Hengityskatkokset hereillä ollessa

Hengityskatkos

Kenelläkään muulla samankaltaista?

Joskus herään öisin siihen, etten saa henkeä. Tätä jatkunut jo ainakin pari vuotta. Sillointällöin tapahtuu, ehkä n. kerran kuussa tai parissa.
Aluksi ajattelin että kuolaa menee vain väärään kurkkuun (minulla on melko tiheä kuolan eritys) mutta nyt en enää usko siihen, kun samaa tapahtuu toisinaan päivälläkin hereillä ollessa.
Yhtäkkiä vain hengitys katkeaa ja tuntuu jo, että se oli tässä, kuolen, kunnes yhtäkkiä henki alkaakin kulkea taas.

Lisäksi minulla on usein kurkkukipua ja limaa kurkussa. Lääkärit ovat todenneet nielurisani todella isoiksi ja usein flunssat ynnä muut iskevätkin juuri kurkkuuni.

Olen hoikka parikymppinen nainen.
Olen tupakoinut kyllä 16-vuotiaasta lähtien lähes päivittäin ainakin muutaman tupakan. Nyt olen vuoden sisään siitäkin vähentänyt ja yrittänyt lopettaa koko touhun sähkötupakan avulla. Toisinaan en polta enää päivässä ollenkaan.
Työni on fyysistä ja olen huomannut myös hengityksen vaikeutuvan rasituksessa, mikä voi myös johtua toki siitä etten juuri vapaa-ajalla urheile.

Aion mennä kyllä lääkäriin, koska ei nämä hengityskatkokset voi normaalia enää olla, mikä todella hirvittääkin kamalan diagnoosin pelossa, tai jos lääkärit eivät otakaan asiaa vakavasti.
Mutta haluaisin silti kuulla jos muilla on samankaltaisia kokemuksia ja mitä ollut diagnoosina.

5

6954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hengityskatkos

      Eikö yhtään kohtalotoveria?

      • Rameenee

        Mulla on, vain hereillä tosin ja katkos kestää yleensä vain n. Sekunnin/pari, tuntuu kuin sydän jättäisi lyönnin välistä ja hengitys hetkellisesti katkeaa. Olen yrittäny kanssa netistä ettiä mikä voisi olla, mutta tähän mennessä tämä on ainut keskustelu siihen liittyen. Pitäisiköhän se ottaa siis epänormaalina toimintana.. :)


      • nixdoctor

        Äänihuulisalpaus. Lääkäriin.


    • Anonyymi

      Hei, oon iteki 22v alottanu tupakoinnin 16-15v ja täysin samat oireet mullakin. Uniapneaa ollu pienempänä ilmeisesti utta aikusiällä havahtunut etten hengitä välillä, istun autossa tällä hetkellä ja jo maisemia katsoessa havahdun että keuhkot lyö tyhjää. Ootko saanu tähä mitään tietoa vielä? Itellä koitettu tutkia mutta ei tästä tuu mitään

    • Anonyymi

      Olen jo keski-iän ylittänyt ja minulla on ollut nuoruudesta alkaen hengityskatkoja hereillä ollessa.
      Eli useinkin huomaan, että voisi vaikka hengittää välillä.
      Koskaan ei ole ollut uniapneaa, ei edelleenkään.
      Nuorempana oli tilanteita, jos jokin jännitti kovasti, niin saatoin " unohtaa " hengittää, mutta se kai on ihmisillä aika yleistä jännittävissä tilanteissa.

      Minulle ei tule minkäänlaista paniikin tunnetta tai kuoleman pelkoa, en edes huomaa heti, että olen hengittämättä. Ykskaks vain havahdun ja jatkan hengittämistä.

      Olen useammin kuin kerran miettinyt, mistä lie johtuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe