Kylmällä koneella ajon haitat

autonvaihtoJaHuollot

Mitä haittaa yleensä on ajaa termostaatti rikki olevalla autolla? Termostaatti oli jatkuvasti auki.

Lämmöt nousi ajossa vain hiukan yli 60C, kun oli termostaatti rikki. Nyt korjattuna nousee melkein 90C. Koneena Duratec HE (1.8 bensa).

Karstottuuko kone enemmän, ei voitele yhtähyvin?

Kulutusta se kylmänä ajo taisi nostaa. Nyt kulutus on paremmin normilukemissa (joskaan auton näyttöön ei saa hetkellistä kulutusta, mutta keskiarvon voi nollata). Nyt korjattuna on jotenkin turvallisemman oloista kierrättää konetta ja testata kiihtyvyyttä. Auttaakohan koneen lämpöisenä kierrättäminen käytännössä mihinkään? Tulpat on vielä vaihtamatta. Sitten näkee vähän mille syllinterin sisällä näyttää. Homma kaipaa omaa varovaisuutta tälläisellä perustunarilla, kun on puolat tulppien päällä (toisessa kulkineessa on vain yksi puola ja tuplan johdot).

Edellinen omistaja on pitänyt autoa pitkään, mutta tainnut laittaa liikkeeseen vaihtoon sen takia, kun olisi ollut monta pikkuasiaa huollettavana (= tavallinen tapaus).

5

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54635

      Optimi lämpötila moottorille on 90-95 celsiusta. Kuten mainitsit, kulutus nousee alhaisemmissa lämpötiloissa, mutta mikä tärkeintä, voitelu ei pelaa optimistisella tasolla noinkin alhaisissa lämpötiloissa kuin mainitsit. Mikäli termostaatti on rikki, moottori käy huomaamattasi monesti jopa 40 asteen lukemissa, ja tuolloin kun pataa poljetaan tyyliin laatta lattissa, niin ei hyvä.

      Ethän sä välttämättä moottoria rikki saa, vaikka se kävisikin "kylmänä", mutta ei sille tulla ajamaan, niin pitkään, niinkuin sillä tultaisiin ajamaan normilämmöissä.

    • 1900

      voiteluun sillä termostaatilla ei ole mitään tekemistä ,mutta esim katalysaattori joutuu kovemmalle rasitukselle kun seos rikkaampaa kone kylmänä

      • faktaavain

        Kuka täällä mistään termostaatti suhteessa voiteluun puhuu? Nyt puhutaan kylmästä koneesta/öljystä, suhteessa optimaaliseen voiteluun. Kylmässä koneessa öljy ei kierrä yhtä tehokkaasti kuin kuumassa.


    • haaleus

      Egr venttiili karstoittuu, kylmällä koneella!

      • autonvaihtoJaHuollot

        Tuo EGR:n karstottuminen taisi jo näkyä, kun termarin vaihdon jälkeen seuraavana päivänä lämpöisellä koneella kiihdyttelyjen jälkeen tuli vikakoodi. Lähti kännyn ja bluetooth -palikan kanssa pois ja ei ole _vielä_ tullut uudestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      87
      4543
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3304
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3162
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2997
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2935
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2746
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      43
      2669
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      235
      2418
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2226
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      47
      2175
    Aihe