Ajattelin laittaa kaksipiippuisen kiväärin hirvihommiin. Onko kokemusta ? Lähinnä sen vuoksi että tilanteet ovat nopeita ja nopea paikkolaukaus ei olisi pahitteeksi. Joku 9,3 kaliberi.
Tuplapiipukivääri hirvihommiin.
Aseenvaihto
141871
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
- Välillä ahdistaa todella paljonVälillä ahdistaa todella paljon . En pysty missään käymään ja ahdistaa nähdä ihmisiä
- Perussuomalaiset kokoomuksen ohiNyt se tapahtui: PS ohitti kokoomuksen https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/106360ab-693f-4474-a7b7-31aa991a5aba
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
Vastaukset 14
Vanhimmat
Hirvijahti ei ole sohimista, ja nopeita tilanteita. Jokarakoon ei ole tarkoitus ampua. Korjaa asannettasi, ennen kun kaverit kiroaa sinut, perimpään helvettiin haavakkomestarina.
Taidat mielummin ampua huonon laukauksen, jota et ehdi sitten paikata, kuin ampua toisen paremman? Ei ole sinunkaan asenteesi ihan kohdallaan. Jos olet hirvimetsällä porukan mukana liikkunut, niin tiedät sen välillä olevan petkkää ohiampumista. On vääränlaista ylpeyttä olla käyttämättä sopivaa kalustoa kaadon varmistamiseen.
Siinä olen kylläkin samaa mieltä, että kaatolaukaus pitää olla harkittu ja rauhallinen. Tosin hirven juostessa eteen muutaman vuoden välein, niin hyvin harva pystyy hermonsa täydellisesti hallitsemaan. Jos muuta väittää, niin todennäköisesti valehtelee.
Itse en tuplapiippuista lähtisi valitsemaan. Piippujen käynti on vaikea kohdistaa ja muuttuu koko ajan. Lähelle ammuttaessa tästä ei nyt suurempaa haittaa ole, mutta kuitenkin. Puoliautomaatti on paljon parempi.
Hyvän tuplan ampuminen ei sitten onnistu niin hyvin kuin ensimmäisen laukauksen ampuminen vaan vaatii paljon harjoittelua rekyylinhallinnassa ja tähtäyskuvan otossa. Lisäksi hirvi on ensimmäisen laukauksen jälkeen jo hereillä, joten tuplan osuminen on tuplaten vaikeampaa. Jos ammut ensimmäisen ohi tai huonosti, niin todennäköisesti toinenkin on samallainen.
Ei ole kyllä kokemusta tuplakivääristä , Rihlakon ostin jossa hauli/kivääri hauli/hauli piiput , sais siihen tuplakivääri piippujakin esim. tuon 9.3; sen .
Ei kyllä innosta minua ennemmin normikivääri (lippaallinen kertatuli) kyllä sillä pitää ehtiä lataamaan uudestaankin . Villisikajahdeisssa käyttävät tuota tuplakivääriä vissiin aika paljon .
Kyllä puoliautomaatti ja myös tuplapiippu ovat hyviä vaihtoehtoja. Ovat tietty hieman arvokkaita usein.
9,3x62 puoliautomaattiin ja 9,3x74R tuplaan. Mutta muutkin käy
Hirvijahdissa rauhallista kävlyä odottava ei juurikaan koskaan ammu kun kalikkamiehet mölyävät !
9,3x74r tuplakivääri on hyvä hirvi ja villisika metsälle. Tehokas patruuna. Patruunaa löytyy hyvin alan kaupoista. Osta pois.
Kannattaa ostaa dirlinki jossa 3 piippaa tai sitten virlinki jossa 4 piippaa. Kyllä hirvimetsällä pum, pum, pum tai pum, pum, pum, pum on parempi kuin vain pum, pum. varsinkin risukkoon ammuttaessa. itselläni toi dirlinki ja on soiva peli.
Itse käytän ryssän winsua. On nopea ampua paikkoja kun vähän harjoittelee.
Ehdottomasti kannatta hankkia tuo virlinki. Voi ampua neljä kertaa lataamatta välillä eli paikkolaukauksia riittävästi. tollasella olen ampunut jo parikymmentä vuotta ja toimii
Joskus on ollut hieman hankalaa saada käymään samaan kasaan molemmat piiput. Ei ehkä lyhyillä matkoilla ongelma mutta kun haluaa että on justiinsa eikä melkein.
Puoliautomaattikivääri, neljä tähdättyä laukausta nopeasti niin varmasti kaatuu vaikka puolet menisi ohi!
Täältä ääni itselataavalle kiväärille. Siihen pitää usein hommata hirvihommin 3:n patruunan lipas ja karhuhommiin 2:n patruunan lipas.
Miksi hirvihommin 3 prt ja karhulle vain 2. Itse valitsisin täysin toisinpäin, sillä karhu on paljon vaarallisempi, mikäli laukaus epännistuu. Olen kyllä enempi pulttilukkokiväärimiehä, sillä puoliautomaatissa on aina enempi toimintahäiriöitä. Joskin minulla on kumpiakin.
Jos tuplakiväärin molemmat piiput laukaisee yhtäaikaa niin luodit osuu 150m päässä toisiinsa ja erkanevat sivuille.