itsetehty kutsukortti

Mette

Kertokaa omaperäisiä ideoita itsetehtyihin kutsukortteihin? Pidän luonnollisesta lookista, ei mitään äklöromanttista tai hirveän koristeellista. Olen miettinyt mm. itsetehdystä paperista tehtyjä kortteja, ideoita? Olen erittäin huono piirtämään ja käsialakaan ei ole häävi, mutta tietokone löytyy...

8

16843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Askartelija

Erilaisilla kortin taitteluilla saa uutta ilmettä kutsukortteihin

esim. puolita pituussuunnassa A4 -arki ja taita kortti kolmeen osaan.
      (kansi, sivu runolle, sivu kutsulle)

tai samaisella taittelu mallilla voit tehdä kanteen reikäkuvion ja taittaa
      toisen reunan kuvioidun kannen alle jolloin kutsu jää kolmanteen
      "osioon" piiloon odottamaan kortin avaamista.

Kortin voi koristella myös vaikkapa prässätyllä kukalla tai syksyn lehdellä.

Kauniin yksinkertaisen kutsun saat valitsemalla oman värin ja tyylisi mukaisen
      kartongin tai taidepaperin (vähän paksumpaa) josta taittelet kortin. Sitten
      kehittelet jonkun kivan kansikuvan tai koristeen.

Sen jälkeen valitset ohuempaa tulostettavaksi soveltuvaa paperia
      (esim. pariisinpaperia ...löytyy vaikka kehystämöistä ja taidepaperi
      kaupoista. A2 kokoinen arkki maksaa yleensä noin 70 senttiä. Isosta
      arkista saa tulostettavia A4- arkkeja saksilla tai mattoveitsellä leikkaamalla)

Suunnittle tietokoneella kaunis kutsu ja tulosta kerralla samalle arkille sopivamäärä
      kutsuja, jotka sitten vaikka leikkaat kuviosaksilla irsti toisistaan ja liimaat
      kutsukortin sisäsivulle.

Askarrelessani olen huomannut ettei kannata ostaa papereita välttämättä
      Sinooperista vaan esim taulujen kehystämöissä on samat paperit jonkin verran
      halvemmalla. Kannattaa siis kierrellä ja vertailla.

Hyviä askarteluideoita saa myös lehdistä. Katso vaikka kirjastossa viime toikokuun
      Burdan sivulta 94 hauska reikä malli korttiisi. Olen tehnyt samalla idealla myös päivänkakkara
      ja hiirenvirna kortteja. Ulkomaalaisissa häälehdissä ja juhlalehdissä on myös tuoreita ideoita
      joita pienellä kehittelyllä tai sitten suoraan kopioimalla voi hyödyntää.

Ja kun pääset askartelun makuun niin tee samalla itse oma vieraskirja häihisi. Hyvät ohjeet
      löytyy vaikka googlen kautta hakusanalla "japanilainen kirjansidonta"

Paperiaskarteluun liittyen on muutama vuosi sitten julkaistu suomennettu Clive Stevensin
      kirjoittama "Paperitaidekoulu" niminen kirja.... sekin löytyy varmaan kirjastosta..

Toivottavasti edes jotkin ideoistani kolahtivat. Onnea askarteluun ja häiden valmisteluun!

• Justiina

Hei,
        sinulla oli hyviä ideoita kutsuihin, omat ovat kylläkin jo painossa: vieraita tulossa n. 250, joten kutsujen määräkin nousee melkoiseksi. Vähän turhan iso määrä alkaa "räpeltämään" omin avuin... minun mielestäni.

Mahtaisiko sinulla olla yhtä hyviä vinkkejä tienvarsikylttien tekoon?? Niihin voi vähän enemmän jo uhratakin aikaa ja materiaalia, kpl-määrä tulee olemaan 6 tai 7 kpl.

• askartelija
        Justiina kirjoitti:

Hei,
        sinulla oli hyviä ideoita kutsuihin, omat ovat kylläkin jo painossa: vieraita tulossa n. 250, joten kutsujen määräkin nousee melkoiseksi. Vähän turhan iso määrä alkaa "räpeltämään" omin avuin... minun mielestäni.

Mahtaisiko sinulla olla yhtä hyviä vinkkejä tienvarsikylttien tekoon?? Niihin voi vähän enemmän jo uhratakin aikaa ja materiaalia, kpl-määrä tulee olemaan 6 tai 7 kpl.

Ideoitahan aina löytyy. Omat häät on takana ja samoin kymmenet kavereiden ja sukulaistenkin häät sekä muut isommat juhlat, joten kaiken näköistä on tullut nähtyä ja koettua sekä myös itse keksittyä.

Ajattelin kuitenkin tarkentaa että millaisia kylttejä olet ajatellut. onko ajatuksena kiinnittää kyltit kaupungin vilinään asvattiviidakkoon vai olisiko mahdollista tehdä vaikka sellaisia kylttejä joihin laittaisi puusta varren tai jalan jonka sitten nuijisi tien pientareelle?

Yleensä ottaen oma ajatukseni on ollut että tienvarsikyltit kannattaa tehdä kestävästä materiaalista, niin ettei ensimmäisen sateen jälkeen tarvitse keräillä vettyneitä papereita lyhtypylväistä.

No tässä kuitenkin kaksi ideaa:

idea1
        leikkaa koivun rungosta poikitaisia kiekkoja ja maalaa niihin akryliväreillä tai jollain muilla maaleilla haluamasi informaatio ja lakkaa lopuksi pinta, jolloin kyltistä tulee kestävämpi.. Paremman maalaus jäljen saatat saada jos ensin lakkaat ja sitten maalaat ja sen jälkeen vielä lakkaat.

idea2
        kieputa pajusta tai koivun oksista kransseja tien varteen. Jos haluat sydämen mallisia niin tee ensin rautalangansta pohja. Pohjaksi kelpaa vähän paksummasta rautalangasta esim. hitsipillistä väännetty yksinkertainen sydän. Kranssien ei tarvitse olla niin viimeisen päälle tehtyjä joten apuna voi käyttää ohuempaa rautalankaa, mikä ei tienvarresta näy autoihin.

Hyvä kartta ja selkeä ajo-ohjeet ovat kuitenkin parhaat apuvälineet perille löytämiseen. Netistä löytyy lähes jokaisen kaupungin kartat, joten jos ei muualta saa/ löydy kattoja niin tulosta ja kopio. Omiin häihini sain aikanaan kartat silloisen asuin kaupunkini matkailuneuvonnasta.

• Justiina
        askartelija kirjoitti:

Ideoitahan aina löytyy. Omat häät on takana ja samoin kymmenet kavereiden ja sukulaistenkin häät sekä muut isommat juhlat, joten kaiken näköistä on tullut nähtyä ja koettua sekä myös itse keksittyä.

Ajattelin kuitenkin tarkentaa että millaisia kylttejä olet ajatellut. onko ajatuksena kiinnittää kyltit kaupungin vilinään asvattiviidakkoon vai olisiko mahdollista tehdä vaikka sellaisia kylttejä joihin laittaisi puusta varren tai jalan jonka sitten nuijisi tien pientareelle?

Yleensä ottaen oma ajatukseni on ollut että tienvarsikyltit kannattaa tehdä kestävästä materiaalista, niin ettei ensimmäisen sateen jälkeen tarvitse keräillä vettyneitä papereita lyhtypylväistä.

No tässä kuitenkin kaksi ideaa:

idea1
        leikkaa koivun rungosta poikitaisia kiekkoja ja maalaa niihin akryliväreillä tai jollain muilla maaleilla haluamasi informaatio ja lakkaa lopuksi pinta, jolloin kyltistä tulee kestävämpi.. Paremman maalaus jäljen saatat saada jos ensin lakkaat ja sitten maalaat ja sen jälkeen vielä lakkaat.

idea2
        kieputa pajusta tai koivun oksista kransseja tien varteen. Jos haluat sydämen mallisia niin tee ensin rautalangansta pohja. Pohjaksi kelpaa vähän paksummasta rautalangasta esim. hitsipillistä väännetty yksinkertainen sydän. Kranssien ei tarvitse olla niin viimeisen päälle tehtyjä joten apuna voi käyttää ohuempaa rautalankaa, mikä ei tienvarresta näy autoihin.

Hyvä kartta ja selkeä ajo-ohjeet ovat kuitenkin parhaat apuvälineet perille löytämiseen. Netistä löytyy lähes jokaisen kaupungin kartat, joten jos ei muualta saa/ löydy kattoja niin tulosta ja kopio. Omiin häihini sain aikanaan kartat silloisen asuin kaupunkini matkailuneuvonnasta.

Kiitti vinkeistä! Tällaista "koivukiekko"-tyylistä olin jo hieman miettinytkin... Katsotaan, mitä saadaan kehitellyksi!

Häät on n. 15000 asukkaan pikkukaupunki. Kirkosta juhlapaikalle mennään suht suoraa tietä, parit liikennevalot ja "maalaismaisemaa". Kartta ajo-ohjeineen menee kutsun mukana: silti on mielestäni kiva laittaa ne kyltit vielä näyttämään tietä.

• sitten
        Justiina kirjoitti:

Kiitti vinkeistä! Tällaista "koivukiekko"-tyylistä olin jo hieman miettinytkin... Katsotaan, mitä saadaan kehitellyksi!

Häät on n. 15000 asukkaan pikkukaupunki. Kirkosta juhlapaikalle mennään suht suoraa tietä, parit liikennevalot ja "maalaismaisemaa". Kartta ajo-ohjeineen menee kutsun mukana: silti on mielestäni kiva laittaa ne kyltit vielä näyttämään tietä.

häiden jälkeen joku käy keräilemässä pois viitat. Vaikka ne olisivat kuinka kivoja, ympäristöä alkaa kyllästyttää kuluneet, repsottavat tai muutoin onnettomaksi haaltuneet viitat, kun häistä on jo kulunut jopa viikkoja.

• Justiina
        sitten kirjoitti:

häiden jälkeen joku käy keräilemässä pois viitat. Vaikka ne olisivat kuinka kivoja, ympäristöä alkaa kyllästyttää kuluneet, repsottavat tai muutoin onnettomaksi haaltuneet viitat, kun häistä on jo kulunut jopa viikkoja.

jokaiselta löytyvät, että tietysti ne kerätään pois!!! Kun hiemankin keskustelut menee koristelun puolelle, aina sama kommentti pois keräämisestä. LUULISI maalaisjärkeen sen verran mahtuvan, että jokainen tajuaa ne pois kerätä tai hommata porukan joka sen tekee. Tottakai mukaan mahtuu "pöllöjäkin", mutta please: JUSTIINA hoitaa homman ainakin!

• Askartelija
        Justiina kirjoitti:

Tuli vielä mieleen että sen koivun voi korvata jollain muullakin puulla, jos sattumalta saisit pihlajaa tai vaikka omenapuunvartta tai jotain muuta hieman jalompaa puuta kuin koivu niin kiekoista tulisi kestävämpiä. Toisaalta kylttien ei tarvitse palvella ikuisesti... joten jos sahaa kiekot koivun rungosta n. 5cm paksuisina siivuina ja vaikka jonkin verran vinottain jolloin kiekon muoto on lähellä ellipsiä niin luulisi niiden silloin kestävän paikoilleen naputtelua. Kannattaa varmaan kuitenkin tehdä muutama tai edes yksi varakiekko, jonka voi hätätilassa laittaa toisten tilalle. Ja koska kiekot ovat jonkin verran lohkeamisarkoja niin kannattaa varmaan porata ensin reiät kiekkoihin, joista sitten ruuvaa ne niihin "tolppiin" joilla tienviitat pysyy pystyssä ojan pientareellla. Ajattelin että niitä merkkejä voisi kiinnittää myös jotenkin liikennemerkkien tolppiinkin.... vaikka nippusiteiden avulla -nehän on helppoja kiinnittää ja pysyvät vermasti kiinni, irotettaessa sitten tarviikin sakset tai puukon, jolla vain katkaisee nippusiteen.

Ne mun ehdottamat risukranssit sopisi ehkä kuivakukin / paperikukin ja nauhoin koristeltuna muuhun koristeluun.... jos vain tekee kranssit kauniisti. Esimerkiksi kirkkoon pienet sydänkranssit jokatoisen penkkirivin päähän.

Jos muuten tarvitset askarteluissa paljon paperinaruja ja asut Tampereen lähettyvillä, niin käyhän pirkanmaan kotiyön käden taito -liikkeessä (Koskikeskusta ja Ilvestä vastapäätä) . Heillä on alakerrassaan hyvä valikoima naruja ja lisäksi toisinaan heillä on myynnissä myös 2.luokan naruja ( värjäys on jotenkin hieman epäonnistunut tai sitten narujen kierteet ovat huonoja ), joiden hinta on huomattavasti normaalihintaa halvempi.

Onnea häiden järjestelyihin! Ja muista ottaa askarteluista ja mahdollisista askartelutalkoista valokuvia ja dokumentoida muutenkin häiden valmistelua.

• Some

Minä en ole expertti koneiden kanssa, mutta en osaa piirtääkään, mutta kun yhdistin sen minkä osasin sain kutsusta mieleiseni. Ostin luonnonvalkoista paperia, laitoin A4-kokoiselle paperille aina 2 kutsua. Yhden kutsupaperin taitoin ensin puoliksi ja yläosan vielä kahteen osaan, niin että yläosaan tuli haitari. Ylhäälle tuli pieni runo: Tänään otan puolisokseni ystäväni, jonka keralla uneksin..jne. Kun haitarin avasi oli siinä varsinainen kutsu ja alaosassa 2 kultaista sydäntarraa, jonka molemmin puolin oli sitten yhteystiedot. Tekstin alla himmeällä sama kuva, kun meillä on ilmoittautumislapuissa ja yleisesti teemana häissä. *miettii oliko tarpeeksi sekava* Halutessasi voin laittaa sähköpostiin vedoksen tuosta. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17183
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4992
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2788
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      150
      2103
    5. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      33
      1660
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      133
      1634
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      20
      1617
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      400
      1566
    9. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1347
    10. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      11
      1323
    Aihe