Mulla on E30 320i -84 6 koneella
Tietäiskö kukaan kuinkamonta kierrosta seosruuvin
pitää olla auki että toimis kunnolla?
Mitkä on venttiilien välykset ja miten ne
säädetään?
Mikä on kun tyhjäkäynti lämpymälläkoneella horjuu?
Sitte vielä et missä vika kun
hitaillakierroksilla auto tökkii, perässä ei
tunnu löysää?
Ja kuinka pitkä on jakopäänhihnan vaihtoväli?
Jos johonkikaan sais edes pientä vihjettä niin
kiitosta vaan!
Apua
15
1813
Vastaukset
- so
asiaan pystyn vastaamaan. Tuo tyhjäkäynti ongelma
taitaa olla ruiskun säädöissä eli korjaamolle.
Sama vika oli serkun bemussa.
Hihna muistaakseni vaihdetaan 40tkm välein.- Scuderia QV
Ei ole mitään hihnaa vaan ketju joten vaihdolla ei
tarvitse päätään vaivata.
Ruiskulle on paha tehdä itse kovinkaan paljoa,
kannattanee kuitenkin tarkastaa ettei imupuolella
näy/tunnu vuotoja (siis löysyyttä tai halkeamia
putkissa, esmes imusarjalle menevä haitarihäkkyrä
tuppaa vanhemmiten hapertumaan) ja antureiden
liittimien hapettumia yms. epämääräisyyksiä
kytätä. Jos ja kun ei auta niin järkevintä on
viedä auto asiantuntevaan autosähköputkaan. - aki M
Scuderia QV kirjoitti:
Ei ole mitään hihnaa vaan ketju joten vaihdolla ei
tarvitse päätään vaivata.
Ruiskulle on paha tehdä itse kovinkaan paljoa,
kannattanee kuitenkin tarkastaa ettei imupuolella
näy/tunnu vuotoja (siis löysyyttä tai halkeamia
putkissa, esmes imusarjalle menevä haitarihäkkyrä
tuppaa vanhemmiten hapertumaan) ja antureiden
liittimien hapettumia yms. epämääräisyyksiä
kytätä. Jos ja kun ei auta niin järkevintä on
viedä auto asiantuntevaan autosähköputkaan.BMW:n pikkukuutosissa M20, ja M40 nelosessa kyllä
käytetään hihnaa. M10 neloskone, ja M30
isokuutonen ovat ketjuvetoisia, kuten sitten myös
uudemmat M43 ja M50 moottorit.
Se 40 tkm on sen M40 koneen hihnanvaihtoväli.
M20:llä se on hivenen pidempi. Olikohan niin,
että joka toinen BMW huolto II eli 60 tkm.
Paremmin tietävät korjannevat. - Scuderia QV
aki M kirjoitti:
BMW:n pikkukuutosissa M20, ja M40 nelosessa kyllä
käytetään hihnaa. M10 neloskone, ja M30
isokuutonen ovat ketjuvetoisia, kuten sitten myös
uudemmat M43 ja M50 moottorit.
Se 40 tkm on sen M40 koneen hihnanvaihtoväli.
M20:llä se on hivenen pidempi. Olikohan niin,
että joka toinen BMW huolto II eli 60 tkm.
Paremmin tietävät korjannevat.Täytyy tunnustaa etten ole m20:n jakopuolta
avannut, mutta jotenkin olen ollut siinä
käsityksessä että m40 oli Bemarin koneista ainoa
"narumoottori". Siinä hihnassahan oli tunnetusti
kesto-ongelmia ja nykyään uudet nelosetkin ovat
muistaakseni ketjuvetoisia.
Jos tiedät paremmin niin OK. - Scuderia QV
Scuderia QV kirjoitti:
Täytyy tunnustaa etten ole m20:n jakopuolta
avannut, mutta jotenkin olen ollut siinä
käsityksessä että m40 oli Bemarin koneista ainoa
"narumoottori". Siinä hihnassahan oli tunnetusti
kesto-ongelmia ja nykyään uudet nelosetkin ovat
muistaakseni ketjuvetoisia.
Jos tiedät paremmin niin OK....on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää. - aki M
Scuderia QV kirjoitti:
...on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää.en edes minä.
- baur
Scuderia QV kirjoitti:
...on siinä hihna. Olen moisen joskus omistanut
enkä edes tiennyt hihnakoneeksi. Nyt hävettää.hihna on kaikissa m20 moottoreissa vuodelta -77
aina vuoteen -91 ainut mitä en ole avannut on e21
320 kaasari versio mutta olettaisin senkin olevan
hihnalla kutoskoneissa ei ole ollut hihna
ongelmia mutta surullisen kuuluisassa m40
moottorissa kyllä on ollut... eli pysytään
kutosissa! :)
- aki M
Säädetään siten, että:
-Otetaan sytystulpat pois, jotta koneen
pyörittäminen käy helpommin.
-Avataan venttiilikoneiston kansi, jotta päästään
käsiksi itse asiaan.
-Jos halutaan olla järjestelmällinen, niin
pyöritetään moottoria niin, että ykkös
sylinterissä on yläkuolokohta, eli molemmat
venttiilit ovat kiinni, jolloin nokka-akselin
nokat osoittavat alaspäin, eli eivät kanna.
-Nyt otetaan rakotulkki, 10mm lenkki, ja jokin
sopiva "tikku", esim kuusiokoloavain.
-Löysätään keinuvivun mutteria, ja epäkeskoa
tällä "tikulla" kääntämällä, ja rakotulkin
suosiollisella avustuksella säädetään välys sekä
imu- että pakoventtiilille.
-Kiristetään mutteri, ja tarkastetaan välys vielä
kerran.
Tämä sama prosessi toistetaan jokaiselle
sylinterille, ja kun tekee sen
sytytysjärjestyksessä 1-5-3-6-2-4, niin ei tarvi
pyörittää konetta kovin älyttömästi. Lopuksi
sitten kamat kasaan.
Ihan on helppo homma, kunhan on vain huolellinen.
Välys taisi olla ainakin E21 6-syl malleissa
kylmälle moottorille 0,25mm sekä imu- että
pakopuolelle.
Korjausoppaista löytyy varmaan tarkemmat ohjeet,
ja korjausoppaita voi kysellä vaikka kirjastosta
lainaan, jos ei ite raski noin 150,- moiseen
sijoittaa- Scuderia QV
Asia numero yksi on odottaa että kone jäähtyy
huoneenlämpöiseksi, muuten säätö menee varmasti
pieleen. Jäähtyminen on vikkelämpää kun purkaa
venakopan ensin pois.
Jos nokka on alaspäin niin venttiili on auki, ei
varmaankaan kannata säätää silloin kun mitään
välystä ei ole. Nokan pitää siis olla ylöspäin
säädettäessä.
Kun pyörittää koneen asentoon, jossa esmes ykkösen
imunokka on ylöspäin ja ko. venttiili siis
säädettävissä, myös yksi, en nyt muista minkä
sylinterin, pakoventtiili on kiinni ja nokka siis
täysin ylös. Nämä voi säätää kerralla, seuraavaksi
pyörittää konetta hiukan että tuon 153624
-järjestyksen mukaisesti vitosen imunokka on
ylöspäin ja vastaavasti joku pakonokista. Näiden
säädön jälkeen pyöritetään kolmosen imu auki jne.
Kun kyseessä on vanhempi kone, keinuvipuihin (jos
alkuperäiset) on luultavasti kulunut jo hiukan
kuoppaa venttiilien päiden kohdalle. Venat
kannattanee säätää hiukan (siis todellakin vain
HIUKAN!) kireiksi jotta tuo kuoppauma tulee
eliminoiduksi. Rakotulkkihan ei tajua kuoppaa vaan
mittaa välyksen venttiilin ja keinun kulumattoman
osan välistä. - 530
Itse kyllä laiskana miehenä tsekkasin ensin
rakotulkilla, että onko välys jo valmiiksi OK. Ja
kyllä se kone pyörii, vaikka tulpat on
paikoillaankin....eipä mene sylinteriin
vahingossa mitään, mikä sinne ei kuulu.
Välykseksi muistelen itse samaa 0,25mm:ä 2.5-
liraiselle (M20) koneelle, kun kone on kylmä. - aki M
Scuderia QV kirjoitti:
Asia numero yksi on odottaa että kone jäähtyy
huoneenlämpöiseksi, muuten säätö menee varmasti
pieleen. Jäähtyminen on vikkelämpää kun purkaa
venakopan ensin pois.
Jos nokka on alaspäin niin venttiili on auki, ei
varmaankaan kannata säätää silloin kun mitään
välystä ei ole. Nokan pitää siis olla ylöspäin
säädettäessä.
Kun pyörittää koneen asentoon, jossa esmes ykkösen
imunokka on ylöspäin ja ko. venttiili siis
säädettävissä, myös yksi, en nyt muista minkä
sylinterin, pakoventtiili on kiinni ja nokka siis
täysin ylös. Nämä voi säätää kerralla, seuraavaksi
pyörittää konetta hiukan että tuon 153624
-järjestyksen mukaisesti vitosen imunokka on
ylöspäin ja vastaavasti joku pakonokista. Näiden
säädön jälkeen pyöritetään kolmosen imu auki jne.
Kun kyseessä on vanhempi kone, keinuvipuihin (jos
alkuperäiset) on luultavasti kulunut jo hiukan
kuoppaa venttiilien päiden kohdalle. Venat
kannattanee säätää hiukan (siis todellakin vain
HIUKAN!) kireiksi jotta tuo kuoppauma tulee
eliminoiduksi. Rakotulkkihan ei tajua kuoppaa vaan
mittaa välyksen venttiilin ja keinun kulumattoman
osan välistä.Jeps, koneen pitää tosiaankin olla "kylmä" eli
jäähdytysnesteen lämpötilan on oltava alle 35
astetta Celsisusta. Parempi, kun antaa moottorin
jäähtyä REILUSTI (ehkä jopa tunteja jos
mahdollista) ennen säätöä.
Tässä nokka alaspäin asiasta en todellakaan anna
periksi. Kun BMW:n moottorin kannessa nokka-
akselin nokka (se munanmuotoinen möykky siinä
akselissa) osoitaa alaspäin, se ei todellakaan
kanna keinuvipua, jonka nokka-akselia vasten
oleva liukupinta on todellakin nokka-akselin
yläpuolella. Jos n-akselin nokka osoittaa
ylöspäin, niin silloin se "nostaa" keinuvipua,
jolloin keinuvivun toinen pää painaa venttiilin
auki, ja tällöin ei välystä todellakaan ole.
Voi olla että nyt menee vaikeaksi, mutta: Ykkösen
yläkuolokohta voidaan todeta myös siitä, että
kuutossylinterin venttiilit avautuvat ristiin,
Viitosen ykk - 2, kolmosen - 4, kuutonen - 1,
kakkonen - 5 ja nelonen - 3. Numeroilla siis
avautuvien venttiilien sulinteri.
Enkä oikein jaksa uskoa sitä, että keinuvivun
epäkeskopyörään, joka on venttiilinpäätä
kapeampi, olisi mitään kuoppaakaan syntynyt.
Epäkeskon muoto on tosin saattanut muuttua, joka
sitten voi aiheuttaa säätämiseen, tai säädön
pysymiseen hankaluutta. Venttiiliin tuskin on
mitään koloa kulunut. Taitaa olla sen verran
kovempaa materiaalia, kuin tuo epäkeskopyörä.
Näitä epäkeskopyöriäkin sitten saa ostettua
erikseen, niin ei tarvi koko keinuvipua uusia. - Scuderia QV
aki M kirjoitti:
Jeps, koneen pitää tosiaankin olla "kylmä" eli
jäähdytysnesteen lämpötilan on oltava alle 35
astetta Celsisusta. Parempi, kun antaa moottorin
jäähtyä REILUSTI (ehkä jopa tunteja jos
mahdollista) ennen säätöä.
Tässä nokka alaspäin asiasta en todellakaan anna
periksi. Kun BMW:n moottorin kannessa nokka-
akselin nokka (se munanmuotoinen möykky siinä
akselissa) osoitaa alaspäin, se ei todellakaan
kanna keinuvipua, jonka nokka-akselia vasten
oleva liukupinta on todellakin nokka-akselin
yläpuolella. Jos n-akselin nokka osoittaa
ylöspäin, niin silloin se "nostaa" keinuvipua,
jolloin keinuvivun toinen pää painaa venttiilin
auki, ja tällöin ei välystä todellakaan ole.
Voi olla että nyt menee vaikeaksi, mutta: Ykkösen
yläkuolokohta voidaan todeta myös siitä, että
kuutossylinterin venttiilit avautuvat ristiin,
Viitosen ykk - 2, kolmosen - 4, kuutonen - 1,
kakkonen - 5 ja nelonen - 3. Numeroilla siis
avautuvien venttiilien sulinteri.
Enkä oikein jaksa uskoa sitä, että keinuvivun
epäkeskopyörään, joka on venttiilinpäätä
kapeampi, olisi mitään kuoppaakaan syntynyt.
Epäkeskon muoto on tosin saattanut muuttua, joka
sitten voi aiheuttaa säätämiseen, tai säädön
pysymiseen hankaluutta. Venttiiliin tuskin on
mitään koloa kulunut. Taitaa olla sen verran
kovempaa materiaalia, kuin tuo epäkeskopyörä.
Näitä epäkeskopyöriäkin sitten saa ostettua
erikseen, niin ei tarvi koko keinuvipua uusia.Oikeassa olet, näinhän se tosiaan oli että nokka
alas ja venttiili kiinni. Ajatusvirhe, en ole
vähään aikaan Bemarin venoja ruuvannut ja mielessä
oli Alfan kutonen, jossa nokat käyttävät suoraan
imuvenoja eli venttiilit ovat auki kun nokka on
alhaalla. Bemarissa siis todellakin toisin päin
kun välissä on keinuvipu. Sorry.
Sen kuoppautumisen kohdalla vähän sama juttu,
mielessä oli kai joku toinen kone. Epäkeskon muoto
voi tosin vähän muuttua mutta ei varmaan kovin
merkitsevästi.
Tähän aikaan pitäisi kai jo pidättäytyä ajattelua
/ muistamista vaativista hommista. Pahoittelen
mokia.
- 1800TI
aki M antoikin jo lähes täydellisen ohjeen
venttiilien säädöille. Kunhan vain muistat että
mittaat välyksen epäkeskopyörän ja venttiilin
välistä. Siis ei missään tapauksessa nokan ja
keinuvivun välistä, niinkuin joillakin on tapana
tehdä. Muuten noilla ohjeilla pääset varmasti
oikeaan lopputulokseen, senverran tarkat olivat.
Mitä taas tulee tuohon seosruuviin säätämiseen,
niin ei mikään ohje käske kääntämään seosruuvia
joitakin määrättyjä kierroksia auki tai kiinni.
Kyllä se on niin, että menet autosi kanssa
johonkin sellaiseen paikkaan missä autosi
kytketään pakokaasuanalysaattoriin ja sitäkautta
haetaan oikeat seokset kohdalleen. Tuommoiset
summissa säätämiset ovat kyläseppien touhuja ja
parempi jättää ne tekemättä.
Lämpimällä koneella tapahtuva tyhjäkäynnin
huojunta saattaa olla monestakin asiasta kiinni,
mutta yksi yleisimpiä on vuotavat alipaineletkut
tai juuri nämä itse "säädetyt" seokset.
Siispä; uusi kaikki letkut joita imusarjan
ympärillä seikkailee, varmista liitokset hyvin ja
vie sitten autosi ammattimiehen säädettäväksi.
Säätötyö maksaa tuskin 250mk:aa enenpää.
Jakohihnan vaihtoväli on tehtaan suosituksen
mukaan 80.000km, mutta kannattaa toki vaihtaa jo
hieman aiemmin. Uusi hihna ja kiristinrulla
maksavat yhteensä n.250mk (KL-Varaosat)Vaihtotyö
naurettavan helppo, mutta tarkista, että jako
tulee varmasti kohdalleen ja tarkista sittenkin
vielä kerran. Pyöritä tämän jälkeen konetta
kampiakselilta kaksi täyttä kierrosta ja tarkista
vielä kerran, että jako on varmasti kohdallaan.
Tässä maassa on niin monenmonta konetta tuhottu
pelkällä hutiloinnilla, kun jako on ollut
pielessä. Konetta vaan käyntin ja KRÄK. Sitten
kuuluu saatanaa ja perkelettä ja lopuksi
todetaan: Vittu ku paskoja nuo BMW: koneet,
vaikka vika löytyy parhaiten katsomalla peiliin. - 320
Eiköhän noilla neuvoilla jo pärjääkkin,
Pitänee mennä värkkäileen..- jonne
Starttispraytä eli eetteriä suihkuttamalla
erilaisiin alipaineletkuliitoksiin, löydät aika
helposti vuotopaikat. Myöskin mahdolliset
imusarjan tiivistevuodot selviävät samalla.
Tämä ohje siltä varalta, että käynnin huojunta
johtuu ilmavuodoista.
Moottori lisää havaittavasti kierroksia, tai
ainakin hörähtää saatuaan imupuolen vuodon kautta
eetteriä palotiloihinsa.
Itse olen löytänyt tällä tavoin muutaman kerran
imupuolen vuodon. Paljon kätevämpää kuin
summittain uusia kaikkea ja silti se vuotokohta
jää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1462444
- 1751681
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6865- 68851
- 59815
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745