Mitä kuuluu?

Laitetaan näin joulun alla pystyyn ketju johon kaikki saa laittaa nykyiset kuulumisensa:)

Itsellenihän kuuluu ihan hyvää kun nyt viime vuosien vaikeudet alkavat väistyä. Vieläkin on tosin melko tylsää päivisin mutta jospa tuo työllisyystilanne tuosta vähitellen parantuisi.

Kokemuksien jakaminen auttaa jonkin verran yksinäisyyteen ja monihan on todella yksinäinen varsinkin näin joulun alla.

32

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keissa

      Hienoa Juha, että avasit hyvä keskustelun. Olet saanut positiivisuutta ja sitä kannattaa jakaa.
      Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä on paljon yksinäisiä. Eräs nuori tyttö oli nähnyt telkkarista ohjelman yksinäisyydestä ja saanut idean kokeilla yhteistä kokoontumista paikkakunnan kahviossa. Oli laittanut pienen jutun ja ilmoituksen paikallislehteen. Oli paikalla muutaman kaverin kanssa.

      Kun käyn iltaisin lenkillä, niin päätin poiketa paikalla. Ihan kivasti juttu onnistui ja paikalla oli porukka nuoria ja neljä meitä iäkkäämpää naista. Yhdellä mummolla oli sukulaisen lapsi mukana. Osaksi olimme kasvotusten tuttuja ja tavanneen ehkä jossain merkeissä, mutta saimme tutustua siinä glögin ja pullan parissa. Kyllä me kaikki saatiin ihan valtavasti kokoontumisesta ja muutama koki olevansa muualta tänne muuttanut, ei sukua ja ystäviä.

      Ja kun siinä juteltiin, niin melkein meillä kaikilla oli ollut tai vielä parastakin aikaa jonkinlainen sosiaalinen pelko, jännitys, panikointi josta aloimme vain puhua keskenään ihan kuin aina tuttujen kesken.
      Katsotaan jatkossa, mutta sain luvan poiketa erään naisen luona vaikka kylässä.
      Ihan hyvää ja kivaa tämä elämä on. Itse selätän yksinäisyyden olemalla aktiivinen ja lyön itseni likoon. Kieltämättä kyllä jännitti lähteä tuohon kokoontumiseen, kun nimen perustella ymmärsin että tempauksen järjestäjät ovat nuoria.

      • Vaikka asiat olisi miten huonosti niin aina voi olla positiivinen:)

        Tuollaista kokoontumista itsekin kokeilin aikoinaan mutta eipä siitä omalta osaltani tullut mitään kun viihdyn hyvin itsekseni. Jotkut tosin löysivät sieltä seuraa joka on hyvä juttu.

        Hienoa kuulla että tuo kokoontuminen meni hyvin. Tuollaisia tapaamisia pitäisi ihmisten järjestää enemmänkin koska yksinäisyys on yllättävän yleistä nykyaikana kun on liian helppo keskittyä siihen kännykkään tai tablettiin esim koulussa.


      • Keissa
        juha260 kirjoitti:

        Vaikka asiat olisi miten huonosti niin aina voi olla positiivinen:)

        Tuollaista kokoontumista itsekin kokeilin aikoinaan mutta eipä siitä omalta osaltani tullut mitään kun viihdyn hyvin itsekseni. Jotkut tosin löysivät sieltä seuraa joka on hyvä juttu.

        Hienoa kuulla että tuo kokoontuminen meni hyvin. Tuollaisia tapaamisia pitäisi ihmisten järjestää enemmänkin koska yksinäisyys on yllättävän yleistä nykyaikana kun on liian helppo keskittyä siihen kännykkään tai tablettiin esim koulussa.

        Niin on. Ja minusta oli erittäin hienoa että kaksi nuorta paria, vähän päälle 20-kymmpisiä oli tempauksen takana. Siinä nuoret jutustelivat mummojen kanssa luontevasti ja oli paikalla muutama nuorten porukka ilmeisesti heidän kavereita.
        Annoin kyllä tunnustusta näille nuorille. Ei hekään mitään superrohteita sanoneet olevansa, ja ilmeni että melkein kaikilla oli jotain sosiaalisia estoja. Ymmärrys syntyi vaikka olimme eri ikäluokkaa.


    • varastohommiin_

      Varastossa on aina töitä.

      Eiku hakemaan.

    • huomatkaa_mutkin_

      Joku ihme muija - ei edes mitään sukua - on taas itte ittensä kutsunut kylään aatoksi, kun on niiiiiiiiiin yksinäinen. Itte ittelensä yksin ei viitti kinkkua paistaa. Tuppaa ittensä sitten väkisin kylään - aattona. Kiva. Ihan perinne jo.

      Tulee kyllä, kun joku hakee ja vie ja käyttää vielä hautuumaalla ja kaffettelee siihen päälle, kun muija vetää rommiklökiä ja kyselee, josko autokuskin ottas.

      Voiko vielä enempi joulut ottaa päähän?

      Hyvää joulua kaikille, ja iloitkaa, jos saatte olla itteksenne omassa rauhassa, ettei kukaan väkisin tuppaa passattavaksi ja huomioitavaksi.

      • Jouluhan on jakamisen aikaa. Jos kuitenkaan ei joka vuosi halua samassa porukassa olla niin kannattaa vaan rehellisesti sanoa se toiselle. Kyllä hän varmasti ymmärtää


    • että_semmosta

      Ripuli.Kyllä potuttaa vetää vessaa vähänväliä keskellä yötä.

    • SurkeaNahum

      Mitä kuuluu. Vaikea kysymys. Mitähän mulle kuuluu. Olispa jotain kerrottavaa.
      Enää vuosiin en ole tuohon osannut mitään vastata. Yleensä se vastaus on kait "mitäpä kummempia tässä".
      Jos jotain kuulumista nyt yrittäis tähän väkisin värkätä, niin ei se taitais ilmoista jaarittelua ihmeellisempää olla.

      Tässä tietsikalla istun ja yritän keksiä uutta luettavaa. Katselen vaik tämän ketjun edistymistä ja muutenkin palstalaisten kirjoituksia. Mukana keikun.

      Joulua en välitä noteerata. Muutaman päivän kun vielä sitä piileskelen, niin johan se on ohi. Kovin puisevaksi on elo ja olo käynyt. Onhan se tuokin jokin kuuluminen.

      • rupea.vähentämään

        Onko sinulla joku (lamaava) psyykken lääkitys? -Tuntuu sille, että korvien välissäsi on puuroa.Sellaista oli minulla silloin kun vetelin neuroleptiä ja SRRI:tä.


      • SurkeaNahum
        rupea.vähentämään kirjoitti:

        Onko sinulla joku (lamaava) psyykken lääkitys? -Tuntuu sille, että korvien välissäsi on puuroa.Sellaista oli minulla silloin kun vetelin neuroleptiä ja SRRI:tä.

        Ihan on luomuolotila. Ei tässä mistään mömmöistä ole kysymys eikä järjen vähyydestä tai mielen sairauksista. Tuskin lääkkeiden puutteestakaan. Ikää on kertynyt ja vuosia olen ollut yksin, ei niitä kuulumisia juurikaan kerry. Puisevaksi elämä väkisin vaan menee. Yksinäisyydestähän tällä palstalla kai sentään on puhe. Liittyy siihen tietysti monen sorttista tarinaa. Yhtä yhdelle ja toista toiselle.


      • harkitse.edes

        Hyvä jos ei kuulu ihmeempää, ikäihmisellä kun se tuppaa olemaan joku ilmaantunut vaiva tai puhjennut sairaus tai liukastumisessa katkennut nilkka. - Jos olet liikuntakykyinen eikä ole muistisairauttakaan , vapaaehtoistyötä on loputtomiin. -Ulkoiluttamisapua esim. -Siitä monet saavat itselleenkin hyvää mieltä. - Jos kerran pari viikossa veisit ulos jonkun, joka ei yksin siihen pysty, se voisi olla puoli elämää sille autettavalle.


      • Keissa
        SurkeaNahum kirjoitti:

        Ihan on luomuolotila. Ei tässä mistään mömmöistä ole kysymys eikä järjen vähyydestä tai mielen sairauksista. Tuskin lääkkeiden puutteestakaan. Ikää on kertynyt ja vuosia olen ollut yksin, ei niitä kuulumisia juurikaan kerry. Puisevaksi elämä väkisin vaan menee. Yksinäisyydestähän tällä palstalla kai sentään on puhe. Liittyy siihen tietysti monen sorttista tarinaa. Yhtä yhdelle ja toista toiselle.

        Vielä Hahumille. Se on niin että jos viettää aikaa vain omissa oloissa, ympyrä alkaa kiertämään kohti keskipistettä kun taas kontakteissa se avartuu kehän suuntaan. Ennen sanottiin, että sitä "mökkiintyy".

        Jos on pitkään ollut sisällä, käynyt vain kaupassa ja pakollisilla asioilla, niin alauksi voisi olla ihan virkistävää alkaa säännöllisesti ulkoilemaan. Sitten voi karaista mielensä ja lähteä johonkin tapahtumaan.


    • IkiSinkkuKaamoksessa

      Minulla on erittäin tyhjää, mikä just nyt jouluna ja pimeydessä tuntuu kamalalta. Soitin iltapäivällä muulle paikkakunnalle ystävälle, joka sitten pitkän ja hyvän keskustelumme jälkeen kävi kahveelle puolisonsa kanssa. Tykkään tästä ystävästäni, mutta silti kovin kirpaisi minua, vaikka yritin olla vertailematta minun ikisinkkuelämääni ja hänen elämään puolison kanssa ja aattona ajavat lapsen luo, jossa lapsenlapsi ja koiralapsi. Iiiik. Mutta tällä ystävällä on kyllä ollut elämässään tosin paljon kärsimystä, rasitusta, joten... Tasan on tuskat ja ilot varmaan, jokseenkin. - Mä, kulutan aikaani vain istumalla ja olemalla ahdistuneisuudesta jäykistynyt. Minäkin sitten keitin kahvia, ja itsekseni yksiössäni sen hörpin. Meni alas.

      Kuitenkin, nyt just illansuussa pakottaudun repäisemään itseni ulos ottaen kävelysauvat mukaan. Hiihtelen siellä ja yritän hengästyä, mikä auttanee pääkoppaan asti. Kivaa kun on sula maa, ei liukasta ollenkaan. Asun keskellä pääkaupunkia, mutta silti ihan sama missä, niin luulen, että fiilikset meillä ihan samoja. Tämä on tosi kurja ajankohta, mutta tästä kyllä mennään läpi, muutama yö ja päivä enää, niin helepottaa! - Aattona täälläkään en voi mennä mihinkään, missä olisi muita ihmisiä kuin kerättynä yhteen paikkaan. Ehkä on sillei privaatisti, mutta tarkoitan yleisiä juttuja. Kirkolla on järjestettynä yksi tee se itse -aattoillanvietto, mutta se on sen verran kaukana, että vaikka liikennelaitoksen bussilla sinne pääsisinkin, niin en pääse pois, kun bussit ja ratikat eivät enää kulje. Kuitenkin, nyt just tänään, kun lähden ulos, aion poiketa yhteen monista joulukonserteista tai laulutilaisuuskohan se on. En välitä, osallistunko, aattelin että vain istun siellä sen ajan kuin se kestää ja sitten jatkan taas kävelylenkkiäni. Keskellä kaupunkia on kyllä se hyvä, että on paljon valoja ja aina muita ihmisiä paljon näkyvissä, ruuhkaksi asti, kyllä se jotakin lohtua tuo. Tiedän, sillä olen lapsuudessani asunut syvällä maalla.

      Toivon että kaikki ketjua lukevat löytävät jotakin juttua hypätä mahdollisimman ketterästi (!) tästä ajankohdasta yli. Päivä ja tunti kerrallaan, ja radiota, televisiota, nettiä hyväksi käyttäen. Minä olen kovin yksin, vaikka kavereita on elämässäni paljonkin ollut. En ymmärrä, mitä tapahtuu vanhemmiten, kun niitä ei enää olekaan. Olen eläkeläinen. Tämä joulu hiukan ehkä helpompi, kun osuu viikonloppuun. Olen kyllä soitellut puhelimella sekä tekstailla aion niille, joita jossakin on. Monilla on muita ihmisiä elämässä, tiedätte. - Kuulumisiin ja halit kaikille.

    • 1onneton

      ei kuulu mitään. jotenkin nyt ahdistaa poikkeuksellisen paljon. se ei johdu joulusta, joulua en ole ikinä yksinasuessani viettänyt, mutta tää yksinäisyys vaan on niin musertavaa, tuntuu ettei enää pääse pinnalle edes räpiköimään. viikonloppu menee töissä, mutta samanlainen musertava olo sielläkin on koko ajan ja vaikka hetkeksi sitä pääsee karkuun niin kohta se taas yllättää.

      • Keissa

        Toivotan sinulle 1onneton kaikesta huolimatta työn iloa ja joulua sen merkeissä.


    • Pooris

      Kiitos, ihan mukavasti on asiat.
      Koti on siisti. Kinkun laitan yöksi uuniin. Katajaisen vahvan kotikaljan päivällä pullotin ja rosolli on valmista. Lohifileet graavautuu, silli on maustunut ja sinappi vielä vähän tekeytyy. Suklaata ja lähileipomon jättimäisen kääretortun ostin. Vielä vähän koristelen paikkoja aikani kuluksi ja silitän pöydälle komean liinan.

      Huomenna, heti aamulla alkaa joulu. On rauhallista ja hiljaista. Kukaan ei soita, ketään ei tule, mihinkään ei ole menoa, mitään ei tarvitse murehtia tai hosua.

      • Keissa

        Jos on kotona ihan yksin niin silloin kannattaa laittaa miljöö sellaiseksi että viihtyy. Minä en vain enää nykyään jaksa ja viitsi. Jos jaksaisin panostaa enemmän kotiini, niin silloin varmaan voisin kutsua myös porukkaa käymään. Jos ei laita ruokaa ja laita kotia, niin ei ole kohtaliasta kutsua ketään tyhjää ihmettelemään. Ja asunto pitäisi olla avarampi.


    • Keissa

      Olin iltapäivällä kirpparilla töissä. Putiikkiin poikkesi lapsuusajan koulukaveri ja asuimme samalla kylällä. Olimme nuoruudessa samassa työpaikkaprojektissakin mukana. Nainen tunnisti heti minut, mutta minulla kyllä meni hieman tapaillessa että kuka siinä on. On hurahtanut aikaa yli 30 vuotta kun viimeksi on nähty ja oli kyllä niin paljon muuttunut, että äänestä hänet tunnistin. Oli käymässä äitinsä luona kun on vielä hänen vuoksi kiinnikkeitä kotikonnuille. Kertoi viihtyvänsä pääkaupunkiseudulla, kun siellä on jälkikasvu perheineen. Oli ihan mukava nähdä ja muistella menneitä.

    • ajattele.hyvää

      Nyt se on aatto. Mitä kuuluu?

      Siteeraan Paulo Coelhoa:
      vaikeuksien voittaminen:
      Minun on kirjoitettava rakkaudesta. Minun on ajateltava, ajateltava, kirjoitettava ja kirjoitettava rakkaudesta - tai sieluni ei kestä.

      • Kiitos kysymästä ja pahoitteluni myöhäisestä vastauksesta. Meillä tuo joulu on tuollainen perinne että mennään sisaruksien kanssa äidin luo viettämään sellaista vaatimatonta joulua. Lahjat ei ole se tärkein asia vaan se yhdessä olo. Miten sinun aatto meni?


    • Jukkonen

      Minäpä tiiän mikä on mukavaa yksinäisessä joulussa. Ei tartte kestitä ja lahjoja annella aivan kuin se olis joku kilpailu.
      Oon suvun persaukinen. Oon ollu välillä työttömänäkin. Ennen ostelivat kalliita lahjoja ristiinrasriin ja siihen potaskaan piti sit itekki osallistua ku kerta niitä lahjoja iteki sain. Ei ne rikkaat ymmärtäneet kuinka vaikeaa oli edes jotain vastalahjoja heille hankkia. Mahtavatko vielä samaa kulutusjuhlaa viettää. On helppompaa olla yksinään. Ei ainakaan hävetä ku en pysy kisassa mukana. Eikä se ettei mun vaatimattomat lahjani tai tarjoamukseni oikein ilahduta yltäkylläisyyden lapsia. Helpompi näin on. En ainakaan pahota kenenkää mieltä. Toisaalta, hakisin vaikka kuun taivaalta, jos olis oikea ystävä jolle sen lahjoittaisin. Näin on nyt kuitenkin hyvä tai ainaki parempi olla.

      • Keissa

        Ja jos ystäviä, niin lahjat eivät ole tärkeitä. Kyllä se on vain muodollisuus jos niitä kortteja ja karkkipakkauksia vaihdellaan. Ihmisten välinen kanssakäyminen ja yhteys on tärkeää.
        Päivällä viestittelin siskoni kanssa. Sanoi että kyllä hänkin olisi yksinäinen, jos ei olisi perhettä. Kannusti pitämään voimassa ystävyyssuhteita ja oli iloinen puolestani. Perheellisellä ja työssäkäyvällä ja kun on vielä kaksi asuinpaikkaa ei ole aikaa pitää yllä vapaaehtoisia ystävyyssuhteita. No entäpä kun lapset lentävät pesästä, puoliso kuolee tai lähtee, niin yksin siinä jää. Lapset käyvät mutta heillä on oma elämä ja saa elellä suurimman osan ajasta itsensä seurassa.
        Niin on asia nyt. Saattaa olla että terveys remppaa, nämä nyt olevat ystävät kuolevat ja on ne yksinäiset päivät edessä. Sellaista se elämä on.
        Kuluva vuosi verotti jälleen kaksi ihmistä, joita vielä vuosi sitten jouluaattona muistin.


      • YksLyyli

        Aivan liian monet tuhlaavat rahoja, joita heillä ei ole, tavaroihin, joita he eivät tarvitse, tehdäkseen vaikutuksen ihmisiin, joista he eivät pidä.


    • 4eva.alone

      Olen joulunvietossa lähisukulaisen luona. Muut ovat pariskuntia, minä ainoa yksineläjä.
      Menihän se aatto, ehkä paremmin kuin jos olisin jäänyt yksin kotiin. Silti usein illan mittaan tuli hölmö olo: miksei minulla ole ketään, jonka kanssa jakaisimne elämämme. Miksi minä jään aina yksin?
      Nyt olen kylmissäni täällä vieraassa pedissä, en saa unta. Miten toisenlaista kaikki olisi kumppanin, eakastetun kanssa...

      • Voi siitä sinkkuudesta nauttiakin. Vaikka se välillä tuntuu yksinäiseltä ja kadehtii muita kun heillä on toisensa niin mistäpä tiedät milloin se oikea sinun kohdallesi vastaan tulee? Itselläkin oli samanlaisia tuntemuksia mutta silti löysin aikanaan sen rakkauden vaikkei se kestänytkään ja tiedän löytäväni sen uudestaan kunhan alan vaan etsimään.


    • hulluja.piisaa

      Näköjään joku Keissa-trolli hallitsee jouluketjuja.

      • Peilaatko.ongelmiasi

        Mikä sinun ongelmasi on nimimerkki "hulluja.piisaa"???

        Mitä tuolla saavutit??? Onko SINULLA nyt varmasti hyvä mieli??? Saatko jotain kieroa ja sairasta tyydytystä lapiomalla omaa sontaasi aivan rauhalliseen keskusteluun?

        Keissa on aina kirjoittanut asillisesti ja lohduttanut monia täällä. Hän ei ole pahaa sanaa yhdestäkään sanonut!
        Miten on sinun laitasi?


      • Keissa

        No voithan minua trollinakin pitää. Ihan oikeasti yritän ajatella teidän yksinäisten mielialoja. Kyllä palstalle sopisi enemmänkin kirjoituksia. Onko niin että kun on oikein paha olla niin mikään ei tunnu miltään ja sanat loukkaavat.
        Joulun alla kannustetaan käymään niiden luona joiden luokse ei tiedetä tulevan ketään. On totta että ei se yllätysvieraan hetkellinen poikkeaminen yksinäisyyttä poista, saattaa jopa hämmentää kun ovikello soi ja käytävässä seisoo joku "jolla on jotain asiaa". Ja vaikka sisään pääsee ja rupatellaan hetken aikaa, niin eihän se sitä ole mitä sydän todella kaipaisi. Vieraan tai puolitutun kanssa keskustellaan yleismaailmallisesti, hienotunteisesti ja ei koeta sitä rakastavaa yhteyttä ja yhteenkuuluvaisuutta kuin mitä kohtaaminen olisi lapsen, lapsenlapsen, puolison ja luottoystävän kanssa.
        Asianomainen saattaa jälkeenpäin myös kokea olonsa entistä kurjempana , että hänen osa on näin huomattu, liekö säälitty ja tuokin tuli minua reppanaa muka tervehtimään. Ymmärrän tässä mielessä vaikka hulluja.piisaa kommentin. Annat ymmärtää, ettei kirjoitteluni yksinäisyyttä poista.
        Sitä saa kyllä miettiä mikä olisi se paras keino auttaa meitä ihmisiä löytämään elämä yhdessä. On oltava itse aktiivinen tehdäkseen jotain ja lähdettävä jostain liikkeelle, sillä niin ne yhteydet vain syntyvät jos sitten syntyvät.
        Ja kun jostain aloitetaan, pikkuhiljaa tutustutaan, niin siitä se syvempi ystävyys ja yhteys voi sitten alkaa. Näin on tapahtunut itseni kohdalla. Olen löytänyt ystäviä ja minustakin on muutama löytänyt tällä periaatteella sellaisen.
        Joku kokee sen että saa puhua toisen kanssa jo merkittävänä. Mieltä piristää, kun marketissa joku moikkaa, vaihtaa sanan pari ja ei sekoitu harmaaseen väkimassaan.


    • ei.voi.erehtyä

      Keissa on satavarmasti trolli. Voi olla modenkin listoilla.

      • Vaikka olisikin niin haittaako se sinua? Hän vastaa ihan asiallisesti eikä pelleile niin kuin muut niin sanotut trollit


      • eikösniin

        Eikö trolli on sellainen, joka tee asiattomia aloituksia ja tietoisesti sotkee keskustelua. Saa kai useillakin palstoilla kirjoitella jos asiaa kirjoittaa ja ei häiriköi?


    • Joo.jipii

      Aaahh. Joulu on ohi. Taas siitä päästiin eikä mikään muuttunut huonommaksi eikä paremmaksikaan. Ei ainakaan taivas pudonnut niskaamme.

      Nyt voinkin syventyä murehtimaan yksinäistä vuoden vaihtumista ja vaikka vappua ja juhannusta samaan syssyyn. :-)

      Oikeesti, olen ollu yksin niin monta vuotta ettei heilauta onko pyhä vai arki. Viime vuoden kalenteriin olin kirjoittanut Uudenvuoden aatton kohdalle: "Turha vuosi. Onneks on ohi."
      Siinä ei ole runosuoni pahemmin pulpunnut.
      Jotain tuommoista nuivaa, mutta niin pahuuksen todenmukaista, kaiketi raapustan tällekin vuodelle muistopuheeksi muutaman päivän kuluttua. Huoh.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe