kotilon syöjiä?

Riikka

Mikä monni/nuoliainen syö mielellään akvaariosta kotiloita?

12

1755

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aino

      Hei! Mikäli akvaariosi on alle 300 litrainen ei sinne oikein löydy sopivaa kotilon syöjää, muista kuin pallokaloista. Pallokalat ovat sitten muuten hirvittävän herkkiä.

      Suosittelen keräämään kotilot pois aina kun näet. Nuoliaiset kasvavat aivan liian isoiksi normaaleihin seura-akvaarioihin.

      • Riikka

        mulla on 200litrainen akvaario niin ei varmaan sitten löydy.. Mulle tuli uusien kasvien mukana kotiloita ja olen poiminut niitä jo pari kolme kuukautta lähes päivittäin mutta niitä aina vaan löytyy, tuhosivat kaikki kasvini... :( Millaisia nämä pallokalat ovat ja onko niitä miten saatavilla? Erityisvaatimuksia? Sopivatko tavalliseen seura-akvaarioon muiden kalojen seuraksi? pari- vai parvikala? KIITOS vinkistä Aino


      • Vaari-o
        Riikka kirjoitti:

        mulla on 200litrainen akvaario niin ei varmaan sitten löydy.. Mulle tuli uusien kasvien mukana kotiloita ja olen poiminut niitä jo pari kolme kuukautta lähes päivittäin mutta niitä aina vaan löytyy, tuhosivat kaikki kasvini... :( Millaisia nämä pallokalat ovat ja onko niitä miten saatavilla? Erityisvaatimuksia? Sopivatko tavalliseen seura-akvaarioon muiden kalojen seuraksi? pari- vai parvikala? KIITOS vinkistä Aino

        Pieneksi jäävästä kääpiö pallokalsta
        http://puffernet.tripod.com/travancoricus.html voin varmuudella sanoa sen sopivan seura akvaarioon jossa EI ole huntupyrstöistö kalastoa EIKÄ kovin vilkkaita kaloja jotka ruokailu aikana ahmivat kaikki pallokaloille tarkoitetut pakaste surviaiset suihinsa.

        Muuten ko. pallokala soveltuu hyvin pienessä "parvessa" ukko tai pari ja muutama natu pitämään seuraa. Ovat aikas herkkiä kutemaankin jos olosuhteet on otolliset.


      • tanja
        Vaari-o kirjoitti:

        Pieneksi jäävästä kääpiö pallokalsta
        http://puffernet.tripod.com/travancoricus.html voin varmuudella sanoa sen sopivan seura akvaarioon jossa EI ole huntupyrstöistö kalastoa EIKÄ kovin vilkkaita kaloja jotka ruokailu aikana ahmivat kaikki pallokaloille tarkoitetut pakaste surviaiset suihinsa.

        Muuten ko. pallokala soveltuu hyvin pienessä "parvessa" ukko tai pari ja muutama natu pitämään seuraa. Ovat aikas herkkiä kutemaankin jos olosuhteet on otolliset.

        olen kuullut eläinkaupassa, että pallokalat olisivat myrkyllisiä muille kaloille......?? Onko jollain enemmän tietoa??


      • Myraxx

        Jos pikku akvaario niin ei nuoliaisin mutt jo johonkin 150 litraan voi ihan hyvin hankkia pari tiikerinuoliaista, ovat vaan kaloina parvikaloja, jos kaks niin melkoisia pikauimareita ja pelkureita, mutta HYVIN komeita!!! Ja kotilojen munat maistuvat niille hyvin.


      • JuuLia
        Myraxx kirjoitti:

        Jos pikku akvaario niin ei nuoliaisin mutt jo johonkin 150 litraan voi ihan hyvin hankkia pari tiikerinuoliaista, ovat vaan kaloina parvikaloja, jos kaks niin melkoisia pikauimareita ja pelkureita, mutta HYVIN komeita!!! Ja kotilojen munat maistuvat niille hyvin.

        Tiikerinuoliainen kasvaa yli kakskytsenttiseksi järkäleeksi ja parvikalana tarttee kavereita, ei kyllä elä onnellisesti 150 litrasessa mitenkään! Sellasesta 400 litrasesta ylöspäin niin puhutaan oikean kokoluokan altaista...


      • hipsi
        JuuLia kirjoitti:

        Tiikerinuoliainen kasvaa yli kakskytsenttiseksi järkäleeksi ja parvikalana tarttee kavereita, ei kyllä elä onnellisesti 150 litrasessa mitenkään! Sellasesta 400 litrasesta ylöspäin niin puhutaan oikean kokoluokan altaista...

        hetkinen joo... mulle kaupattiin verkkonuoliaisia akvaarioon että pysyisi kotilokanta kurissa. Tyytyväisenä ostin kyseisiä kaloja ja kotilot eivät kyllä ole vähentyneet. Mihinkään kemialliseen tuhoaseeseen en halunnut turvautua. Kuinkas suureksi tämä kala nyt sitten kasvaa... minulle sanottiin että 10cm:ksi jää.?.?
        Netistä löysin saman tiedon. Joku tuolla taisi sanoa että mikään nuoliainen EI sovi (oliko se nyt alle 200 litraseen vai 400 litraseen) Onko näin??? Tuleeko tästä verkkonuoliaisestakin jättikokoinen.? Se on lähdettävä ostamaan isompaa allasta.


      • JuuLia
        hipsi kirjoitti:

        hetkinen joo... mulle kaupattiin verkkonuoliaisia akvaarioon että pysyisi kotilokanta kurissa. Tyytyväisenä ostin kyseisiä kaloja ja kotilot eivät kyllä ole vähentyneet. Mihinkään kemialliseen tuhoaseeseen en halunnut turvautua. Kuinkas suureksi tämä kala nyt sitten kasvaa... minulle sanottiin että 10cm:ksi jää.?.?
        Netistä löysin saman tiedon. Joku tuolla taisi sanoa että mikään nuoliainen EI sovi (oliko se nyt alle 200 litraseen vai 400 litraseen) Onko näin??? Tuleeko tästä verkkonuoliaisestakin jättikokoinen.? Se on lähdettävä ostamaan isompaa allasta.

        Verkkonuoliaista lienee kahta kantaa, toinen jää tuohon 10 senttiin toinen venähtää yli 15 sentin. Parvea näitä en kyllä alle 200 litraiseen suosittelisi. Tuolla toisessa viestissä kerroit pohjasi olevan aikasen täynnä, mitäs kalasia sinulla siellä asustaa? Nuoliaisia kun ei kannata yhdistää monnisten kanssa, näillä kun on paha tapa syödä monnisten silmiä! Eivät myöskään käy suurikylkisten kalojen kanssa sillä saattavat oppia imuttelemaan niiden kylkiä...


      • hipsi
        JuuLia kirjoitti:

        Verkkonuoliaista lienee kahta kantaa, toinen jää tuohon 10 senttiin toinen venähtää yli 15 sentin. Parvea näitä en kyllä alle 200 litraiseen suosittelisi. Tuolla toisessa viestissä kerroit pohjasi olevan aikasen täynnä, mitäs kalasia sinulla siellä asustaa? Nuoliaisia kun ei kannata yhdistää monnisten kanssa, näillä kun on paha tapa syödä monnisten silmiä! Eivät myöskään käy suurikylkisten kalojen kanssa sillä saattavat oppia imuttelemaan niiden kylkiä...

        Tällä hetkellä partamonneja ja... yllätys yllätys albiinomonnisia. Ainakaan vielä ei silmiä ole lähtenyt, toivottavasti ei lähdekkään. Tai jos tälläiseen toimeen ryhtyvät niin täytyy siirtää monniset eri altaaseen. Ovat muuten todella mukavia kaloja nuo verkot. Touhuavat niin ahkerasti ympäri akvaariota ja tulevat aina akvaarion eteen tähystelemään kun menee katselemaan kaloja. Varmaankin ruuan toivossa, sillä syövät ahneesti ja kasvavat kyllä hurjaa vauhtia. Minulle varmaan sattui noita isompia verkkoyksilöitä :-)


    • Raitapaita

      Mulla oli kanssa tässä joulun maissa melkomoinen kotilo-ongelma. En kuitenkaan halunnut laittaa akvaani mitään myrkytystä päälle, joten pulasin itse 240 litrasessani aina kun ruutuun ilmeistyi mönkiäisiä. Ja eiku pusero pois ja litistämään.

      Huh oli se aikaa. Onneksi kävin Reporangassa ja ruokaa ostaessani purin myyjälle pulmaani.
      -Joo siihen on kyllä ihan luonnonmukainenkin konsti, sanoi ystävällinen kauppias. Raitanuoliaiset. Sillä seisomalla ostin 3 raitapaitaista kalanpoikasta ja sen jälkeen urani vedenneitona loppui. Nyt kun 4 kk on mennyt, en edes enää muista ajatella koko kotiloita, koskapa niitä ei näy missään.

      Raitanuoliaisesta sanottiin jotain että se on jostain syystä parempi kuin tiikeri, en oo ihan varma, mutta Raidat taisi olla jotenkin rauhallisempia luonteeltaan.

      • Unna

        No yksinkertainen selitys on se, että raitanuoliainen on huomattavasti pienempi nuoliainen.

        Suureksi kasvava parvikala tiikeri (~20cm, luonnossa 30 cm)) vaatii vähintään 400-500l vettä ympärilleen, kun taas 7-10cm raitanuoliainen mahtuu pienempiin purkkeihin.Itse en kyllä laittaisi alle 150l, sen verran vilkas kaveri on ja tietty vaatii lajitovereita.


      • miude
        Unna kirjoitti:

        No yksinkertainen selitys on se, että raitanuoliainen on huomattavasti pienempi nuoliainen.

        Suureksi kasvava parvikala tiikeri (~20cm, luonnossa 30 cm)) vaatii vähintään 400-500l vettä ympärilleen, kun taas 7-10cm raitanuoliainen mahtuu pienempiin purkkeihin.Itse en kyllä laittaisi alle 150l, sen verran vilkas kaveri on ja tietty vaatii lajitovereita.

        ehdotan mosaikkinuolijaista pitää ainakin meillä kotilot poissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe