Mikä olisi hyvä punaviini

Siilimuorikka3

..........jouluna kinkun kanssa. Itse en juo punaviini lainkaan mutta nyt jouduin sellaisen tilanteen eteen että joudun ostamaan pullollisen hyvää ja en yhtää tiedä mitä ostaisin.

68

1432

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ent.s

Suotte toisillekaan tarjoat, jos et itse juo. Hankkikoot omat viininsä.
      Puolukkamehu on sopivaa kaiken liharuuan kanssa. Jos ei jollekin kelpaa, niin sitten vettä.

• ent.siivoojaparka

Jäipä nikkini lyhyeksi ...

• Siilimuorikka3

Se meni lahjaksi, ei meille. Lahjan saaja pitää punaviinistä. Minä en.

• ent.siivoojaparka
        Siilimuorikka3 kirjoitti:

Se meni lahjaksi, ei meille. Lahjan saaja pitää punaviinistä. Minä en.

Eikö sitten lahjakortti Alkoon olisi ollut paikallaan? Myykö ne sellaisia?
        Olisi saanut itse valita suuhunsa sopivan.

• Siilimuorikka3
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Jaa-a, eipä tullut mieleen ja en tiedä onko lahjakorttia alkoon olemassa?
        Lahjan saajakaan ei ole mikään viiniekspertti, joten menin sillä minkä hän rajoitteeksi on osannut antaa. Hän ei kuitenkaan tiennyt lahjasta kun koitin häneltä vaivihkaa kysellä et mikä punkku ois hyvä.
        Toisaalta uskon että lahjakortti is saattanut jäädä käyttämättä.

• Kuplavesi on minun mielestäni viiniä parempi juoma perinteisten suomalaisten jouluruokien kanssa. Olen huomannut, että viinilasia tulee harvemmin nostetuksi, jos molempia on tarjolla, vaikka olen myös viinien ystävä.

Vieläköhän kotikaljakin maistuisi joulupöydässä?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Itse en antaisi Alkon lahjakortille mitään arvoa, mutta hyvän viinipullon ottaisin mielelläni lahjaksi tai tuliaisiksi. Se näyttääkin paremmalta, vaikkei olisi pakattukaan.

Lahjakortti on minun mielestäni seteliäkin paljon huonompi vaihtoehto lahjaksi annettuna. Lahjakortti määrää missä se on käytettävä, ja jos jää käyttämättä, lahjansaajaksi jää kauppa.

• Siilimuorikka3

Kiitos. Ehdin ostaa Australialaisen keskitäyteläisen ja ei vissiin ihan metsään mennyt kun hillosia ja tanniinisia ei suosteltu ruoka-juomaksi joulupöytään :).

• alkossatietävät

Kerro Alkossa myyjälle mitä sinulla on kinkun kaverina, niin hän kertoo mikä viini on sopiva. Makeiden laatikkoruokien kanssa ei kaikki käy mikä kävisi kinkun kanssa.

• Siilimuorikka3

Alkossa oli myyjill nin kiirus etten jäänyt odottelemaan vaan rohkeasi valitsin sen minkä valitsin. Perästä kuuluu miten onnistuin.

• Menet vain alkoon ja tartut hihasta henkilökuntaa, olen parhaat neuvot saanut heiltä, hyvin koulutettuja - ei pelkkää hyllyntäyttäjäporukkaa.

• kevyt Merlot tai Tempranillo (rypälesortteja) sopii joulupöytään Cabernet ja malbec seurustelujuomaksi, punaviineistä.
      Hirveen vaikeeta suositella viinejä ja hintakin on otettava huomioon. Keskihintainen chileläinen/argentiinalainen on usein hintansa väärtti.

• Siilimuorikka3

Ok, häytyy laitaa korvan taa seuraavaa pulloa ostettaessa.

• O-Orvokki

Ja jättää hirveän suuren hiilijalanjäljen ihan turhaan! Kuinka kehtaatte kuljetusta moisia juomia toiselta puolelta maapalloa, kun Euroopasta saa halvemmalla parempaa?

Ostakaa hyviä eurooppalaisia viinejä. Siitä on monenlaista etua meille eurooppalaisille.

• henrjii

Jos vaan löytyy hyllystä niin Floare De Lunan (Fetesca Neagra).

• Siilimuorikka3

Kiitos, laitan muistiin.

• 1eero

Alkossa saa yleensä vinkkejä mikä millekkin lihalle kalalle tai ihan hupijuomaksi, kokeile mikä kirvoittaa kielenkantimia laulamahan tuvassa ilakoimaan kera lasten ympärillä kuusen.

• Siilimuorikka3

Hah. Meil ollaan lentsussa niin ihan ollaan kotiväellä joulu ja pullo meni lahjaksi, itellä pullo Esmeraldaa, siis valkkaria. Pari lasia per kärsä ja siinä se. Jospa joulun pyhinä sitten kaffelle joksu jo uskaltaisi tulla.

• Tästämakueiparane

Ken ei ole Dubonnettia maistanut, ei ole viiniä edes juonut. Olen saanut käännytettyä varmaan parikolmekymmentä ihmistä dubobbet lahkolaisiksi, vaikka itse en juokaan alkoholia.

http://www.juomavinkki.fi/fi/vakeva-viini/dubonnet-rouge

Juoma on loppu jatkuvasti pääkaupunkiseudun Alkoista. Ajoittain haalin sitä erilaisiin juhliin.

• väärävalinta

en kyllä kinkun ja lanttulaatikon kanssa aperitiivia tarjoisi enkä joisi

• Kiitos muistutuksesta. Joskus nuorena aikuisena tuli aina välillä tilatuksi aperitiiviksi ja joskus jälkiruokaviiniksikin.

Kannattaa maistaa ravintolassa tai baarissa, ettei kerry turhaan avattuja pulloja kaappiin. Ne eivät kestä säilyttämistä vuositolkulla; viinit säilyvät avattuina vähemmän aikaa hyvänä kuin väkevät.

Harvoin ravintolassa poiketessa tulee yleensä aina maistelluksi sellaisia makuja, joita ei ole kotikaapissa.

• henrjii

https://www.alko.fi/tuotteet/481357/Floare-de-Luna-Feteasca-Neagra-2015
      tämän näköistä putellia kannattaa kurkkia, sopii lähes kaikkkien ruokin kanssa
      on kylläkin romaniasta

• väärävalinta

ei kyllä sovi raskaiden jouluruokien kanssa

• henrjii

mitä raskasta jouluruuissa on, ravatonta lihaa, kakkunaa, juureslaatikoita, kalaa.
        Juhannus ruaat on taas raskaita kaikkine makkaroineen

• Siilimuorikka3

Laitetaan muistiin.

• henrjii kirjoitti:

mitä raskasta jouluruuissa on, ravatonta lihaa, kakkunaa, juureslaatikoita, kalaa.
        Juhannus ruaat on taas raskaita kaikkine makkaroineen

Voisin mielelläni minäkin maistella Feteascaa piiiitkästä aikaa. Sekin oli yksi suosittu viini nuoruusvuosina. Päivällisviininä suomalaisten jouluruokien kanssa en "mehevää ja hilloista" viiniä haluaisi edes maistaa.

Alkon sivulta lainattu:

"Mehevä & hilloinen
        GRAPE ICON FETEASCA NEAGRA
        DOC Dealu Mare
        Keskitäyteläinen, keskitanniininen, tumman kirsikkainen, kypsän karpaloinen, mausteinen"

• henrjii

Floare De Luna on punaviineistä paras valinta juustotarjottimelle. Kanan, kalkkunan, porsaan kanssa Floare De Lunan
        Rouvalla taitaa olla vähän erillainen maku

• tosi.erikoista

Määrääkö vieraasi mitä pitää olla?

• Siilimuorikka3

Ei määrää, itse päätin ostaa lahjaksi kun tiesän heidän pitävän punaviinistä.

• Siilimuorikka3

Ei määrää, itse päätin ostaa lahjaksi kun tiesän heidän pitävän punaviinistä.

Siis tänä jouluna he eivät ole vieraitani.

• Kokeile seuraavaa...hinta/laatu kohillaan.

35`South B.O.
      Orginal Wine
      Cabernet Sauvingnon
      Carmenere - Merlot

• Siilimuorikka3

Ok. Laitan tonkin muistiin seuraavaa mahdollista kertaa varten.

• juappo

Katse kirkas vakaa, - Aperiitta kaiken takaa.

• Lasolia-lantingiksi

Sorbus Vinetto Aperiitta siin oli köyhien punaviinit ja lie edelleen

• Suosittelen ostamaan portugalilaista punaviiniä. Ne ovat kaikki hyviä ja halvimpia saa jopa alta kympillä pullo. Osaavat tuottaa hyviä viinejä ja Portugalissa maaperä sekä ilmasto tarjoavat parhaat mahdolliset kasvuolosuhteet.

Osta mitä tahansa portugalilaista punaviiniä, saat takuulla hyvän laatuista!

• Siilimuorikka3

Kokeiluun.

• Tavuviiva

Pienen paikallispanimon harvinaisuutta joulupöydässä.
      Punaviini Uudesta Seelannista, valkoviini Itävallasta. Valikoima ei ole valtava. Mutta myyjä tietää suosittaa tarkemmin.

• Pienen paikallispanimon tuotetta minäkin suosin, tosi pienen, ihan itse tekemääni mustaherukkaviiniä. Jouluaterialla tosin ihan oikean pienpanimon tummaa olutta mutta jos sitä viiniä sitten illemmalla.

• Tavuviiva
        entinenmiäs kirjoitti:

Pienen paikallispanimon tuotetta minäkin suosin, tosi pienen, ihan itse tekemääni mustaherukkaviiniä. Jouluaterialla tosin ihan oikean pienpanimon tummaa olutta mutta jos sitä viiniä sitten illemmalla.

Mustaherukkaviini kuullostaa mielenkiintoiselta. Italiassa on mitrilloa, vähän kuin mustikasta tehtyä. Kotitekoista sellaista olen siellä maistanut.
        Tummasta oluesta pidän myös.
        Mun "vuosikulutus" on 7 litraa, joten en tykkää läträämisestä.
        Varsinkaan jouluna.

• Taviviiva
        Tavuviiva kirjoitti:

Mustaherukkaviini kuullostaa mielenkiintoiselta. Italiassa on mitrilloa, vähän kuin mustikasta tehtyä. Kotitekoista sellaista olen siellä maistanut.
        Tummasta oluesta pidän myös.
        Mun "vuosikulutus" on 7 litraa, joten en tykkää läträämisestä.
        Varsinkaan jouluna.

No mirtilloahan se on.

• Minäkin suosittelen että kysyt kaupassa henkilökunta neuvoo mielellään ja he tietää itse omat valikoimansa koska kaikkia viinejä ei aina ole joka putiikissa ja sitten ne tilaa välillä kokeilumielessä pieniä eriä jotain uuttakin; näin siis meillä ja siksi en alkaisi kauheesti suosittelemaan mitään tiettyä merkkiä tuntematta ja tietämättä lähikauppasi valikoimaa.
      Edelleenkin, Merlot, pinot noir tai Tempranillo kinkulle...maalla ei väliä, kunhan hinta/laatusuhde on oikea ja yksi pullo vaikka se nyt tulisi kauempaakin ei varmaan teetä jääkarhuilla ylimääräistä aamu-uintia sulavalta lautalta. Jos haluaa pienentää hiilijalanjälkiä tai vaikuttaa ilmaston lämpimiseen niin silloin meidän pitäisi lopettaa kaikkien kiinalaisten tuotteiden ostaminen hehän ovat suurimpia miljöökonnia maailmassa.

• Myyjä kertoo hyviä vaihtoehtoja ja tarpeenvaatiessa tekee valinnankin. Pitää olla melkoinen viinienmaistelija jos osaa itse valita, minä en ole enkä juurikaan juo varsinkaan punaviinejä. Valkkareita joskus juotiin. Sherry on minun juomani ollut vaikka nykyään sekin pullopahanen kestää vuoden. Teatterissa ja konserteissa otan aina väliajalla sherryn, puolikuivaa.
      . Huikean Hyvää Joulua itse kullekin säädylle, sekä ylhäisil että alhaisil jokaiselle ken palstalla on...😊🎶🎶🎄

• Siilimuorikka3

Juu, valinta on tälle joulule tehty ja perästä kuuluu osuiko makuhermoihin saajalle. :)
        Tunnelmallista Joulua myös. Kohta on koti ouhdas ja koristeltu.

• Siilimuorikka3 kirjoitti:

Juu, valinta on tälle joulule tehty ja perästä kuuluu osuiko makuhermoihin saajalle. :)
        Tunnelmallista Joulua myös. Kohta on koti ouhdas ja koristeltu.

"Siilimuorikka3"

Maidolla siis sinäkin...

H.

• Siilimuorikka3
        hunksz kirjoitti:

"Siilimuorikka3"

Maidolla siis sinäkin...

H.

Vieraille on tarjolla maitoa ruokapöydässä, jos joku ilmoittaa sitä juovansa. Siis laktoositon rasvaton maitojuoma saa kelvata kun ei meillä muuta ole. Laktoositon maitojuoma on mulla kahviin.

Minä en ole koskaan juonut maitoa, sen jälkeen kun näin mummolassa kaksivuotiaana että se tulee lehmästä. Ja serkkupoijjaat valisti vielä et kaupanmaitokin tulee lehmästä. Minä juon ruoan kanssa vettä, laimeaa mehua tai wishyä. Juhlissa valkoviiniä tai olutta.

• Silimuorikka3

Vieraille on tarjolla maitoa ruokapöydässä, jos joku ilmoittaa sitä juovansa. Siis laktoositon rasvaton maitojuoma saa kelvata kun ei meillä muuta ole. Laktoositon maitojuoma on mulla kahviin.

Minä en ole koskaan juonut maitoa, sen jälkeen kun näin mummolassa kaksivuotiaana että se tulee lehmästä. Ja serkkupoijjaat valisti vielä et kaupanmaitokin tulee lehmästä. Minä juon ruoan kanssa vettä, laimeaa mehua tai wishyä. Juhlissa valkoviiniä tai olutta.

Mut lehmästä tulevaa juustoa syön, sekä jogurttia ja viilejä, rahkaakin :D. Puhumattakaan kananmunasta, joka tulee kananpeestä. Kieltä en syö ja se ei johdu siitä et se on ollut naudan suussa, tai sian, edes joulusiankaan :).

• Lopetettuani työt ja oltuani pari vuotta möllötellen.
      Heräsin yht'äkkiä toteamukseen että enää ei tarvitse diivailla viineilläkään.
      En ole koskaan pitänyt viineistä.
      Minun ruoka-juomani on Valion Luomu-rasvaton maito. 4C
      Grilli-makkaran kanssa olut. Kesä-lämpöC
      Ilman makkaraa lämpö on det och det samma.
      Light Lager.
      -
      En kuitenkaan pahemmin moiti viinin-kehujia.
      Vuosien varrella huomasin aika monta nauttijaa, jotka todella pitivät viineistä.
      Kauhean pieni vähemmistö kehujista kuitenkin.
      Heidänkään valintansa ei osunut minun kieleeni.
      Valko-Viini närästää aina.

H.

• Siilimuorikka3

Minä en ole koskaan joutunut diivailemaan viineillä. Ihan vaan oon kaatanut halpaa viiniä pikarista suuhun ja todennut et onko hyvää vaiko eikö. Kalleimmat vuosikertaviinit on toistaiseksi maistamatta mutta koskaanhan ei voi sanoa ettei koskaan. Puolikuiva valkkari maistuu, lasillinen tai pari ruoan kanssa, mikään punaviini ei eikä mikään kirsikkainen eikä citrus eikä muutenkaan värillinen.
        Viiniasiantuntijat on erikseen. Mulle käy Esmeralda ja El Tiempoki. Hyvät ja halvat :).

• henrjii

joo en mäkään kaikki punkut maistuu vähän yhtä happamilta,
        poikkeuksen tekee Hannibal joka on hiukkasen makea ja sitä voi ottaa ennen ruokailua ja heti sen jälkeen

• henrjii

• Silimuorikka3
        henrjii kirjoitti:

joo en mäkään kaikki punkut maistuu vähän yhtä happamilta,
        poikkeuksen tekee Hannibal joka on hiukkasen makea ja sitä voi ottaa ennen ruokailua ja heti sen jälkeen

Minusta punaviineissä kaikissa mitä olen maistanut maistuu sellainen tulitilkun rikkipää :).

• Diivailua...? Emmä tiedä onko se nyt diivailuakaan kun jotain on joutunut opettelemaan viineistä elämän varrella....mutta en minä mikään expertti ole myöskään. Makeita tai puolikuivia en juo niistä ei tule muuta kuin kohonnut verensokeri ja paha olo ja muutenkin raikas lähdevesi (ilman kuplia) ja kannullinen sitruunan tai limetin viipaleilla maustettua kylmää raanavettä illallispöydässä käy ruokaan kuin ruokaan ja maistuu paremmalle kuin huonot viinit. (Alueellamme on erittäin hyvänmakuinen ja kylmä vesi). Maitotyttöjä minäkin....etenkin torttujen tai makeiden leivonnaisten kanssa (tyyppi mustikkapiirakka) mikään ei ole makoisempaa kuin jääkaappikylmä täysimaito ;)

• "Paloma.se.co"

Läski.

Me, minä ja maitoni ovat kohtuu-hoikkia :)

Handet runt

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Läski.

Me, minä ja maitoni ovat kohtuu-hoikkia :)

Handet runt

H.

Bah humbug.
        Eri maidot eri tarkoituksiin.
        Kurri ei ole minun juomaani.
        Juon mieluummin 1 dl täysmaitoa kuin 2 dl kurria.
        Läskit on sinulla siirtyneet korvien väliin???
        :) :) :)
        Med vänlig hälsning
        maja gräddnos

• Ostin itelleni jouluviiniksi Valpolicella Ripasso-pullon, hinta 13€. Kauppa mainosti sitä kinkkupöytään sopivaksi. Italialaiset viinit on sydäntäni lähellä, ja kun erikoistuu jonkun maan viineihin, oppii tuntemaan ne suht hyvin. En ole vielä korkannut tuota, mutta Valpolicella ylipäänsä on hyvä.

• Siilimuorikka3

Jos joisin punaviiniä, maistaisin. Mut kun en juo, laitan tiedoksi juovalle :).

• Siilimuorikka3

Nyt tuli mieleen et onkohan tuolla punkun saajalla olemassa PunaViinilasi vai juoko punkkunsa lukuisista Muumimukeistaan :)?

• 1eero

Voe voe herrasväki siemailee arvokkaasti, ranhvas opetellen.
        Rantajätkä kohmelossa pullosta suoraan tuiki tarpeeseen.

• Siilimuorikka3
        1eero kirjoitti:

Voe voe herrasväki siemailee arvokkaasti, ranhvas opetellen.
        Rantajätkä kohmelossa pullosta suoraan tuiki tarpeeseen.

Nii, mie voin sitten sanoa et mitäs me rahvaat :). Hyvvää Joulua Sinulle Eero :D.

• 1eero

Nii, mie voin sitten sanoa et mitäs me rahvaat :). Hyvvää Joulua Sinulle Eero :D.

Niin myös hyvää joulua sinulle Siilimuorikka3 ja koirulin eka jouluun, hän saa todennäköisesti joululahjan uskoisin. Ite en ota tänä jouluna punaviiniä enkä muutakaa alkoa, vaikka vähän emmin mutta näin, kaik on muuten valmista et antaa joulun tulla.

• Tavuviiva
        1eero kirjoitti:

Niin myös hyvää joulua sinulle Siilimuorikka3 ja koirulin eka jouluun, hän saa todennäköisesti joululahjan uskoisin. Ite en ota tänä jouluna punaviiniä enkä muutakaa alkoa, vaikka vähän emmin mutta näin, kaik on muuten valmista et antaa joulun tulla.

No en minäkään mikään hyvä asiantuntija ole, mutta päätän, minkä maalaista haluan ostaa ja loppuun saa vaikuttaa myyjä. Pääsepä hänkin vähemmällä. Nopan heittoa. Mutta lahjaksihan sitä.
        On ollut kiusaantunut olo, kun on tarjottu jossain todella k u i v a a valkkaria, varsin hinnakastakin ja se on maistunut hiivalta! Sitten se on ruvennut tökkimään niin, että lasiin on jäänyt.
        Viimeks sitten kysyin kauppojen kaupassa, että ois hyvä vähän täällä maistella??? ja eikös kukaan ole ehdottanut? Jooo.......on...
        Kirjaimellisesti makuasioita!

• Siilimuorikka3
        1eero kirjoitti:

Kiitos. Kylä koirulillekin on lahja valmiina. Saas nähdä miten kuusen koristeiden kanssa käy, luuleeko hälle leluiksi laitetun. Meilläkin on kaikki nyt valmiina, mitä etukäteen voi valmistella. Hassu tunne kun ei tarvitse lähteä minekkään, saa vaan ölövinä olla ollakseen :).

• Tavuviiva kirjoitti:

No en minäkään mikään hyvä asiantuntija ole, mutta päätän, minkä maalaista haluan ostaa ja loppuun saa vaikuttaa myyjä. Pääsepä hänkin vähemmällä. Nopan heittoa. Mutta lahjaksihan sitä.
        On ollut kiusaantunut olo, kun on tarjottu jossain todella k u i v a a valkkaria, varsin hinnakastakin ja se on maistunut hiivalta! Sitten se on ruvennut tökkimään niin, että lasiin on jäänyt.
        Viimeks sitten kysyin kauppojen kaupassa, että ois hyvä vähän täällä maistella??? ja eikös kukaan ole ehdottanut? Jooo.......on...
        Kirjaimellisesti makuasioita!

Alkossa ei kuulemma ole luvallista tarjota viiniä tai muita alkoholijuomia maisteltavaksi. Muualla Euroopassa saa useimmiten maistella viinejä ennen ostopäätöstä.

• Tavuviiva
        optimisti-orvokki kirjoitti:

Alkossa ei kuulemma ole luvallista tarjota viiniä tai muita alkoholijuomia maisteltavaksi. Muualla Euroopassa saa useimmiten maistella viinejä ennen ostopäätöstä.

Niin tuota, tuota. Mä teen nopeet ostopäätökset. Kuten kaalinkin suhteen: puhtain asein, puhtaan asian puolesta.
        Mutta suomalaiset saattaisivat toistan saattaisivat olla viipyileviä, vähän niinkuin kaalinvalinnassa.

• kinkunkanssa
      • henrjii

kallista eikä sovi sialle

• hytinäx1

Tänä vuonna jäi ostamatta niin viinit kuin oluetkin, Viime jouluista akvavitia on kalalisukkeitten mukaan ja tietenkin julmustia, se varmaan riittänee..
      Loput tuosta Black Mountain (Australialainen punaviini) meni just äsken kun otin sitä kyytipojaksi karjalanpaisti lihapaloille jotka paistoin pannulla. (kaikki eivät mahtuneet pataan). On huippuero lihapuodin ja tavallisen elintarvike kaupan lihan maussa ja koostumuksessa.
      Oikein hauskaa Joulua teille kaikille ja nauttikaa lumimaisemista jos teillä niitä on.
      Nyt jatkan joulunvalmisteluja, muutama pakettikin pitäisi vielä paperoida joulupaperilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe