Voimakasta väsymystä

bjrönaut

Kuuluuko väsyminen ikääntymiseen? Uskon että kuuluu osittain.
Itselläni on välillä oikein maata kaatavaa väsymistä. Ei tarvitse tehdä kuin normaalit askareet ja on ihan tööt.
Voimakas väsymys voi olla myös oire vakavammasta kuten syövästä.
Ei yksistään keuhkosyövästä vaan syövästä yleensä.
http://www.iltalehti.fi/syopa/201612192200042750_sy.shtml

45

583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko tällä kertaa kyse siskostasi?
      Onko häneltäkin jo sairaan-hoito vetänyt lakanan altaan?

H.

• bjrönaut

Onko tuo olevinaan jokin vastaus?

• bjrönaut kirjoitti:

"bjrönaut"

On.
        Tarkennukset saat nimmari lesken:ltä.

H.

• selviähetkiä

Onko sinulla selviä hetkiä ollenkaan, vai oletko aina ympäripäissäsi? Kommenttisi ovat ainakin sitä tasoa.

• bjrönaut kirjoitti:

Väsymyksen tunne voi johtua B 12 vitamiinin puutteesta,

• eileskivielä

Väsymys kuuluu ikääntymiseen jos se ei pahene nopeasti.
      Luin samoilta sivuilta että naislääkäreiden potilaat elävät pidempään. Allekirjoitan, naiset paneutuvat potilaan kertomukseen paremmin ja osaavat kysyä oikeita asioita miehiä paremmin.
      Itsevarmat nuoret pojanklopit lääkärinä ovat hengenvaarallisia.

• henrjii

2.D: kin väsyttää, kysy vaikka hunkszilta

• Vähän riippuu henkilöstä.
      Flunssa ainakin väsyttää. Oli just paha flunssa. Kyllä pahimmillaan suurinosa vuorokaudesta meni nukkumiseen.
      Sydänsairaudet kuulema tuo väsymyksen. Sitä ei minulla ollut.
      Diapeteksen oireet on, väsytys, janotus ja kusetus.
      Kyllä varmaan syöpäkin väsyttää, mutta kannattaako sitä pahinta vaihtoehtoa ensin alkaa miettimään.
      Kai niissä verikokeissa hyvä käydä, kun ikää tulee, kai ne jotakin näyttää.
      Voi olla merkitys aika vähäinen.

• Sota-ajan.lapsi

Miksi sairastat flunssaa? Onko se hauskaa, vai?
        Eihän sitä ole pakko sairastaa! Minäkään en ole yli 30 vuoteen yhtään flunssaa enkä angiinaa sairastanut enkä aio sairastaa vastakaan. Sattumalta huomasin, että ruuastamme puuttuu joku vastustuskykyä ylläpitävä aine. Oikeastaan aloin ihan vitamiininsaannin takia ottamaan yli 30 v sitten joka aamu kalanmaksaöljyhörpyn. Noin 15 v kuluttua havahduin siihen, että aiemmin jokavuotiset ns vilustumissairaudet olivat jääneet pois ja aloin etsimään syytä. Ja löysin. Ei haittaa, että vaikka vilustuu. Se tauti ei vain tule!
        Nyt just löysin saman syyn siihenkin, että silmien kuivuus poistui samoihin aikoihin.
        Ei tätä ole pakko uskoa. Itsehän ryitte ja räitte, minä en.

• eppu2

Eihän se ihmisen kroppa ole 60 samakuntoinen, kun 20nä.
      Taukoa tarvitsee touhuamisenkin lomassa enemmän.
      Unentarvekin vaihtelee iän myötä, useimmilla se vähenee vanhetessa.
      Näin pimeään aikaan ikäänkuin tarvitsee enemmän unta, kun esim. kesäyönä.
      Jos mikään lepo ei väsymystä poista, on syytä kääntyä lääkärin puoleen.
      Sairaudet yleensäkin lisäävät väsymystä, ei yksin syöpä.
      Joillakin myös masennus voi ilmetä uupumuksena.

• vaaditutkimus

Sinulla on uniapnea, se väsyttää, kesken imuroinnin piti mennä maate!

• bjrönaut

Juuri noin on kuten eppu2 kirjoitti, nukun paljon mutta herään usein yöllä.
        Pitänee mennä kokeisiin joulun jälkeen. Uniapneasta en tiedä, nukun yksin joten en tiedä millaista hengitys on nukkuessa.

• eppu2
        bjrönaut kirjoitti:

Juuri noin on kuten eppu2 kirjoitti, nukun paljon mutta herään usein yöllä.
        Pitänee mennä kokeisiin joulun jälkeen. Uniapneasta en tiedä, nukun yksin joten en tiedä millaista hengitys on nukkuessa.

Varmaan ihan hyvä mennä kokeisiin, peruskokeet hyvinkin antavat osviittaa onko jotain pielessä, tosin ei aina heti näytä nekään.
        Tuo mainittu uniapnea voi olla yksi huomionarvoinen asia.
        Sydänkäyrä (EKG) ja rintakuva (Thorax) olisi myös hyvä saada otettua.

• Tavuviiva

Maksimimäärä d-vitskua tippoina live-kaupasta. Näin lapseni mulle kehui. En ole kokeillut, apteekin vahvistetut vitamiinitabut saa riittää.
        Minusta tuo on ihan inhimillistä, että voi heittäytyä maate imurin viereen. Eihän se mihinkään karkaa.

• Tukevientauti

Jos on uniapnea niin kiloja pois ja sassiin.

• flegmaatti

Kuten tässäkin, niin yleisen, mitäänsanomattoman lässytyksen asemesta voin kertoa vain omista kokemuksistani.
      Lihasheikkous ei todista mitään. Olen potenut sitä koko ikäni.
      En tiedä keuhkosyövästä mutta pakoputkeni korroosio hälytti vasta anuksesta tulvivan veren muodossa. En ollut havainnut normaalista poikkeavia lihasheikkouden merkkejäkään. Tulin samana päivänä suomeen ja jopa business luokassa. Karvahattupuolella ei ollut tilaa.

En tiedä miten yleispätevän kuvan mahdollisesta syövästä antaa CEA koe mutta kannattaa selvittää. Yksinkertainen verikoe.

Oma väsymykseni jäi silloin kun siirryin puutteen torjunnasta kiireettömään ja stressittömään joutilaan elämään.

En tiedä väsymyksen ja ikääntymisen keskinäistä riippuvuutta mutta ainakin ikääntyminen lisää lihasheikkoutta ja varsinkin heikentää kimmoisuutta, räjähtävyyttä ja liikkuvuutta. Myös aerobinen suoritustaso laskee samoin kuin maksimisykekin.

Mutta aloittajalle. Lekurin juttusille tai suoraan CEA kokeeseen!

• eppu2

Jos tulee yht´äkkiä lihasheikkoutta, asia on eri, kuin se, että on potenut koko ikänsä.
        Sydänkin saattaa alkuun oireilla ainoastaan pelkällä väsymyksellä.
        Aika pitkälle ihminen itse osaa havaita, jos tulee muutos, omaan tavalliseen tilaan verrattuna.

• flegmaatti
        eppu2 kirjoitti:

Jos tulee yht´äkkiä lihasheikkoutta, asia on eri, kuin se, että on potenut koko ikänsä.
        Sydänkin saattaa alkuun oireilla ainoastaan pelkällä väsymyksellä.
        Aika pitkälle ihminen itse osaa havaita, jos tulee muutos, omaan tavalliseen tilaan verrattuna.

Minulla oli sydärin tapainen ollessani 50v. Ei ole uusinut enkä tarvinnut nitroja vaikka kuljeskelin pari vuotta ne taskussa.

• Tavuviiva

Kiitos asiallisesta lässytyksestä. Eihän kaikilla väsyneillä tarvitse olla samaa vaivaa kuin sinulla. Eläpäs säikyttele.

• Vireämpi_kuin_aiemmin

Väsymys voi liittyä ikääntymiseen. Tai johonkin muuhun, jota ei heti tunnista eli kannattaa seurata.

Itse olen kohta 65 ja huomattavasti virkeämpi ja paremmassa kunnossa kuin 10 tai 15 vuotta sitten. Ainut mikä ottaa päästä, että työelämä piti lopettaa kun olisin halunnut jatkaa vielä jonkin aikaa. No, nyt odotan että harrasteet alkavat joulutauon jälkeen. Olen vanhemmiten ottanut aivan uusia harrasteita, jotta en ikävysty.

Naama vain saisi näyttää nuoremmalta. Esimerkiksi nelikymppisen naama olisi aivan passeli.

• Eikäkuulu

Jos aloittaja on noin 60 ja perusterve, niin väsymys ei kuulu iän oireistoon jos nukut riittävästi ja hyvin, syöt oikein ja liikut säännöllisesti. Mikähän lienee painosi? Sokeri-, kolesteroli-, hemoglobiini- yms. arvot kannattaa selvittää pika-pikaa.

Ihmisillä on paljon kaikenlaista muutakin kuin syöpä. Yllättävän moni vaiva ja tauti alkaa omasta välinpitämättömyydestä, huonoista elämäntavoista ja viitsimättömyydestä oman henkensä temppelin kunnossa pitämiseksi.

• bjrönaut

Olen perusterve, lukuun ottamatta nivelrikkoa jota lienee kaikilla ikääntyneemmillä jonkinasteisena.
        Viime aikoina on ollut hyvin paljon kaikenlaista henkisesti ja fyysisesti rasittavaa. On sellaista ollut ennekin mutta väsymys ei ole ollut näin voimakasta, olen välillä niin uupunut että en jaksaisi nousta sängystä ollenkaan.
        Nukkuminen on katkonaista herään vessaan ainakin kaksi-kolme kertaa yössä, nukun kyllä heti uudelleen.
        On ollut paljon muuta joka vaatii aikaani joten oman kunnon hoitaminen on jäänyt vähemmälle.
        Olen myös ihmetellyt kuinka kaikesta huolimatta ruokahalu on tullut lähes pitelemättömäksi. Yleensä en välitä makeasta enkä kahvileivistä, nyt sellaisiin on suorastaan himo.

• eppu2
        bjrönaut kirjoitti:

Olen perusterve, lukuun ottamatta nivelrikkoa jota lienee kaikilla ikääntyneemmillä jonkinasteisena.
        Viime aikoina on ollut hyvin paljon kaikenlaista henkisesti ja fyysisesti rasittavaa. On sellaista ollut ennekin mutta väsymys ei ole ollut näin voimakasta, olen välillä niin uupunut että en jaksaisi nousta sängystä ollenkaan.
        Nukkuminen on katkonaista herään vessaan ainakin kaksi-kolme kertaa yössä, nukun kyllä heti uudelleen.
        On ollut paljon muuta joka vaatii aikaani joten oman kunnon hoitaminen on jäänyt vähemmälle.
        Olen myös ihmetellyt kuinka kaikesta huolimatta ruokahalu on tullut lähes pitelemättömäksi. Yleensä en välitä makeasta enkä kahvileivistä, nyt sellaisiin on suorastaan himo.

Ehkäpä kysymys on vaan stressistä.
        Tuo katkonainen uni viittaa siihen, ettet ehdi vaipua syväuneen, kun jo taas heräät, joka on juuri se, mikä ihmisen virkistää. Silloin ei auta vaikka nukuttuja tunteja tulisikin monta.
        Ehkä makeanhimosi en elimistön reaktio, etsiä puuttuvaa energiaa.
        Käy vain labrakokeissa, ei siinä ainakaan mitään menetä.

• Lepääjarentoudumyös

Puhdista elimistösi ja niveliä(kin) ajatellen ota omega-rasvahapot käyttöösi. Elimistösi kertoo sulle parhaillaan, että kaikki ei ole hyvin, kuuntele tarkasti ja ryhdy toimiin.

Verikokeet on hyvä ottaa ja sulkea pois kaikenlaista mitä täällä on lueteltu mutta kun lääkäri alkaa määräillä nappia naamaan, suhtaudu hyvin epäröiden ja varautuneesti. Niille löytyy vaihtoehto.

• perkelepitääpelkoayllä

Syövän kokeneena voin sanoa et väsymys voi olla syöpää. Väsymys voi olla myös nykyuutisissa. Terroristi-iskut lähenevät Suomea. Onko seuraava Senaatintorilla Helsingissä uudenvuodenaattona)

• Enkeliauttaa

Uutisten aiheuttama tila lienee kuitenkin aivan muun niminen kuin väsymys. On olemassa joukko ihmisiä, jotka tahallaan tai ymmärtämättään (lue: tyhmyyttään) lietsovat pelkoa potaskanjauhannalla aiheesta. Kuten sinäkin.

• Kuusikymppisenä olin vielä työssä, muistan että varsinkin iltavuorossa siinä klo 20-21 paikkeilla alkoi väsyttämään ihan kunnolla. Päivävuorossa en huomannut mitään normaalista poikkeavaa. Äiti sanoi aikanaan että 60v. täytettyä alkoi väsyttämään enemmän. Aivan kuten minullakin. Kova stressi vaikuttaa tekemällä katkonaiseksi unen, uni ei tuo lepoa kun syväuni puuttuu, olen kokenut tuonkin kurjuuden. Nykyään nukun 6-8 tuntia yhteenmenoon, normaalisti, jos päivällä nukkuu on yöuni lyhyempi. Ulkoilu pidentää unen määrää, 7h on sopiva määrä unta, silloin herään levänneen oloisena. Sen huomaa kun on ollut syvässä unessa, on tunne että on ollut ihan poissa, jossain kaukana. Nään melkein joka yö unia, filmejä, joskus enneunia, kuten muutama viikko sitten.. 😌🎄

• valoapäintaas

Ihme väsymystä myös vaikka ulkoilen paljon, tänään söin kokonaisen ruisreikäleivän aidon kirnuvoin kanssa ja kahvia olen juonut pannullisen.Jospa otan vielä päivätorkut et virkistyn, onneksi päivät alkaa taas pitenemään.

• Revisiitä

Vitamiini-, hiven- ja kivennäisainepuutos väsyttää vuoren varmasti. Monipuolista ruokavaliotasi ennen kuin sulla on keripukki.

• 14hyvä

Kilpirauhasjutut ei tullut mieleen? Verikokeella nekin selviää. Oli muistaakseni 14 joitain vuosia sitten, kun vaihtarit alkoi.
      Diabetes-arvot ovat hyvät; ei oo eikä tuu. Kolesteroli ja triglyt ovat ongelma, mutten vielä suostu syömään statiineja!

• flegmaatti

Kohdallani kolestrolit ja liikunta. En väitä yleispäteväksi reseptiksi mutta omat kolestroliarvoni paranivat puolessa vuodessa intensiivisellä liikunnalla.
        Niiden paraneminen ei ollut varsinainen tavoita vaan tuli sivutuotteena.

Viitenä päivänä viikossa, ka. 1,5h/kerta napakkaa liikuntaa suurille ja myös pienille lihasryhmille koko ajan yli 110:n syketasolla. Maksimissaan 180/min.
        Kokonaiskolestroli laski 8 > 4,7.
        HDL oli aikaisemminkin ollut yli 1:n mutta tuon seurauksena se nousi lähelle 2:a ja trigly, josta en ennen ollut ajatellutkaan, oli 0,65.
        Varsinainen tavoitteeni oli päästä irti verenpainelääkityksestä, joka myös onnistui.
        Toimi minulla ja jatkuvuuden ovat katkoneet vain muutamat takaiskut.

• Esimerkillistätoimintaa

Hyvä "flegmaatti" !

• 14hyvä

Mun kole ei ole koskaan ollut 8! 6 oli viime kuussa ja 6.7 puolisen vuotta sitten. Verenpaine on suojaava tekijä, paino ei. Trigly ja paha kole ovat turhan korkeita edelleen. Liikun mitä liikun, enimmäkseen uin ja kävelen, jumppaan.
        Hyvää terveyttä kaikille Joulunakin!

• Ajatteleuusiksi

Mutta elopaino on hyvin merkittävä tekijä verenpaineita ajatellen.

• flegmaatti
        Ajatteleuusiksi kirjoitti:

Elopainon ja korkea verenpaineen välinen yhteys? Suottaapi olla vuan suottaapi olla olemattannii!
        Painoindeksi 30 ja paineet optimissaan.

• 14hyvä
        Ajatteleuusiksi kirjoitti:

Kohdallani ei ole verenpaine kohonnut, vaikka painoa on tullut lisää 25kg eli indeksi on nyt 30,5. Alhaisin verenpaine oli joskus 105/55, jos oikein muistan. Nyt 117/80 ja th sanoi hyväksi. Mutt toi kole ja trigly...

• Kilotkuriin

Yläpaine on kyllä aika matala ikäisellesi. Koetapa kolesteroliin muutosta panemalla ruokailu- ja liikuntatavat uuteen kuosiin.

• suvenelli

Vaikeeta mennä sanomaan yhtikäs mitään. Itseäni väsyttää välillä jos ei ole mielekästä tekemistä. Jos vaan puuhastelen ne pakolliset kotiaskareet. Itselläni joskus tulee makeanhimo, olisko se kaamosmasennustaipumusta. Harvoin mulla kotona mitään makeeta on, syön granolaa tai proteiinipatukan, hedelmän.
      Itsellä on vähän semmoinen olo etten saa oikein mistään kiinni. Luulisin, että olen malttamaton pääsemään uuteen vuoteen ja kevättä kohti.
      Tsemppiä!

• nallekarhuhibernating

vaaditutkimus
      Sinulla on uniapnea, se väsyttää, kesken imuroinnin piti mennä maate!//

ei ku toi paree pualisko komentaa imuroimaan,,jo ennen imurointia alkaa nii halavatusti ramiin..taytyy menna muate..

• väsyttävää

Leivoin ja paiston joulupipareita tänään. Söin kahvin kanssa pari kpl. Alkoi hirveästi väsyttämään eikä väsymys ole hellittänyt vieläkään vaikka nukuin n.½h.
      Taisi vesensokeri nousta äkkiä liian ylös.

• Eiolerakennusaineita

Siksi joulupiparit(kin) joutavat pannaan. On parempi syödä rukiisia vaihtoehtoja tai ihan vain ruisleipää.

• bjrönaut

Kiitos hyvästä vastauksista :)
      Hyvää joulua kaikille.

• AinaOnHyväOlla

Moni tauti väsyttää, pari viisikymppistä kaveriani valitti väsymystä, toinen kuoli alle vuodessa, kun todettiin haimasyöpä, eli 3 kk.

toinen meni lääkäriin oli listeriabakteeri, kuihtui vuoden.

Mutta kyllä yleisempiä on 2 tyypin diabetes, ylipaino ja masennus.
      Minuakin väsyttää naurettavan pienet murheet ja pienet ilot saavat minut vaikka mihinkä suorituksiin. Vaikka 8 tunnin yhtäjaksoiselle patikkamatkalle, jossa meno-paluu ajetaan 10 km polkupyörällä.

• Psykoterapeutitar

Hyvää Joulua Kaikille🎄 Nyt kyllä väsyttää! Dösä jarrutti, lensin penkiltä, olkapää paskana! En vaan jaksa tätä ikuista kompurointia ja kipua! Väsyttää!

• Elimistöilmoittaa

Eikö nykypäivän dösissä ole turvavöitä? Nimimerkkisi perusteella sun pitäisi osata psyykata väsymys pois.

Mutta tajuan - ehkä - mistä puhut: kun en ymmärrä väsymyksestä mitään niin sitten joskus välillä elimistö pysäyttää lepäämään. Viime yönä oksensin vatsan tyhjäksi, syytä en tiedä. Muuta kuin että jouluressi taisi purkautua ulos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3401
    2. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1684
    3. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1470
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1290
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1192
    7. Kirjallinen varoitus

On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1095
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      245
      1042
    9. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    10. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      990
    Aihe