Eläke 1200e kk netto, ei lapsia, paljon vie

itselaskeskelin

että veisi noin 350e, mutta onko tässä mitään järkeä, kun vuokrani on 650e kk. Jos vuoti vie 1200-350=850e

850-650=200e. Sitten haen toimeentulotukea jota saan 280e sähkölasku. Eli käytännössä yhteiskunta lyhentää velkojani 280e kk sähkölaskun verran, puhumattakaan lääkemenoista.

26

791

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rheforjgojojtjgiji045jgi

Ulosoton suojaosuuden nostolla olisi muutamia haittapuolia etujen lisäksi. Mielestäni parempi ratkaisu olisi saada toimeentulotukilaskelmaan pakollisille ulosottomenoille omavastuu, 50 - 100 euroa. Tämä omalta osalta kannustaisi ihmisiä hoitamaan talouttaan paremmin., ja samalla yhteiskunnan menot pienenisivät.

• näisemenee

Ja mitähän tuosta sitten seuraisi?
        Useampi ihminen menisi vapaaehtoisesti työttömäksi tai ei hakisi töitä.
        100.000 lisää työttömiä. "Tattis" sanoisi persukokkepu.

Ne jotka siinä UO loukussa olisivat jo, ei tuollainen omavastuu auttaisi mitään.
        Yhteiskunnan menot pienenisivät juuri sillä että suojaosuutta nostettaisiin.
        Jos 100.000 UO velallisen tulot suojaosuuden nostolla kasvaisivat olisi se pois toimeentulotuesta. Esim. 100 euroa lisää UO:n suojaosuuden nostolla toimeentulotuen asiakkaille, tekisi toimeentulotuen säästöä vuodessa 120.000.000.

• Kaikkitaieimtn

Se tarkoittaisi sitä, että töihin kannattaa lähteä vain riittävän suurilla tuloilla tai sitten heittäytyä tahalleen työttömäksi. Jos tienaa keskiverrosti tai ei mitään, ei kannata tehdä töitä ollenkaan vasn nostaa tukia.

"Ja mitähän tuosta sitten seuraisi? Useampi ihminen menisi vapaaehtoisesti työttömäksi tai ei hakisi töitä.
      100.000 lisää työttömiä."

No ei todellakaan. Tähän asti pakolliset ulosottomenot ovat olleet 100-prosenttisesti hyväksyttäviä menoja tt-hakemuslaskelmassa, kun minä esitän niille omavastuuta 50 - 100 euroa. Se merkitsisi tältä osin Suomen toimeentulotukimenojen pienenemistä, vaikka työttömyys ei vähentyisikään. Ja tottakai työttömyys vähenee, kun toimeentulotukea kiristetään.

Jos suojaosuutta nostettaisiin, se merkitsisi monelle pienituloiselle lainamahdollisuuksien poistumista: osamaksut ja luottokortit olisivat silloin utopiaa. Vai lainaisitko itse rahaa ihmiselle, jolta ei voi ulosmitata mitään?

• Uoasiakas

Lain mukaat et saisi nytkään myöntää luotollisia tilejä tai luottokortteja pienituloisille.
        Ne joutavat kuseen jotka eivät tätä lakia noudata. Joten pienotuloisille ei nykyisinkään sitä velkaa saisi tyrkyttää.

Pienituloisuus on kovin venyvä käsite. Tilastojen mukaan yksityissektorilla 90 prosenttia ihmisistä ansaitsee kuukaudessa enemmän kuin 2130 €.

• h6trfgd
        rheforjgojojtjgiji045jgi kirjoitti:

Pienituloisuus on kovin venyvä käsite. Tilastojen mukaan yksityissektorilla 90 prosenttia ihmisistä ansaitsee kuukaudessa enemmän kuin 2130 €.

2130 euroa kuussa on Suomessa todella pienituloinen (olettaen, että puhumme nyt bruttotuloista). Ei sillä saa mitään muuta kuin kohtuullisen asumisen, suhteellisen hyvin riittävää ja ravitsevaa ruokaa, ja pystyy matkustamaan bussilipulla.

Harrastuksia saakin sitten etsiä jostain työkkärin kurssilta, tai tyytyä johonkin mikä ei maksa mitään. Yksinasuvana sillä rahalla ei matkailuun enää jää saati, että saisi säästettyä mihinkään isompaan.

Olen eri mieltä kanssasi myöskin ylempänä.
        "Ja tottakai työttömyys vähenee, kun toimeentulotukea kiristetään."

No toki, jos ihmisiä pakotetaan kaikenmaailman "työllistämisenedistämistoimenpiteisiin", jolloin eivät enää virallisesti ole työttömiä. Sen sijaan uusia työpaikkoja ei toimeentulotuen kiristäminen luo ensimmäistäkään, eikä vähääkään paranna sellaisten ihmisten haluttavuutta työmarkkinoille, jotka todella ovat toimeentulotuelle asti pudonneet.

• näinsemeneekuule

En ymmärrä ajatusmaailmaasi. Pitäisikö jollain 1000 euron netoilla elävällä olla muuta kuin visa Electron? Miksi pitäisi ostaa osamaksulla? Ennemmin säästää sen muutaman kympin per kuukausi ja ostaa käteisellä.

Niin minä teen. Ostin juuri säästöilläni pesukoneen kun vanha hajosi ja sain vielä hyvät alennukset ja kaupanpäälle sain kahvinkeittimen. Olisiko sellaista tarjolla luotolla elävälle? Saako luotolla ostava hyvät alennukset ja vielä muuta tavaraa lisukkeeksi?

Miksi edes pitäisi harkita kenellekään lainaamista jos ei ole tuloja? Ihan nurinkurinen ajatusmaailma.
      On tämä maailma mennyt kummaksi.
      Pienituloisen pitää ensinnä hankkia enemmän tuloja ja sitten harkita ostamisia.
      Jos ei lisätuloja tule, hankkii välttämättömät tavarat vaikka käytettynä.400 euron pesukoneen saa vähänkäytettynä 50 eurolla.

Köyhältä lypsetään viimeisetkin siemenperunat koronkiskurifirmoille ja sikasairaille ulosottomaksuille. Siihen vielä rahastus nimeltä: käräjäoikeus.
      Pienituloisen ei kannata ottaa mitään riskejä UO:hon joutumiselle, jos siellä ei jo ole.

"Niin minä teen. Ostin juuri säästöilläni pesukoneen kun vanha hajosi ja sain vielä hyvät alennukset ja kaupanpäälle sain kahvinkeittimen. Olisiko sellaista tarjolla luotolla elävälle? Saako luotolla ostava hyvät alennukset ja vielä muuta tavaraa lisukkeeksi?"

Jätit mainitsematta sen olennaisen asian, että ostat käteisellä koska sinulla ei ole luottotietoja. Tällaiset taloutensa aiemmin sössineet kieltäisivät luotot kaikilta muiltakin.

Luottokortti antaa turvaa nettiostoksissa. Osamaksun ei tarvitse olla kallis. Niitä saa jopa ilmaiseksi ja joka tapauksessa esim. Klarnalta halvalla.

Myös vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu, jos suojaosuutta nostetaan. Toivottavasti ei ikinä. Ulosotossa olevia kannustettakoon jollakin muulla tavalla.

• Uxicivivi

"Niin minä teen. Ostin juuri säästöilläni pesukoneen kun vanha hajosi ja sain vielä hyvät alennukset ja kaupanpäälle sain kahvinkeittimen. Olisiko sellaista tarjolla luotolla elävälle? Saako luotolla ostava hyvät alennukset ja vielä muuta tavaraa lisukkeeksi?"

Jätit mainitsematta sen olennaisen asian, että ostat käteisellä koska sinulla ei ole luottotietoja. Tällaiset taloutensa aiemmin sössineet kieltäisivät luotot kaikilta muiltakin.

Luottokortti antaa turvaa nettiostoksissa. Osamaksun ei tarvitse olla kallis. Niitä saa jopa ilmaiseksi ja joka tapauksessa esim. Klarnalta halvalla.

Myös vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu, jos suojaosuutta nostetaan. Toivottavasti ei ikinä. Ulosotossa olevia kannustettakoon jollakin muulla tavalla.

Miten vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu jos suojaosuutta nostetaan?
        Ulosoton asiakkailta on luottotiedot menneet joten ilman luottotietoja ei sitä asuntoa saa (kuin lahjomalla hampaat irvessä).

Jos entistä suurempi osa kansasta on ulosottokelvotonta, vuokranantajat tulevat varovaisiksi.

• Jxicicic

Jos entistä suurempi osa kansasta on ulosottokelvotonta, vuokranantajat tulevat varovaisiksi.

No tulkoon vaikka kuinka varovaisiksi, jollekin he joka tapauksessa asunnot vuokraa. Kallista pitää tyhjillään sijoutusasuntoja.

Sitä en ole epäillytkään, sanoin vain, että pienituloisten on entistä vaikeampi saada vuokra-asuntoa, jos suojaosuutta korotetaan.

• Voivoivoi--
        Uxicivivi kirjoitti:

Miten vuokra-asunnon saaminen vaikeutuu jos suojaosuutta nostetaan?
        Ulosoton asiakkailta on luottotiedot menneet joten ilman luottotietoja ei sitä asuntoa saa (kuin lahjomalla hampaat irvessä).

Voi voi. Minä olen saanut asunnon nopeasti luottotiedottomana, samoin kotivakuutuksen, puhelin&nettisopimuksen. Sainpa minä aikaisemmin osamaksulla puhelimen, läppärin ja vaatteita ja uuden pankkitilin ja työpaikkoja, vaikka luottarit menneet.

Jos suurin osa kansasta luottotiedottomia, loppuu pian vuokranantajilta asiakkaat.

Suojaosuuden nostolla ei ole mitään vaikutusta asunnon saantiin. Sen sijaan uo-miehen tilipussiin saattaa olla merkitystä jos palkka on osittain provikkapalkkainen.

• noin-elama

on tasapuolista tai ei. kun "viisaat" virkaloiset laskee ,noin "koulutus " korostuu.

• Viheraholainen

Toi sama nimimerkkihirviö jaksaaaaa jankuttaaaa samaa paskaa. Sillä ei oo Joulunakaan muuta tekemistä, heh! Kyllä se on semmoinen juttu että jos alettaisiin vielä toimeentulotuesta kynimään joku 50-100e omavastuu ulosotoille niin seuraavaksi lähtee rikollisuus ihan hitonmoiseen nousuun. Tuo vatipää ei tajua että kun ei ole enää mitään menetettävää tai rehellistä vaihtoehtoa olemassa toimeen tulemiselle niin ne rahat tehdään sitten vähän rumemmalla tavalla. Ja töihin meno ei edelleenkään ole nykyehdoilla vaihtoehto koska suojaosuus on liian pieni. On se v..tu ihme että joku persaukinen jaksaa joka ketjussa vinkua samaa kuvitteellista hätäänsä kuinka uo:n suojaosuuden korotus vaikeuttaisi hänen elämäänsä eli vipin ja osareiden saamista tarkemmin sanottuna. Se olis ihan hyvä vaan ettei alle 1000 e tienaavat saisi velkaannuttua liikaa kun niitä vippejä ja osareita tuppaa kertymään samoille liikaa. Nooh kyllä tuonkin mieli muuttuu siinä vaiheessa kun hän itse joutuu ulosottoon kun ei kaikki mennytkään ihan suunnitelmien mukaisesti. Alle 1000e tienaavalla kun ei ole varaa pienimpäänkään yllätykseen. Kyllä käteisellä ostaminen kannattaa ja säästäminen on paras tapa rahoittaa joku hankinta.

• Ahnejaepätoivoinen

Joku ahne uo-mies siellä se varmaan jankuttaa. Taitaa olla palkka osittain provikkapohjainen ja epätoivo/ahneus iskenyt.

• ootkotyhmävai
        Ahnejaepätoivoinen kirjoitti:

Joku ahne uo-mies siellä se varmaan jankuttaa. Taitaa olla palkka osittain provikkapohjainen ja epätoivo/ahneus iskenyt.

LOL :D
        Tietäisittepä taas minkälaisia summia ulosotto tilittää eri suuntiin, etenkin joulukuussa ;) Siitä on hätä kaukana.

• Viheraholainen

Lisään tähän vielä sen että uon suojaosuuden korotus ei vaikuta asunnon vuokraamiseen yhtään mitään. Itse olen saanut kämpän v uokrattua yksityisiltä useita kertoja ja tärkein asia on että aina olen maksanut vuokrat sovitusti enkä ole aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Aiempi vuokraaja on voinut suositella minua seuraavalle niin ei ole maksuhäiriöt haitanneet mitään. Ainoa haitta niistä on ollut vaikeudet saada kotivakuutusta. Siihenkin on keinot löytyneet mutta tasa-arvon nimissä kaikkien pitäisi saada kotivakuutus!

• Etteiunohtuisitämämahdo

Olen samaa mieltä tuosta kotivakuutusasiasta. Muuten on tämä keskustelupalsta entistä masentavampi. Muutaman vuoden tauon jälkeen palasin näitä lukemaan ja tuli tunne, että onko täällä ketään joka olisi ulosotosta selvinnyt rehellisesti palkasta maksamalla tai omaisuuttaan myymällä ?

• No tässä yksi. Tammikuussa luotot palautuu (tosin ei vaikuta elämiseen yhtään mitään) ja toukokuussa velaton... 34k€ maksettu 4 vuodessa T-S:n takauksen turvin. Alkup velkahan oli "vain" n. 20k€ joista vippejä 3k€... Ihan tarpeeksi kalliiksi tuli mutta en valita kun nyt kohta ohi. Luottokortteja yms en kaipaa kun säästöön on kertynyt mukava summa (suurin osa säästöistä rahastoissa), viimeksi kun katsoin nii mukavat 6% karttunut taas... Electron kortti on todella mainio, toimii ulkomailla ja nettiostelut huolettomia kun käyttää maalaisjärkeä. Mikä parasta ei tule ikäviä tilinylityksiä kuten debiteillä on tapana. Muutenkin ihmettelen tuota velaksi ostamista, asunnot ja autot hieman eri asia. Jos ei ole varaa ostaa kuin osarilla niin kannattaa harkita josko säästäisi tarvittavan summan ja sitten vasta marssisi kauppaan ostamaan käteisellä. Itse saanut aika usein alennusta tai muuta vastaavaa kun olen koko summan maksanut kerralla.

• Hsloooooöo
        ex_vippaaja kirjoitti:

No tässä yksi. Tammikuussa luotot palautuu (tosin ei vaikuta elämiseen yhtään mitään) ja toukokuussa velaton... 34k€ maksettu 4 vuodessa T-S:n takauksen turvin. Alkup velkahan oli "vain" n. 20k€ joista vippejä 3k€... Ihan tarpeeksi kalliiksi tuli mutta en valita kun nyt kohta ohi. Luottokortteja yms en kaipaa kun säästöön on kertynyt mukava summa (suurin osa säästöistä rahastoissa), viimeksi kun katsoin nii mukavat 6% karttunut taas... Electron kortti on todella mainio, toimii ulkomailla ja nettiostelut huolettomia kun käyttää maalaisjärkeä. Mikä parasta ei tule ikäviä tilinylityksiä kuten debiteillä on tapana. Muutenkin ihmettelen tuota velaksi ostamista, asunnot ja autot hieman eri asia. Jos ei ole varaa ostaa kuin osarilla niin kannattaa harkita josko säästäisi tarvittavan summan ja sitten vasta marssisi kauppaan ostamaan käteisellä. Itse saanut aika usein alennusta tai muuta vastaavaa kun olen koko summan maksanut kerralla.

Kuka idiootti vielä nykypäivänä ostaa kaupasta mitään kun netistä saa Kaiken halvemmalla.

• zx11

Hsloooöo... Tilaatko myös maitosi netin kautta?

• NettiOnPerseestä
        Hsloooooöo kirjoitti:

Kuka idiootti vielä nykypäivänä ostaa kaupasta mitään kun netistä saa Kaiken halvemmalla.

Juuri netti on se, joka on syönyt valtavan määrän työpaikkoja ja aiheuttanut kokonaistilanteessa selvää heikkenemistä monellakin tavalla niin on ihan kunnioitettavaa jos ostaa kivijalkaliikkeestä eikä netistä. Kyllä minä ainakin haluan nähdä muutenkin kuin kuvissa mitä olen ostamassa, se on osittain kuin ostaisi sikaa säkissä kun tilaa netistä. Monesti olen kuullut että sieltä tilattu tuote olikin erilainen kuin kuvissa ollut jonka luuli ostavansa.

• Tsidaa
        NettiOnPerseestä kirjoitti:

Juuri netti on se, joka on syönyt valtavan määrän työpaikkoja ja aiheuttanut kokonaistilanteessa selvää heikkenemistä monellakin tavalla niin on ihan kunnioitettavaa jos ostaa kivijalkaliikkeestä eikä netistä. Kyllä minä ainakin haluan nähdä muutenkin kuin kuvissa mitä olen ostamassa, se on osittain kuin ostaisi sikaa säkissä kun tilaa netistä. Monesti olen kuullut että sieltä tilattu tuote olikin erilainen kuin kuvissa ollut jonka luuli ostavansa.

Minulla ei ole varaa ostaa kivijalkamyymälästä mitään ja nykysin pidän tyhminä niitä jotka niin tekevät. Netissä pystyy helposti vertailemaan samaa tuotetta ja että millä eri hinnoilla sen saa.

• Tsidaa
        zx11 kirjoitti:

Hsloooöo... Tilaatko myös maitosi netin kautta?

Kyllä. Nytkin on kotona 13l maitoa. Taloutta on paljon helpompi hallita kun ostaa kerran kuussa maidot, vessapaperit, ruoat jne. Jos käy pari kertaa viikossa (saatika joka päivä) ruokakaupassa, tulee ostaneeksi paaaaljon tuotteita joita ei osta kun tarkkaan suunnittelee mitä tilaa netistä ja mitä ei. Kauppalaskuni pieneni välittömästi kun aloin tekemään näin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      7536
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      53
      5643
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      66
      3150
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2683
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1628
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      205
      1504
    7. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1139
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      327
      1107
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      250
      1101
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      31
      969
    Aihe