Apua

Bemu

Mulla on E30 320i -84 6 koneella
Tietäiskö kukaan kuinkamonta kierrosta seosruuvin
pitää olla auki että toimis kunnolla?
Mitkä on venttiilien välykset ja miten ne
säädetään?
Mikä on kun tyhjäkäynti lämpymälläkoneella horjuu?
Sitte vielä et missä vika kun
hitaillakierroksilla auto tökkii, perässä ei
tunnu löysää?
Ja kuinka pitkä on jakopäänhihnan vaihtoväli?
Jos johonkikaan sais edes pientä vihjettä niin
kiitosta vaan!

15

1813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • so

      asiaan pystyn vastaamaan. Tuo tyhjäkäynti ongelma
      taitaa olla ruiskun säädöissä eli korjaamolle.
      Sama vika oli serkun bemussa.
      Hihna muistaakseni vaihdetaan 40tkm välein.

      • Scuderia QV

        Ei ole mitään hihnaa vaan ketju joten vaihdolla ei
        tarvitse päätään vaivata.

        Ruiskulle on paha tehdä itse kovinkaan paljoa,
        kannattanee kuitenkin tarkastaa ettei imupuolella
        näy/tunnu vuotoja (siis löysyyttä tai halkeamia
        putkissa, esmes imusarjalle menevä haitarihäkkyrä
        tuppaa vanhemmiten hapertumaan) ja antureiden
        liittimien hapettumia yms. epämääräisyyksiä
        kytätä. Jos ja kun ei auta niin järkevintä on
        viedä auto asiantuntevaan autosähköputkaan.


      • aki M
        Scuderia QV kirjoitti:

        Ei ole mitään hihnaa vaan ketju joten vaihdolla ei
        tarvitse päätään vaivata.

        Ruiskulle on paha tehdä itse kovinkaan paljoa,
        kannattanee kuitenkin tarkastaa ettei imupuolella
        näy/tunnu vuotoja (siis löysyyttä tai halkeamia
        putkissa, esmes imusarjalle menevä haitarihäkkyrä
        tuppaa vanhemmiten hapertumaan) ja antureiden
        liittimien hapettumia yms. epämääräisyyksiä
        kytätä. Jos ja kun ei auta niin järkevintä on
        viedä auto asiantuntevaan autosähköputkaan.

        BMW:n pikkukuutosissa M20, ja M40 nelosessa kyllä
        käytetään hihnaa. M10 neloskone, ja M30
        isokuutonen ovat ketjuvetoisia, kuten sitten myös
        uudemmat M43 ja M50 moottorit.

        Se 40 tkm on sen M40 koneen hihnanvaihtoväli.
        M20:llä se on hivenen pidempi. Olikohan niin,
        että joka toinen BMW huolto II eli 60 tkm.
        Paremmin tietävät korjannevat.


      • Scuderia QV
        aki M kirjoitti:

        BMW:n pikkukuutosissa M20, ja M40 nelosessa kyllä
        käytetään hihnaa. M10 neloskone, ja M30
        isokuutonen ovat ketjuvetoisia, kuten sitten myös
        uudemmat M43 ja M50 moottorit.

        Se 40 tkm on sen M40 koneen hihnanvaihtoväli.
        M20:llä se on hivenen pidempi. Olikohan niin,
        että joka toinen BMW huolto II eli 60 tkm.
        Paremmin tietävät korjannevat.

        Täytyy tunnustaa etten ole m20:n jakopuolta
        avannut, mutta jotenkin olen ollut siinä
        käsityksessä että m40 oli Bemarin koneista ainoa
        "narumoottori". Siinä hihnassahan oli tunnetusti
        kesto-ongelmia ja nykyään uudet nelosetkin ovat
        muistaakseni ketjuvetoisia.

        Jos tiedät paremmin niin OK.


      • Scuderia QV
        Scuderia QV kirjoitti:

        Täytyy tunnustaa etten ole m20:n jakopuolta
        avannut, mutta jotenkin olen ollut siinä
        käsityksessä että m40 oli Bemarin koneista ainoa
        "narumoottori". Siinä hihnassahan oli tunnetusti
        kesto-ongelmia ja nykyään uudet nelosetkin ovat
        muistaakseni ketjuvetoisia.

        Jos tiedät paremmin niin OK.

        ...on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
        enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää.


      • aki M
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
        enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää.

        en edes minä.


      • baur
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
        enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää.

        hihna on kaikissa m20 moottoreissa vuodelta -77
        aina vuoteen -91 ainut mitä en ole avannut on e21
        320 kaasari versio mutta olettaisin senkin olevan
        hihnalla kutoskoneissa ei ole ollut hihna
        ongelmia mutta surullisen kuuluisassa m40
        moottorissa kyllä on ollut... eli pysytään
        kutosissa! :)


    • aki M

      Säädetään siten, että:

      -Otetaan sytystulpat pois, jotta koneen
      pyörittäminen käy helpommin.

      -Avataan venttiilikoneiston kansi, jotta päästään
      käsiksi itse asiaan.

      -Jos halutaan olla järjestelmällinen, niin
      pyöritetään moottoria niin, että ykkös
      sylinterissä on yläkuolokohta, eli molemmat
      venttiilit ovat kiinni, jolloin nokka-akselin
      nokat osoittavat alaspäin, eli eivät kanna.

      -Nyt otetaan rakotulkki, 10mm lenkki, ja jokin
      sopiva "tikku", esim kuusiokoloavain.

      -Löysätään keinuvivun mutteria, ja epäkeskoa
      tällä "tikulla" kääntämällä, ja rakotulkin
      suosiollisella avustuksella säädetään välys sekä
      imu- että pakoventtiilille.

      -Kiristetään mutteri, ja tarkastetaan välys vielä
      kerran.

      Tämä sama prosessi toistetaan jokaiselle
      sylinterille, ja kun tekee sen
      sytytysjärjestyksessä 1-5-3-6-2-4, niin ei tarvi
      pyörittää konetta kovin älyttömästi. Lopuksi
      sitten kamat kasaan.

      Ihan on helppo homma, kunhan on vain huolellinen.

      Välys taisi olla ainakin E21 6-syl malleissa
      kylmälle moottorille 0,25mm sekä imu- että
      pakopuolelle.

      Korjausoppaista löytyy varmaan tarkemmat ohjeet,
      ja korjausoppaita voi kysellä vaikka kirjastosta
      lainaan, jos ei ite raski noin 150,- moiseen
      sijoittaa

      • Scuderia QV

        Asia numero yksi on odottaa että kone jäähtyy
        huoneenlämpöiseksi, muuten säätö menee varmasti
        pieleen. Jäähtyminen on vikkelämpää kun purkaa
        venakopan ensin pois.

        Jos nokka on alaspäin niin venttiili on auki, ei
        varmaankaan kannata säätää silloin kun mitään
        välystä ei ole. Nokan pitää siis olla ylöspäin
        säädettäessä.

        Kun pyörittää koneen asentoon, jossa esmes ykkösen
        imunokka on ylöspäin ja ko. venttiili siis
        säädettävissä, myös yksi, en nyt muista minkä
        sylinterin, pakoventtiili on kiinni ja nokka siis
        täysin ylös. Nämä voi säätää kerralla, seuraavaksi
        pyörittää konetta hiukan että tuon 153624
        -järjestyksen mukaisesti vitosen imunokka on
        ylöspäin ja vastaavasti joku pakonokista. Näiden
        säädön jälkeen pyöritetään kolmosen imu auki jne.

        Kun kyseessä on vanhempi kone, keinuvipuihin (jos
        alkuperäiset) on luultavasti kulunut jo hiukan
        kuoppaa venttiilien päiden kohdalle. Venat
        kannattanee säätää hiukan (siis todellakin vain
        HIUKAN!) kireiksi jotta tuo kuoppauma tulee
        eliminoiduksi. Rakotulkkihan ei tajua kuoppaa vaan
        mittaa välyksen venttiilin ja keinun kulumattoman
        osan välistä.


      • 530

        Itse kyllä laiskana miehenä tsekkasin ensin
        rakotulkilla, että onko välys jo valmiiksi OK. Ja
        kyllä se kone pyörii, vaikka tulpat on
        paikoillaankin....eipä mene sylinteriin
        vahingossa mitään, mikä sinne ei kuulu.

        Välykseksi muistelen itse samaa 0,25mm:ä 2.5-
        liraiselle (M20) koneelle, kun kone on kylmä.


      • aki M
        Scuderia QV kirjoitti:

        Asia numero yksi on odottaa että kone jäähtyy
        huoneenlämpöiseksi, muuten säätö menee varmasti
        pieleen. Jäähtyminen on vikkelämpää kun purkaa
        venakopan ensin pois.

        Jos nokka on alaspäin niin venttiili on auki, ei
        varmaankaan kannata säätää silloin kun mitään
        välystä ei ole. Nokan pitää siis olla ylöspäin
        säädettäessä.

        Kun pyörittää koneen asentoon, jossa esmes ykkösen
        imunokka on ylöspäin ja ko. venttiili siis
        säädettävissä, myös yksi, en nyt muista minkä
        sylinterin, pakoventtiili on kiinni ja nokka siis
        täysin ylös. Nämä voi säätää kerralla, seuraavaksi
        pyörittää konetta hiukan että tuon 153624
        -järjestyksen mukaisesti vitosen imunokka on
        ylöspäin ja vastaavasti joku pakonokista. Näiden
        säädön jälkeen pyöritetään kolmosen imu auki jne.

        Kun kyseessä on vanhempi kone, keinuvipuihin (jos
        alkuperäiset) on luultavasti kulunut jo hiukan
        kuoppaa venttiilien päiden kohdalle. Venat
        kannattanee säätää hiukan (siis todellakin vain
        HIUKAN!) kireiksi jotta tuo kuoppauma tulee
        eliminoiduksi. Rakotulkkihan ei tajua kuoppaa vaan
        mittaa välyksen venttiilin ja keinun kulumattoman
        osan välistä.

        Jeps, koneen pitää tosiaankin olla "kylmä" eli
        jäähdytysnesteen lämpötilan on oltava alle 35
        astetta Celsisusta. Parempi, kun antaa moottorin
        jäähtyä REILUSTI (ehkä jopa tunteja jos
        mahdollista) ennen säätöä.

        Tässä nokka alaspäin asiasta en todellakaan anna
        periksi. Kun BMW:n moottorin kannessa nokka-
        akselin nokka (se munanmuotoinen möykky siinä
        akselissa) osoitaa alaspäin, se ei todellakaan
        kanna keinuvipua, jonka nokka-akselia vasten
        oleva liukupinta on todellakin nokka-akselin
        yläpuolella. Jos n-akselin nokka osoittaa
        ylöspäin, niin silloin se "nostaa" keinuvipua,
        jolloin keinuvivun toinen pää painaa venttiilin
        auki, ja tällöin ei välystä todellakaan ole.

        Voi olla että nyt menee vaikeaksi, mutta: Ykkösen
        yläkuolokohta voidaan todeta myös siitä, että
        kuutossylinterin venttiilit avautuvat ristiin,
        Viitosen ykk - 2, kolmosen - 4, kuutonen - 1,
        kakkonen - 5 ja nelonen - 3. Numeroilla siis
        avautuvien venttiilien sulinteri.

        Enkä oikein jaksa uskoa sitä, että keinuvivun
        epäkeskopyörään, joka on venttiilinpäätä
        kapeampi, olisi mitään kuoppaakaan syntynyt.
        Epäkeskon muoto on tosin saattanut muuttua, joka
        sitten voi aiheuttaa säätämiseen, tai säädön
        pysymiseen hankaluutta. Venttiiliin tuskin on
        mitään koloa kulunut. Taitaa olla sen verran
        kovempaa materiaalia, kuin tuo epäkeskopyörä.
        Näitä epäkeskopyöriäkin sitten saa ostettua
        erikseen, niin ei tarvi koko keinuvipua uusia.


      • Scuderia QV
        aki M kirjoitti:

        Jeps, koneen pitää tosiaankin olla "kylmä" eli
        jäähdytysnesteen lämpötilan on oltava alle 35
        astetta Celsisusta. Parempi, kun antaa moottorin
        jäähtyä REILUSTI (ehkä jopa tunteja jos
        mahdollista) ennen säätöä.

        Tässä nokka alaspäin asiasta en todellakaan anna
        periksi. Kun BMW:n moottorin kannessa nokka-
        akselin nokka (se munanmuotoinen möykky siinä
        akselissa) osoitaa alaspäin, se ei todellakaan
        kanna keinuvipua, jonka nokka-akselia vasten
        oleva liukupinta on todellakin nokka-akselin
        yläpuolella. Jos n-akselin nokka osoittaa
        ylöspäin, niin silloin se "nostaa" keinuvipua,
        jolloin keinuvivun toinen pää painaa venttiilin
        auki, ja tällöin ei välystä todellakaan ole.

        Voi olla että nyt menee vaikeaksi, mutta: Ykkösen
        yläkuolokohta voidaan todeta myös siitä, että
        kuutossylinterin venttiilit avautuvat ristiin,
        Viitosen ykk - 2, kolmosen - 4, kuutonen - 1,
        kakkonen - 5 ja nelonen - 3. Numeroilla siis
        avautuvien venttiilien sulinteri.

        Enkä oikein jaksa uskoa sitä, että keinuvivun
        epäkeskopyörään, joka on venttiilinpäätä
        kapeampi, olisi mitään kuoppaakaan syntynyt.
        Epäkeskon muoto on tosin saattanut muuttua, joka
        sitten voi aiheuttaa säätämiseen, tai säädön
        pysymiseen hankaluutta. Venttiiliin tuskin on
        mitään koloa kulunut. Taitaa olla sen verran
        kovempaa materiaalia, kuin tuo epäkeskopyörä.
        Näitä epäkeskopyöriäkin sitten saa ostettua
        erikseen, niin ei tarvi koko keinuvipua uusia.

        Oikeassa olet, näinhän se tosiaan oli että nokka
        alas ja venttiili kiinni. Ajatusvirhe, en ole
        vähään aikaan Bemarin venoja ruuvannut ja mielessä
        oli Alfan kutonen, jossa nokat käyttävät suoraan
        imuvenoja eli venttiilit ovat auki kun nokka on
        alhaalla. Bemarissa siis todellakin toisin päin
        kun välissä on keinuvipu. Sorry.

        Sen kuoppautumisen kohdalla vähän sama juttu,
        mielessä oli kai joku toinen kone. Epäkeskon muoto
        voi tosin vähän muuttua mutta ei varmaan kovin
        merkitsevästi.

        Tähän aikaan pitäisi kai jo pidättäytyä ajattelua
        / muistamista vaativista hommista. Pahoittelen
        mokia.


    • 1800TI

      aki M antoikin jo lähes täydellisen ohjeen
      venttiilien säädöille. Kunhan vain muistat että
      mittaat välyksen epäkeskopyörän ja venttiilin
      välistä. Siis ei missään tapauksessa nokan ja
      keinuvivun välistä, niinkuin joillakin on tapana
      tehdä. Muuten noilla ohjeilla pääset varmasti
      oikeaan lopputulokseen, senverran tarkat olivat.
      Mitä taas tulee tuohon seosruuviin säätämiseen,
      niin ei mikään ohje käske kääntämään seosruuvia
      joitakin määrättyjä kierroksia auki tai kiinni.
      Kyllä se on niin, että menet autosi kanssa
      johonkin sellaiseen paikkaan missä autosi
      kytketään pakokaasuanalysaattoriin ja sitäkautta
      haetaan oikeat seokset kohdalleen. Tuommoiset
      summissa säätämiset ovat kyläseppien touhuja ja
      parempi jättää ne tekemättä.
      Lämpimällä koneella tapahtuva tyhjäkäynnin
      huojunta saattaa olla monestakin asiasta kiinni,
      mutta yksi yleisimpiä on vuotavat alipaineletkut
      tai juuri nämä itse "säädetyt" seokset.
      Siispä; uusi kaikki letkut joita imusarjan
      ympärillä seikkailee, varmista liitokset hyvin ja
      vie sitten autosi ammattimiehen säädettäväksi.
      Säätötyö maksaa tuskin 250mk:aa enenpää.
      Jakohihnan vaihtoväli on tehtaan suosituksen
      mukaan 80.000km, mutta kannattaa toki vaihtaa jo
      hieman aiemmin. Uusi hihna ja kiristinrulla
      maksavat yhteensä n.250mk (KL-Varaosat)Vaihtotyö
      naurettavan helppo, mutta tarkista, että jako
      tulee varmasti kohdalleen ja tarkista sittenkin
      vielä kerran. Pyöritä tämän jälkeen konetta
      kampiakselilta kaksi täyttä kierrosta ja tarkista
      vielä kerran, että jako on varmasti kohdallaan.
      Tässä maassa on niin monenmonta konetta tuhottu
      pelkällä hutiloinnilla, kun jako on ollut
      pielessä. Konetta vaan käyntin ja KRÄK. Sitten
      kuuluu saatanaa ja perkelettä ja lopuksi
      todetaan: Vittu ku paskoja nuo BMW: koneet,
      vaikka vika löytyy parhaiten katsomalla peiliin.

    • 320

      Eiköhän noilla neuvoilla jo pärjääkkin,
      Pitänee mennä värkkäileen..

      • jonne

        Starttispraytä eli eetteriä suihkuttamalla
        erilaisiin alipaineletkuliitoksiin, löydät aika
        helposti vuotopaikat. Myöskin mahdolliset
        imusarjan tiivistevuodot selviävät samalla.

        Tämä ohje siltä varalta, että käynnin huojunta
        johtuu ilmavuodoista.

        Moottori lisää havaittavasti kierroksia, tai
        ainakin hörähtää saatuaan imupuolen vuodon kautta
        eetteriä palotiloihinsa.
        Itse olen löytänyt tällä tavoin muutaman kerran
        imupuolen vuodon. Paljon kätevämpää kuin
        summittain uusia kaikkea ja silti se vuotokohta
        jää....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      146
      2444
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1681
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1578
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1533
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      865
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      851
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      815
    9. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      745
    Aihe