Miksi lestadiolaiset äännestävät porvareita?

Miksi vanhoillislestadiolaiset äänestävät keskustapuoluetta? Eikö paljon luonnollisempaa olisi äänestää sosiaalidemokraatteja tai vasemmistoliittoa?

Lestadiolaisilla ei useimmiten ole omaisuutta johtuen suurista perheistä ja koska eivät perivät juuri mitään vanhemmista, kun perintö pitää jakaa monen kanssa.

Ei ole järkevä äänestää porvaripuoluetta jos ei ole omaisuutta.

Tässäpä kysymys..

17

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mariiiiina

      Ei äänestä kaikki. Meillä kotona on aina äänestetty demareita. Se, miksi iso osa vanhoillisista äänestää porvareita johtuu siitä, että he ovat yrittäjiä tai toimivat jollain tavalla kaupan alalla. Porvareita enemmän vanhoilliset ovat äänestäneet keskustaa niiden ajaman maaseutupolitiikan vuoksi. Tämä taas johtui siitä, että iso osa vanhoillisista asui maalla ja heillä on ollut maatiloja itselläänkin. Nykyäänkin iso osa vanhoillisista äänestää keskustaa tai kokoomusta, mutta on myös meitä työläisiä. Etelä-Suomessa äänestetään myös vihreitä ja vasemmistoa, vaikka näitä ei yleisesti ottaen ole mielletty meikäläisten puolueiksi. Vähäosaisemmat helpommin äänestävät vasemmistoa ja toisaalta sille on ihan luonnollinen syykin. Kukapa ei äänestäisi puoluetta, joka ajaa omia asioita? Miksi porvarin pitäisi äänestää vasemmistoa, tai duunarin porvareita?

    • Mistä_sinä

      muka tedät, kuka äänestää ketäkin? Vaalithan ovat salaiset?

      • Diploautomaatti

        Lestat äänestää vaikkaa joulupukkia jos käsky käy ylempää. Turha väittää vastaan. Lessut ei päätä elämäntapa sääntöjä ite vaan säänöt tulee srk lta. Näin myös äänestykäyttäytyminen


      • varmatieto
        Diploautomaatti kirjoitti:

        Lestat äänestää vaikkaa joulupukkia jos käsky käy ylempää. Turha väittää vastaan. Lessut ei päätä elämäntapa sääntöjä ite vaan säänöt tulee srk lta. Näin myös äänestykäyttäytyminen

        SKDL aikoinaan suosittu pohojanmaa ruottikeelisten lessujen keskuuressa. Ele Alenius kosiskeli ahneita saastoja kusemalla normikannattajiensa taskuihin.


    • invalidi

      Ei kai uskovaiset kommareita äänestäisi.

    • höpsistähöö

      Miten niin ei ole omaisuutta? Mistä olet tällaisen keksinyt? Monilla vl:silla on taloja, autoja, kesämökkejä, yrityksiä, osakkeita jne. Monet meistä ovat varakkaita ahkeruudesta, yrittämisestä ja raittiudesta johtuen.

      • jostottapuhutaan

        Ahkeruudessa!? Hahhha! Ennen vuotta 1956 elitte paskassa siinä missä muutkin. Kekkonen hommasi maataloustuet Sorsan ja Virolaisen väsätessä lapsilisiä.


      • Etkö_tiedä
        jostottapuhutaan kirjoitti:

        Ahkeruudessa!? Hahhha! Ennen vuotta 1956 elitte paskassa siinä missä muutkin. Kekkonen hommasi maataloustuet Sorsan ja Virolaisen väsätessä lapsilisiä.

        että lapsilisät saatiin SKDL:n eli kommunistien aloitteesta? Se on ollut hyvä lisä lapsiperheille.

        Mitä äänestämiseen tulee niin en ole Jumalan valtakunnassa enää vuosikausiin kuullut puhuttavan mitään äänestyskäyttäytymisestä. Jos kunnassa tai vaalipiirissä sattuu olemaan uskovainen ehdokas, äänestetään sitten sitä, ja jos ei ole niin äänestetään jotakuta muuta kelvolliseksi katsottua ehdokasta. Onhan niitä kaikissa puolueissa hyviä ehdokkaita.


      • H_Istorioitsija
        Etkö_tiedä kirjoitti:

        että lapsilisät saatiin SKDL:n eli kommunistien aloitteesta? Se on ollut hyvä lisä lapsiperheille.

        Mitä äänestämiseen tulee niin en ole Jumalan valtakunnassa enää vuosikausiin kuullut puhuttavan mitään äänestyskäyttäytymisestä. Jos kunnassa tai vaalipiirissä sattuu olemaan uskovainen ehdokas, äänestetään sitten sitä, ja jos ei ole niin äänestetään jotakuta muuta kelvolliseksi katsottua ehdokasta. Onhan niitä kaikissa puolueissa hyviä ehdokkaita.

        "Suomen lainsäädäntöön lapsilisä tuli vuonna 1948 pohjoismaisen mallin mukaan. Se syntyi Vasemmistoliiton edeltäjän SKDL:n aloitteesta. Se oli ensimmäinen laaja toimeentuloturvan muoto ja nosti sosiaalimenojen osuuden kerralla lähes Tanskan ja Ruotsin tasolle, noin 10–12 prosenttiin bruttokansantulosta."


      • I sillä ole merkitystä onko vanhemmilla keriutynyt varallisuutta, kun sitä jaetaan 10 lapsen väliin. Suurin osa porvareista periävät omaisuudensa. Kukaan ei rikastu työllä. Lestadiolaiset ovat köyhiä ja niin jäävät kunnes aloittavat suunnittelemaan perheinsä.


    • eimyöhommoo

      Vasurit ei tykkää sikiävistä maaseudun tukirotista.

      • Pakko_tykätä

        Muuten ei ole ketään, kuka pyyhkii perseestä paskat sitten kun se vasuri on vanha. Pian joka toinen hoitoalalla työskentelevä on lestadiolaistaustainen. Vaikka ei olisi itse uskovainenkaan niin perintö elää. Jumalan sana voi puhutella vielä vuosikummenien kuluttuakin haudan takaa.


    • SRKTässäTere

      Oppimme ei ole muuttunut miksikään:
      Saamme äänestää vain keskustaa tai kokoomusta.
      Meillä oli suuri ilo ja kunnia heittää villeinä 70- ja 80- luvuilla sosiaalidemokraatteja äänestäneitä mummoja ja pappoja helvetin tuleen. Siellä ne syntiset käristyy tälläkin hetkellä. Sosdemit, vihreät, vasemmistoliitto... Hyi kauhistus, mitä jumalankieltäjiä ovatkaan. Ihan kauhia paikka kyllä.
      Rutto sentäs, mitä syntisiä.

      Jos olet äänestyslippuun piirtänyt muiden kuin keskustan tahi kokoomuksen ehdokkan numeron, ei sinulla ole enää lupa tervehtiä syntiin joutuneella kädelläsi meitä muita uskovaisia.


      Terveisin

      SRK:n puoluetoimiston ylipäällikön apulaispäällikön sihteerin apulaissihteeri

      • TaasGuillermoVilas

        Katopas, Kalervokin on selvinnyt joulusta hengissä!


    • dhkgg
    • ipsiypo

      Se osoittaa, että lestat ovat itse asiassa fiksuja.

    • Trooper-

      Ei pidä paikkaansa, että kaikki äänestäisivät keskustaa. Kyllä meissä löytyy myös vasemmiston ja vihreidenkin kannattajia. Itse äänestin vihreitä ja äänestän jatkossakin, vaikka he ovat sukupuolineutraalista avioliitosta eri mieltä kanssani. Itse olen tuosta avioliittolaista sitä mieltä, että ihan sama. Se ei ota minulta mitään pois, joten siinä mielessä aika yhdentekevää mulle, ketkä saa mennä naimisiin ja ketkä ei. Minulle eläinten oikeudet ja vihreät arvot ovat todella tärkeitä ja siksi olen aina äänestänyt vihreitä. Ja kyllä, olen vanhoillislestadiolainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2158
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2025
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1740
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1552
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1181
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1170
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      993
    10. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      58
      935
    Aihe