

Kaikki tietävät, että kohtuutonta, järjetöntä ja poikkeuksellista kielisysteemiämme pidetään yllä vain sen takia, että se luo etuoikeutetun aseman rusuille ja varsinkin heidän eliitilleen. Myös SINÄ. vaikka ei ole tietävinään!

Minä taas hain työtä, jossa tarvittiin myös ruotsin osaamista, ja sain työn. Ilman (pakko)ruotsin taitoa työ olisi jäänyt saamatta.

• Peppu-Reino kirjoitti:

Tuohon ei auta kuin lobotomia. Sen voi suorittaa kuululla kosmoskynä-kirvesyhdistelmällä vaikka ulkotiloissa. Pääset tuskistasi.

"Tuohon ei auta kuin lobotomia. Sen voi suorittaa kuululla kosmoskynä-kirvesyhdistelmällä vaikka ulkotiloissa. Pääset tuskistasi. "

PISA-testien mukaan supmenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovatkin jo menkolailla turkatonta porukkaa.

Älykkö-sveduhan keksi lobotomian hyödyt jo aikoja sitten.

• "PISA-testien mukaan supmenruotsalaiset ja ruotsalaiset ovatkin jo menkolailla turkatonta porukkaa."

- Niinkö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      675
    2. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      95
      667
    3. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      599
    4. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      16
      578
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      547
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      516
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      515
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      49
      511
    9. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63
      491
    10. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      68